ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa ehdotetaan kohtuuttoman alhaisten ja aukollisten
vähimmäisturvaetuuksien korottamista ja yhdenmukaistamista.
Ehdotuksen tavoitteena on syyperusteisten vähimmäisetuuksien
saajien toimeentulotukiriippuvuuden oleellinen vähentäminen.
Aloitteessa ehdotetaan työttömyyspäivärahan,
työmarkkinatuen, sairausvakuutuksen sairaus-, äitiys-,
isyys- ja vanhempainpäivärahan sekä erityshoitorahan
vähimmäismäärän, työttömyysturvan
peruspäivärahan ja työmarkkinatuen
sekä toimeentulotuen perusosan nostamista kansaneläkelaissa
yksinäiselle säädetyn täyden kansaneläkkeen
tasolle (vuonna 2008 arvioitu 557,38 euroksi kuukaudessa).
Lisäksi aloitteessa ehdotetaan sairausvakuutuksen päivärahojen
määräytymispäivien yh-denmukaistamista
työttömyysturvan kanssa (maksatus- ja karenssipäivät
keskimäärin 5 päivänä viikossa),
jolloin vähimmäispäiväraha laskettaisiin
jakamalla kuukausisumma 21,5:llä.
Näillä muutoksilla työttömyysturvan
peruspäiväraha ja työmarkkinatuki nousisivat
hallituksen esittämään tasoon (vuonna
2008 521,59 euroa/kk ja 24,26 euroa/pv) nähden
noin 36 eurolla ja voimassa olevaan tasoon (vuonna 2007 514,06 euroa/kk
ja 23,91 euroa/pv) nähden 43,32 eurolla kuukaudessa
(557,38 euroon/kk ja 25,92 euroon/pv).
Aloitteen mukainen ehdotus nostaisi tuntuvimmin sairausvakuutuksen
päivärahojen vä-himmäismääriä.
Nykyisestä kuukausitasosta 380 euroa/kk (15,20
euroa/v keskimäärin 25 päivältä kuukaudessa)
etuus nousisi tasoon 557,38 euroa kuukaudessa (25,92 euroa/pv
keskimäärin 21,5 päivältä kuukaudessa).
Etuutta korotettaisiin 177,38 eurolla kuukaudessa.
Toimeentulotuen perusosaa nostaisimme nykyisestä tasosta
(389,37 euroa/kk) 557,38 euroon ja täysi-ikäisen,
vanhempiensa luona asuvan tukitason nostaisimme 73 prosentista 85 prosenttiin
täyden perusosan määrästä.
Aloitteessa ehdotetaan sairausvakuutuksen päivärahojen
korottamista myös lapsikorotuk-silla samoilla perusteilla
kuin työttömyysturvan päivärahoissa.
Lapsikorotuksen suuruus yhdestä lapsesta olisi kuluvan
vuoden tasossa 4,53 euroa, kahdesta lapsesta yhteensä 6,65
euroa ja kolmesta tai useammasta lapsesta yhteensä 8,58 euroa
päivässä.
Lisäksi ehdotamme, että sairausvakuutuksen vähimmäisetuudet,
sairaus-, äitiys- isyys- ja vanhempainraha sekä erityishoitoraha
tulottomille sekä lapsikorotukset sidottaisiin kansaneläkeindeksiin.
Näillä muutoksilla ja toisaalla tekemällämme
ehdotuksella sitoa lapsilisät indeksiin turvattaisiin pienten
lasten perheille osoitettujen tulonsiirtojen ostovoima kustannustason
muuttuessa. Työttömyysturvan peruspäivärahan,
työmarkkinatuen ja toimeentulotuen ostovoima on sidottu
voimassa olevassa lainsäädännössä kansaneläkeindeksiin.
Lisäksi ehdotamme, että toimeentulotuen perusosan
maksatus siirretään vaalikauden 2008—2011
aikana Kansaneläkelaitoksen hoidettavaksi. Toimeentulotuen
perusosasta muodostettaisiin syyperusteisen tuen saaja- ja hakijaperheille perhekohtainen
tulotakuu, kuten monissa aiemmissa selvityselimissä on
edellytetty (mm. Perustoimeentulotyöryhmän muistio
STM 1986:2 ja Vähimmäisturvatyöryhmä STM,
työryhmämuistioita 1994:25). Tuen tarveharkintaa
lievennettäisiin siten, että pienten ansiotulojen
vastaanottaminen mahdollistuisi ja nykyistä etuoikeutetun
tulon määrää nostettaisiin 150
eurolla/kk 300 euroon kuukaudessa, kuten olemme toisessa
aloitteessa ehdottaneet. Aloitteen toteuttamisen arvioidaan maksavan
valtiolle nettokustannuksina noin 135,4 miljoonaa euroa.
Vähimmäisetuuksien nostaminen yksinäisen täyden
kansaneläkkeen tasolle ei ole riittävä toimenpide
turvaamaan pienimpien etuuksien saajien riittävää toimeentuloa.
Vähimmäisetuuksia onkin nostettava lähimpinä vuosina,
jotta tuloköyhyydestä aiheutuvia muita sosiaalisia
ja terveydellisiä ongelmia voitaisiin ehkäistä.
PERUSTELUT
1 Nykytila: Vähimmäisetuuksien taso on jäänyt
jälkeen ansio- ja kustannustason noususta
1990-luvulla tehtiin kaikkiaan sata yksittäistä etuutta
koskevaa valtiontalouden säästöpäätöstä.
Jo sovituista sosiaaliturvan parannuksista ja indeksitarkistuksista
luovuttiin ja samalla uudis-tuksia lykättiin.
Työttömyysturvassa perusturvan osalta toimeentulon
tasoa heikensi esimerkiksi se, että henkilön itsensä tai
puolison kotihoidon tuki alkoi vähentää työttömyysturvaa.
Vuonna 1994 otettiin käyttöön tarveharkintainen
työmarkkinatuki, jonka saannin ehtoja on asteittain tiukennettu
ja vastikkeellistettu vuosina 1996—2006. Indeksijäädytykset
ja erilliset lait ovat pitäneet peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen vähäisenä vuodesta
1991. Näiden päivärahojen reaaliarvo oli
vuoden 2006 alussa vähän pienempi kuin se oli
vuonna 1991. Työttömän peruspäivärahan taso
keskipalkkaan on laskenut n. 26 prosentista 20 prosenttiin (Särkelä,
R. — Eronen A., Perusturvan pulmat ja uudistamisen vaihtoehdot, s. 213,
Helsinki 2007). Vuosina 1994—2005 työttömyysturvan
peruspäivärahan arvo ansiotason muutokseen nähden
on heikentynyt 21,2 % (Honkanen, P., Perusturvan
indeksisuojassa aikaisempaa enemmän aukkoja, s. 150,
2006 ).
Sairausvakuutuksessa vähimmäispäivärahojen
ja pienten päivärahojen tasoa korjattiin in-deksitarkistuksin
ylöspäin vuosina 1991—1993. Ansiosidonnaisen
päivärahan korvausprosenttia ja muita määräytymisperusteita
tarkistettiin alaspäin useasti vuosina 1992—1994.
Vuoden 1994 alusta sairausvakuutuksesta poistettiin päivärahojen
lapsikorotukset ja vähimmäisäitiysraha
nostettiin kotihoidon tuen perusosan tasolle. Tämä sidos
poistettiin jo seuraavana vuonna ja vanhempainrahan vähimmäistaso
alettiin määritellä laissa. Vuonna 1996
sairausvakuutusta muutettiin niin, että sairauspäivärahalla
alettiin korvata vain menetettyä ansiota. Vähimmäispäiväraha
poistettiin ja tilalle luotiin pienituloisille tarveharkintainen
tuki. Vanhempainrahan vähimmäismäärä säilytettiin,
mutta sen taso säilyi erittäin matalana vuoteen
2004. Vähimmäispäivärahan poistamisesta
aiheutuneiden ongelmien vuoksi etuus palautettiin lakiin vuonna
2002, mutta edelleenkin vähimmäispäivärahan
saajilla on muita asiakkaita pidempi 55 kalenteripäivän odotusaika
(Särkelä, R. — Eronen A., s. 215). Vanhempainrahan
vähimmäismäärän arvo
ansiotason muutokseen nähden on heikentynyt 25,7 % vuosina
1994—2005 (Honkanen, P., s. 150).
Toimeentulotuessa kunnat tiukensivat tuen myöntämisehtoja
vuosina 1994—1998 ja samalla valtio jäädytti
toimeentulotuen indeksikorotukset, perusosan ehtoja tiukennettiin
lukemalla ennen itsenäiseksi laskettuja tuen saajia samaan kotitalouteen
ottamalla lapsilisät huomioon tukea hakevan perheen tulolaskelmassa
jne. Näinä vuosina otettiin käyttöön
myös tuen alenema, jos tuen tarve aiheutui tarjotusta työstä tai
koulutuksesta kieltäytymisestä. Toimeentulotukilain
asumiskustannusten 7 %:n omavastuu säädettiin vuonna
1997 toimeentulotukilaissa ja se poistettiin vasta vuoden 2006 syyskuussa.
Toimeentulotuen perusosan reaaliarvo on laskenut vuosina
1990—2007. Tuki oli vuoden 2007 alussa reaalisesti hieman
pienempi kuin vuonna 1990 (Särkelä, R. — Eronen
A., s. 214). Toimeentulotuen perusosan arvo ansiotason
muutokseen nähden on heikentynyt 24,9 % vuosina
1994—2005 (Honkanen, P., s. 150).
2 Vähimmäisturvan taso työttömyysturvassa
Työttömyysturvan peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen korottaminen yksinäisen täyden
kansaneläkkeen tasolle
Työttömyysturvalain 6 luvun 1 §.
Ehdotamme työttömyysturvan peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen nostamista kansaneläkelaissa
tarkoitetun yksinäisen henkilön täyden
kansaneläkkeen tasolle (vuonna 2008 arvioitu määrä 557,38
euroa/kk). Ehdottamamme säännöksen
mukaan "Peruspäiväraha kuukaudessa on kansaneläkelaissa
(347/1956) 3 a luvun 1 momentissa
tarkoitetun yksinäisen henkilön täyden
kansaneläkkeen määrä kuukaudessa
ja päivärahan vähimmäismäärä saadaan
jakamalla kuukauden peruspäivärahan määrä 21,5:llä.
Peruspäivärahan korotusosa ja työllistymisohjelmalisä on
3,82 euroa päivältä. Korotusosaa maksetaan,
jos 3 §:n edellytykset täyttyvät
ja työllistymisohjelmalisää maksetaan,
jos 3 a §:n edellytykset täyttyvät."
Muutos korottaisi etuutta hallituksen esitykseen nähden
noin 36 eurolla kuukaudessa (1,67 euroa/pv/asiakas)
ja vuoden 2007 tasoon nähden 43,32 euroa kuukaudessa. Kun
vähimmäispäivärahapäiviä vuonna
2008 arvioidaan olevan 33 miljoonaa, niin muutoksen lisäkustannus
on nimellisesti 100 miljoonaa euroa ja nettokustannus noin 49 miljoonaa
euroa, kun otetaan huomioon lisääntyneet
verotulot (28,2 milj. euroa) ja vähentyneet asumistukimenot
(11,5 milj. euroa) sekä vähentyneet toimeentulotukikustannukset
(12 milj. euroa).
3 Vähimmäisturva sairauspäivärahoissa
Sairaus-,äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahan
minimin nostaminen yksinäisen täyden kansaneläkkeen
tasolle ja vähimmäisturvan yhdenmukaistaminen
3.1 Päivärahan määräytymispäivien
yhdenmukaistaminen vähimmäisturvassa
Sairausvakuutuslain 7 luvun 5 §. Päivärahaetuuspäivät.
Ehdotamme säännöstä muutettavaksi
niin, että päivärahojen etuus- ja omavastuupäivien
lukumäärä kunakin kalenteriviikkona saisi
olla yhteensä enintään viisi, ellei laista toisaalla
muuta johdu.
Nykyisen lain mukaan sairausvakuutuksen päivärahoja
maksetaan keskimäärin kuudelta päivältä viikossa
ja 25 päivältä kuukaudessa, mikä poikkeaa
työttömyysturvalain vastaavista säännöksistä.
Työttömyysturvaa maksetaan 21,5 päivältä kuukaudessa.
Perusturvan vähimmäisetuuksien määräytymisen
tulisi tapahtua samojen perusteiden mu-kaan myös siksi,
että niille ehdotetaan yhdenmukaista kuukausitasoa.
3.2 Vähimmäispäivärahaa
saavien oikeus päivärahaan ja odotusaika samaksi
kuin ansiopäivärahaa saavilla
Sairausvakuutuslain 8 luvun 3 §.
Ehdotamme säännöksen uudeksi otsikoksi
"Oikeus vähimmäispäivärahaan
alkaa." Ehdotamme säännöksen kuulumaan
seuraavasti: "Vakuutetulla, joka on ollut työkyvyttömyyden
alkamista välittömästi edeltäneet
kolme kuukautta yhdenjaksoisesti omasta syystään
vailla omaa työtä tai ansiotyötä,
on oikeus saada vähimmäispäivärahaa
tämän lain 8 luvun 7 §:n 1
momentin mukaisen odotusajan päättymisen jälkeen."
Ehdotuksemme lähtökohtana on, että kaikilla sairauspäivärahaetuuden
saajilla olisi yhtä pitkä odotusaika ja että työhistoriaa
vailla olevien syrjivä kohtelu lopetettaisiin. Odotusaika
lyhenisi vähimmäissairauspäivärahan, äitiys-
ja vanhempainrahan saajilla nykyisestä 55 päivästä 1 + 9 päivään.
Nykyisinkin ansiosidonnaiseen sairauspäivärahaan
oikeutettujen vakuutettujen odotusaika on työkyvyttömyyden
alkamispäivä ja sitä seuraavat 9 päivää.
Vähimmäispäivärahan saajien
ryhmään kuuluvat muun muassa kotiäidit
ja opiskelijat, jotka ovat kolmen kuukauden ajan ennen työkyvyttömyyden
alkamista olleet omasta syystään vailla omaa tai
ansiotyötä. Näiden ryhmien osalta voidaan
sanoa, että voimassa oleva laki on heille kohtuuton, koska
heillä ei elämäntilanteensa vuoksi ole
tosiasiallisesti mahdollisuuksia vaikuttaa työkyvyttömyyden
sattuessa omalla käyttäytymisellään
odotusajan pituuteen. Sovellettaessa tätä odotusaikaa
pienten lasten kotiäiteihin edellytetään,
että kotiäidit turvautuvat sairauden sattuessa
puolisoidensa elatukseen. Ajattelutapa on selvästi ristiriidassa
pohjoismaisen hyvinvointimallin kanssa ja syrjii pienten lasten vanhempia.
Sairausvakuutuslain 8 luvun 7 §:n 3 mom. Odotusaika.
Samoin ehdotamme vähimmäispäivärahaan
oikeutettujen osalta odotusajan lyhentämistä 55
päivästä 1 + 9 päivään
ja syrjivän momentin kumoamista pykälästä.
Nykyisen sairausvakuutuslain säännöksillä ylläpidetään
kaksia erilaisia sääntöjä kahdelle
eri ryhmälle.
Tälle kahdelle eri vakuutettujen ryhmän erilaiselle
odotusaikakohtelulle ei ole esitetty mitään järkeviä sosiaalipoliittisia
perusteluita. Ennen vuotta 1995 sairauspäivärahoihin
ei liittynyt tällaista erottelua. Päivärahaoikeuden
kuulumista kaikille työssäkäynnistä tai
yritystoiminnasta riippumatta voidaan perustella universaalisuusperiaatteella,
jota pidetään pohjoismaisen, maassa asumiseen
perustuvan sosiaaliturvan tunnuspiirteenä. Tämän
periaatteen kanssa yhteen sopimaton lähtökohta
on se, että sairauspäiväraha olisi ensisijaiselta
luonteeltaan menetettyjä ansiotuloja korvaava etuus.
Niin ikään väite siitä,
että tuloton tai vähätuloinen voisi turvata
perustoimeentulonsa ensim-mäisen 55 päivän
odotusaikana jollakin muulla tavalla — kuten puolison tuloilla — on
käsityksemme mukaan yleisen elämänkokemuksen
kannalta erittäin pulmallinen ja luo perusoikeuden suojan
vastaisia väliinputoajaryhmiä. Perustuslain 19 §:n
2 momentin mukaan jokaiselle taataan oikeus perustoimeentuloturvaan
muun muassa sairauden aikana. Tämän
pitää olla mielestämme myös
sairausvakuutuslain odotusaikojen sääntelyn lähtökohta.
3.3 Vähimmäispäivärahojen
tasokorotus yksinäisen henkilön täyden
kansaneläkkeen tasolle ja indeksiin sitominen
Sairausvakuutuslain11 luvun 7 §. Sairaus- ja vanhempainpäivärahan
sekä erityishoitorahan vähimmäismäärä.
Ehdotamme sairausvakuutuslain mukaisen sairaus-, äitiys-,
isyys- ja vanhempainpäivärahan sekä erityishoitorahan
vähimmäismäärien korottamista
yksinäisen henkilön täyden kansaneläkkeen
tasolle, jolloin päivärahan vähimmäismäärä saataisiin
jakamalla kuukausimäärä 21,5:llä (557,38
euroa/kk : 21,5 = 25,90 euroa/päivä).
Korotus nykyiseen sairausvakuutuksen päivärahan
kuukausitasoon (380 euroa) olisi 176,89 euroa, ja päivää kohden
laskettu (177,38 euroa : 21,5) kustannus / vähimmäisetuuden
saaja olisi 8,25 euroa.
Vähimmäissairauspäivärahaa
saaneita vuonna 2005 oli 7 436 henkilöä.
Heille korvattujen päivien lukumäärä oli
1 055 000 päivää. Mikäli korvattavien
päivien määrä säilyisi
samana, lisäkustannus sairauspäivärahan
minimin noston osalta olisi (8,25 euroa x 831 272 päivää =)
n. 6,9 miljoonaa euroa (ks. Kelan tilastollinen vuosikirja 2005,
s. 146).
Vanhempainrahan vähimmäismäärän
saajia vuonna 2005 oli 21 976 henkilöä.
Heille korvat-tujen päivien lukumäärä oli
2 961 188 päivää. Mikäli
näiden korvauspäivien lukumäärän
oletetaan säilyvän samana, lisäkustannus
vanhempainrahan vähimmäismäärän
nostosta olisi (8,25 euroa x 2 961 188 päivää=)
24,4 miljoonaa euroa.
Sairaus- ja vanhempainrahan korottaminen kansaneläkelaissa
tarkoitetun yksinäisen täyden kansaneläkkeen
tasolle lisäisi valtion kustannuksia yhteensä 31
miljoonaa euroa. Odotusajan lyhentämisen arvioimme lisäävän
valtion kustannuksia noin 1,4 miljoonalla eurolla. Kaikki lisäkustannukset
tältä osin olisivat 32,7 miljoonaa euroa. Lisäys
on 2 % vuoden 2008 talousarvion sairausvakuutuksen
budjetista ja merkitsisi sairausvakuutuksen lisäpanostusten
kaksinkertaistamista vuodelle 2008 (36 milj. eurosta 70 milj. euroon).
Ehdotuksemme lähtökohtana on se, että sairausvakuutuksen
päivärahan tehtävänä on
turva-ta jokaiselle ihmiselle perusoikeutena sairauden aikainen
toimeentuloturva. Nyt käsillä olevaan sairausvakuutuslakiesitykseen
sisältyvillä etuuksilla on kiinteä yhteys
sosiaalisiin perusoikeuksiin.
Perustuslain 19 §:n 2 momentissa lailla taataan
jokaiselle oikeus perustoimentuloturvaan muun muassa sairauden aikana
sekä lapsen syntymän perusteella. Tärkeimmät
tätä turvaavat etuudet ovat sairausvakuutuslakiin
sisältyvät päivärahaetuudet.
Sairausvakuutuslain säännökset vanhempainpäivärahasta
voidaan ymmärtää paitsi keinoksi taata
oikeus perustoimeentulon turvaan lapsen syntymän perusteella
(PL 19 §:n 2 mom.) myös yhdeksi tavaksi
tukea "perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata
lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu" (PL 19 §:n
3 mom.).
Vaikka perustuslaissa sosiaalisia riskitilanteita varten säädetyn
"perustoimeentuloturvan" ta-soa ei ole määritelty
yksiselitteisesti tietyin euromäärin,
perustuslaki vahvistaa kuitenkin tietyn vähimmäistason,
jonka lainsäätäjä on velvollinen
takaamaan jokaiselle perustuslain tarkoittamissa riskitilanteissa.
Perusoikeusuudistuksen esitöiden mukaan perustoimeentulon
turva tarkoittaa "pidemmälle menevää turvan
tasoa" kuin perustuslain 19 §:n 1 momentin mukainen
oikeus välttämättömään
toimeentuloon (HE 309/1993 vp, s. 70/I),
joka on lähinnä toimeentulotuen taso. Perusoikeuksien
tulkinnassa on katsottu, että perustoimeentulon turvalla
pitää voida kattaa välttämättömät
elinkustannukset, joihin kuuluvat ravinto-, vaatetus-, hygienia-,
vähäiset terveydenhuolto-, paikallismatka-, virkistys-
ja informaatiomenot.
3.4 Vähimmäispäivärahojen
sitominen kansaneläkeindeksiin
Sairausvakuutuslain 11 luvun 7 §:n uusi 2 mom.
Ehdotamme uutena säännöstä,
jonka mukaan 7 §:n 1 momentissa mainitut vähimmäisetuudet ja
niiden määräytymisperusteet sekä jäljempänä 12 a §:ssä säädetyt
lapsikorotukset sidotaan hintatason muutoksiin siten kuin kansaeläkeindeksistä annetussa
laissa (456/2001) säädetään
lukuun ottamatta tämän lain 11 luvun 1 §:ssä mainittuja
tulorajojen ja työtulojen mainittua määrää.
Tässä momentissa säädetyt rahamäärät
vastaavat kansaneläkeindeksin sitä pistelukua,
jonka mukaan vuoden 2001 tammikuussa maksettavina olevien kansaneläkkeiden
suuruus lasketaan.
3.5 Lapsikorotusten lisääminen sairaus- äitiys-,
isyys- ja vanhempainpäivärahoihin
Sairausvakuutuslain 11 luvun uusi 12 a §. Lapsikorotus.
Ehdotamme uutta säännöstä,
jonka mukaan sairaus- ja vanhempainrahaa saavan päivärahaa
nostettaisiin huollettavien lasten lukumäärän
mukaan porrastetulla lapsikorotuksella. Tällä hetkellä sairaus-
ja vanhempainrahoja ei koroteta huollettavien lasten aiheuttamien
lisäkustannusten perusteella, kuten työttömyysturvan
osalta säädetään työttömyysturvalaissa. Uuden
12 a §:n mukaan sairaus-, äitiys-,
isyys- ja vanhempainpäivärahan saajalle, jolla
on huollettavanaan 18 vuotta nuorempi lapsi, maksetaan päiväraha
korotettuna lapsikorotuksella, jonka suuruus yhdestä lapsesta
on 4,21 euroa, kahdesta lapsesta yhteensä 6,18 euroa ja
kolmesta tai useammasta lapsesta yhteensä 7,97 euroa.
4 Toimeentulotuen perusosan määrän
korottaminen yksinäisen täyden kansaneläkkeen tasolle
Toimeentulotukilain 9 §:n 1 momentin 1 kohta.
Ehdotamme toimeentulotuen perusosan nostamista yksinäisen
täyden kansaneläkkeen tasolle. Ehdotuksemme mukaan
toimeentulotuen perusosa kuukautta kohti olisi yksin asuvalla henkilöllä ja
yksinhuoltajalla kansaneläkelain 3 a luvun 24 §:n
1 momentissa tarkoitetun yksinäisen henkilön täyden
kansaneläkkeen määrä kuukaudessa
ja päivää kohden laskettu vähimmäismäärä saadaan
jakamalla täyden perusosan kuukausimäärä 21,5:llä (1
kohta). Toimeentulotuen määrä nousisi
nykyisestä 389,37 eurosta 168 eurolla 557,28 euroon.
Vuonna 2006 Manner-Suomessa toimeentulotuessa perusosan bruttomenot
kotitaloutta kohti laskettuna olivat keskimäärin
1 676 euroa. Vuonna 2006 kotitalouksia oli 229 000
kappaletta ja tuensaajia 360 000. Lisäksi tiedetään, että keskimäärin
tukikuukausia vuodessa on 5,6 kuukautta.
Jos saajaperheiden lukumäärän vähentyminen
jatkuu viime vuosien tahdissa, saajaperheitä voidaan arvioida
olevan vuonna 2008 noin 200 000 (alenema 14 %).
Lisäksi jos työttömyysturvan vähimmäismäärää nostetaan
edellä ehdottamallamme tavalla, toimeentulotuen kustannukset
alenevat lisäksi noin 12 miljoonalla eurolla.
Tällöin menojen lisäys voitaisiin
laskea seuraavasti [200 000 x (43 %
x 1 676 euroa/v) ] - 12 milj. euroa = 132
miljoonaa euroa. Tästä menolisäyksestä valtion
menojen osuus (31,77 %) olisi 41,9 miljoonaa euroa
vuodessa.
Toimeentulotukilain 9 §:n 1 mom.
2 kohdan muuttaminen ja 3 kohdan kumoaminen.
Lisäksi ehdotamme, että vanhempiensa luona
asuvan 18 vuotta täyttäneen toimeentulotukea nostetaan
73 prosentista 85 prosenttiin täyden perusosan määrästä,
jolloin vanhempien luona asuvan 18 vuotta täyttäneen
toimeentulotuki nousisi 46,72 eurolla, mikäli korotus tehtäisiin
nykyisen tasoiseen toimeentulotuen perusosaan. Jos perusosan määrää ja
18 vuotta täyttäneen vanhempiensa luona asuvan
toimentulotukea korotettaisiin, nousisi täysi-ikäisen,
vanhempiensa luona asuvan tuen saajan tuki 189,53 euroa nykyisestä tasosta
(284,24 euroa). Momentin 3 kohta poistettaisiin laista, koska tuki
vanhempiensa luona asuvalle täysi-ikäiselle
yhdenmukaistuisi avo- ja avioliitossa elävän
tukitasoon.
5 Tulotakuusta syyperusteisen perusturvan täydentäjä
Ehdotamme, että toimeentulotuen perusosan maksatus
siirretään vaalikauden 2008—2011 aikana
Kansaneläkelaitoksen hoidettavaksi. Toimeentulotuen perusosasta
muodostettaisiin syyperusteisen tuen saaja- ja hakijaperheille perhekohtainen
tulotakuu, kuten monissa aiemmissa selvityselimissä on
edellytetty (mm. Perustoimeentulotyöryhmän muistio
STM 1986:2 ja Vähimmäisturvatyöryhmä STM,
työryhmämuistioita 1994:25).