LAKIALOITE 97/2007
vp
LA 97/2007
vp - Erkki Virtanen /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki asumistukilain 15 §:n ja toimeentulotukilain
11 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Tässä aloitteessa ehdotetaan asumistukilakiin muutosta,
joka mahdollistaisi kaikkien työttömien
työnhakijoiden ottaa vastaan alle kuuden kuukauden mittaisia
työsuhteita ilman, että ansiotulot leikkaisivat
asumistukea.
Samoin aloitteessa ehdotetaan, että toimeentulotuen
saaja voisi ansaita 30 % ansiotuloista ja enintään
300 euroa kuukaudessa (nykyisen 20 %:n ja 150
euron kuukaudessa sijasta) ilman, että vähäiset
ansiotulot leikkaisivat toimeentulotukea. Ehdotuksilla pyritään
ns. byrokratialoukkujen purkamiseen.
Toisessa lakialoitteessa (LA 98/2007 vp)
ehdotetaan perusturvaetuuksien korottamista täyden kansaneläkkeen
tasolle, jotta toimeentulotukiriippuvuus perusturvassa voitaisiin
purkaa. Tämä taso sinänsä on
riittämätön, mutta se on alku laajemmalle
vähimmäisturvauudistukselle, jolla nykyistä aukollista
ja riittämätöntä syyperusteista
vähimmäisturvaa voitaisiin asteittain parantaa.
Kolmannessa lakialoitteessa (LA 86/2007 vp) ehdotetaan
työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamista työttömyysturvaan
kuulumattomana rajoituksena, jolla on niin ikään
työn vastaanottamista rajoittava vaikutus.
Nämä kolme lakialoitetta muodostavat vasemmistoliiton
eduskuntaryhmän toimenpidekokonaisuuden, jolla
ns. köyhyysloukkujen aiheuttamia epäkohtia voitaisiin
oleellisesti lievittää.
YLEISPERUSTELUT
Yleistä
Huolimatta Suomessa vuodesta 1997 lähes keskeytyksittä jatkuneesta
talouskasvusta pitkäai-kaistyöttömyys
ja erityisesti lapsiperheiden toimeentulovaikeudet on edelleen suuri
inhimillinen ongelma. Tätä työttömyyden
piirrettä on kuvattu työttömyyden "kovaksi
ytimeksi".
Etuudet on määritelty niin, että tarveharkintaisuus
ja tulovähenteisyys työttömyysturvassa, asumistuessa
ja toimeentulotuessa muodostavat esteen lyhyiden työsuhteiden
vastaanottamiselle, koska vähäinen lisä ansiotulona
ei lisää tukea saavan perheen käteen
jääviä tuloja etuuksien vähentymisen,
päivähoitomaksujen kohoamisen, verotuksen ja työssäkäynnistä aiheutuvien lisämenojen
vuoksi.
Lainsäännöksiä on muutettava
niin, että työmarkkinatuen tarveharkinta poistetaan
työttömyysturvaan kuulumattomana ja että tulosidonnaisuutta
lievennetään asumis- ja toimeentulotuessa.
Vähimmäisturvan riittämätön
taso luo toimeentulotukiriippuvuuden
Kunnallisesta toimeentulotuesta on tullut pysyvä perusturvan
täydentäjä. Kunnallisesta toimeentulotuesta
on ensisijaisten perustoimeentuloturvaetuuksien (perusturvaetuuksien),
kuten työttömyyspäivärahan ja
sairausvakuutuksen päivärahan, jälkeenjääneisyyden
vuoksi muodostunut ensisijaisen turvan pitkäaikainen täydentäjä.
Tämä ei ole viimesijaisen, kunnallisen toimeentulotuen
tarkoitus ja on myös vastoin eduskunnan perustuslakivaliokunnan
kantaa, että syyperusteinen, ensisijainen toimeentuloturva
(PL 19 §:n 2 momentti) ei voi perustua viimesijaiseen
turvaan eli toimeentulotukeen (PL 19 §:n 1 momentti).
"Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon yhtyen perustuslakivaliokunta
korostaa perustoimeentulon turvan olevan itsenäinen etuus
suhteessa 1 momenttiin. Siten 2 momentissa mainituissa tilanteissa
yksilön perustoimeentuloturvajärjestelmä ei
voi muodostua 1 momentin mukaisesta viimesijaisesta turvasta." (PeVM
25/1994 vp — HE 309/1993
vp, pykäläperustelut HM 15 a §:n,
nyk. PL 19 §:n 2 momentin kohdalla)
Etuuksien matalaa tasoa (v. 2007) kuvaa seuraava lista:
- työttömyysturvan
peruspäiväraha ja työmarkkinatuki (yksinäisellä 514,07
euroa/kk ja 2 lapsen yksinhuoltajalla 657,04 euroa/kk),
- pienimmät sairaus- ja vanhempainrahat (380 euroa/kk),
- lasten kotihoidon tuki tulottomalla, yhden lapsen yksinhuoltajalla
(462,47 euroa/kk),
- itsenäisesti asuvan korkeakouluopiskelijan opintoraha
(259,01 euroa/kk) vuonna 2007 sekä
- yksinäisen täyden kansaneläkkeen
määrä I kuntaryhmässä (524,85
euroa/kk).
Matala etuuksien taso aiheuttaa useiden etuuksien käytön
päällekkäisyyttä
Tällä hetkellä eri elämäntilanteita
varten luodut etuudet vaihtelevat määrältään
ilman sosiaalipoliittisesti hyväksyttäviä perusteita.
Perustoimeentuloturva on sen riittämättömän
tason lisäksi hyvin aukollinen ja hajanainen.
Pitkäaikaistyöttömyydestä kärsivät
perheet saavat tulonsa usein työmarkkinatuesta, asumistuesta
sekä toimeentulotuesta. Työttömien osuus asumistuen
saajissa on noussut vuoden 1991 vähän yli 20 %:n
tasosta 65 %:iin tuen saajista vuonna 2005 (Asumistukiselvitys,
Ympäristöministeriön raportteja 15/2006,
s.31).
Marraskuussa 2004 sekä toimeentulotukea että asumistukea
sai yhteensä 88 203 kotitaloutta.
Toimeentulotukea, asumistukea ja työmarkkinatukea sai
yhtäaikaisesti 41 280 kotitaloutta (Särkelä,
R — Eronen A. (toim.), Perusturvan pulmat ja uudistamisen
vaihtoehdot, 2007, s. 113).
Vuoden 2006 asumistukiselvityksessä todetaan, että vuonna
2005 yksin asuvista asumistuen saajista kolme neljäsosaa
(75 %) oli työttömiä.
Kahden huoltajan lapsiperheistä työttömiä oli
yli 60 % ja vähiten työttömiä oli
yhden huoltajan tuensaajaperheissä, joista 40 % ilmoitti olevansa
työttömiä.
Kelan ja Stakesin henkilöpohjaisten yhteisrekistereiden
mukaan vuonna 2000 marraskuussa 226 230:stä yleisen
asumistuen piirissä olleesta henkilöstä 36,2 % sai
samanaikaisesti toimeentulotukea. Neljä vuotta myöhemmin,
vuonna 2004 marraskuussa 200 570 henkilöstä 37,5 % sai
samanaikaisesti toimeentulotukea. (Ympäristöministeriön
raportteja 15/2006, s. 31 ja 32).
Taloudellisen hyvinvoinnin lisääntyminen ei näy
tuensaajien tukiriippuvuuden oleellisena alenemisena, vaikka tuensaajien
määrä oli 26 000 henkilöä pienempi.
Työttömän työnhakijan alle
kuuden kuukauden työsuhteet eivät saisi leikata
asumistukea
Asumistukilain voimaantulosta vuodesta 1975 vuoteen 1993 asumistukea
ei tarkistettu lainkaan kesken vuoden. Vuonna 1993 lakia muutettiin
valtiovarainministeriön aloitteesta niin, että tukea
tarkistettiin tulojen noustessa vähintään 841
euroa kuukaudessa. Vuonna 1994 tukea alettiin tarkistaa myös,
jos tulot alenivat 589 euroa kuukaudessa. Asumistukitoimikunnan
esitysten pohjalta välitarkistusraja alennettiin tulojen
noustessa tai laskiessa 336 euroon vuonna 1995 ja edelleen 168 euroon
vuonna 2000. Viimeinen muutos tehtiin vuonna 2005, jolloin tulojen
nousua koskeva tarkistusraja nostettiin 300 euroon.
Työmarkkinatukea tai työttömyysturvan
peruspäivärahaa saavien pitkäaikaistyöttömien osalta
nykyiseen asumistukilakiin on säädetty poikkeus
tulojen tarkistamisesta. Tämän mukaan, mikäli
tarkistaminen johtuu siitä, että ruokakunnan jäsen
työllistyy, tulojen noususta johtuva tarkistus tehdään
kolme kuukautta myöhäisemmästä ajankohdasta
lukien kuin se muutoin tehtäisiin (= kuukausi,
jolloin tulojen muutos vaikuttaa koko kuukauden ajan).
Poikkeussäännöksen soveltamisalaa
on laajennettava kaikkiin työttömiin työnhakijoihin työllistymisen
esteiden poistamiseksi. Samasta syystä alle kuuden kuukauden
työsuhteet eivät saisi vaikuttaa asumistuen määrään.
Toimeentulotukea myönnettäessä etuoikeutetun
tulon rajaa on nostettava 300 euroon kuukaudessa
Voimassa olevassa toimeentulotukilaissa ei erikseen lueteltujen
tulojen lisäksi oteta huomioon myöskään
vähintään 20:tä prosenttia tuensaajan
ansiotuloista. Nykyisessä laissa ansiotuloja kuukaudessa
voi kuitenkin olla enintään 150 euroa ilman, että toimeentulotuki
pienenee. Säännös tuli voimaan 1.4.2005
lukien ja on säädetty väliaikaiseksi
poikkeusäännökseksi (11 §:n
4 momentti, 49/2005). Tämä etuoikeutetun
tulon määrä on liian pieni ja muodostaa
osaltaan esteen lyhytaikaisten työsuhteiden vastaanottamiselle.
Etuoikeutetun tulon määrää on
nostettava pikaisesti 30 %:iin ja enimmillään
300 euroon kuukaudessa. Tämä säännös
toimeentulotukilaissa on niin ikään muutettava
pysyväksi.
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
Asumistuen saajan työssäkäynnin
helpottaminen
Asumistukilain 15 §:n 4 momentti.
Ehdotamme asumistukilain 15 §:n 4 momentin
muuttamista niin, että säännöstä ensinnäkin
sovellettaisiin pitkäaikaistyöttömien
sijasta kaikkiin työttömiin työnhakijoihin.
Lisäksi ehdotamme säännöksen
muuttamista niin, että jos asumistuen määrän
tarkistaminen johtuu siitä, että ruokakunnan jäsen
työllistyy, tulojen noususta johtuva tarkistus tehdään
kuusi kuukautta (nykyisin kolme kuukautta) myöhäisemmästä ajankohdasta
kuin se muutoin tehtäisiin (= kuukausi, jolloin
tulot muuttuneet koko kuukauden ajan). Tässä tapauksessa
aikaväli pitenisi kolmesta kuukaudesta kuuteen kuukauteen.
Muutos poistaisi kaikkien työttömien työnhakijoiden
kohdalta esteen ottaa vastaan lyhyitä, alle kuuden kuukauden
työsuhteita.
Asumistukilain pääsäännön
mukaan asumistuen määrä tarkistetaan
muun muassa, jos ruokakunnan pysyvät kuukausitulot ovat
nousseet vähintään 300 euroa (asumistukilain
15 §:n 1 momentin 1 kohta). Tämän
mukaan asumistuki tarkistetaan tulojen lisääntyessä (tai
vähentyessä) sen kuukauden alusta, josta muuttuneita
tai uusia tuloja ansaitaan koko kuukaudelta (asumistukilain
15 §:n 3 mom.).
Asumistukilain poikkeussäännös tulojen muutostilanteessa
koskee tällä hetkellä ainoastaan työttömyysturvalain
peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea
saavia pitkäaikaistyöttömiä. Asumistukilain
15 §:n 4 momentin (laissa 1185/2005,
tullut voimaan 1.3.2006) mukaan, jos asumistuen määrän
tarkistaminen johtuu siitä, että ruokakunnan jäsen
työllistyy saatuaan välittömästi
ennen työllistymistään yhdenjaksoisesti
vähintään vuoden ajan työttömyysturvalain
(1290/2002) mukaista peruspäivärahaa
tai työmarkkinatukea, tulojen noususta johtuva tarkistus
tehdään kolme kuukautta myöhäisemmästä ajankohdasta
kuin se muutoin tehtäisiin (tulojen muutos koko kuukauden
ajan). Poikkeussäännös ei koske ansiosidonnaista
työttömyysturvaa saavia työttömiä lainkaan.
Nykyisessä laissa oleva rajaus on keinotekoinen ja asettaa työttömät
eri asemaan työttömyyden keston ja työttömyysturvan
päivärahalajin perusteella. Poikkeussäännös
tulee ulottaa kaikkiin työttömiin työnhakijoihin,
joiden kotitaloudet saavat asumistukea.
Toimeentulotuen saajan työssäkäynnin
helpottaminen
Toimeentulotukilain 11 §:n 4 momentti.
Ehdotamme säännöksen muuttamista
niin, että etuoikeutettujen ansiotulojen enimmäismäärä kuukaudessa
nostetaan 30 %:iin ansiotuloista ja enintään
300 euroon.
Nykyisessä säännöksessä tuloina
ei toimeentulotukilaissa mainittujen tulojen lisäksi oteta huomioon
myöskään vähintään
20:tä prosenttia ansiotuloista. Ansiotuloja kuukaudessa
voi kuitenkin olla enintään 150 euroa ilman, että toimeentulotuki
pienenee. Säännös tuli voimaan 1.4.2005
lukien ja on säädetty väliaikaiseksi poikkeusäännökseksi
(11 §:n 4 momentti, 49/2005).
Toimeentulotukilain mukaan pääsääntönä on, että tuloina
toimeentulotukilaskelmassa otetaan huomioon henkilön ja
perheenjäsenten käytettävissä olevat
tulot (11 §:n 1 momentti).
Tuloina ei kuitenkaan oteta huomioon vähäisiksi
katsottavia ansiotuloja ja avustuksia eikä alle 18-vuotiaan
lapsen säännöllisiä tuloja siltä osin
kuin ne ylittävät hänen osaltaan (7 ja
7 c §:n nojalla) huomioon otettavat menot
(11 §:n 2 momentti).
Tuloina ei myöskään oteta huomioon
tuloja siltä osin, kuin ne vastaavat työmatkamenoja
ja muita työssäkäynnistä aiheutuvia
menoja eikä äitiysavustuslain (477/1993)
mukaista äitiysavustusta, kansaneläkelain (347/1956)
mukaista eläkkeensaajien hoitotukea, vammaistukilain (124/1988)
mukaista vammaistukea eikä lapsen hoitotuesta annetun lain
(444/1969) mukaista lapsen hoitotukea.
Tulolaskelman ulkopuolelle jäävät myös
työttömyysturvalaissa tai julkisesta työvoimapalvelusta
annetussa laissa tarkoitettu ylläpitokorvaus sekä kuntoutusrahalain (611/1991)
24 a §:ssä tarkoitetut ylläpitokorvaus
ja edellä 8 §:ssä tarkoitetut
korvaukset ja tulot (11 §:n 2 momentti).
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
1.
Laki
asumistukilain 15 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 4 päivänä kesäkuuta
1975 annetun asumistukilain (408/1975)
15 §:n 4 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1185/2005,
seuraavasti:
15 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu asumistuen määrän
tarkistaminen johtuu siitä, että ruokakunnan jäsen,
joka on työttömyysturvalaissa (1290/2002)
tarkoitettu työtön työnhakija, työllistyy,
tulojen noususta johtuva tarkistus tehdään kuusi
kuukautta myöhäisemmästä ajankohdasta
kuin se muutoin 3 momentin mukaan tehtäisiin.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
2.
Laki
toimeentulotuesta annetun lain 11 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 30 päivänä joulukuuta
1997 annetun toimeentulotukilain (1412/1997)
11 §:n 3 momentti, sellaisena kuin se on laissa 49/2005,
seuraavasti:
11 §
Huomioon otettavat tulot
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tuloina ei edellä 2 momentissa säädetyn
lisäksi oteta huomioon vähintään
30:tä prosenttia ansiotuloista, kuitenkin enintään
300 euroa kuukaudessa.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 10 päivänä lokakuuta
2007
- Erkki Virtanen /vas
- Annika Lapintie /vas
- Martti Korhonen /vas
- Veijo Puhjo /vas
- Unto Valpas /vas
- Jyrki Yrttiaho /vas
- Matti Kauppila /vas
- Matti Kangas /vas
- Mikko Kuoppa /vas
- Minna Sirnö /vas
- Merja Kyllönen /vas
- Esko-Juhani Tennilä /vas
- Pentti Tiusanen /vas