Perustelut
Valiokunnan lähtökohdat
Valiokunta on käsitellyt asiaa hallituksen kertomukseen
sisältyvien, oikeusministeriön hallinnonalaan
kuuluvien lausumien osalta siten rajattuna, että tarkastelu
on ulottunut lakivaliokunnan omiin lausumiin. Kertomukseen sisältyy 13 tällaista
lausumaa.
Esittämiensä lausumien osalta lakivaliokunta pitää hallituksen
selostuksia ja kannanottoja pääosin asianmukaisina.
Valiokunta esittää hallituksen selvitysten johdosta
seuraavat huomautukset.
Poistettavat lausumat
Niistä lausumista, jotka hallituksen käsityksen mukaan
eivät enää anna aihetta toimenpiteisiin, voidaan
lakivaliokunnan mielestä poistaa seuraavat kaksi lausumaa:
Lisäksi kertomukseen sisältyy kolme lausumaa, jotka
valiokunnan mielestä ovat tulleet täytetyiksi
vuoden 2002 alkupuolella ja jotka myös voidaan poistaa
kertomuksesta. Nämä ovat:
-
Rangaistusten täytäntöönpano,
ehdonalainen vapaus
HE 23/1990 vp
Hallituksen selvityksen mukaan tarkoituksena on antaa eduskunnalle
kuluvien valtiopäivien aikana esitys rangaistusten täytäntöönpanoa
koskevan lainsäädännön kokonaisuudistukseksi.
Lisäksi hallitus on käynnistänyt ehdonalaisesti
vapautuneiden valvontaa ja tukitoimia varten toimenpiteet uusintarikollisuutta
vähentävien ja yhteiskuntaan sopeutumista edistävien
toimintamuotojen kehittämiseksi. Hanke toteutetaan vuosina
2002—2005.
Uuden vankeuslain aikaansaamiseen tähtäävä lainsäädäntöhanke
on nyttemmin siirretty lakivaliokunnan työruuhkan vuoksi
seuraavalle vaalikaudelle. Hankkeen siirtymisestä huolimatta
valiokunta katsoo, että hanke on niin pitkällä,
että se väistämättä etenee,
varsinkin kun voimassa oleva lainsäädäntö ei
enää vastaa uuden perustuslain asettamia vaatimuksia.
Lausuma ei siten enää tältä osin
ole tarpeen.
Valiokunta toteaa, että vankilasta vapautuvien
vankien yhteiskuntaan sijoittumista koskevan toiminnan kehittymistä seurataan
myös Kriminaalihuollon omaisuus- ja rahoitusjärjestelyjä (HE
136/2000 vp) koskevan lausuman yhteydessä.
Tämän vuoksi valiokunta katsoo, että vuoden
1990 valtiopäivillä hyväksytty lausuma
voidaan poistaa.
-
Oikeushenkilön rangaistusvastuu
HE 95/1993 vp ja HE 230/1994
vp
Hallituksen selvityksen mukaan keväällä 2002
on tarkoitus antaa eduskunnalle hallituksen esitys, jossa
ehdotetaan yhteisösakon muuttamista pääsääntöisesti
pakolliseksi seuraamukseksi. Nyttemmin asiaa koskeva esitys HE
53/2002 vp eräiden rikoslain
talousrikossäännösten ja eräiden niihin
liittyvien lakien muuttamiseksi on annettu eduskunnalle ja lähetetty
lakivaliokuntaan käsiteltäväksi. Valiokunta
toteaa, että lausuma on tullut täytetyksi ja se
voidaan poistaa.
-
Rekisteröity parisuhde
HE 200/2000 vp
Oikeusministeriö on saattanut eduskunnan lausuman 9.11.2001
päivätyllä kirjeellä valtioneuvoston
kanslian ja muiden ministeriöiden tietoon. Valiokunta katsoo,
että lausuma on tullut täytetyksi, joten se voidaan
poistaa.
Uusittava lausuma: Seksuaalirikossäännökset, soveltaminen, HE
6/1997 vp ja HE 117/1997 vp
Valiokunta ei pidä tyydyttävänä hallituksen selvitystä hallituksen
esitysten HE 6/1997 vp ja HE
117/1997 vp käsittelyssä hyväksytyn
seksuaalirikossäännösten soveltamista
koskevan lausuman johdosta. Sen vuoksi valiokunta esittää seuraavaa.
Eduskunta edellytti 15.6.1998, että hallitus sisällyttää vuotta
2001 koskevaan hallituksen kertomukseen selvityksen siitä,
miten uusia seksuaalirikossäännöksiä on
sovellettu viranomaistoiminnassa ja oikeuskäytännössä.
Hallituksen selvityksessä kerrotaan, että lainuudistus
tuli voimaan vuoden 1999 alussa, ja ilmoitetaan, että sen
jälkeistä seksuaalirikosten viranomais- ja tuomioistuinkäsittelyä koskevia tietoja
sisältyy Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen vuosittaiseen
Rikollisuustilanne-julkaisuun.
Valiokunta toteaa, että kertomukseen ei sisälly
eduskunnan edellyttämää selvitystä.
Pelkkä viittaus Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen julkaisuun
ei ole asianmukainen eikä riittävä. Selvitys
oli edellytetty annettavaksi nimenomaan tässä kertomuksessa,
koska silloin valiokunnalla olisi eduskunnan työjärjestykseen
sisältyvien valiokuntien toimivaltasäännösten
puitteissa ollut luonteva tilaisuus tarkastella uudistuksen vaikutuksia
ja esittää sitä koskevia näkökantojaan.
Sanamuotonsa johdosta lausuma raukeaa tämän
kertomuksen yhteydessä. Jotta valiokunta kuitenkin saa
lausumassa tarkoitetun mahdollisuuden seksuaalirikossäännösten
tarkasteluun, valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
lausuman,
että hallitus sisällyttää vuotta
2002 koskevaan hallituksen toimenpidekertomukseen selvityksen siitä,
miten uusia seksuaalirikossäännöksiä on
sovellettu viranomaistoiminnassa ja oikeuskäytännössä.
Kriminaalihuollon omaisuus- ja rahoitusjärjestelyt, HE
136/2000 vp
Valiokunta on tässä yhteydessä erikseen
tarkastellut Kriminaalihuollon omaisuus- ja rahoitusjärjestelyjä koskevan
lausuman toteutumista (HE 136/2000 vp).
Eduskunta edellytti 7.12.2000, että Kriminaalihuoltoyhdistyksen
omaisuusjärjestelyjä tehtäessä hallitus
huolehtii siitä, että perustettavalle säätiölle
luovutetaan Kriminaalihuoltoyhdistyksen alkuperäiseksi
katsottavaa omaisuutta sellainen määrä,
että sillä voidaan turvata niiden Kriminaalihuoltoyhdistyksen
toimintamuotojen jatkuminen, joita ei siirretä valtion
tehtäviksi ja joilla pyritään edesauttamaan
vankilasta vapautuvien vankien yhteiskuntaan sijoittumista.
Lisäksi eduskunta edellytti, että Tampereen toimintakeskukselle
myönnetään määrärahaa lainrikkojien
kuntouttamisen edistämiseen suuntautuvien uusien projektien
rahoittamiseen, koska keskuksessa vapautuu kokenutta henkilökuntaa,
jonka aikaisempi toiminta ja projektityöskentely on osoittautunut
tulokselliseksi.
Kertomukseen sisältyvän hallituksen selvityksen
mukaan Kriminaalihuoltoyhdistyksen toiminnan päättyessä 31.7.2001
kriminaalihuoltotyötä varten perustetulle Kriminaalihuollon
tukisäätiölle lahjoitettiin vuoden 2001
ensimmäisessä lisätalousarviossa myönnetyn
valtuuden perusteella yhdistyksen Helsingissä sijaitseva toimitalo
sekä Tampereen toimintakeskuksen käytössä oleva
kiinteistö ja kiinteistöyhtiön osakkeet.
Tampereen toimintakeskuksen toimintaa jatkaa Silta-Valmennusyhdistys
ry. Toimintakeskuksen toiminnan alkuvaiheen rahoituksen ja henkilöstön
aseman turvaamiseksi laadittiin oikeusministeriössä vuoden
2003 loppuun ulottuva rahoitussuunnitelma, johon eri osapuolet ovat
sitoutuneet. Vankeinhoitolaitoksen ja Kriminaalihuoltolaitoksen
Tampereen toimintakeskukselta ostamien koulutus- ja kuntoutuspalvelujen
lisäksi oikeusministeriö on myöntänyt toimintaa
varten vuonna 2001 harkinnanvaraista avustusta. Toteutetuilla rahoitusjärjestelyillä
on
pystytty turvaamaan Tampereen toimintakeskuksen henkilökunnan
siirtyminen Silta-Valmennusyhdistys ry:n palvelukseen. Oikeusministeriö seuraa
lähivuosina tiiviisti Silta-Valmennusyhdistys ry:n rahoitustilannetta
ja toimintaedellytyksiä.
Valiokunnan nyt saaman selvityksen mukaan em. rahoitussuunnitelma
ei ole toteutunut. Rahoitusmuistion mukaisesta rahoituksesta
jäi vuonna 2001 puuttumaan 435 000 markkaa eli 23 prosenttia.
Silta-Valmennusyhdistyksen ensimmäinen tilikausi oli runsaat
350 000 markkaa alijäämäinen. Yhdistykseltä puuttuu
sen välttämättä tarvitsema käyttöpääoma.
Kriminaalihuollon tukisäätiöllä ole
mahdollisuutta avustaa Silta-Valmennusyhdistystä, koska
säätiön omaisuuden tuotto ei ainakaan
toistaiseksi yllä ennakoituun määrään.
Sen vuoksi yhdistyksen maksuvalmius on tällä hetkellä järjestetty
Kriminaalihuollon Tukisäätiön takaamalla
luotolla. Yhdistyksen toimintaedellytykset ovat olennaisesti vaikeutuneet
verrattuna tilanteeseen, jossa yhdistyksen rahoitus oli osa Kriminaalihuoltoyhdistystä.
Osapuolten käsitykset em. rahoitussopimuksen luonteesta
eroavat toisistaan. Oikeusministeriö katsoo, että kysymyksessä on
eduskunnan lausuman johdosta laadittu oikeusministeriön, Kriminaalihuoltoyhdistyksen
ja Silta-Valmennusyhdistys ry:n 25.7.2001 allekirjoittama yhteinen
muistio, joka sisältää suunnitelman Siltavalmennus
ry:n toiminnan rahoittamiseksi siirtymäkautena eli vuoden
2003 loppuun saakka. Rahoitusmuistio ei oikeusministeriön
mukaan ole eri osapuolia sitova sopimus, vaan suunnitelma, jossa
on kartoitettu siirtymävaiheessa käytettävissä olevat
rahoitusmahdollisuudet sekä asetettu tavoitteet ja laadittu
arvio Silta-Valmennusyhdistyksen tulonmuodostuksesta ja muista siirtymäkauden
rahoitukseen liittyvistä järjestelyistä.
Silta-Valmennusyhdistys puolestaan katsoo rahoitusmuistion luonteesta
seuraavan, että kysymyksessä on osapuolia sitova
sopimus.
Valiokunta pitää tilannetta huolestuttavana. Yhteiskunnan
kannalta on monin verroin parempi, että rikoksia estetään
ennakolta kuin korjataan jälkiä rikoksen tapahduttua.
Silta-Valmennusyhdistyksen tarkoituksena on tuottamillaan koulutus-
ja sosiaalisen kuntoutuksen palveluilla sekä kokeilutoiminnalla
parantaa rikoksiin syyllistyneiden yhteiskuntaan kiinnittymistä ja vähentää uusintarikollisuutta.
Silta-Valmennusyhdistys ry:n toiminta on käynnistynyt hyvin
ja sitä pidetään tuloksellisena. Toimintaa
ei saa päästää rapautumaan.
Sen vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä,
että annettujen lupausten mukaisesti hallitus tukee Silta-Valmennusyhdistyksen
toimintaa ja että yhdistykselle myönnetään
viivyttelemättä valtionavustuksena sen tarvitsema
käyttöpääoma.
Valiokunta pitää asianmukaisena, että oikeusministeriö ilmoituksensa
mukaisesti seuraa edelleen Silta-Valmennusyhdistyksen tilannetta.