Perustelut
Eduskunta hyväksyi maaliskuussa 2011 uuden poliisilain
(872/2011), joka tulee voimaan 1.1.2014.
Laissa on havaittu jo ennen sen voimaantuloa tiettyjä muutostarpeita,
jotka liittyvät erityisesti salaisia tiedonhankintakeinoja koskevaan
uuden poliisilain 5 lukuun ja siihen liittyvään
salaisia pakkokeinoja koskevaan uuden pakkokeinolain (806/2011)
10 lukuun (HE 14/2013 vp).
Käsiteltävänä olevalla hallituksen
esityksellä uuteen poliisilakiin ehdotetaan tehtäväksi
pääosin teknisluonteisia muutoksia, jotka enimmäkseen
liittyvät uuden poliisilain ja uuden pakkokeinolain salaista
tiedonhankintaa koskevan sääntelyn välillä oleviin
perusteettomiin eroavaisuuksiin. Uuteen poliisilakiin
ehdotetaan tehtäväksi myös
eräitä sisällöllisiä täydennyksiä ja
täsmennyksiä. Kyseiset muutokset liittyvät
merkittävimmiltä osiltaan televalvonnan käyttöä koskeviin
edellytyksiin ja ylimääräisen tiedon
käyttöön.
Televalvonta (poliisilain 5 luvun 8 §)
Uuden poliisilain 5 luvun 8 §:n (kuten myös
uuden pakkokeinolain 10 luvun 6 §:n) mukaan televalvonnan
käyttäminen edellyttää teleosoitetta
ja telepäätelaitetta käyttäen
tehtyjen rikosten kohdalla sitä, että rikoksesta
säädetyn ankarimman rangaistuksen tulee olla kaksi
vuotta vankeutta.
Uuden poliisilain televalvonnan käyttöedellytyksiä koskevaa
sääntelyä ehdotetaan nyt täydennettäväksi
siten, että poliisille voitaisiin rikoksen estämiseksi
antaa lupa kohdistaa televalvontaa henkilön hallussa olevaan
tai hänen oletettavasti muuten käyttämäänsä teleosoitteeseen
tai telepäätelaitteeseen, jos henkilön
lausumien, uhkausten tai käyttäytymisen perusteella taikka
muutoin voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän
lapsen houkuttelemiseen seksuaalisiin tarkoituksiin (RL 20:8b)
taikka teleosoitetta tai telepäätelaitetta
käyttäen tehtyyn, automaattiseen tietojenkäsittelyjärjestelmään
kohdistuvaan luvattomaan käyttöön (RL 28:7),
vahingontekoon (RL 35:1), viestintäsalaisuuden
loukkaukseen (RL 38:3) tai tietomurtoon (RL 38:8).
Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan televalvonta on tehokas,
useissa tapauksissa jopa ratkaiseva tutkintakeino estettäessä ja
selvitettäessä edellä mainittuja
rikoksia. Valiokunta pitääkin muutoksia perusteltuina,
ottaen huomioon erityisesti sen, että perustuslakivaliokunnan
lausunnon (PeVL 33/2013 vp)
mukaan ehdotetulle sääntelylle ei ole perustuslaista
johtuvaa estettä.
Ylimääräisen tiedon käyttäminen
(poliisilain 5 luvun 54 §)
Uuden poliisilain 5 luvun 53 §:n (ja uuden pakkokeinolain
10 luvun 55 §:n) mukaan ylimääräisellä tiedolla
tarkoitetaan telekuuntelulla, televalvonnalla, tukiasematietojen
hankkimisella ja teknisellä tarkkailulla saatua tietoa,
joka ei liity rikokseen tai vaaran torjumiseen taikka joka koskee
muuta rikosta kuin sitä, jonka estämistä tai
paljastamista varten lupa tai päätös
on annettu.
Ylimääräisen tiedon käyttämisestä säädetään uuden
poliisilain 5 luvun 54 §:ssä (ja uuden pakkokeinolain
10 luvun 56 §:ssä). Pykälän
1 momentin mukaan ylimääräistä tietoa
saa käyttää rikoksen selvittämisessä,
kun tieto koskee sellaista rikosta, jonka estämisessä olisi
saatu käyttää sitä tämän
luvun mukaista tiedonhankintakeinoa, jolla tieto on saatu. Ylimääräisen
tiedon käyttämisestä päättää tuomioistuin,
jos sillä on toimivalta päättää siitä tiedonhankintakeinosta, jolla
tieto on saatu. Pykälän 2 momentin mukaan ylimääräistä tietoa
saa lisäksi käyttää aina rikoksen
estämiseksi, poliisin toiminnan suuntaamiseksi ja syyttömyyttä tukevana
selvityksenä.
Hallituksen esityksen mukaan ylimääräistä tietoa
saisi käyttää edellä todettua
laajemmin eli myös silloin, jos rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kaksi
vuotta vankeutta ja jos ylimääräisen
tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen selvittämiselle.
Ylimääräisen tiedon käyttämisestä näyttönä päättäisi
tuomioistuin pääasian käsittelyn yhteydessä.
Perustuslakivaliokunta on hallintovaliokunnalle antamassaan
lausunnossa (PeVL 33/2013 vp)
pitänyt perustuslain 10 §:n 3 momentin
nojalla välttämättömänä,
että edellytyksenä oleva enimmäisrangaistusraja
on korkeampi kuin kaksi vuotta vankeutta. Hyväksyttävänä voidaan
pitää sitä, että ylimääräistä tietoa
saa käyttää, jos rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kolme
vuotta vankeutta. Estettä ei ole myöskään
sille, että säännöksen piiriin otetaan
joitakin sellaisiakin yksittäisiä rikoksia, joiden
enimmäisrangaistus on kaksi vuotta vankeutta, mutta jotka
kuitenkin vakavuusasteeltaan rinnastuvat edellä mainittuihin
rikoksiin ja jotka täyttävät perustuslain
10 §:n 3 momentissa asetetut vaatimukset. Tällaisia
voivat perustuslakivaliokunnan mielestä olla
erityisesti rikoslain 21 luvun sellaiset henkeen ja terveyteen kohdistuvat
rikokset, joiden rangaistusmaksimi on kaksi vuotta vankeutta (pahoinpitely,
kuolemantuottamus, törkeä vammantuottamus,
tappeluun osallistuminen, vaaran aiheuttaminen ja heitteillepano),
rikoslain vapauteen kohdistuvia rikoksia koskevan 25 luvun vastaavat
rikokset (vapaudenriisto, laiton adoptiosuostumuksen hankkiminen,
lapsikaappaus, laiton uhkaus ja pakottaminen) samoin kuin rikoslain
17 luvun 1 a §:ssä tarkoitettu
järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan
osallistuminen, rikoslain 24 luvun 2 §:ssä tarkoitettu
törkeä kotirauhan rikkominen, rikoslain
31 luvun 3 §:ssä tarkoitettu kiristys
ja rikoslain 34 luvun 9 §:ssä tarkoitettu yleisvaarallisen
rikoksen valmistelu.
Perustuslakivaliokunnan mukaan poliisilakiehdotuksen
5 luvun 54 §:n 1 momentista on joko poistettava
sen toinen virke tai sääntelyä on muutettava
edellä esitetyn mukaisesti, jotta lakiehdotus
voidaan hyväksyä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Lisäksi perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossa,
että jos hallintovaliokunta pitää välttämättömänä laajentaa
edellä mainittua perusterikosten luetteloa, on asia saatettava
uudelleen perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi.
Lakivaliokunta toteaa ensinnäkin, että sen käsittelyssä olevassa
toisessa hallituksen esityksessä (HE 14/2013 vp)
pakkokeinolakiin on ehdotettu vastaavanlaista sääntelyä ylimääräisen
tiedon käyttämisestä kuin mitä poliisilakiin on
ehdotettu. Perustuslakivaliokunta on pakkokeinolain osalta lausunut
(PeVL 32/2013 vp) ylimääräisen
tiedon käyttämisestä lakivaliokunnalle
täsmälleen samansisältöisesti
kuin poliisilain osalta hallintovaliokunnalle.
Hallituksen esitykset HE 14/2013 vp ja HE 16/2013 vp ovat
osa samaa uudistuskokonaisuutta, ja ne on valmisteltu oikeusministeriön
ja sisäasiainministeriön yhteistyönä.
Laajan lainsäädäntökokonaisuuden
uudistuksen, jonka täsmennyksestä ja joiltain
osin sisällöllisestä muuttamisesta on
nyt kyse, keskeisenä tavoitteena on se, että poliisilain
ja pakkokeinolain sääntely vastaavat mahdollisimman
pitkälle toisiaan. Tämän vuoksi
lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että ylimääräisen tiedon käyttämistä koskeva
sääntely pakkokeinolaissa ja poliisilaissa
on yhdenmukaista.
Lakivaliokunta kiinnittää toisaalta huomiota siihen,
että sekä poliisilain rikosten ehkäisemistä koskevien
valtuuksien että pakkokeinolain mukaisten pakkokeinovaltuuksien
laajuuden arvioinnissa on kyse kahdesta asiasta. Yhtäältä kyse
on perustuslain tulkinnasta, joka asettaa rajoja toimivaltuuksien
käytölle. Tämän arvioinnin jälkeen
tulee viedä arvioida erikseen toimivaltuuden laajentamisen
tarkoituksenmukaisuutta.
Lakivaliokunta pitää perustuslakivaliokunnan
kannan jälkeen välttämättömänä ehdotetun pykälän
muuttamista siten, että ylimääräistä tietoa
saisi käyttää, jos rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kolme
vuotta vankeutta ja jos ylimääräisen
tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen selvittämiselle.
Lisäksi saman ylimääräisen tiedon
merkitystä koskevan edellytyksen täyttyessä tietoa
voitaisiin hyödyntää tietyissä tapauksissa,
jos rikoksesta on säädetty matalampi kahden vuoden
enimmäisrangaistus.
Lakivaliokunnan mukaan perustuslakivaliokunnan esittämä luettelo
tulee ottaa pykälään yhtä poikkeusta
lukuun ottamatta. Kun luettelon rajausperusteena ovat perustuslain
10 §:n 3 momentin mukaiset vaatimukset eli että rikokset ovat
yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta tai kotirauhaa
vaarantavia, ei ole tarvetta sisällyttää laitonta
adoptiosuostumuksen hankkimista (RL 25:3b) luetteloon.
Rangaistussäännöksellä suojataan
adoptiosuostumuksen antajan tahdonmuodostuksen vapautta eikä rikoksessa
käytetä väkivaltaa tai uhkausta (HE 47/2011 vp,
s. 29 ja 88—89).
Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että perustuslakivaliokunnan
lausunnossa asetettu kolmen vuoden raja kattaa käytännössä seuraavat
rikokset: perätön lausuma tuomioistuimessa (RL 15:1),
väärä ilmianto (RL 15:6), oikeudenkäytössä kuultavan
uhkaaminen (RL 15:9), rekisterimerkintärikos (RL 16:7),
pakottaminen sukupuoliyhteyteen (RL 20:3), pakottaminen seksuaaliseen
tekoon (RL 20:4), paritus (RL 20:9), panttivangin
ottamisen valmistelu (RL 25:4a), törkeän
ryöstön valmistelu (RL 31:2a), eräät
terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikokset (RL 34a:1),
terroristisessa tarkoituksessa tehtävän
rikoksen valmistelu (RL 34a:2), törkeä viestintäsalaisuuden
loukkaus (RL 38:4), törkeä tulliselvitysrikos (RL 46:8)
ja törkeä laittoman saaliin kätkeminen
(RL 48a:4a). Lisäksi ylimääräisen
tiedon käyttäminen olisi mahdollista edellä käsitellyissä rikoksissa,
joista on säädetty kahden vuoden enimmäisrangaistus,
ja toisaalta rikoksissa, joista on säädetty kolmea
vuotta korkeampi enimmäisrangaistus.
Todetut muutostarpeet poliisilain 5 luvun 54 §:ään
ovat niin suuria, että pykälän momenttijakoa
on lakivaliokunnan mukaan muutettava yleisen lainkirjoittamiskäytännön
mukaiseksi. Perusteltua olisi, että kahdessa ensimmäisessä momentissa
säädettäisiin ylimääräisen
tiedon käyttämisen edellytyksistä, kolmannessa
siihen liittyvästä menettelystä ja jäljemmissä momenteissa
nykyisen lain tapaan aiheeseen liittyvistä eräistä muista
tilanteista. Tämä muutos aiheuttaa tarpeen
muuttaa myös poliisilain 5 luvun 55 §:n
viittaus kohdistumaan 5 luvun 54 §:n 1 ja 2 momentteihin
eikä ainoastaan sen 1 momenttiin. Lakiehdotuksen johtolausetta
tulee vastaavasti muuttaa.
Edellä todetun nojalla lakivaliokunta esittää hallintovaliokunnalle,
että poliisilain 5 luvun 54 § kuuluisi
kokonaisuudessaan seuraavasti:
"Ylimääräistä tietoa
saa käyttää rikoksen selvittämisessä,
jos tieto koskee sellaista rikosta, jonka estämisessä olisi
saatu käyttää sitä tämän
luvun mukaista tiedonhankintakeinoa, jolla tieto on saatu
(poist.).
Ylimääräistä tietoa
saa käyttää myös, jos ylimääräisen
tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen
selvittämiselle ja rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kolme
vuotta vankeutta tai kyse on jostakin seuraavasta rikoksesta:
1) järjestäytyneen rikollisryhmän
toimintaan osallistuminen;
2) pahoinpitely, kuolemantuottamus, törkeä vammantuottamus,
tappeluun osallistuminen, vaaran aiheuttaminen tai heitteillepano;
3) törkeä kotirauhan rikkominen;
4) vapaudenriisto, lapsikaappaus, laiton uhkaus
tai pakottaminen;
5) kiristys; taikka
6) yleisvaarallisen rikoksen valmistelu.
Ylimääräisen tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
pääasian käsittelyn yhteydessä.
Ylimääräisen tiedon käyttämisen
kirjaamisesta esitutkintapöytäkirjaan säädetään
esitutkintalain 9 luvun 6 §:n 2 momentissa ja ilmoittamisesta
haastehakemuksessa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun lain (689/1997) 5 luvun 3 §:n
1 momentin 8 kohdassa.
Ylimääräistä tietoa
saa lisäksi käyttää aina rikoksen
estämiseksi, poliisin toiminnan suuntaamiseksi ja syyttömyyttä tukevana
selvityksenä.
Ylimääräistä tietoa
saa käyttää myös hengelle, terveydelle
tai vapaudelle aiheutuvan merkittävän
vaaran taikka huomattavan ympäristö-, omaisuus-
tai varallisuusvahingon estämiseksi.
Pakkokeinolain nojalla saadun ylimääräisen
tiedon käyttämisestä rikoksen estämiseen
tai 4 momentissa mainittuun tarkoitukseen säädetään
pakkokeinolain 10 luvun 56 §:ssä."
Perustuslakivaliokunnalla ei ole sinänsä huomautettavaa
säännöksestä, jonka mukaan ylimääräisen
tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
pääasian käsittelyn yhteydessä. Valiokunta
esittää kuitenkin harkittavaksi myös sitä vaihtoehtoa,
että päätös ylimääräisen
tiedon hyödyntämisestä tehtäisiin
jo ennen pääkäsittelyä.
Lakivaliokunta tunnistaa ne ongelmat, mitä ehdotukseen
tältä osin sisältyy. Ehdotettu sääntelymalli
johtaa siihen, että tuomioistuimelle tarjotaan informaatio
ylimääräisen tiedon käytöstä ja
yleensä käytännössä myös
ylimääräisen tiedon sisältö,
mutta vasta tämän jälkeen ratkaisija
päättää, voiko tietoa hyödyntää.
Asiaa arvioidessaan lakivaliokunta kiinnittää ensinnäkin
huomiota siihen, että ehdotettu säännös
lähtee siitä, että ylimääräisen
tiedon käyttöä rajaa vaatimus, että tiedon
käyttämisellä voidaan olettaa olevan
erittäin tärkeä merkitys rikoksen
selvittämiselle. Lakivaliokunnan käsityksen
mukaan ylimääräisen tiedon merkitystä ei
lähtökohtaisesti voida arvioida kuin osana kokonaisnäyttöä.
Lisäksi erillinen prosessaaminen ylimääräisen
tiedon hyödyntämisestä ei ole kokonaisuutena
arvioiden tarkoituksenmukaista. Lakivaliokunta kiinnittää myös
huomiota siihen, että säännösehdotuksessa
ei ole rajattu päätöksentekoa ylimääräisen
tiedon käytöstä "pääkäsittelyyn",
vaan ehdotuksen mukaan ylimääräisen tiedon
käytöstä päätetään
"pääasian käsittelyn yhteydessä".
Sikäli kuin se yksittäistapauksessa
on mahdollista, lakivaliokunta puoltaa hallituksen esityksenkin
perusteluissa (s. 26) esitettyä mahdollisuutta
päättää asiasta erillisellä ratkaisulla,
muttei pidä säännöksen muuttamista
edellä todetuista syistä kuitenkaan perusteltuna.
Telekuuntelun, teknisen kuuntelun ja teknisen laitetarkkailun
keskeyttäminen (poliisilain 5 luvun 56 §)
Uuden poliisilain 5 luvun 56 § koskee tilanteita, joissa
käy ilmi, että telekuuntelu, tekninen kuuntelu
tai tekninen laitetarkkailu on kohdistunut sellaisten tahojen viestintään,
johon tiedonhankintakeinoa ei ole tarkoitettu käytettävän. Tällaisessa
tilanteessa tiedonhankintakeinon käyttö on keskeytettävä ja
kuuntelulla saadut tallenteet on heti hävitettävä.
Esityksessä ehdotetaan pykälää täydennettäväksi
säännöksellä, jonka mukaan ennen
tiedonhankintakeinon käytön keskeyttämistä saatuja
tietoja saadaan kuitenkin käyttää samoin
edellytyksin kuin ylimääräistä tietoa
saadaan käyttää 54 §:n mukaan.
Perustuslakivaliokunnan mukaan pykälässä ei — toisin
kuin ylimääräisen tiedon osalta — ole kysymys
laillisesti käytetyn salaisen tiedonhankintakeinon sivutuotteesta,
vaan tiedonhankintakeinolla saadun tiedon käytöstä tilanteessa, johon
tiedonhankintakeinoa ei ole hyväksytty käytettävän.
Tällaisessa tilanteessa saatua tietoa ei perustuslakivaliokunnan
mielestä voida rinnastaa ylimääräiseen
tietoon. Lakivaliokunta on tästä samaa mieltä.
Perustuslakivaliokunnan mukaan ehdotettu poliisilakiehdotuksen 5
luvun 56 §:n viimeinen virke on siksi poistettava,
mutta sitä ei kuitenkaan aseteta säätämisjärjestyskysymykseksi.
Lakivaliokunta toteaa pitävänsä perustuslakivaliokunnan
lausunnon ja saamansa selvityksen nojalla perusteltuna, että hallintovaliokunta
toteuttaisi poliisilain muutoksessa tämän perustuslakivaliokunnan
esittämän muutosehdotuksen. Perustuslakivaliokunta
on ehdottanut pakkokeinolain muutosehdotuksen vastaavaa kohtaa poistettavaksi.
Salaisen tiedonhankintakeinon käytöstä ilmoittaminen
(poliisilain 5 luvun 58 §)
Hallituksen esityksessä salaisen tiedonhankintakeinon
käytöstä ilmoittamista koskevia uuden poliisilain
5 luvun 58 §:n (ja lähes vastaavia pakkokeinolain
10 luvun 60 §:n) säännöksiä ehdotetaan
täydennettäväksi koskien tilanteita,
joissa pakkokeinon kohteena olleen epäillyn henkilöllisyys
ei ole vielä selvillä ilmoittamista koskevan määräajan
tai ilmoittamisen lykkäyksen päättyessä.
Näissä tilanteissa tiedonhankintakeinon
käytöstä olisi ilmoitettava kirjallisesti hänelle
ilman aiheetonta viivytystä henkilöllisyyden selvittyä.
Lisäksi pykälään tehtäisiin eräitä teknisluonteisia
muutoksia. Lakivaliokunnalla ei ole esitykseen tältä osin
huomauttamista.
Asiantuntijakuulemisissa eräät tahot ovat
kuitenkin esittäneet huolensa eräistä muista
säännökseen liittyvistä perusratkaisuista,
joihin ei nyt ehdoteta muutosta. Poliisilain 5 luvun 58 §:n 1 momentin
mukaan telekuuntelusta, tietojen hankkimisesta telekuuntelun sijasta,
televalvonnasta, suunnitelmallisesta tarkkailusta, peitellystä tiedonhankinnasta,
teknisestä tarkkailusta ja valvotusta läpilaskusta
on viipymättä ilmoitettava tiedonhankinnan kohteelle
kirjallisesti sen jälkeen, kun tiedonhankinnan tarkoitus
on saavutettu. Saman pykälän 2 momentin mukaan ilmoitusta
saadaan lykätä enintään kaksi
vuotta kerrallaan, jos se on perusteltua käynnissä olevan
tiedonhankinnan turvaamiseksi, valtion turvallisuuden varmistamiseksi
taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi. Lisäksi ilmoitus saadaan
jättää kokonaan tekemättä,
jos se on välttämätöntä valtion
turvallisuuden varmistamiseksi taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi.
Pakkokeinolain puolella esimerkiksi peitetoiminnasta (PKL 10:60.2)
on pääsäännön mukaan
ilmoitettava epäillylle laissa tarkemmin säädettynä ajankohtana.
Tämän sääntelykokonaisuuden
on katsottu lisäävän peitehenkilön
ja tietolähteen paljastumisriskiä ja
siten aiheuttavan riskin kyseisten henkilöiden turvallisuudelle.
Toisaalta on esitetty, että edellä todetun lykkäyksen
ja erityisesti ilmoittamatta jättämisen kynnys
on liian korkea ja että laissa olisi oltava poikkeussäännös
ilmoittamisesta niitä tilanteita varten, joissa tutkinnassa
hyödynnettävää materiaalia ei
synny.
Hallituksen esityksen eduskuntakäsittelyn eräänä lähtökohtana
on ollut, että sellaisten laeilla 806/2011 ja 872/2011 hyväksyttyjen säännösten,
joita nyt käsittelyssä olevat hallituksen esitykset
eivät kata, nostaminen uuteen käsittelyyn ei ole
asioiden laajuus ja vaikeus sekä johdonmukainen lainsäädäntötyö ja
hyvä lainvalmistelutapa huomioon ottaen tarkoituksenmukaista.
Tästä lähtökohdasta huolimatta
lakivaliokunta yhtyy asiantuntijakuulemisissa esitettyihin huolenaiheisiin.
Vaikka poliisi- ja pakkokeinolain säännökset
sisältävätkin mahdollisuuden, jonka mukaan
ilmoituksen tekemistä voidaan lykätä ja
eräissä tapauksissa se voidaan jättää kokonaan
tekemättä, lakivaliokunta pitää erityisen
tärkeänä, että hallitus seuraa
ja arvioi jatkossa sääntelyn toimivuutta. Arvioinnissa
on otettava huomioon myös se, miten asiakokonaisuuteen
vaikuttavat valmisteilla olevat anonyymi todistelu ja
todistajansuojeluohjelmat. Samalla on syytä huolehtia
siitä, kuten perustuslakivaliokunta pakkokeinolain muuttamista
koskevan esityksen (HE 14/2013 vp) johdosta
antamassaan lausunnossa (PeVL 32/2013 vp)
toteaa, että salaisten pakkokeinojen käyttöön
liittyvän oikeussuojajärjestelmän — etenkin
tuomioistuimen lupamenettelyn, viranomaisten sisäisen valvonnan
ja oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan — toimivuus varmistetaan
sekä säädöstasolla että käytännössä.
Edellä todetun nojalla lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että hallitus seuraa ja arvioi salaisten tiedonhankintakeinojen
ja salaisten pakkokeinojen käytöstä ilmoittamista
koskevan sääntelyn soveltamista erityisesti tietolähteiden
turvallisuuden ja oikeusturvan kannalta. Tämä selvitys tulee
antaa eduskunnalle vuoden 2014 loppuun mennessä.