Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi
Komissio antoi 30.4.2008 ehdotuksen avoimuusasetuksen uudelleen
laatimiseksi (KOM (2008) 229 lopull.). Komission mukaan sen esittämien
uudistusten tavoitteena on avoimuuden ja asiakirjajulkisuuden lisääminen.
Komission ehdotus sisältää joitakin asiakirjojen
saatavuutta lisääviä muutoksia, kuten
asetuksen henkilöllisen soveltamisalan laajentaminen
ja lainsäädäntöasiakirjojen
saatavuuden parantaminen. Toteutuessaan ehdotetun kaltaisena ehdotus
rajoittaisi kuitenkin myös useilla tavoin asiakirjojen
saatavuutta nykyiseen verrattuna.
Nykyisin asetuksen lähtökohtana on laaja soveltamisala
sekä toimielinten velvollisuus arvioida tapauskohtaisesti
asiakirjan luovutuksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa nimenomaisesti
säänneltyjen suojattujen etujen kannalta. Eräät
ehdotetuista muutoksista toteutettaisiin rajaamalla asiakirjan määritelmää tai
sulkemalla tietyt asiakirjat kokonaan asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle.
Avoimuusasetuksen uudistamisesta on käyty keskusteluja
neuvostossa syksyn aikana, ja asetus on käsitelty kerran
alusta loppuun. Nyt käsiteltävänä olevassa
jatkokirjeessä tuodaan esiin komission keskustelussa esittämät
lisäperustelut ehdotuksilleen. Tämän
johdosta Suomen kantaa on eräiltä osin tarpeen
tarkentaa.
Valtioneuvoston kanta
Asiakirjapyyntöihin oikeutettuja koskevan sääntelyn
osalta komissio on perustellut ehdotustaan tarpeella yhdenmukaistaa
avoimuusasetus yhtäältä Århus-asetuksen
ja toisaalta toimielinten soveltaman käytännön
kanssa etenkin, kun luovutettujen asiakirjojen asettaminen verkkosivuille
merkitsee, että niihin on rajaton pääsy. Neuvotteluissa
ei ole ilmennyt sellaista uutta tietoa, joka antaisi aihetta muuttaa
Suomen kantaa.
Komission esittämät lisäperustelut
ehdotukselle sulkea muiden kuin toimielinten tuomioistuimelle
toimittamat asiakirjat asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle eivät
anna aihetta Suomen kannan muuttamiseen. Valtioneuvosto katsoo,
että komission esittämät perustelut ovat osittain
virheelliset.
Myöskään tutkintatoimiasiakirjojen
osalta neuvotteluissa saadut lisätiedot eivät
edellytä Suomen kannan muuttamista. Mikäli tutkintatoimille
annettavaa suojaa on syytä vahvistaa, soveltamisalan rajoittamisen
sijasta tulisi etsiä muita keinoja, kuten esimerkiksi 4
artiklaan sisältyvien poikkeusperusteiden kehittäminen. Komission
ehdotus ei edistä hyvää hallintoa. Lisäksi
komission esittämät perustelut osoittavat, että komissio
soveltaa nykyisen avoimuusasetuksen sisältämiä poikkeuksia
laajemmin kuin tuomioistuimen oikeuskäytännössä on
edellytetty.
Suomi tukee jatkoneuvotteluissakin nykyisen laajan asiakirjan
määritelmän säilyttämistä.
Toimielimillä on jo nykyisen avoimuusasetuksen mukaan velvoite
viedä hallussaan olevat asiakirjat julkiseen rekisteriin.
Julkisen rekisterin olemassaolo on yksi avoimuusasetuksen toimivuuden
keskeisistä edellytyksistä. Asiakirjan määritelmän
suhdetta tietokantoihin on syytä tarkentaa. Kansalaisten
tiedonsaantioikeuden ei tule kaventua siitä syystä,
että tieto kasvavassa määrin tallennetaan
asiakirjojen asemesta tietokantoihin.
Asetuksen poikkeusperusteiden osalta komissio on esittänyt
yleistä turvallisuutta koskevan perusteen täsmentämistä maininnalla
luonnollisten ja oikeushenkilöiden turvallisuudesta. Valtioneuvoston
kannan mukaan komission ehdottaman lisäyksen tarpeellisuutta
tulisi tutkia siltä osin kun se koskee oikeushenkilöiden
suojaamista.
Komission ehdotuksen mukaan tuomioistuinmenettelyn suoja koskisi
myös välimies- ja riitojenratkaisumenettelyjä.
Valtioneuvosto katsoo, että Euroopan oikeusasiamiehen lausunto
huomioon ottaen jatkokäsittelyssä tulisi tarkemmin selvittää,
laajentaako välimiesmenettelyä ja sovittelua koskeva
lisäys nykyisen poikkeuksen alaa. EY-tuomioistuimen Turco-asiassa
antama tuomio vastaa Suomen vakiintunutta käsitystä oikeudellisen
neuvonannon suojaa koskevalle poikkeusperusteelle annettavasta tulkinnasta, eikä kantaa
tältä osin ole syytä muuttaa.
Komission ehdotus julkisia hankintoja ja henkilöstön
valintamenettelyjä koskevan sääntelyn ja
avoimuusasetuksen välisen suhteen selventämisestä edistää tavoitetta
koota kaikki yleisöjulkisuutta koskeva sääntely
avoimuusasetukseen. Sen muotoilua tulee kuitenkin tarkentaa jatkoneuvotteluissa.
Päätöksentekomenettelyn suojaa koskevaa muotoilua
ei ole syytä muuttaa komission esittämällä tavalla.
Henkilötietojen suojaa koskevilta osin neuvotteluissa
ei ole ilmennyt sellaista uutta tietoa, joka antaisi aihetta muuttaa
Suomen kantaa. Myöskään ehdotukseen jäsenvaltion
kuulemisesta siltä peräisin olevasta asiakirjasta
ei ole ilmennyt sellaista uutta tietoa, jonka vuoksi Suomen kantaa
olisi aihetta muuttaa.
Asiakirjapyyntöjä koskeviin säännöksiin
liittyen valtioneuvosto katsoo, ettei ole syytä vastustaa
sellaisia käytännön toimia, joilla hakemusten
käsittelyä tehostetaan. Uudistustyössä tulee
kuitenkin huolehtia siitä, että menettely on hakijan
näkökulmasta kokonaisuutena toimiva. Asiakirjamaksuja
koskevan komission ehdotuksen vaikutuksia tulee jatkoneuvotteluissa
selvittää tarkemmin.
Suomen kantaa suoraan saatavilla oleviin asiakirjoihin ei ole
tarvetta muuttaa. Artiklaan on syytä jättää säännös
yleisestä velvoitteesta saattaa asiakirjoja yleisön
saataville. Asiakirjojen jäljentämistä koskevan
artiklan merkitystä tulee selvittää jatkoneuvotteluissa.
On tärkeää, että avoimuusasetuksen
toimintaa arvioidaan jatkossakin säännöllisesti.