Perustelut
Lähtökohdat
Valiokunta on toimialansa mukaisesti keskittynyt lakiehdotusten
käsittelyssä ajoneuvolain rikos- ja rangaistussäännöksiin
sekä rikoslain liikenneturvallisuuden vaarantamista ja
rikesakkoa koskeviin säännöksiin. Lisäksi
valiokunta on kiinnittänyt huomiota säännösehdotuksiin, jotka
on sovitettava yhteen parhaillaan lakivaliokunnassa käsiteltävänä oleviin
hallituksen esityksiin (HE 20/2002 vp ja HE
90/2002 vp) sisältyvien lakiehdotusten
kanssa. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä omalta
osaltaan seuraavin huomautuksin.
1. Ajoneuvolaki
96 §. Rangaistukset.
Lakiin on tarkoitus koota useassa eri laissa ja alemman tasoisessa
säädöksessä olevat ajoneuvoja
koskevat säännökset. Säännösten
noudattamisen tehostamiseksi niiden rikkominen olisi rangaistavaa
96 §:n 2 momentin mukaisena ajoneuvorikkomuksena tai rikoslain
23 luvun 1 §:n mukaisena tieliikenteen vaarantamisena.
Esityksen perusteluissa (s. 63/I) todetaan rangaistavan
käyttäytymisen alan säilyvän
pääosin ennallaan. Säännösten
rikkominen on nykyisin rangaistavaa tieliikenteen vaarantamisena,
tieliikennelain 103 §:n mukaisena tieliikennerikkomuksena
tai liikennetarvikkeiden kaupasta, asennuksesta ja korjauksesta
annetun lain (liikennetarvikelaki) 8 §:n mukaisena liikennetarvikerikkomuksena.
Tieliikennettä koskevat rikosoikeudelliset säännökset
on uudistettu vuonna 1991 voimaan tulleella lainsäädännöllä.
Tuolloin siirrettiin vankeusuhkaiset rangaistussäännökset
erityislainsäädännöstä rikoslakiin
ja erityislainsäädäntöön
jätettiin ainoastaan sakolla, rikesakolla tai muilla vähäisiin
liikennerikkomuksiin sopivilla seuraamuksilla rangaistavia rikkomuksia.
Ehdotetut uudistukset ovat hyvin sopusoinnussa rikoslain kokonaisuudistuksessa
noudatettujen periaatteiden kanssa. Ajoneuvolailla korvataan liikennetarvikelaki,
jolloin myös edellä mainittu rikoslain ulkopuolinen
vankeusuhkainen ja tunnusmerkistöltään
varsin avoin liikennetarvikerikkomussäännös
kumotaan.
Pykälän 2 momentissa säädetään
ajoneuvorikkomuksesta, josta voidaan tuomita sakkoon. Ajoneuvorikkomuksen
tekotavat yksilöidään momentin 1—15
kohdassa viittauksin ajoneuvolain pykäliin ja lain valtuutussäännösten
perusteella säädettäviin asetuksiin.
Säädösten rikkominen on rangaistavaa
ajoneuvorikkomuksena, jollei teko ole vähäinen
tai ellei muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta.
Säännöksen perusteluissa viitataan
tieliikennelain 104 §:n toimenpiteistä luopumissäännökseen
ja todetaan, että rikkomuksen vähäisyyden arvioinnista
on runsaasti oikeuskäytäntöä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotettu
2 momentti ja tieliikennelain 104 §:n 1 momentti ovat luonteeltaan
erilaisia. Ehdotetussa rikossäännöksessä teon
vähäistä vakavampi ominaisuus on tunnusmerkistöedellytys,
jonka on oltava käsillä, jotta kyseessä olisi
rikos. Sen sijaan tieliikennelain säännös
oikeuttaa viranomaisen luopumaan toimenpiteistä, jos liikennerikkomus
on olosuhteisiin nähden vähäinen. Tieliikennelain
104 §:n 2 momentin mukaan poliisi voi muihin toimenpiteisiin
ryhtymättä antaa liikennerikkomukseen syyllistyneelle
huomautuksen.
Esityksen perusteluista ei ilmene, että tarkoituksena
on dekriminalisoida nykyisin liikennerikkomuksena rangaistavien
ajoneuvoja koskevien sääntöjen ja määräysten
vähäinen rikkominen. Vähäisten
rikkomusten rankaisemattomuus johtaisi myös siihen, ettei
poliisimies voisi enää antaa huomautusta vähäisestä rikkomuksesta.
Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää liikennevaliokunnalle,
että se selvittää, onko dekriminalisointi
tarkoituksellinen. Lisäksi on syytä harkita, olisiko
parempi, että viranomaisilla olisi lievissä rikkomuksissa
mahdollisuus luopua muista toimenpiteistä ja antaa rikkomukseen
syyllistyneelle huomautus.
Ajoneuvolaki ja sen perusteella annettavat alemman tasoiset
säännökset ja määräykset
yhdessä rangaistussäännösten
kanssa muodostavat varsin monimutkaisen säännöskokonaisuuden. Hallituksen
esitys on lähetetty lausunnon antamista varten
perustuslakivaliokuntaan, jonka tehtävä on arvioida
lakiehdotusten perustuslainmukaisuus. Lakivaliokunta toteaa,
että asiakokonaisuuden sääntely yksinomaan
laintasoisin säädöksin on käytännössä lähes
mahdotonta. Ehdotettu rikosoikeudellinen sääntely
muistuttaa lainsäädäntötekniikaltaan
tänä vuonna uudistettujen luonnonvararikosten,
esimerkiksi metsärikos ja -rikkomus sekä metsästysrikos ja -rikkomus,
sääntelytapaa. Rikossäännökset eivät
ole puhtaita blankorangaistussäännöksiä, vaan
niissä on pyritty täsmentämään
rangaistavan käyttäytymisen ala teon kuvauksella
ja viittauksin tiettyihin asetuksenantovaltuuden sisältäviin
ajoneuvolain säännöksiin.
Pykälän 2 momentin 7 kohta koskee 51 §:n nojalla
säädetyn velvollisuuden laiminlyöntiä. Valiokunta
huomauttaa, ettei 51 §:stä ilmene, että sen
nojalla voidaan säätää velvollisuus
pitää mukana liikenteestä poissaolosta
tai ulkomailla olosta annettua todistusta. Lisäksi perusteluissa
viitataan virheellisesti 86 §:ssä tarkoitettuun
ajoneuvon korvausvelvollisuuden laiminlyöntiin.
6. Laki rikoslain muuttamisesta
2 a luku. Sakosta, muuntorangaistuksesta ja rikesakosta
9 §. Rikesakkorikkomukset.
Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi
lakitekninen muutos.
Lakivaliokunta kiinnittää huomiota tapaan, jolla
rikesakosta on säädetty. Perustuslakivaliokunta
on näillä valtiopäivillä antanut
kaksi lausuntoa (PeVL 20/2002 vp ja PeVL
31/2002 vp), joissa on arvioitu rikesakkoa koskevaa
lainsäädäntöä. Näiden
lausuntojen mukaan rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen kanssa
on paremmin sopusoinnussa se, että laista käy
suoraan ilmi mahdollisuus määrätä rikesakko
rangaistukseksi siinä tarkoitetuista rikkomuksista, kuin
se, että rikesakko säädetään
konkreettisesti rangaistukseksi vasta asetuksella. Tätä puoltaa
myös perustuslain 80 §. Perustuslakivaliokunnan
mukaan voimassa olevan rikoslain 2 a luvun 9 § ei tältä osin
vastaa rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen vaatimuksia.
Perustuslakivaliokunnan lausuntojen johdosta lakivaliokunta
on selvittänyt asiaa. Lakivaliokunta katsoo, että rikesakkolainsäädännön
uudistaminen perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla
on laaja hanke, joka ei ole mahdollinen ilman perusteellista lainvalmistelua. Uudistusta
ei siten voida toteuttaa nyt vireillä olevien hankkeiden
yhteydessä, vaan se on tehtävä erikseen
valmisteltavan hallituksen esityksen pohjalta.
Lisäksi valiokunta huomauttaa siitä, että 9 §:ää ehdotetaan
muutettavaksi myös parhaillaan eduskunnassa käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä HE 20/2002
vp. Lakiehdotukset on sovitettava yhteen niin, että myöhemmin
voimaan tulevassa laissa otetaan huomioon molemmat esitykset.
23 luku. Liikennerikoksista
12 §. Määritelmät.
Pykälän 3 kohtaan ehdotetaan tehtäväksi
ajoneuvolain uusista nimikkeistä johtuvat tarkistukset.
Samaa pykälää ehdotetaan muutettavaksi
myös parhaillaan eduskunnassa käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä HE 90/2002 vp.
Lakiehdotukset on sovitettava yhteen niin, että myöhemmin
voimaan tulevassa laissa otetaan huomioon molemmat esitykset.