Perustelut
Ihmiskaupassa on kyse erilaisista hyväksikäytön
muodoista, kuten seksuaalisesta riistosta ja pakkotyöstä,
ja siihen liittyy usein järjestäytynyttä rikollisuutta.
Ihmiskauppa onkin vakava rikos, jolla loukataan räikeästi
ihmisoikeuksia. EU:ssa ihmiskauppa on pääasiassa
kolmansista maista lähtöisin oleva ilmiö,
mutta varsinkin viimeisimmän laajentumisen jälkeen
ihmiskauppaa on alkanut esiintyä myös EU:n sisällä.
Lakivaliokunta pitää tärkeinä ehdotuksen
tavoitteita torjua tehokkaammin ihmiskaupparikoksia ja suojella
paremmin ihmiskaupan uhreja.
Saadun selvityksen perusteella Suomen lainsäädäntö suurelta
osin vastaa ehdotuksen velvoitteita. Eräitä ehdotuksen
kohtia on kuitenkin jatkoneuvotteluissa tarpeen tarkastella huolellisesti.
Ensinnäkin ehdotuksessa hyväksikäytöksi katsotaan
muun muassa kerjäämiseen liittyvä toiminta.
Valiokunta toteaa, että kerjäämiseen liittyvä toiminta
voi tulla jo nykyisin rangaistavaksi ihmiskauppana esimerkiksi
jonakin pakkotyön muotona. Tämän vuoksi
jatkoneuvotteluissa on syytä selvittää,
onko kyseinen kerjäämiseen liittyvää toimintaa
koskeva lisäys ylipäätään
tarpeen.
Erityisesti valiokunta kiinnittää huomiota seuraamuksiin.
Ehdotuksen mukaan rangaistuksen on oltava vähintään
kuusi vuotta vankeutta, joissakin tapauksissa kuitenkin kymmenen
tai kaksitoista vuotta vankeutta. Kun rikoksen on tehnyt virkamies
virkatehtäviä hoitaessaan, vankeusrangaistuksen
enimmäiskeston on oltava vähintään
kymmenen vuotta. Ehdotuksessa ei tehdä eroa sen suhteen,
jääkö teko yritykseen vai onko kyseessä avunanto.
Suomen osalta ehdotus merkitsisi tältä osin velvoitetta
muuttaa ihmiskauppaa koskevia kriminalisointeja ja niistä säädettyjä enimmäisrangaistuksia.
Ankaria rangaistussäännöksiä voidaan
perustella ihmiskaupparikosten vakavuudella. Lakivaliokunta kuitenkin
toteaa, että ehdotuksessa tarkoitetut rikokset ovat vakavuudeltaan
hyvinkin eritasoisia. Rikosten enimmäisrangaistuksissa
tulisikin ottaa paremmin huomioon suhteellisuusperiaatteen
vaatimukset. Niissä tulisi niin ikään
ottaa huomioon jäsenvaltioiden rangaistusasteikkokäytännöt
niin, ettei vaaranneta jäsenvaltion rikosoikeuden johdonmukaisuutta. Lopuksi
valiokunta kiinnittää huomiota vuodelta 2002 oleviin
neuvoston päätelmiin, joiden mukaan lähtökohtana
on, ettei yli 10 vuoden enimmäisrangaistusvaatimusta tulisi
asettaa. Komission ehdotus ei vaikuta olevan linjassa kyseisten
päätelmien kanssa.
Ehdotuksessa kiinnitetään huomiota uhrien suojeluun.
Tämä on tärkeää, koska
uhrien kertomukset ovat usein keskeisessä asemassa
ihmiskaupparikosten selvittämisessä. Ehdotuksessa
säännellään muun muassa erityisen
haavoittuvan uhrin henkilöllisyyden salassapidosta.
Ottaen huomioon, että ihmiskaupparikoksiin syyllistyneet
yleensä joka tapauksessa tietävät toimintansa
kohteena olevien uhrien henkilöllisyyden, uhrien suojelemiseksi
tulisi valiokunnan mielestä voida käyttää muitakin
keinoja kuin uhrin henkilöllisyyden salassapitoa. Ehdotuksessa tulisikin
olla kansallista joustovaraa, sillä samaan tavoitteeseen
voidaan päästä esimerkiksi uhrin yhteystietojen
salaamisella ja erilaisilla todistajansuojelutoimenpiteillä.
Ehdotuksessa velvoitetaan jäsenvaltiot harkitsemaan
ihmiskaupan uhrien tarjoamien palveluiden käytön
kriminalisoimista. Lakivaliokunta pitää hyvänä,
ettei ehdotuksessa velvoiteta kyseiseen kriminalisointiin.
Voidaan kuitenkin ottaa huomioon, että Suomessa on jo kriminalisoitu
seksuaalipalvelujen ostaminen ihmiskaupan uhrilta. Kyseisen kriminalisoinnin käytännön
soveltamisesta esitetään syksyllä selvitys
lakivaliokunnalle. Tämän selvityksen tulokset
on hyvä ottaa huomioon, kun arvioidaan tarvetta kriminalisoida
muiden palvelujen käyttöä.
Suomi on allekirjoittanut Euroopan neuvoston aihepiiriä koskevan
yleissopimuksen, ja sopimuksen kansallinen voimaan saattaminen on parhaillaan
vireillä. Yleissopimus ei poista tarvetta EU:n jäsenvaltioita
velvoittavalle puitepäätökselle, koska
vain harvat jäsenvaltiot ovat liittyneet sopimukseen. Jäsenvaltioiden
liittymistä yleissopimukseen on tärkeää edistää. Lakivaliokunta
pitääkin tärkeänä,
että ehdotuksen jatkoneuvotteluissa varmistaudutaan siitä, ettei
tuleva puitepäätös ole ristiriidassa
yleissopimuksen kanssa.