Perustelut
Yleistä
Komissio on 13 päivänä joulukuuta
2013 antanut ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi
tullirikkomuksia ja -seuraamuksia koskevasta unionin oikeudellisesta
kehyksestä (KOM(2013) 884 lopullinen).
Direktiiviehdotuksen tavoitteena on lähentää jäsenvaltioissa
tullirikkomuksiksi katsottavia tekoja sekä unionin tullilainsäädännön
rikkomisesta määrättäviä sanktioita.
Tällöin unionin tullilainsäädännön
noudattamisen valvonta EU:n alueella olisi yhdenmukaisempaa. Tämä muun muassa
vahvistaisi talouden toimijoiden tasavertaista kohtelua erityisesti
valtuutetun talouden toimijan asemaan ja muihin tulliyksinkertaistuksiin
ja -helpotuksiin liittyvässä lupamenettelyssä.
Direktiivissä säädettäisiin,
minkä unionin tullikoodeksissa (asetus (EU) N:o 952/2013)
ja sen 5 artiklan 2 kohdassa määritellyn unionin
tullilainsäädännön muissa osissa
säädettyjen velvoitteiden rikkominen tai laiminlyönti
muodostaa tullirikkomuksen. Tullirikkomukset jaoteltaisiin kolmeen
eri ryhmään: ankaran vastuun alaiset (objektiiviset),
tuottamukselliset ja tahalliset tullirikkomukset. Lisäksi
tullirikkomukseksi katsottaisiin yllytys tai avunanto tahalliseen tullirikkomukseen
sekä tiettyjen tahallisten rikkomusten yritys. Jos tullirikkomus
tapahtuisi tulliviranomaisen erehdyksen vuoksi, kyseinen toimi tai
laiminlyönti ei muodostaisi tullirikkomusta.
Lakivaliokunnan saamassa selvityksessä on hyvin pitkälti
kannatettu valtioneuvoston kannassa esiin tuotuja näkökohtia.
Direktiiviehdotuksella on lakivaliokunnan mukaan yleisempääkin
merkitystä, koska siinä ehdotetaan hallinnollisten
sanktioiden harmonisointia monelta osin tavalla, joka on tyypillistä rikosoikeudelliselle
sääntelylle.
Ankara vastuu ja kohtuusnäkökohdat
Direktiiviehdotuksen 3 artiklaan ehdotetaan säännöksiä objektiivisista
tullirikkomuksista. Näistä rikkomuksista määrättäisiin
siis seuraamus riippumatta rikkomuksen subjektiivisesta syystä.
Rikosoikeudelle tällainen ankaran vastuun malli on vieras.
Myös hallinnollisissa sanktioissa siihen on suhtauduttu
pidättyvästi (ks. erit. PeVL 57/2010
vp). Tässä suhteessa tullilain (1466/1994)
31 ja 32 §:n (961/2012) säännökset
tullinkorotuksesta ja virhemaksusta eivät muodosta poikkeusta.
Tosin käytännössä esimerkiksi
tulli-ilmoituksen liian myöhäisestä jättämisestä määrätään
Suomessa aina hallinnollinen seuraamus. Edellä todetun
perusteella lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että ankaran vastuun alan laajuutta vielä harkittaisiin.
Sääntelyssä tulisi myös
riittävästi turvata kohtuusnäkökohtien
huomioon ottaminen sanktioiden määräämisessä.
Ehdotukseen ei nimittäin sisälly kohtuussäännöstä,
jonka mukaan sanktio voitaisiin jättää määräämättä.
Tullilaissa lähtökohtana vähäisimmissä teoissa
on se, että seuraamus voidaan määrätä.
Saadun selvityksen nojalla Tullissa on joidenkin vähäisten rikkomusten
osalta ja tietyissä olosuhteissa lähdetty siitä,
että ensikertalaiselle ei määrätä tullinkorotusta
tai virhemaksua. Sen sijaan häntä huomautetaan
rikkomuksesta tai laiminlyönnistä ja vasta seuraavalla
kerralla sovelletaan varsinaista hallinnollista seuraamusta. Lakivaliokunnan
käsityksen mukaan sääntelyn tulisi mahdollistaa
hallinnollisen sanktion määräämättä jättäminen
poikkeustilanteissa.
Yllytys, avunanto ja yritys
Direktiiviehdotuksessa on käytetty sellaisia sääntelymalleja,
jotka ovat yleensä käytössä lähinnä rikosoikeudessa.
Tällaisia ovat yllytyksen, avunannon ja yrityksen sanktiointi.
Sanotun kaltainen sääntely on hallinnollisille
sanktioille varsin vierasta.
Lakivaliokunnan mukaan yllyttäjän, avunantajan
tai rikkomusta yrittävän vastuun selvittäminen
ei sopisi hyvin hallinnollisen sanktion määräämistä koskevaan
prosessiin, jonka on perinteisesti käsitetty olevan nopeampi
ja vähemmän monimutkainen kuin rikosprosessi.
Saadun selvityksen nojalla tällaisia säännöksiä ei
myöskään käytännössä oletettavasti
sovellettaisi.
Tavaroiden arvo prosentuaalisen seuraamuksen perustana
Jos rikkomus koskisi sellaisia tavaroita, joista on kannettu
tai joista olisi tullut kantaa tullia, tavaroiden arvon perusteella
määräytyvä seuraamus on saadun
selvityksen mukaan epälooginen. Seuraamuksen määräytymisperusteeksi
tulisikin valiokunnan mukaan ottaa näissä tilanteissa tullin
määrä, kuten Suomen tullilaissa on tehty.
Seuraamusten ylä- ja alarajat
Valtioneuvoston kirjelmässä todetaan, että direktiivissä säädettäisiin
sanktioiden ylä- ja alarajat. Tarkkaan ottaen sanktioiden
ylä- ja alarajat säädettäisiin
direktiiviehdotuksen mukaan vain silloin, kun kysymyksessä ovat
ankaran vastuun piiriin kuuluvat tullirikkomukset (9 artikla). Sitä vastoin
tuottamuksellisissa tullirikkomuksissa (10 artikla) ja tahallisissa
tullirikkomuksissa (11 artikla) määritettäisiin
vain sank-tioiden ylärajat. Tätä eroavuutta
lakivaliokunta pitää epäloogisena.
Valtioneuvoston kannan mukaan sanktioille tulisi lähtökohtaisesti
säätää ainoastaan enimmäistasot.
Lakivaliokunnan mukaan direktiivin alaan kuuluvien rikkomusten laaja
vaihtelevuus aiheuttaa sen, että alarajojen säätäminen
voisi johtaa myös suhteellisuusperiaatteen kannalta kyseenalaisiin
lopputuloksiin.