Ehdotus
Komissio on 11 päivänä joulukuuta
2001 antanut vihreän kirjan yhteisön taloudellisten
etujen rikosoikeudellisesta suojaamisesta ja Euroopan syyttäjäntoimen
perustamisesta. Kysymyksessä on keskusteluasiakirja, jossa
komissio esittelee ehdotustaan Euroopan syyttäjäntoimen
perustamiseksi ja tiedustelee useilla eri kysymyksillä jäsenvaltioiden
kantoja ehdotuksen yksityiskohtiin.
Komission ehdotukset liittyvät Euroopan yhteisöjen
taloudellisten etujen suojaamiseen rikosoikeudellisin keinoin (ns.
yhteisöpetokset). Vihreässä kirjassa
hahmotellaan sekä kansallisten rikoslakien harmonisointia
että yhteisöpetoksiin liittyvien oikeudenkäyntimenettelyjen lähentämistä.
Vihreän kirjan keskeisimmät ehdotukset liittyvät
siihen, että perustettaisiin erityinen Euroopan syyttäjä,
jonka tehtävänä olisi yhteisön
taloudellisiin etuihin kohdistuvien rikosten tutkinta
ja niiden tekijöiden syytteeseen asettaminen tuomioistuimessa
sekä tällaisia tekoja koskevien syytteiden
ajaminen jäsenvaltioiden toimivaltaisissa tuomioistuimissa.
Euroopan syyttäjällä olisi
erityinen ja kansallisten syyttäjäviranomaisten
toimivaltaan nähden ensisijainen toimivalta.
Valtioneuvoston kanta
Yhteisön taloudellisia etuja tulee suojata yhtä tehokkaasti
kuin jäsenvaltioiden taloudellisia etuja. Euroopan
yhteisöjen taloudellisiin etuihin kohdistuvat väärinkäytökset
ovat sinänsä taloudellisestikin merkittävä oikeuspoliittinen
ongelma ja unionin edessä olevan laajenemisen voidaan arvioida
vaikeuttavan tilannetta. Väärinkäytöksiin
tulisi siten tarttua riittävän pontevasti.
Väärinkäytöksiin voidaan
puuttua useilla erilaisilla keinoilla, joista rikosoikeudelliset
keinot ovat osa. Toisaalta tunnettua on, että yksin rikosoikeudellisilla
keinoilla on vain rajoitettuja mahdollisuuksia puuttua
rikollisuustasoon. Kuitenkin tavoite suojata yhteisön taloudellisia etuja
muiden keinojen ohella myös rikosoikeudellisin keinoin
on hyväksyttävä.
Yhteisön taloudellisten etujen suojaamiseksi on jo
luotu täytäntöön pantavia Euroopan
unionin I pilarin ja III pilarin säädöksiä,
joiden ratifioinnissa ja saattamisessa osaksi käytännössä sovellettavia
menettelyitä on ollut tarpeettomia viiveitä sekä jäsenvaltioissa
että myös unionin toimielimissä. EU:n
laajentumisesta johtuen tulisi myös varmistaa, että jo
hyväksytyt säädökset saadaan
käyttöön myös hakijamaissa.
Rajat ylittävän oikeusavun helpottaminen etenee
nopeaa vauhtia, ja uutta lainsäädäntöä on esimerkiksi
Amsterdamin sopimuksen voimaan tulon jälkeen hyväksytty
merkittävä määrä. Hyväksytyt
instrumentit koskevat yleensä kaikkea rikollisuutta, yhteisöpetokset
mukaan luettuna. Yhteisöpetosten kohteleminen huomattavasti
eri tavalla verrattuna muuhun yhtä vahingolliseen rikollisuuteen
on vaikeasti perusteltavissa. Oikeusjärjestelmät
ovat toki erilaisia, mutta oikeusasioiden yhteistyön kulmakiveksi on
otettu vastavuoroinen tunnustaminen. Vastavuoroisen tunnustamisen
periaatteen etenemisen tietä voidaan päästä ehkä vaivattomammin
ja halvemmalla jopa parempiin tuloksiin kuin mihin aivan uuden järjestelmän
käyttöönotto johtaisi.
Valtioneuvosto pitääkin tässä vaiheessa
tärkeimpänä ja ensisijaisena tavoitteena
vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen kehittämistä sekä Tampereen
Eurooppa-neuvoston päätelmissä tarkoitetun
eurooppalaisen oikeusalueen tehokasta toteuttamista. Syyttäjien
toiminnan osalta erityisesti Eurojust–yksikön
käytännön toimintaedellytysten luominen
ja parantaminen tulisi olla nyt tavoitteena. Lisäksi voitaisiin
kehittää OLAFin toimintaa ja selkeyttää sen
asemaa.
Kyseessä on niin laajakantoinen ehdotus, että se
vaatii yhteisöjen perustamissopimusten muuttamista ja käytännössä unionin
uuden toimielimen tai elimen perustamista, mikä käytännössä tarkoittaa
myös Euroopan yhteisön oikeuteen kuuluvan, jäsenvaltioiden
rikosoikeudesta erillisen rikos- ja rikosprosessilainsäädännön
säätämistä sovellettavaksi siinä säädetyissä rikostyypeissä.
Tämä monimutkaistaisi rikoslainsäädännön
rakennetta ja saattaisi vähentää lainsäädännön
selkeyttä. Ehdotuksen mukaan uusi oikeusperusta tulisi
EY:n perustamissopimuksen 280 a artiklaksi ja kuuluisi näin
ollen I pilariin.
Valtioneuvoston käsityksen mukaan ehdotuksen toteuttamisen
kustannukset tulisivat olemaan siitä saatuja hyötyjä suuremmat.
Muilla halvemmilla keinoilla pystyttäisiin saamaan vastaavia
tuloksia.
Oikeusjärjestelmät ovat erilaisia, mutta komission
ehdotus aivan uuden oikeusjärjestelmän luomiseksi
entisten lisäksi ei ainakaan kokonaisuutena helpota alalla
toimivien ja unionin kansalaisten asemaa. Erityisen ongelmallista
olisi esimerkiksi se, että yhteisöpetosrikoksiin
sovellettaisiin erilaisia rikoslain yleiseen osaan kuuluvia säännöksiä kuin
rikoslain muihin rangaistussäännöksiin.
Vaikeasti ratkaistavia ongelmia tulisi esille varsinkin sellaisissa
tapauksissa, joissa tekoon olisi sovellettava sekä ehdotettuja yhteisöpetossäännöksiä
että kansallisia
rangaistussäännöksiä.
Ylikansallisen Euroopan syyttäjän toiminta kohtaisikin
käytännössä erittäin
suuria vaikeuksia. Rikoksissa, jotka kohdistuvat esimerkiksi omiin
varoihin eli tulleihin, suurin osa tapauksista liittyy tavaroihin,
joista tullien lisäksi kannetaan kansallisia valmisteveroja.
Euroopan syyttäjällä olisi ensisijainen
toimivalta kansallisissa tuomioistuimissa, vaikka näiden
tavaroiden osalta tullimaksujen osuus on vain murto-osa rikoksella
aiheutetuista fiskaalisista vahingoista. Yhteisön taloudelliset
edut voivat yhtyä kansallisten etujen kanssa myös
maatalouden vientitukiin liittyvissä tapauksissa, jos niihin liittyy
perusteettomia arvonlisäveropalautuksia. Edellä mainitut
tapaukset muodostavat enemmistön yhteisöpetostapauksista
ja niiden kohdalla toimivaltaristiriidat kansallisen ja ylikansallisen
syyttäjän välillä johtaisivat
varmaan umpikujaan tuomioistuimissa. Olisikin tärkeämpää kehittää käytännön
yhteistyötä ja saada siitä lisäarvoa
kuin perustaa erillinen kallis organisaatio. Käytännön
kysymyksistä on vielä nostettava esille kielikysymys.
Rikostutkinnan suorittaminen edellyttää riittävää kielitaitoa,
mistä johtuen jäsenvaltioiden vastuu tutkinnassa
korostuu.
Ehdotukseen tulisi sisältymään huomattava määrä yksityiskohtaista
vaikeasti sovellettavaa prosessioikeudellista normistoa, johon jäisi
käytännössä paljon tulkinnanvaraa.
Ongelmallisimpia kohtia ovat rikosten tutkinnan järjestelemistä koskevat
toimivaltakysymykset sekä eurooppalaisen syyttäjäviranomaisen
yksinomaiseen toimivaltaan kuuluvien rikosten tunnusmerkistöt.
Tämän lisäksi uuden järjestelmän
luominen eräitä rikostyyppejä varten
voi aiheuttaa myös yhdenvertaisuusongelmia: yhdessä rikostyypissä noudatettaisiin
yhtä menettelyä omine seuraamusjärjestelmineen
ja muissa rikoksissa toista järjestelmää.
Suomen näkemyksen mukaan yhteisistä kriminalisointiperusteista,
syytteeseen asettamisesta ja seuraamuksista päätettäessä tulee
nyt edetä Tampereen Eurooppa-neuvostossa hyväksyttyjen
puheenjohtajan päätelmien kohdassa 48 edellytetyllä tavalla.
Edellä sanotuilla perusteilla valtioneuvosto katsoo,
ettei yhteisöpetosten tutkintaa ja syyttämistä varten
ole tarpeen perustaa vihreässä kirjassa ehdotetun
kaltaista erillistä syyttäjäorganisaatiota,
omaa rikoslainsäädäntöä ja
omia menettelynormeja. Yhteisöjen taloudellisten etujen suojaa
ja siinä tehtävää oikeudellista
yhteistyötä tulee kehittää muilla
keinoin.