Lakialoitteessa esitetään, että kumotaan
varallisuusverolaki vuodelta 1992. Varallisuusvero kohdistuu verovelvollisella
verovuoden päättyessä olevaan
nettovarallisuuteen. Yritysverouudistuksessa on päätetty
varallisuusveron alarajan nostamisesta 185 000 eurosta
250 000 euroon vuoden 2005 alusta lukien. Samalla veroprosenttia
lasketaan 0,9 prosentista 0,8 prosenttiin.
Hallitus arvioi alarajan korotuksen ja veroprosentin laskemisen
pienentävän varallisuusveron tuottoa 28 miljoonalla
eurolla (vuonna 2002 tuotto oli 105 miljoonaa euroa). Varallisuusveroa
maksavien lukumäärän arvioidaan alenevan noin
kolmanneksella. Asteikkojen tarkistamisen myötä varallisuusveron
merkitys veronsaajalle jää hyvin vähäiseksi.
Yritysverouudistuksen yhteydessä valtiovarainvaliokunnan
kokoomuksen ryhmä esitti vastalauseessaan asteittaista
luopumista varallisuusverosta siten, että vuoden 2007 alusta
lukien sitä ei enää perittäisi.
Vuoden 2005 alussa voimaan tuleva jaetun voiton osittaiseen
kaksinkertaiseen verotukseen perustuva osinkovero lisää painetta
varallisuusveron poistamiseen. Osinkojen verotuksen kiristyessä varallisuusveron
tuoma lisärasitus korostuu erityisesti pidättyväistä osingonjakopolitiikkaa
noudattavien yhtiöiden osakkeiden kohdalla.
Varallisuusveron merkitys tuloverotuksen täydentäjänä on
väistynyt pääomatuloverotuksen veropohjan
tiivistyttyä ja kiinteistöveron astuttua voimaan.
Varallisuusveroa maksaa alle yksi prosentti veronmaksajista, mutta
sen omistuksessa on merkittävästi pääomaa.
Vuonna 2002 kotitalouksien yhteensä 112,8 miljardin euron
verotettavasta bruttovarallisuudesta 79 prosenttia muodostui kiinteistöistä,
asunto-osakkeista sekä maa- ja metsätalouden varallisuudesta.
Loppuosa muodostui pääosin arvopapereista, joista
pääosa on osakkeita.
Varallisuusveron piiriin vuoden 2002 verotuksessa kuului yhteensä 36 447
henkilöä (105 442 000 euroa),
joista palkansaajia oli 10 265 (38 568 000
euroa), maatilatalouden harjoittajia 6 207 (9 656 000
euroa), liikkeen- tai ammatinharjoittajia 1 666 (3 016 000
euroa), eläkeläisiä 9 123 (27 538 000
euroa), muita luonnollisia henkilöitä 8 096
(22 021 000 euroa) ja kuolinpesiä 1 090
(4 643 000 euroa).
Varallisuusvero kohdistuu samalla tavalla tuottavaan ja tuottamattomaan
omaisuuteen. Kaikilla varallisuusverovelvollisilla ei kuitenkaan
ole korkeita tuloja. Varallisuusveron ja tuloveron yhteismäärän
kattosäännöstä huolimatta vähätuottoisiin
osakkeisiin kohdistuvan tuloveron ja varallisuusveron yhteismäärä voi
ylittää 100 prosenttia osinkotulosta, jos verovelvollisella
on muita tuloja siten, että verovelvollisen kaikkien verojen
osuus kaikkien tulojen yhteismäärästä jää alle
70 prosentin. Verovelvollisen rahojen pitäisi riittää verojen
maksamiseen, ettei omaisuudesta pitäisi luopua varallisuusveron vuoksi.
Kun verotusta pohtinut selvitysmies Arvelan työryhmä esitti
paluuta osinkojen täydelliseen kaksinkertaiseen verotukseen,
niin se päätyi samalla esittämään
varallisuusverosta luopumista. Varallisuusveron korvaamiseksi työryhmä päätyi
esittämään korotusta kiinteistöveroon,
jolloin veron perusteena ei olisi asuminen, vaan kiinteistön
sijainti. Kiinteistöveron tuotolla olisi merkitystä myös
kuntien rahoitusosuuden kannalta.
Varallisuusveron rakenteelliset ongelmat liittyvät
veropohjan aukollisuuteen ja varojen epäyhtenäiseen
arvostukseen, mikä on ongelmallista myös verotuksen
neutraalisuusvaatimuksen kannalta ja kannustaa verosuunnitteluun.
Tästä tyypillinen esimerkki on laajasti esiintyvä korkorahastojen
rahasto-osuuksien realisointi juuri ennen vuodenvaihdetta. Useimmiten
talletukset, joihin rahasto-osuuksista realisoidut varat voidaan
sijoittaa, ovat pitkälti vapaita varallisuusverosta. Veropohjan
laajentaminen sijoituskohteiden tasa-arvoisuuden vuoksi koskemaan
esimerkiksi pankkitalletuksia ei ole tarkoituksenmukaista, koska
varallisuusveron yhteisvaikutus korkotulon lähdeveron kanssa
voisi ylittää saadun korkotulon.
OECD-maista varallisuusveroa peritään Suomen
lisäksi vain Espanjassa, Luxemburgissa, Ranskassa, Ruotsissa,
Norjassa, Islannissa ja Sveitsissä. Virta vie varallisuusverosta
väistymisen suuntaan, mistä päätöksen
ovat tehneet Itävalta, Tanska ja Saksa. Saksassa varallisuusverosta
luovuttiin, kun perustuslakituomioistuin totesi sen kohtelevan verovelvollisia
epätasapuolisesti riippuen siitä, minkälaista
varallisuutta nämä omistavat. Norjassa on esitetty
varallisuusveron puolittamista. Ruotsissa on myös esitetty
tämän mennyttä maailmaa edustavan kateusveron
poistamista. Verotuksen rakennetta tulisi muuttaa paremmin verokilpailun
haasteita vastaavaksi, ja sen tulisi vastata muita OECD-maita.
Yritysverouudistus poistaa muut mahdollisuudet tukea kotimaista
omistusta. Suomen Pankin johtokunnan jäsen Matti Louekoski
on julkisuudessa tukenut ajatusta varallisuusveron poistamisesta,
jotta teknologiainvestoinnit suuntautuisivat jatkossakin Suomeen.
Pääomatulojen veronkiristykset astuvat voimaan
koko ankaruudessaan ensi vuoden alusta lukien, ja siksi helpotuksetkin
olisi syytä käsitellä samanaikaisesti. Varallisuusveron
poistaminen olisi myönteinen signaali valtiovallan puolelta
perheille ja yksityishenkilöille kotimaisen omistuksen
puolesta.
Professori Vesa Puttosen tuoreen raportin mukaan suomalainen
omistus on merkittävästi syrjäytynyt
ulkomaisella sen jälkeen, kun ulkomaalaisomistus vapautettiin
vuonna 1993. Siitä lähtien suomalaisten omistusten
arvo ulkomailla on joka vuosi ylittänyt ulkomaalaisten
omistukset Suomessa. Suomalaisella omistuksella ja työllä on
taipumus kulkea rinnakkain, ja siksi suomalaiset isot yritykset
työllistävät paljon ulkomailla. Ulkomaalaiset
omistajat kuorivat kermat päältä, sillä vuodesta
1986 lähtien ulkomaalaisomisteisten yritysten kannattavuus
on ollut parempi kuin suomalaisomisteisten. Vastaavasti ne ovat
investoineet huomattavasti vähemmän. Koska nykyisin
huomattava osa investoinneista kohdistuu tuotekehitykseen, on kotimainen omistaja
ulkomaisia kaukonäköisempi. Toisaalta tehottomien
investointien tekeminen tuloksen näyttämisen sijasta
voi olla taas edessä yritysverouudistuksen seurauksena.
Tässä lakialoitteessa esitetään,
että kumotaan varallisuusverolaki vuodelta 1992. Sen hyväksyminen
edellyttää, että vastaavat muutokset
tehdään myös muihin lakeihin, joissa
varallisuusveroon viitataan.