Perustelut
Euroopan neuvoston yleissopimus ihmiskaupan vastaisesta toiminnasta
velvoittaa sopimusvaltiot ryhtymään
erilaisiin toimenpiteisiin ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja
torjumiseksi. Hallituksen esitys sisältää ehdotuksen
laiksi yleissopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten
voimaansaattamisesta sekä liiketoimintakiellosta annetun
lain 3 §:n muuttamisesta. Hallituksen esityksessä käsitellään
perusteellisesti Suomen lainsäädännön
suhdetta yleissopimuksen artikloihin. Arvioinnin johtopäätös on,
että yleissopimukseen liittyminen edellyttää ainoastaan
liiketoimintakiellosta annetun lain (1059/1985)
3 §:n muuttamista. Vaikka Suomen lainsäädäntö näin
ollen pitkälti vastaa yleissopimuksen säännöksiä,
on ihmiskaupan vastaisessa toiminnassa kansallisista syistä tarkasteltuna parantamisen
varaa niin lainsäädännön kuin käytäntöjenkin
osalta. On ilmeistä, että ihmiskauppaa koskevia
rikoslain säännöksiä sovelletaan
ja tulkitaan edelleen jossain määrin kapeasti,
mikä vaikeuttaa ihmiskaupan uhrien tunnistamista ja ohjautumista
auttamisjärjestelmään.
Lakivaliokunta on kansallisen ihmiskaupparaportoijan
kertomuksesta (K 17/2010 vp) antamassaan
lausunnossa (LaVL 16/2010 vp) todennut,
että ihmiskaupassa on kyse erilaisista hyväksikäytön
muodoista, kuten seksuaalisesta riistosta ja pakkotyöstä,
ja siihen liittyy usein järjestäytynyttä rikollisuutta.
Ihmiskauppa on vakava rikos ja räikeä loukkaus
ihmisoikeuksia vastaan. Valiokunta pitää ihmiskaupan
vastaista toimintaa tärkeänä ja uudistaa
käsityksensä siitä, että sen
edistäminen vaatii monialaista yhteistyötä sekä kansallisella
että kansainvälisellä tasolla. Lakivaliokunta
keskittyy lausunnossaan toimialansa mukaisesti hallituksen esityksen rikos-
ja prosessioikeudellisiin säännöksiin.
Lakivaliokunta esitti edellä mainitussa lausunnossaan
muun muassa, että jatkossa selvitetään
parituksen kohteena olevan henkilön rikosprosessuaaliseen
asemaan liittyviä kysymyksiä ja tarkastellaan
uhrin suostumukseen liittyviä oikeudellisia ongelmia. Oikeusministeriö on
16.11.2011 perustanut työryhmän käsittelemään
oikeusministeriön hallinnonalan ihmiskauppakysymyksiä.
Työryhmän tehtävänä on
selvittää myös niitä rikos-
ja prosessioikeudellisia säädösmuutostarpeita,
joita lakivaliokunta ja työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta ovat kansallisen ihmiskaupparaportoijan kertomuksen
johdosta tuoneet esille (LaVL 16/2010 vp ja TyVM 13/2010 vp).
Työryhmän toimikausi on 21.11.2011—28.9.2012.
Sisäasianministeriö on lisäksi käynnistämässä hanketta
uhrien auttamista koskevan lainsäädännön
uudistamiseksi.
Lakivaliokunta on tyytyväinen siitä, että ihmiskauppaa
koskevaa lainsäädäntöä pyritään edelleen
kehittämään kansallisten tarpeiden vuoksi.
Valiokunta pitää tämän lisäksi
tärkeänä viranomaisten riittävän
tehokasta ja laaja-alaista ohjeistamista kaikissa tilanteissa, joissa
mahdollisia ihmiskaupan uhreja kohdataan. Erityistä huomiota
tulee kiinnittää ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen
ja ohjaamiseen auttamisjärjestelmän piiriin.
Liiketoimintakiellosta annetun lain 3 §:ää esitetään
muutettavaksi siten, että liiketoimintakieltoon voidaan
määrätä liiketoiminnassa ihmiskaupparikokseen
syyllistynyt siitä riippumatta, minkä ikäiseen
henkilöön ihmiskaupparikos on kohdistunut.
Voimassa olevan pykälän mukaan liiketoimintakiellon
määrääminen on mahdollista vain,
jos ihmiskaupparikos on kohdistunut alle 18-vuotiaaseen henkilöön.
Valiokunta pitää muutosta tarpeellisena, jotta
liiketoimintakielto voidaan laajentaa koskemaan kaikkia ihmiskaupparikoksia.
Lakivaliokunnalla ei ole huomautettavaa tätä koskevaan
lakiehdotukseen.
Ihmiskaupparikoksissa on tärkeää pystyä estämään
rikollinen toiminta mahdollisimman pian ja tehokkaasti. Tässä yhteydessä lakivaliokunta
kiinnittääkin huomiota siihen, että liiketoimintakielto
voidaan määrätä väliaikaisena. On
kuitenkin huomattava, että kiellon määräämiselle
väliaikaisena on säädetty korkea kynnys.
Tämä on tärkeää ottaen
huomioon, että liiketoimintakielto puuttuu voimakkaasti
elinkeinonharjoittajan oikeuksiin.
Koska yleissopimus ei koske työrikoksia, liiketoimintakiellon
käytön laajentamista kiskonnantapaiseen työsyrjintään
ei ole harkittu tässä yhteydessä. Todettakoon
kuitenkin, että vaikka liiketoimintakiellosta annetun lain
keskeisenä tarkoituksena ovat taloudellisiin väärinkäytöksiin
ja talousrikoksiin puuttuminen ja niiden ehkäiseminen,
lakia voidaan 3 §:n 1 momentin 2 kohdan
perusteella soveltaa myös tapauksissa, joissa liiketoiminnassa
syyllistytään muihinkin vähäistä vakavampiin
rikoksiin. Tällöinkin lain soveltamisen edellytyksenä on
3 §:n 1 momentin mukaan se, että kieltoon
määrättävän toimintaa
on kokonaisuutena arvioiden pidettävä velkojien,
sopimuskumppanien, julkisen talouden taikka terveen ja toimivan
taloudellisen kilpailun kannalta vahingollisena. Tämän
edellytyksen täyttyessä liiketoimintakielto voidaan
määrätä esimerkiksi liiketoiminnassa
tehdystä kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä.
Oikeusministeriön ihmiskauppakysymyksiä selvittävä työryhmä arvioi
myös ihmiskaupan ja kiskonnantapaisen työsyrjinnän
rajanvetoa koskevan lainsäädännön
muutostarpeita ja näin myös tarvetta tarkentaa
liiketoimintakieltolain säännöksiä.
Hallituksen esityksen asiantuntijakuulemisissa on
noussut esiin, että rikoslain (39/1889) 17 luvun
8 §:n laittoman maahantulon järjestämisen
tunnusmerkistöä tulisi tarkistaa siten, että tilanteet,
joissa on kyse väärien tietojen, lahjonnan tai
pakottamisen avulla tai muulla laittomalla tavalla hankitusta matkustusasiakirjasta,
tulisivat
rangaistavaksi laittoman maahantulon järjestämisenä.
Nyt käsiteltävänä oleva yleissopimus
ei kuitenkaan edellytä rikoslain 17 luvun 8 §:n
1 momentin 1 kohdan mukaisen laittoman maahantulon järjestämisen
tunnusmerkistön laajentamista. Oikeusministeriöstä saadun
tiedon mukaan ministeriö on ryhtynyt toimenpiteisiin laittoman
maahantulon järjestämisen kriminalisointitarpeiden
arvioinnin loppuunsaattamiseksi ja asiassa on ryhdytty laatimaan
tausta-aineiston kokoavaa muistiota. Lakivaliokunta kiirehtii laittoman
maahantulon järjestämisen tunnusmerkistön
muutostarpeiden selvittämistä.
Yleissopimuksen 19 artikla velvoittaa harkitsemaan ihmiskaupan
uhrilta hankittavien palvelujen käyttämisen
kriminalisointia. Rikoslain 20 luvun 8 §:ssä on
säädetty rangaistavaksi eräiden seksuaalipalvelujen
ostaminen parituksen tai ihmiskaupan kohteelta. Asiantuntijakuulemisissa
on tuotu esiin, että tulisi harkita seksuaalipalvelujen
oston yleistä kriminalisointia. Tältä osin
valiokunta kuitenkin toteaa, ettei nyt käsiteltävänä oleva
yleissopimus velvoita tällaisen lainsäädäntömuutoksen
tekemiseen.
Yleissopimuksen 31 artiklan 2 kohdassa tarkoitetun eduskunnan
hyväksyttäväksi esitetyn ilmoituksen
osalta valiokunta toteaa, että Suomen voimassaolevaan lainsäädäntöön
sisältyy liiketoimintakiellosta annetun lain 3 §:n
muuttamisen jälkeenkin kaksi poikkeamaa yleissopimuksen
vaatimuksista. Niitä voidaan kuitenkin pitää niin
vähäisinä, että lainmuutos sopimuksen
ratifioimiseksi ei ole tarkoituksenmukainen, vaan Suomi voi hyväksymiskirjansa
tallettaessaan antaa asiaa koskevat ilmoitukset yleissopimuksen
soveltamisalan rajoituksista.