Perustelut
Hallituksen esitys sisältää kolme
periaatteellisesti merkittävää muutosta:
maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan lakkauttamisen, oikaisuvaatimusjärjestelmän
laajentamisen ja valituslupajärjestelmän laajentamisen.
Lakivaliokunta keskittyy lausunnossaan ensisijaisesti näihin, joskin
kiinnittää huomiota myös eräisiin
esityksen yksityiskohtiin.
Maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan lakkauttaminen
Yleishuomautuksena lakivaliokunta korostaa, että valituslautakunnan
lakkauttaminen ei saa heikentää oikeusturvaa eivätkä asioiden
käsittelyajat saa pidentyä.
Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan valituslautakunnan
toiminta on ollut asianmukaista ja ammattitaitoista. Ehdotettu
muutoksenhaku hallinto-oikeuteen vastaa kuitenkin nykyistä paremmin
tehokkaan ja modernin oikeusturvan vähimmäisvaatimuksia.
Valituslautakunnan lakkauttamista ja muutoksenhaun ohjaamista hallinto-oikeuteen
voidaan oikeusturvan toimivuuden ja tehokkuuden kannalta pitää perusteltuna.
Lakivaliokunta toteaa, että valituslautakunnan toiminta
on ensisijaisesti oikeudellisen harkinnan käyttämistä ja
oikeudellisen arvion kohdistamista asiassa esitettyyn ja hankittuun
selvitykseen. Tämän lisäksi
lautakunnassa on erityisasiantuntemusta, joka liittyy
erityisesti maatalouselinkeinon erityispiirteiden ja tukiasioiden
tuntemukseen. Valituslautakuntaan kertyneen erityisasiantuntemuksen
jatkuvuutta pyritään takaamaan keskittämällä maatalouselinkeinoa
koskevien valitusasioiden käsittely pääasiassa
Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen ja osittain Pohjois-Suomen
hallinto-oikeuteen sekä Ahvenanmaan hallintotuomioistuimeen.
Lakivaliokunta pitää ehdotettua keskittämistä kannatettavana
myös sen vuoksi, että näin voidaan käytännössä taata
valituslautakunnan henkilöstön palvelussuhteen
jatkuvuus.
Lakivaliokunnan mukaan pidemmällä aikavälillä ei
kuitenkaan ole esitettävissä erityisen vahvoja
perusteita sille, että yhtä elinkeinoa koskevat
lainkäyttöasiat keskitettäisiin käsiteltäväksi
yhteen tai muutamaan hallinto-oikeuteen. Oikeudelliseen ratkaisutoimintaan
ja tuomiovallan käyttöön kuuluu olennaisena
osana se, että sovellettavaan aineelliseen lainsäädäntöön
sisältyy sääntelykohteesta riippuen erilaisia
erityispiirteitä. Niiden tuntemus ja huomioon
ottaminen kuuluvat tuomarin työn perusteisiin. Lisäksi
yleisenä perustuslakiin perustuvana lähtökohtana
on, että hallintotuomioistuinten toimivalta on yleinen.
Oikaisuvaatimusjärjestelmän laajentaminen
Ehdotuksen lähtökohtana on laajentaa oikaisuvaatimuksen
käyttöalaa ensi vaiheen oikeusturvakeinona. Lakivaliokunta
puoltaa oikaisuvaatimusjärjestelmän laajentamista
hallituksen esityksessä esitetyllä tavalla.
Oikaisuvaatimusta edellytettäisiin käytettäväksi
asioissa, joissa sillä voidaan saavuttaa lisäarvoa
nopeuttamalla oikeusturvan saamista. Tällaisia
ovat etenkin massa- ja rutiiniluonteiset asiat, joissa oikaisuvaatimuksella
voidaan nopeasti korjata selvät päätöksenteon
virheet. Myös sellaisissa asioissa, joissa on syntynyt vakiintunut
ratkaisulinja, oikaisuvaatimuksen käyttö on perusteltua.
Sen sijaan oikaisuvaatimusta ei ehdoteta otettavaksi käyttöön
kiireellisissä asioissa, joita ovat muun muassa turvaamistoimet
ja hallintopakko. Koska oikaisuvaatimusmenettely todennäköisesti
hidastaisi näissä asioissa pääsyä tuomioistuimeen,
rajausta voidaan lakivaliokunnan mukaan pitää perusteltuna.
Sama koskee asioita, joissa on runsaasti asianosaisia, joiden intressit ja
oikeudet voivat olla ristiriidassa keskenään. Oikaisuvaatimus
ei luonteeltaan myöskään kovin hyvin
sovi vaikeiden oikeuskysymysten ratkaisemiseen.
Valituslupajärjestelmän laajentaminen
Ehdotuksen mukaan muutoksenhaku korkeimpaan hallinto-oikeuteen
edellyttäisi valitusluvan myöntämistä nykyistä useammissa
asiaryhmissä. Etenkin tuen myöntämistä koskevat päätökset
ja massaluonteiset päätökset kuuluisivat
valituslupajärjestelmän piiriin. Näissä asioissa
olisi toisaalta pakollinen oikaisuvaatimusjärjestelmä ennen
muutoksenhakua hallinto-oikeuteen. Korkeimmalla hallinto-oikeudella
on velvollisuus myöntää valituslupa,
jos lupaedellytykset ovat olemassa. Näin erityisesti oikeudellisesti
ongelmalliset tuen myöntämiseen liittyvät
kysymykset voidaan saattaa korkeimman hallinto-oikeuden arvioitaviksi.
Oikeusturvan kannalta tavallista vaativampia asiaryhmiä ovat
etenkin takaisinperintää, maksatuksen keskeyttämistä ja
hallintopakkoa koskevat asiat. Näissä asiaryhmissä muutoksenhaku
korkeimpaan hallinto-oikeuteen ei ehdotuksen mukaan edellyttäisi
valituslupaa. Myös tätä linjausta voidaan
pitää oikeusturvan kannalta perusteltuna.
Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta katsoo, että ehdotuksen
mukaiset muutoksenhakujärjestelyt voidaan arvioida sillä tavoin asianmukaisiksi
ja riittäviksi, että ehdotetuissa asiaryhmissä voidaan
ottaa käyttöön valituslupajärjestelmä.
Eräitä yksityiskohtaisia huomioita
Lakivaliokunnan näkemyksen mukaan hallituksen esityksen
23. lakiehdotuksen (laki kasvinterveyden suojelemisesta annetun
lain 34 ja 35 §:n muuttamisesta) suhde kasvinterveyden
suojelemisesta annetun lain muuhun sääntelyyn
on eräiltä osin ongelmallinen. Tämä johtuu
siitä, että kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain
11 §:n mukaisiin torjuntapäätöksiin
haetaan oikaisua päätöksen tehneeltä viranomaiselta
ja kyseisiä päätöksiä voidaan
tehostaa uhkasakolla ja teettämisuhalla. Toisaalta ehdotuksen mukaan uhkasakkoa
ja teettämisuhkaa koskevista päätöksistä ei
kuitenkaan haeta oikaisua päätöksen tehneeltä viranomaiselta
vaan valitetaan suoraan hallinto-oikeuteen. Jos myös 11 §:n
mukaisiin päätöksiin haettaisiin muutosta
ilman oikaisuvaatimusmenettelyä ja valituslupaa, muutoksenhakutiet
eivät eriytyisi.
Lakivaliokunnan mukaan ei ole tarkoituksenmukaista, että päävelvoitetta
ja uhkaa koskeviin päätöksiin haettaisiin
muutosta eri teitä. Lisäksi lain 11 §:ssä tarkoitetuille
velvoittaville päätöksille valitus suoraan
hallinto-oikeuteen olisi muutoinkin luonteva muutoksenhakutie.
Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää maa-
ja metsätalousvaliokunnalle, että kasvinterveyden suojelemisesta
annetun lain 34 §:n 1 momentissa viitattaisiin
myös lain 11 §:ään.
Kyseinen momentti kuuluisi siten seuraavasti:
"Edellä
11 §:ssä ja
6
luvussa tarkoitettuun päätökseen sekä Elintarviketurvallisuusviraston
päätökseen perusteettoman edun palautuksesta
saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään."
Vastaava muutos tulisi tehdä myös saman pykälän
5 momenttiin seuraavasti:
"Hallinto-oikeuden päätökseen
asiassa, joka koskee
11 §:ssä tai
6
luvussa tarkoitettua päätöstä
taikka
Elintarviketurvallisuusviraston
päätöstä perusteettoman edun
palautuksesta, saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen
siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Hallinto-oikeuden muuhun päätökseen saa
hakea muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan."
Vastaava tilanne on hallituksen esityksen 8. lakiehdotuksessa
hukkakauran torjunnasta annetun lain muutoksenhakusäännöksen
osalta. Lakivaliokunnan mukaan lakiehdotuksen 22 §:n 1—3
momentteihin tulisi kaikkiin lisätä viittaus kyseisen
lain 6 §:ään.
Saadun selvityksen mukaan hallituksen esityksen 19. lakiehdotuksessa
ELY-keskuksen mainitseminen riistavahinkolain 47 §:n
2 momentissa on tarpeetonta, koska ELY-keskuksille ei ole riistavahinkolaissa
säädetty tehtäviä, joissa se
olisi ensiasteen päätöksentekoviranomainen.
Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää,
että ELY-keskus poistetaan momentista. Tämän myötä momentissa
käytetty ilmaisu "hallintopäätös",
jolla pyrittiin tekemään ero ELY-keskuksen oikaisuvaatimuksen
johdosta antamaan päätökseen ja sen muussa
asiassa antamaan hallintopäätökseen,
käy tarpeettomaksi. Sana "hallintopäätös"
tulee siten korvata sanalla "päätös". Esitykseen
sisältyvä 19. lakiehdotuksen 47 §:n 2 momentti
kuuluisi siten seuraavasti:
"(Poist.)
Suomen metsäkeskuksen, Maaseutuviraston
ja Valtiokonttorin
päätökseen
saa
vaatia oikaisua päätöksen tehneeltä viranomaiselta
siten kuin hallintolaissa säädetään."
Selvyyden vuoksi lakivaliokunta toteaa, että maatalouden
tukien toimeenpanosta annetun lain 54 §:n muuttamisesta
annetun lain (2. lakiehdotus) 2 momentissa käytetty sana
"hallintopäätös" tarkoittaa ELY-keskuksen
ensiasteena tekemää hallintopäätöstä eikä oikaisuvaatimuksen
johdosta annettua päätöstä.
Hallituksen esityksen mukaan 1. lakiehdotus tulisi
voimaan mahdollisimman pian ja muut hallituksen esitykseen sisältyvät
lakiehdotukset tulisivat voimaan 1.9.2014. Lakivaliokunnan mukaan
1. lakiehdotuksen voimaantulo tulisi kuitenkin kytkeä samaan
ajankohtaan kuin muiden lainsäädäntömuutosten
voimaantulo, koska siinä säädettäisiin
muun ohella maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan virkojen lakkaamisesta
ja tarkoitus on, että lautakunta toimii uuden järjestelmän
käyttöön ottoon asti.