Perustelut
Kansainvälisiä perintöasioita koskevasta
asetusehdotuksesta on neuvoteltu Euroopan unionissa reilut kaksi
vuotta, ja neuvottelut ovat Suomen kannalta olleet eräissä kysymyksissä vaikeat. Valtioneuvosto
on selvittänyt viimeksi Suomen neuvottelutavoitteiden toteutumista
jatkokirjeessään 15.11.2011. Lakivaliokunta on
antanut siitä lausunnon (LaVL 20/2011 vp).
Tuolloin neuvotteluita ei ollut saatu päätökseen
siltä osin, kuin ne koskivat perittävän
ennen asetuksen voimaantuloa tekemää lainvalintaa,
hiljaista prorogaatiota, kuolinpesän hallintoa
tai asetuksen suhdetta pohjoismaiseen perintösopimukseen. Nyt
neuvottelut on saatettu päätökseen näiltäkin osin
ja tavoitteiden saavuttamista on selvitetty valtioneuvoston kirjelmässä.
Neuvotteluissa oli jo aiemmassa vaiheessa edistytty Suomen kannalta
myönteiseen suuntaan siltä osin kuin kyse oli
perittävän tekemän lainvalinnan ja sitä koskevan
siirtymäsäännöksen
soveltamisesta. Lakivaliokunta piti kuitenkin aiemmassa lausunnossaan
(LaVL 20/2011 vp) kannatettavana,
että perittävän tahdonautonomia otetaan
tätäkin paremmin huomioon. Valiokunta
on tyytyväinen siitä, että saadun selvityksen
mukaan loppuneuvotteluissa on tältä osin onnistuttu.
Aiemmassa lausunnossaan lakivaliokunta kiinnitti huomiota myös
siihen, että asetusehdotus ei kata Suomen lainsäädännössä tunnustettua
ns. hiljaista prorogaatiota, ja piti tärkeänä, että tämän
tunnustamista asetusehdotuksessa pyritään vielä edistämään.
Valiokunta on tyytyväinen siitä, että myös
tämän pyrkimyksen osalta neuvottelutulosta saatiin
parannettua.
Yksi keskeisistä neuvotteluille asetetuista tavoitteista
pyrki siihen, että pesänselvitykseen ja perinnönjakoon
liittyvät menettelykysymykset voitaisiin mahdollisimman
laajasti ratkaista sen valtion lain mukaan, jossa pesänselvitys
ja perinnönjako toimitetaan. Tavoitteena oli lisäksi, että vastuu
vainajan ja kuolinpesän velasta määräytyisi
perittävän viimeisen asuinpaikkavaltion lain mukaan.
Tavoitteiden taustalla oli se, että Suomen kansainvälisen
yksityisoikeuden säännösten mukaan Suomessa
tapahtuvaan pesänselvitykseen sovelletaan näissä kysymyksissä Suomen
lakia. Koska neuvottelutilanne oli vaikea, lakivaliokunta katsoi
jo aiemmassa lausunnossaan, että jos edellä mainittuja
ensisijaisia tavoitteita ei ole mahdollista saavuttaa, on Suomen
kannalta olennaista, että pääsääntöön
perimykseen sovellettavasta laista saadaan asianmukaiset
ja riittävät poikkeukset. Saadun selvityksen mukaan
pääsääntöön
on nyt saatu poikkeukset, jotka turvaavat mahdollisuuden käyttää suomalaista
pesänselvitysjärjestelmää ja
suojata velkojien asema silloin, kun perittävän
viimeinen asuinpaikka on ollut Suomi ja perittävän kuolinpesää koskevaa
asiaa käsitellään suomalaisessa tuomioistuimessa.
Tämä on tarpeen, jos sovellettava laki ei tarjoa
velkojille riittävää suojaa. Vaikka neuvottelutulos
ei täysin vastaakaan alkuperäisiä neuvottelutavoitteita,
valiokunta toteaa kuitenkin tyytyväisenä, ettei
säännös siis sulje pois sitä mahdollisuutta,
että tuomioistuin voi antaa Suomessa nimitetylle pesänselvittäjälle
valtuudet maksaa kuolinpesän velkoja tai realisoida kuolinpesän
omaisuutta velkojen maksua varten, jos nämä toimenpiteet
voidaan toteuttaa perillisten oikeuksia kunnioittaen.
Joulukuussa 2011 on neuvotteluissa komission ja muiden
valtuuskuntien kanssa saavutettu ratkaisu, jonka mukaan pohjoismaisen
perintösopimuksen soveltamista voidaan paitsi jatkaa smyös
uudistaa EU:n perintöasetuksen voimaantulon jälkeen.
Lakivaliokunta pitää saavutettua neuvottelutulosta
erittäin hyvänä, sillä näin
voidaan varmistaa pohjoismaisen yhteistyön jatkuvuus.
Se, että pohjoismaisen perintösopimuksen soveltaminen
perustuu jatkossa EU:n perintöasetukseen kirjattuun
poikkeussäännökseen, varmistaa suomalaisten
päätösten tunnustamisen ja täytäntöönpanon
myös muissa jäsenvaltioissa. Saadun
tiedon mukaan pohjoismainen asiantuntijaryhmä on jo helmikuussa
2012 kokoontunut valmistelemaan uudistamista ja tehnyt ehdotuksen
perintösopimuksen ajanmukaistamiseksi.
Kaiken kaikkiaan lakivaliokunta pitää saavutettua
neuvottelutulosta hyväksyttävänä ottaen huomioon,
miten hankalia neuvottelukysymykset ovat Suomen kannalta olleet.