Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki poliisin säilyttämien henkilöiden
kohtelusta
1 luku. Yleiset säännökset
3 §. Vapautensa menettäneen oikeuksien rajoittaminen.
Pykälän mukaan vapautensa menettäneen
oikeuksia ei saa ehdotetun lain nojalla rajoittaa enempää kuin
vapauteen kohdistuvan toimenpiteen tarkoitus, säilytysvarmuus,
säilytystilan järjestyksen säilyminen
sekä turvallisuus vaativat. Pykälä vastaa
asiallisesti tutkintavankeuslain 1 luvun 4 §:ää.
Tämän vuoksi ja oikeasuhtaisuuden vaatimuksen
huomioon ottamiseksi lakivaliokunta esittää,
että säännöstä täydennetään
vaatimuksella rajoitusten välttämättömyydestä.
Valiokunnan mielestä säännöksen
sanamuodon perusteella on epäselvää,
mihin "turvallisuudella" viitataan. Säännöksen
perusteluista (s. 63/II) syntyy kuitenkin vaikutelma,
että säännöksessä tarkoitetaan
nimenomaan vapautensa menettäneiden henkilökohtaista
turvallisuutta. Lakivaliokunta esittää,
että säännöksen sanamuotoa
täsmennetään vastamaan sen
perusteluissa ilmaistua tarkoitusta.
Samalla lakivaliokunta kiinnittää hallintovaliokunnan
huomiota siihen, että samankaltainen sanonnallinen epäselvyys
sisältyy eräisiin muihinkin pykäliin,
kuten esimerkiksi teknistä valvontaa koskevaan 12 luvun
1 §:ään.
2 luku. Säilytystilaan ottaminen
1 §. Säilytystila.
Kuten perusteluista (s. 64/II) käy
ilmi, tutkintavankeudesta annetun lain (615/1974)
voimassa olevan 1 §:n mukaan oikeusministeriö hyväksyy
nykyisin tutkintavankien säilytykseen käytettävät
poliisin säilytystilat. Pykälän perustelujen
(s. 64/II) mukaan näin hyväksyttyjä tiloja
voitaisiin lähtökohtaisesti käyttää tutkintavankien
säilytykseen myös ehdotetun lain voimaantultua,
jollei muuttuneista olosuhteista tai muusta vastaavasta syystä muuta
johtuisi. Lakivaliokunnan mielestä tällainen järjestely
edellyttää asianmukaista siirtymäsäännöstä.
Lisäksi valiokunta pitää tarpeellisena,
että myös nykyisin käytössä olevien
tilojen asianmukaisuus varmistetaan lyhyen siirtymäkauden
jälkeen suoritettavassa uudessa tarkastuksessa. Tämän
vuoksi lakivaliokunta esittää,
että hallintovaliokunta täydentää 19
luvun 2 §:n siirtymäsäännöksiä lisäämällä pykälään
esimerkiksi seuraavan kaltaisen uuden momentin:
"Sellaisia poliisin tiloja, joiden käyttämisen
tutkintavankien säilyttämiseen oikeusministeriö on
ennen tämän lain voimaantuloa hyväksynyt
tutkintavankeudesta annetun lain (615/1974) 1 §:n
nojalla, saadaan tämän lain 2 luvun 1 §:n
estämättä edelleen käyttää tähän
tarkoitukseen, kuitenkin enintään kahden vuoden ajan
lain voimaantulosta."
3 luku. Sijoittaminen säilytystilassa, perushuolto
ja siirtäminen.
1 §. Sijoittaminen säilytystilassa.
Pykälässä säädetään
niistä rajoituksista, jotka koskevat vapautensa menettäneen
sijoittamista säilytystilassa. Sen 3 momentin toisen
virkkeen mukaan vapautensa menettänyttä ei saa
sijoittaa samaan selliin toisen vapautensa menettäneen
kanssa, jos siitä aiheutuu vaaraa hänen turvallisuudelleen,
vapauteen kohdistuvan toimenpiteen tarkoitukselle taikka säilytystilan
järjestykselle tai turvallisuudelle. Lakivaliokunta on
kiinnittänyt huomiota siihen, että edellä mainittuun
yhteensijoittamiskieltoon ei sisälly sitä perusteluissa (s. 67/II)
mainittua seikkaa, jonka mukaan eri perusteilla vapautensa menettäneitä voidaan
sijoittaa ilman näiden omaa suostumusta yhteen vain poikkeuksellisissa
tilanteissa, kuten tilapäisen säilytystilojen
tilanpuutteen vuoksi. Lakivaliokunta pitää mainittua
periaatetta vapautensa menettäneen kannalta tärkeänä.
Siksi lakivaliokunta esittää,
että hallintovaliokunta lisää pykälän 3 momenttiin
uuden kolmannen virkkeen esimerkiksi seuraavasti:
"Eri perusteilla säilytettävinä olevat
vapautensa menettäneet saa sijoittaa samaan selliin vain,
jos se on tilapäisesti välttämätöntä säilytystilan
järjestyksen ylläpitämiseksi poikkeuksellisessa
tilanteessa."
4 §. Ruokahuolto.
Pykälän 1 momentin mukaan vapautensa
menettäneiden ruokahuolto on järjestettävä siten,
että he saavat terveellisen, monipuolisen ja riittävän
ravinnon. Pykälän perustelujen (s. 70/I)
mukaan alle 12 tuntia yhtäjaksoisesti vapautensa menettäneenä olevan
henkilön osalta ei yleensä olisi tarvetta ruokailumahdollisuuden
järjestämiseen, vaan vapautensa menettäneen
voidaan edellyttää järjestävän
itse ruokahuoltonsa vapauduttuaan. Lakivaliokunta pitää tällaista
12 tunnin aikarajaa ruokailumahdollisuuden järjestämiseksi
varsin pitkänä. Siksi lakivaliokunta esittää,
että hallintovaliokunta mietintönsä perusteluissa
kiinnittäisi huomiota tarpeeseen järjestää ruokailumahdollisuus
kohtuullisin väliajoin, esimerkiksi vapaudenmenetyksen
kestettyä vähintään kuusi tuntia.
7 §. Siirrosta ilmoittaminen.
Pykälän mukaan vapautensa menettäneen
siirrosta on ilmoitettava vapautensa menettäneen
osoituksen mukaan hänen lähiomaiselleen tai muulle
läheiselleen sekä vapautensa menettäneen
oikeusavustajalle. Säännöksen sanamuodon
mukaan ilmoituksen tekisi aina poliisi. Sen sijaan vapautensa menettäneellä itsellään
tulee perustelujen (s. 71/I) mukaan olla mahdollisuus
ilmoittaa siirrosta lähiomaisilleen tai muille läheisilleen sekä oikeusavustajalleen.
Lakivaliokunnan mielestä tällainen itse tehtävä ilmoitus
on esimerkiksi läheisten kannalta parempi vaihtoehto kuin viranomaisaloitteinen
toiminta. Tätä tarkoittava muotoilu sisältyy
myös uuden tutkintavankeuslain 3 luvun 7 §:ään.
Siksi lakivaliokunta esittää,
että pykälän 1 momentti muutetaan
muotoon, jossa edellytetään vapautensa menettäneelle
varattavan tilaisuus ilmoittaa siirrosta säännöksessä mainituille
henkilöille.
Lisäksi lakivaliokunta kiinnittää hallintovaliokunnan
huomiota siihen, että ehdotetussa säännöksessä käytetään
ilmaisua "oikeusavustaja", mikä poikkeaa sekä tutkintavankeudesta
annetun lain voimassa olevasta 12 §:stä että esimerkiksi
nyt ehdotetun lain 6 luvun 4 §:ssä käytetystä sanonnasta.
Lakivaliokunnan mielestä hallintovaliokunnan on syytä vielä selvittää,
onko tälle poikkeamiselle asiallisia perusteita.
4 luku. Vapautensa menettäneen omaisuus
1 §. Omaisuuden hallussapito.
Pykälän 2 momentin mukaan vapautensa
menettäneeltä on kielletty muun muassa dopingaineiden
hallussapito. Tutkintavankeuslakia säädettäessä lakivaliokunta
piti tulkinnanvaraisena, mitkä aineet kulloinkin katsotaan
dopingaineiksi. Tämän vuoksi se ehdotti, että esimerkiksi
tutkintavankeuslain 5 luvun 1 §:ssä viitattaisiin
nimenomaisesti rikoslain 44 luvun 16 §:ssä tarkoitettuihin dopingaineisiin.
Tätä vastaavasti lakivaliokunta esittää,
että nyt esillä olevan pykälän
2 momenttiin lisätään viittaus
rikoslain 44 luvun 16 §:ään.
6 luku. Kirjeenvaihto ja puhelut
1 §. Kirjeenvaihto ja kirjeiden tarkastaminen.
Kuten perusteluista (s. 80/II) käy
ilmi, pykälän 2 ja 3 momentti on
erästä vähäistä poikkeusta lukuunottamatta
tarkoitettu asiallisesti vastaamaan tutkintavankeuslain 8 luvun
1 §:n 2 ja 3 momenttia. Tähän
nähden ja tutkintavankeuslain säätämisen
yhteydessä esittämäänsä viitaten
lakivaliokunta esittää,
että nyt esillä olevan pykälän
2 momentti muutetaan vastaamaan tutkintavankeuslain 8 luvun 1 §:n
2 momenttia ja että samalla poistetaan 3 momentissa oleva
pykäläviittaus tarpeettomana.
2 §. Kirjeen lukeminen.
Kuten perusteluista (s. 80/II) käy
ilmi, pykälä on yhtä poikkeusta lukuunottamatta
tarkoitettu asiallisesti vastaamaan tutkintavankeuslain 8 luvun
2 §:n 1 momenttia. Tähän nähden
ja tutkintavankeuslain säätämisen yhteydessä esittämäänsä viitaten
lakivaliokunta esittää,
että nyt esillä oleva pykälä muutetaan vastaamaan
tutkintavankeuslain 8 luvun 2 §:n 1 momenttia lukuun ottamatta
mainintaa kirjeen lukemisesta rikoksen selvittämiseksi.
6 §. Puhelimen käyttö.
Pykälän 1 momentin mukaan vapautensa
menettäneelle on mahdollisuuksien mukaan annettava
omalla kustannuksellaan mahdollisuus olla puhelimitse yhteydessä säilytystilan
ulkopuolelle, jollei tätä oikeutta ole pakkokeinolain
nojalla rajoitettu. Lakivaliokunnan mielestä säännöksen
sanamuodosta syntyy käsitys, että poliisilla olisi
melko laaja harkintavalta puhelimen käytön suhteen.
Perustelujen (s. 83/I) mukaan puhelimen käyttömahdollisuus
on kuitenkin selvästi pääsääntö.
Jotta tämä kävisi ehdotettua paremmin
ilmi itse lakitekstistä, lakivaliokunta esittää,
että pykälän 1 momentin ensimmäinen virke
muotoillaan esimerkiksi seuraavasti:
"Vapautensa menettäneelle on varattava tilaisuus
olla omalla kustannuksellaan puhelimitse yhteydessä säilytystilan
ulkopuolelle, jollei tämä säilytystilan
olosuhteiden vuoksi ole mahdotonta tai jollei oikeutta yhteydenpitoon
ole pakkokeinolain 1 luvun 18 b §:ssä tarkoitetulla
tavalla rajoitettu."
Pykälän 2 momentin mukaan vapautensa
menettäneelle on lisäksi varattava oikeus olla
puhelimitse yhteydessä 4 §:ssä tarkoitettuun
asiamieheensä sekä muutoinkin säilytystilan
ulkopuolelle sellaisten asioiden hoitamiseksi, joita ei voida toimittaa
kirjeitse tai tapaamisella. Säännöksen
sanamuodon mukaan yhteydenpito puhelimitse asiamieheen tulisi kyseeseen
vasta viimesijaisena keinona kirjeenvaihdon tai tapaamisen ollessa
mahdotonta. Lakivaliokunnan mielestä tällainen
rajoitus vaikeuttaisi vapautensa menettäneen yhteydenpitoa
asiamieheen tavalla, jota ei voida pitää asianmukaisena.
Valiokunta pitää lisäksi perusteltuna,
että kustannukset puhelimitse tapahtuvasta yhteydenpidosta
asiamieheen jäävät valtion vastattaviksi.
Edellä mainituin perustein lakivaliokunta esittää,
että nyt esillä olevan pykälän
2 momentti muutetaan kuulumaan esimerkiksi seuraavasti:
"Vapautensa menettäneelle on lisäksi
varattava tilaisuus olla valtion kustannuksella yhteydessä 4 §:ssä tarkoitettuun asiamieheensä.
Vapautensa menettäneellä on myös muutoin
oikeus olla puhelimitse yhteydessä säilytystilan
ulkopuolelle sellaisten asioiden hoitamiseksi, joita ei voida hoitaa
kirjeitse tai tapaamisella."
7 §. Puhelun kuunteleminen.
Kuten perusteluista (s. 84/II) käy
ilmi, pykälä on yhtä poikkeusta lukuunottamatta
tarkoitettu asiallisesti vastaamaan tutkintavankeuslain 8 luvun
7 §:ää. Tähän nähden
ja tutkintavankeuslain säätämisen yhteydessä esittämäänsä viitaten
lakivaliokunta esittää,
että nyt esillä oleva pykälä muutetaan vastaamaan
tutkintavankeuslain 8 luvun 7 §:ää lukuun
ottamatta tallentamista koskevia säännöksiä.
7 luku. Tapaamiset ja muut yhteydet säilytystilan
ulkopuolelle
1 §. Tapaaminen.
Pykälässä säädetään
vapautensa menettäneen oikeudesta tavata vieraita. Siinä ei
ole nimenomaista mainintaa vapautensa menettäneen oikeudesta
pitää yhteyttä oikeudenkäyntiasiamieheensä tai
-avustajaansa huolimatta siitä, että tutkintavankeudesta
annetun lain voimassa olevassa 12 §:ssä tällainen
säännös on. Tästä huolimatta
perusteluissa (s. 85 s.) korostetaan,
että ehdotetulla lailla ei ole tarkoitus heikentää vapautensa
menettäneen oikeutta pitää yhteyttä asiamieheensä.
Lakivaliokunnan mielestä on erityisen tärkeää,
että vapaudenriiston kohteena oleva henkilö voi
pitää yhteyttä asiamieheensä.
Tämän vuoksi valiokunta tutkintavankeuslakia säädettäessä ehdotti
lakiin otettavaksi tätä koskevan erityisen säännöksen.
Samalla valiokunta katsoi, että vapautensa menettäneen
ja hänen asiamiehensä välisen suhteen
erityisluonteen vuoksi kyseiset tapaamiset tulee pääsääntöisesti
järjestää valvomattomina. Edellä mainituista
syistä lakivaliokunta esittää,
että nyt esillä olevaan pykälään
lisätään tutkintavankeuslain 9 luvun
1 §:n 1 ja 3 momenttia vastaavat säännökset
yhtäältä vapautensa menettäneen
oikeudesta pitää yhteyttä asiamieheensä ja
toisaalta vapautensa menettäneen ja asiamiehen tapaamisten
järjestämisestä pääsääntöisesti
valvomattomina.
Ehdotetun 3 momentin mukaan vapautensa menettäneen
ja muun kuin asiamiehen välistä keskustelua saadaan
tapaamisen aikana kuunnella väärinkäytösten
ehkäisemiseksi. Perustelujen (s. 86/I)
mukaan nyt esillä olevan pykälän 2 momentissa
tarkoitettu valvonta ei itsessään sisällä oikeutta
tapaamisen kuunteluun, koska valvonnalla tarkoitetaan lähinnä henkilökunnan
läsnäoloa samassa huoneessa kuin vapautensa menettänyt
ja häntä tapaamaan tullut henkilö ovat.
Lakivaliokunta kiinnittää hallintovaliokunnan
huomiota myös siihen, että tutkintavankeuslain
vastaavassa säännöksessä (9
luvun 1 §) ei ole erillistä kuunteluoikeutta
koskevaa säännöstä. Lakivaliokunnan
mielestä hallituksen esityksessä ei ole tuotu
esiin perusteita, joiden vuoksi tapaamisten valvonnasta olisi tässä laissa
tarpeen säätää näiltä osin
toisin kuin tutkintavankeuslaissa. Siksi lakivaliokunta esittää,
että nyt esillä olevan pykälän
3 momentti poistetaan laista.
Ehdotuksen mukaan vapautensa menettäneen tapaamista
voitaisiin valvoa myös videolaitteilla. Perustelujen (s. 86/II)
mukaan tällaisesta videovalvonnasta tulisi ilmoittaa siitä kertovalla
kyltillä. Lakivaliokunnan ehdotuksesta tutkintavankeuslain
9 luvun 1 §:n 2 momenttiin lisättiin
erityinen säännös tällaisesta
ilmoitusvelvollisuudesta. Tähän viitaten lakivaliokunta
esittää,
että tutkintavankeuslakia vastaavasti nyt esillä olevan
pykälän 2 momenttiin lisätään
ilmoitusvelvollisuutta koskeva säännös.
8 luku. Säilytystilan järjestys
1 §. Säilytystilan järjestyssääntö.
Kuten perusteluista (s. 89/II)
käy ilmi, pykälä on tarkoitettu asiallisesti
vastaamaan tutkintavankeuslain 10 luvun 1 §:ää.
Viimeksi mainittuun pykälään tehtiin
tutkintavankeuslakia säädettäessä perustuslakivaliokunnan
lausunnon perusteella lisäys, jonka mukaan järjestyssääntö voi
sisältää lakia ja sen nojalla annettuja
säännöksiä ja määräyksiä tarkempia
määräyksiä. Tämän
vuoksi lakivaliokunta esittää,
että nyt esillä olevan pykälän
sanamuoto tarkistetaan vastaamaan tutkintavankeuslain 10 luvun 1 §:ää.
9 luku. Säilytystilan ja vapautensa menettäneen
tarkastaminen
6 §. Päihteettömyyden valvonta.
Sääntelyn yhtenäisyyden vuoksi lakivaliokunta
esittää,
että pykälän 1 momenttiin
lisätään samanlainen viittaus
rikoslain 44 luvun 16 §:ään
kuin valiokunta on edellä esittänyt
lisättäväksi 4 luvun 1 §:n
2 momenttiin.
7 §. Menettely ja päätösten
kirjaaminen.
Pykälän 1 momentissa säädetään
henkilöntarkastuksen suorittamisesta pääsääntöisesti
todistajan läsnäollessa. Momentti vastaa asiallisesti
tutkintavankeuslain 11 luvun 9 §:ää.
Tutkintavankeuslakia sovellettaessa voidaan pitää selvänä,
että henkilöntarkastuksessa todistajana toimiva
henkilö on aina vankilan henkilökuntaan kuuluva. Nyt
ehdotetussa laissa henkilöntarkastus voidaan kuitenkin
tehdä esimerkiksi kiinniotettaessa sellaisissa olosuhteissa,
joissa ilman nimenomaista säännöstä ei
ole selvää, että todistajana voi olla
vain poliisin henkilökuntaan kuuluva. Perustelujen (s. 94/I)
mukaan tämä on kuitenkin tarkoituksena. Säännöksen
selventämiseksi lakivaliokunta esittää,
että momentin ensimmäinen virke muutetaan
kuulumaan esimerkiksi seuraavasti:
"Henkilöntarkastus suoritetaan poliisin henkilökuntaan
kuuluvan todistajan läsnä ollessa."
11 luku. Turvaamistoimenpiteet
1 §. Turvaamistoimenpiteet.
Pykälässä säädetään
niistä menettelyistä, joita vapautensa menettäneeseen
voidaan turvaamistoimenpiteinä kohdistaa. Kuten perusteluista
(s. 97/I) ilmenee, pykälän on
tarkoitus yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vastata
tutkintavankeuslain 13 luvun 1 §:ää.
Tähän viitaten lakivaliokunta esittää,
että pykälää muutetaan
sanonnallisesti korvaamalla "kahlehtiminen"-sana "sitomisella" ja
että tästä johtuvat sanonnalliset
tarkistukset tehdään myös tämän
luvun 2 §:ään, 5 §:n
2 momenttiin sekä 6 ja 7 §:ään.
3 §. Tarkkailu.
Kuten perusteluista (s. 98/I) ilmenee, pykälä on
tarkoitettu vastaamaan tutkintavankeuslain 13 luvun 3 §:ää.
Tähän viitaten lakivaliokunta esittää,
että pykälän 1 momentti muutetaan
vastaamaan mainitun tutkintavankeuslain pykälän
1 momenttia.
4 §. Eristämistarkkailu.
Kuten perusteluista (s. 99/I) ilmenee, pykälä on
tarkoitettu vastaamaan tutkintavankeuslain 13 luvun 4 §:ää.
Tähän viitaten lakivaliokunta esittää,
että pykälän 1 ja 2 momentti
muutetaan vastaamaan tutkintavankeuslain mainitun pykälän
1 ja 2 momenttia.
6 §. Päätösvalta.
Pykälä sisältää säännökset
siitä, kenelle kuuluu toimivalta päättää siinä mainituista
turvaamistoimenpiteistä. Pääsääntönä on, että päätökset
tekee säilytystilan esimies. Jos asia ei siedä viivytystä,
päätöksen voi kuitenkin tehdä myös
poliisimies tai vartija. Viimeksi mainitussa tapauksessa päätös
on kuitenkin perustelujen (s. 99/II) mukaan ensi
tilassa saatettava säilytystilan esimiehen vahvistettavaksi.
Lakivaliokunnan mielestä tällaisella päätöksen
vahvistuttamisvelvollisuudella on etenkin turvaamistoimenpiteiden
laatu huomioon ottaen huomattava merkitys vapautensa menettäneen
oikeusturvan kannalta. Tämän vuoksi lakivaliokunta
esittää
säännöstä täydennettäväksi
niin, että poliisimiehen tai vartijan tehdessä siinä tarkoitetun
päätöksen tällä on
velvollisuus saattaa se säilytystilan esimiehen vahvistettavaksi.
12 luku. Tekninen valvonta ja etävalvonta.
1 §. Tekninen valvonta.
Pykälän 1 momentissa säädetään
niistä seikoista, jotka on otettava huomioon järjestettäessä teknistä valvontaa.
Lakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen perustelujen
(s. 101/I) mainintaan, jonka mukaan teknisen valvonnan
järjestäminen kiinni otettujen ja pidätettyjen
valvonnassa ei saisi johtaa siihen, että vapautensa menettäneiden
yksityisyyttä loukattaisiin alistamalla heidät
perusteettomasti jatkuvaan tarkkailuun. Tällainen vapautensa
menettäneen yksilön kannalta tärkeä seikka
ei kuitenkaan käy ilmi itse säännöksen
sanamuodosta. Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää
momenttiin lisättäväksi maininnan,
jonka mukaan tekninen valvonta on järjestettävä myös
siten, ettei säilytystilassa olevan pidätetyn
tai kiinni otetun yksityisyyteen tarpeettomasti puututa.
Pykälän 2 momentin mukaan teknisestä valvonnasta
on viipymättä ilmoitettava valvonnan kohteena
olevalle henkilölle. Säännöksen
perustelujen (s. 102/I) mukaan ilmoittamisvelvollisuus kattaa
paitsi sen, että tekninen valvonta ylipäänsä on
käytössä, myös tiedon käytettävästä valvontamenetelmästä.
Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää,
että hallintovaliokunta täsmentää momentin
kuulumaan esimerkiksi seuraavasti:
"Teknisestä valvonnasta ja siinä käytettävistä menetelmistä on
viipymättä ilmoitettava valvonnan kohteena olevalle
henkilölle."
2 §. Etävalvonta.
Pykälän 1 momentin mukaan säilytystilassa
olevaa pidätettyä tai kiinni otettua voidaan valvoa
etävalvonnalla etävalvontakeskuksesta. Etävalvontaa
ei kuitenkaan voida käyttää, jos pidätetyn
tai kiinni otetun turvallisuuteen kohdistuu hänen
terveydentilansa, itsetuhoisen käyttäytymisensä tai
muun vastaavan syyn vuoksi erityinen uhka. Pykälän 2
momentti sisältää lisäksi
säännöksiä ensiavun ja pelastustoimenpiteiden
suorittamisen turvaamisesta. Etävalvonnan käyttöön
ottamisen hyväksyy 3 momentin mukaan
sisäasiainministeriö.
Lakiehdotuksen 2 §:n 8 kohdan mukaan etävalvonnalla
tarkoitetaan teknistä valvontaa, jossa säilytystilaa
teknisellä valvonnalla valvova henkilö on muualla
kuin sen säilytystilan alueella, jota hän valvoo.
Käytännössä etävalvonta
tarkoittaa perustelujen (s. 102/II) mukaan sitä,
että vapautensa menettäneiden säilytystiloissa
ei ainakaan yöaikaan olisi päivystävää vartijaa
tai muuta päätoimisesti säilytystilaa
valvovaa henkilöä.
Etävalvonnassa on kyse menettelystä, jossa olennaisena
voidaan pitää sitä, että viranomaisen
huostassa oleva henkilö jää vaille välitöntä henkilöllistä valvontaa.
Lakivaliokunnan käsityksen mukaan tällaiseen ratkaisuun
liittyy jo lähtökohtaisesti yksilön turvallisuuden
kannalta huomattavia riskejä. Tämä on
tiedostettu myös hallituksen esityksessä, jonka
perusteluissa (s. 102/II) todetaan, että säilytystilan
valvominen etävalvontana ei poista tarvetta pidätettyjen ja
kiinni otettujen henkilölliseen valvontaan. Säilytystilan
läheisyydessä toimivan poliisipartion tulisikin
perustelujen mukaan suunnitella partiotoimintansa siten, että partio
pystyisi käymään keskimäärin
enintään kahden tunnin väliajoin tarkastamassa
miehittämättömässä säilytystilassa
olevan pidätetyn tai kiinni otetun tilan.
Lakivaliokunta on ensinnäkin kiinnittänyt huomiota
siihen, että tällainen tarkastamisvelvollisuus
ei käy lainkaan ilmi itse lakitekstistä. Toiseksi
lakivaliokunta epäilee, onko perusteluissa esitetty menettely
käytännössä edes mahdollista
toteuttaa taajamien ulkopuolella tilanteissa, joissa päivystävä partio
saattaa joutua pitkäksi aikaa sidotuksi hälytystehtävään
hyvinkin etäällä etävalvonnalla
valvottavasta säilytyspaikasta. Valiokunnan huomiota on
kiinnitetty myös siihen, että pidätetyillä ja
kiinni otetuilla ei vaara- tai onnettomuustilanteen — esimerkiksi tulipalon — sattuessa
ole läheskään aina fyysisiä tai
psyykkisiä valmiuksia säilytystilasta pelastautumiseen,
vaikka esimerkiksi ovien lukitus olisi kauko-ohjauksella etävalvontakeskuksesta
avattavissa.
Lakivaliokunnan mielestä viranomaisilla on erityisen
korostunut vastuu yksilön turvallisuudesta silloin, kun
tämä on pakkokeinoin otettu viranomaisen huostaan.
Valiokunnan käsityksen mukaan yksinomaan teknisten turvajärjestelmien
avulla ei voida täysin poistaa niitä riskejä, joita
henkilöllisen valvonnan puuttuminen vapautensa menettäneen
henkilön säilytyksessä aiheuttaa. Kun
tällaisten riskien toteutuminen voi pahimmassa tapauksessa
johtaa jopa vapautensa menettäneen henkilön kuolemaan,
lakivaliokunta ei voi pitää hyväksyttävänä etävalvontamenettelyn
käyttämistä lakiehdotuksessa ja sen perusteluissa
esitetyllä tavalla.
Edellä lausutun perusteella lakivaliokunta esittää
lakiehdotuksen etävalvontaa koskevia säännöksiä muutettaviksi
niin, että etävalvontaa ei voida käyttää yksinomaisena
valvontakeinona vaan että siihen tulee aina liittyä vapautensa
menettäneen turvallisuuden takaava välitön
henkilöllinen valvonta.
13 luku. Tutkintavankeja koskevat erityissäännökset.
1 §. Tutkintavangin kuuleminen.
Kuten perusteluista (s. 106/II)
ilmenee, säännös on tarkoitettu
vastaamaan tutkintavankeuslain 1 luvun 6 §:ää.
Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää,
että nyt esillä olevan pykälän
muotoilussa otetaan huomioon ne muutokset, joita tutkintavankeuslain
1 luvun 6 §:ään tehtiin mainitun lain
eduskuntakäsittelyn aikana.
15 luku. Vartijat
2 §. Voimakeinojen käyttö.
Pykälän 4 momentissa säädetään
sivullisen oikeudesta avustaa virkamiestä voimakeinojen
käyttämisessä. Sääntely
on asiallisesti tarkoitettu vastaamaan tutkintavankeuslain 13 luvun
6 §:n 3 momenttia. Lakivaliokunta kiinnittää hallintovaliokunnan
huomiota niihin muutoksiin, joita viimeksi mainittuihin säännöksiin
perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella eduskuntakäsittelyn
aikana tehtiin ja esittää,
että nyt esillä olevan pykälän
4 momentti muutetaan vastaamaan tutkintavankeuslain 13 luvun 6 §:n
3 momenttia ja
että pykälään lisätään
uudeksi 5 momentiksi viittaussäännös
rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momenttiin sekä 7 §:ään,
joissa säädetään voimakeinojen
käytön liioittelusta.
5 §. Henkilö- tai omaisuusvahinko.
Pykälän ensimmäisen virkkeen mukaan
vartijan on viivytyksettä ilmoitettava esimiehelleen virkatehtävän
suorittamisen yhteydessä syntyneestä muusta kuin
vähäiseksi katsottavasta henkilö- tai omaisuusvahingosta.
Sanamuodon mukaan vähäisistä vahingoista
ei näin ollen tarvitsisi missään olosuhteissa
ilmoittaa. Perustelujen mukaan tarkoituksena kuitenkin on, että vähäisistäkin
vahingoista on tehtävä pykälässä tarkoitettu ilmoitus,
jos vapautensa menettänyt sitä vaatii. Lakivaliokunta
esittää,
että pykälää täydennetään
sen perusteluissa tarkoitetulla, vähäisten
vahinkojen ilmoittamisvelvollisuutta koskevalla säännöksellä.
17 luku. Muutoksenhaku
1 §. Muutoksenhaun alaiset asiat.
Pykälä sisältää luettelon
niistä asioista, joihin saa hakea muutosta ensin oikaisuvaatimusteitse
ja sen jälkeen valittamalla hallinto-oikeuteen. Lakivaliokunta
kiinnittää hallintovaliokunnan huomiota siihen,
että tutkintavankeuslakia säädettäessä perustuslakivaliokunta
piti tällaista sääntelytapaa ongelmallisena,
koska se perustuslakivaliokunnan mukaan jättää epäselväksi,
onko asianosaisella oikeus saada lain nojalla tehty päätös tuomioistuimen
tutkittavaksi silloinkaan, kun se koskee hänen oikeuksiaan
ja velvollisuuksiaan perustuslain 21 §:n 1 momentissa
tarkoitetussa mielessä. Tuolloin perustuslakivaliokunta
huomautti, että perustuslain kannalta hyväksyttävistä muutoksenhakurajoituksista
on mahdollista säätää lakiin
otettavilla muutoksenhakukielloilla. Tähän nähden
ja tutkintavankeuslain säätämisen yhteydessä lausumaansa
viitaten lakivaliokunta esittää,
että hallintovaliokunta mietintönsä perusteluissa
antaisi sisäasiainministeriölle tehtäväksi
yhdessä oikeusministeriön kanssa selvittää mahdollisuudet
laatia perustuslakivaliokunnan esittämän mallin
mukainen luettelo päätöksistä,
joihin ei saa hakea muutosta valittamalla.
2 §. Oikaisuvaatimus.
Pykälään on tarpeen tehdä lakitekninen
korjaus muuttamalla "oikaisuosoitus" muotoon "oikaisuvaatimusosoitus".
5 §. Oikaisuvaatimuksen ja valituksen vaikutus täytäntöönpanoon.
Lakivaliokunta esittää,
että hallintovaliokunta selkeyttää pykälän
sanamuotoa muuttamalla sen vastaamaan vankeuslain 20 luvun 13 §:ää.
7. Laki järjestyksenvalvojista annetun lain 7 ja
12 §:n muuttamisesta
7 §. Henkilön poistaminen, kiinniottaminen
ja säilössäpito.
Pykälän uuden 5 momentin mukaan
järjestyksenvalvojaa koskee järjestyksenvalvojien
säilyttämien henkilöiden osalta se, mitä poliisista
säädetään poliisin säilyttämien henkilöiden
kohtelusta annetussa laissa. Mitä samassa laissa säädetään
vartijasta, koskee vastaavasti järjestyksenvalvojaa.
Lakivaliokunnan mielestä ehdotettu sääntely on
varsin ongelmallinen, koska sen mukaan järjestyksenvalvoja
rinnastuisi yhtäältä poliisiin ja toisaalta
1. lakiehdotuksen 15 luvussa tarkoitettuun vartijaan. Perusteluista
(s. 120/I) käy kuitenkin ilmi, että tällaisia
täydellisiä rinnastuksia ei ole tarkoitettu. Poliisin
osalta tarkoituksena näkyy olevan, että järjestyksenvalvojaa
koskevat samat velvollisuudet kuin poliisilla on vapautensa menettänyttä kohtaan.
Vartijaan järjestyksenvalvojan on taas ilmeisesti tarkoitettu
rinnastuvan vain siltä osin kuin kyse on säilössä pidettävään
henkilöön kohdistuvan päätösvallan käyttämisestä.
Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää
säännöstä täsmennettäväksi
niin, että siitä käy selvästi
ilmi, miltä osin järjestyksenvalvojiin sovelletaan
1. lakiehdotukseen sisältyviä poliisia koskevia
säännöksiä ja miltä osin
puolestaan samaan lakiehdotukseen sisältyviä säännöksiä,
jotka koskevat vartijoita.