Perustelut
Yleistä
Esityksen tarkoituksena on hallitusohjelman mukaisesti siirtää kiinteistöjen
kirjaamisasiat käräjäoikeuksista maanmittauslaitokselle.
Siirto mahdollistaa sen, että käräjäoikeuksien
toimintaa voidaan jatkossa nykyistä selkeämmin
keskittää riita- ja rikosasioiden käsittelyyn.
Kirjaamisasioiden siirtoa maanmittauslaitokselle voidaan pitää luontevana,
koska maanmittauslaitos ylläpitää jo
nykyisin kiinteistöjä koskevia tietoja. Kiinteistöjä koskevien
tietojen keskittäminen yhteen paikkaan parantaa mahdollisuuksia kehittää kiinteistöjä
koskevia
tietojärjestelmiä ja sähköistä asiointia.
Siirto koskee kaikkia lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä tietoja
kiinteistöihin kohdistuvista omistus- ja vakuusoikeuksista.
Rekisterin tiedoilla on julkinen luotettavuus, ja niillä on
keskeinen merkitys kiinteistöjen vaihdannassa ja vakuuskäytössä.
Lakivaliokunta pitää välttämättömänä,
että siirrossa huolehditaan lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin
merkittyjen tietojen luotettavuudesta. Tämä edellyttää muun muassa
sitä, että tietojärjestelmämuutoksiin
on asianmukaiset voimavarat ja että tietojärjestelmien
käyttöönottoon varaudutaan riittävällä tavalla.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota mainittuihin seikkoihin
myös valtiontalouden kehyksistä vuosille 2010—2013
antamassaan lausunnossa (LaVL 5/2009 vp).
Kirjaamisasioita käsittelevät virkamiehet
Käräjäoikeuksissa kansliahenkilökuntaan
kuuluvat toimistosihteerit ratkaisevat valtaosan kirjaamisasioista.
Oikeudellisesti vaativissa asioissa ratkaisuvalta siirretään
lainoppineelle henkilökunnalle, johon kuuluvat tuomioistuinharjoittelijat
eli notaarit, käräjäviskaalit ja tuomarit. Lainoppinut
henkilökunta muodostaa käytännössä merkittävän
tuen kansliahenkilökunnalle. Käräjäoikeuksissa
kirjaamisasiat on hoidettu korkeatasoisesti, ripeästi ja
oikeusturvasta huolehtien. Kirjaamisasioissa on haettu muutosta äärimmäisen
harvoin.
Lakivaliokunta tähdentää sen merkitystä,
että kirjaamisasiat käsitellään
myös maanmittauslaitoksessa edellä mainituissa
suhteissa moitteettomasti. Siirron onnistumisen kannalta
on hyvin tärkeää, että kirjaamisasioihin
käräjäoikeuksissa perehtynyt kansliahenkilökunta
siirtyy maanmittauslaitokseen. Koska maanmittauslaitokseen ei siirry
kansliahenkilökunnan tueksi käräjäoikeuksien
lainoppinutta henkilökuntaa, siirto edellyttää oikeudellisen
asiantuntemuksen turvaamista muilla keinoin. Esityksen mukaan maanmittauslaitokseen
palkataan kirjaamisasioita varten noin 15 lakimiestä,
alkuvaiheessa kuitenkin 18. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että lakimiesten määrän riittävyyttä jatkossa seurataan
ja varaudutaan tarpeeseen lisätä lakimiesten määrää.
Niin ikään on tärkeää,
että maanmittauslaitoksen palveluksessa olevien lakimiesten
samoin kuin kansliahenkilökunnan koulutuksesta huolehditaan.
Kirjaamisasioiden siirto käräjäoikeuksista maanmittauslaitokselle
vaikuttaa myös tuomioistuinharjoitteluun. Esityksen mukaan
notaarien osallistuminen kirjaamisasioiden käsittelyyn maanmittauslaitoksessa
ei ole mahdollista nykymuotoisen tuomioistuinharjoittelun puitteissa. Tuomioistuinharjoittelun
tulevan sisällön ratkaiseminen ei kuitenkaan kuulu
nyt käsiteltävänä olevassa esityksessä ratkaistaviin
kysymyksiin. Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan oikeusministeriön
asettamassa työryhmässä, jossa on pohdittu
tuomioistuinharjoittelun järjestämistä tulevaisuudessa,
on ollut esillä tuomioistuinharjoittelun jatkaminen maanmittauslaitoksessa,
mutta lähinnä hallinnollisten syiden vuoksi jatkamista
ei ole pidetty toteuttamiskelpoisena.
Kyse on siten tuomioistuinharjoittelunkin osalta suuresta muutoksesta,
sillä kirjaamisasiat muodostavat merkittävän
osan nykyisestä tuomioistuinharjoittelusta. Notaarit ovat
näin saaneet laaja-alaista perehdytystä kirjaamisasioihin ja
niissä esille tuleviin siviilioikeudellisiin kysymyksiin.
Se, ettei notaarien osallistuminen kirjaamisasioiden käsittelyyn
maanmittauslaitoksessa ole mahdollista, merkitsee sitä,
että kirjaamisasioita koskeva osaaminen keskittyy nykyistä harvemmille
lakimiehille. Koska kirjaamisasioiden koulutus ja osaaminen on lakimieskunnan
kannalta jatkossakin tärkeää, on tarpeen pohtia,
miten kirjaamisasioiden osaamista voidaan jatkossa välittää lakimieskunnan
keskuudessa. Vaikka notaarit eivät jatkossa perehdy käytännön
kirjaamistehtäviin maanmittauslaitoksessa, olisi pohdittava
esimerkiksi, voidaanko notaareille muutoin antaa koulutusta kirjaamisasioista.
Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä, että mahdollisuuteen
sisällyttää kirjaamisasiat tuomioistuinharjoittelun
piiriin palataan myöhemmin. Hallinnolliset rajat eivät
saa olla esteenä kirjaamisasioiden sisällyttämiselle
tuomioistuinharjoittelun piiriin.
Lisäksi lakivaliokunta kiinnittää maa-
ja metsätalousvaliokunnan huomiota siihen, että hallituksen
esitykseen sisältyvä 8. lakiehdotus on tarpeen
sovittaa lakiteknisesti yhteen käräjäoikeuslain
17 ja 20 §:n muuttamisesta annetun lain (289/2009)
kanssa. Mainittu lainmuutos on tehty nyt käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen antamisen jälkeen.
Muutoksenhaku kirjaamisasioissa
Nykyisin käräjäoikeuden kirjaamisasiassa
tekemästä ratkaisusta valitetaan hovioikeuteen
ja sieltä edelleen korkeimpaan oikeuteen. Kun kirjaamisasiat
siirretään maanmittauslaitokselle, on ratkaistava,
miten muutoksenhaku järjestetään maanmittaustoimiston
kirjaamisasiassa tekemään päätökseen.
Esityksessä ehdotetaan, että kirjaamisasiassa
annettuun ratkaisuun haetaan muutosta valittamalla maaoikeuteen
ja edelleen valituslupamenettelyn kautta korkeimpaan oikeuteen.
Maaoikeus on erityiskokoonpanossa toimiva käräjäoikeus.
Maanmittauslaitoksessa kirjaamisasioiden käsittely
on hallintomenettelyä. Pääsäännön
mukaan hallintopäätöksestä haetaan
muutosta hallintotuomioistuimelta, ja tämän pääsäännön
mukaisesti muutoksenhakureitti määräytyy
maanmittaustoimiston hallintopäätöksistä.
Kirjaamisasiat poikkeavat kuitenkin muista hallintoasioista siinä,
että niissä sovelletaan yksityisoikeudellista
lainsäädäntöä. Tämä puoltaisi
sitä, että maanmittaustoimiston päätöksestä valitettaisiin yleiseen
tuomioistuimeen. Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännön
mukaan valitustie hallintoviranomaisen päätöksestä voidaan
ohjata yleiseen tuomioistuimeen ainakin, jos hallintoviranomaisen
ratkaisu liittyy tai vaikuttaa yleisessä tuomioistuimessa
muutoin käsiteltävään asiaan.
Tästä ei kuitenkaan nyt ole kyse, sillä yksittäisellä kirjaamisasialla
ei ole asiallista liityntää yleisessä tuomioistuimessa
käsiteltävään asiaan.
Koska käräjäoikeuden käsittelemistä kirjaamisasioista
on haettu muutosta äärimmäisen harvoin,
hovioikeuksissa ei myöskään ole kertynyt
kokemusta kyseisten asioiden käsittelemisestä.
Edellä esitetyt seikat eivät siten lakivaliokunnan
mielestä yksiselitteisesti tue muutoksenhaun ohjaamista
kirjaamisasioissa hallintotuomioistuimeen tai yleiseen tuomioistuimeen.
Sen sijaan muutoksenhaun ohjaamista esityksen mukaisesti maaoikeuteen
puoltaa ensinnäkin se, että maaoikeudella on kirjaamisasioissa
tarvittava yksityisoikeudellisen lainsäädännön
asiantuntemus. Lisäksi maaoikeus toimii jo nykyisin valitusasteena
esimerkiksi päätöksissä, jotka maanmittaustoimisto
on tehnyt kiinteistörekisterin pitäjänä.
Tältä kannalta on johdonmukaista, että myös
kirjaamisasioissa, joissa on kyse lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin
pitämisestä, muutoksenhaku ohjataan maaoikeuteen.
Lopuksi lakivaliokunta kiinnittää huomiota hallintoasioissa
käytettyyn oikaisuvaatimusmenettelyyn, jolla voidaan korjata
selvät virheet ja näin vähentää tarvetta
muutoksenhakuun. Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, ettei oikaisuvaatimusmenettelyä
koskevia
säännöksiä ole tarpeen lisätä nyt
käsiteltävänä olevaan esitykseen,
koska voimassa olevaan maakaareen sisältyy jo nykyisin
säännökset asia- ja teknisten virheiden
korjaamisesta.
Taloudelliset vaikutukset
Lakivaliokunta toteaa, ettei esityksessä ole arvioitu
kirjaamistehtävien siirron pitkän ajan taloudellisia
vaikutuksia. Kyseisiin vaikutuksiin on tarpeen kiinnittää huomiota
tämänkaltaisissa tehtävien siirroissa
ja organisaatiomuutoksissa.
Valiokunnan pyytämien lisäselvitysten mukaan
kirjaamistehtäviä koskevien arvioiden esittäminen
tulevien vuosien osalta irrallaan maanmittauslaitoksen kokonaisuudesta
ei ole mahdollista. Taloudellisten vaikutusten arvioimiseen pitkällä tähtäimellä liittyy
myös useita epävarmuustekijöitä,
kuten taloudellisen taantuman syvyys ja kesto sekä tietojärjestelmiä koskevat vaativat
kehittämishankkeet. Tuottavuusohjelman vaatimusten ja talousarviovaikutusten
osalta lisäselvityksissä kuitenkin arvioidaan,
että vuoden 2015 jälkeen maanmittauslaitos pystyisi hoitamaan
sen vastuulla olevat tehtävät pienemmällä henkilötyömäärällä sekä pienemmällä talousarviorahoituksella
kuin vuonna 2010.
Kirjaamisasioiden siirron yhteydessä oikeusministeriön
hallinnonalalle jää toiminnan kannalta perusteettomia
toimitilamenoja. Toimitilamenot ovat korkeat, eikä niistä ole
mahdollista vapautua lyhyellä aikavälillä.
Valiokunta on useaan otteeseen kiinnittänyt huomiota oikeusministeriön
hallinnonalan korkeisiin toimitilakustannuksiin ja siihen, että perusoikeuksien
toteuttamisen kannalta on välttämätöntä,
ettei kyseisillä kustannuksilla heikennetä mahdollisuuksia
perustehtävien hoitamiseen (esim. LaVL 5/2009
vp, LaVL 15/2008 vp ja LaVL 5/2008 vp).
Kielellisten oikeuksien toteutuminen
Vaikutuksista kieliolosuhteisiin esityksen perusteluissa todetaan,
että maanmittauslaitoksen palvelut ovat saatavissa molemmilla
kotimaisilla kielillä jo nyt. Lisäksi todetaan,
että kirjaamisasioiden käsittelyssä turvataan
ruotsinkielisten palveluiden saatavuus myös uudistuksen
jälkeen. Esityksessä ei tätä laajemmin
arvioida kirjaamisasioiden siirron vaikutuksia kieliolosuhteisiin.
Siitä ei myöskään ilmene, miten
ruotsinkielisten palveluiden saatavuus on jatkossa tarkoitettu turvata.
Lakivaliokunta toteaa, että se on aikaisemminkin muun muassa
syyttäjälaitoksen ja ulosottolaitoksen paikallisorganisaation uudistamisen
yhteydessä korostanut perustuslain 17 §:ssä turvattujen
kielellisten oikeuksien toteutumista (LaVM 19/2006 vp ja LaVM 26/2006
vp).
Vuoden 2010 alusta lukien maanmittaustoimistoja on Suomessa
12. Näistä neljä on kaksikielisiä ja
muut suomenkielisiä. Myös kaksikielisten maanmittaustoimistojen
toimialueen asukkaiden enemmistö on suomenkielinen. Siitä,
että kirjaamisasioita jatkossa käsittelevissä maanmittaustoimistoissa
tai niiden toimipisteissä suomen kieli on enemmistön
kieli, seuraa muutoksia kieliolosuhteisiin sellaisessa tilanteessa, jossa
kirjaamisasioita hoidetaan nykyisin kaksikielisessä käräjäoikeudessa,
jonka toimialueen asukkaiden enemmistön kieli on ruotsi.
Saadun selvityksen mukaan kirjaamisasioiden siirron
yhteydessä ei ole odotettavissa välittömiä muutoksia
ruotsinkielisten palvelujen saatavuuteen siltä osin kuin
on kyse kansliahenkilökunnasta, sillä maanmittaustoimistoihin siirtyy
käytännössä se henkilökunta,
joka nykyisin hoitaa kirjaamisasioita käräjäoikeuksissa. Valiokunta
kuitenkin katsoo, että vaikka kielipalvelut on turvattu
siirron välittömässä yhteydessä,
tämä ei kuitenkaan käytännössä takaa
sitä, että asiantila säilyy tulevaisuudessa.
Kirjaamislakimiesten osalta tilanne ei ole turvattu edes siirron
välittömässä yhteydessä,
koska käräjäoikeuksista ei
siirry maanmittaustoimistoihin lakimiehiä, vaan
kirjaamislakimiehen virat tullaan täyttämään
ensi kertaa.
Julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta
annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin
mukaan valtion henkilöstöltä, jolta edellytetään
säädettynä kelpoisuusvaatimuksena korkeakoulututkintoa,
vaaditaan kaksikielisessä viranomaisessa virka-alueen enemmistön kielen
erinomaista suullista ja kirjallista taitoa sekä toisen
kielen tyydyttävää suullista ja kirjallista
taitoa. Saman pykälän 3 momentti antaa mahdollisuuden
valtioneuvoston asetuksella poiketa edellä mainituista
tavanomaisista kielitaitoa koskevista kelpoisuusvaatimuksista. Ottaen
huomioon, että noin kolmasosa hakijoista käy henkilökohtaisesti
kirjaamisviranomaisessa ja että kirjaamisasiat voivat olla
monimutkaisia ja laajoja, lakivaliokunta pitää tärkeänä, että kielelliset
oikeudet toteutuvat myös maanmittauslaitoksessa. Tämän
turvaamiseksi kaksikielisten maanmittaustoimistojen osalta on valiokunnan
mielestä välttämätöntä,
että edellä mainitun lain nojalla osalle kirjaamislakimiehiä säädetään
asetusteitse tavanomaista korkeampia, esimerkiksi hyvän
ruotsin kielen taidon vaatimuksia. Kielitaitovaatimuksia säädettäessä on kiinnitettävä
huomiota
kunkin toimialueen tarpeisiin.
Ottaen huomioon, että kansliahenkilökunta ratkaisee
valtaosan kirjaamisasioita ja on jatkuvasti tekemisissä asiakkaiden
kanssa, on tärkeää, että myös
kansliahenkilökunnalla on riittävät
kielelliset valmiudet palvella kaikkia toimialueen asiakkaita. Tämän
vuoksi lakivaliokunta katsoo, että myös kirjaamisasioita
maanmittaustoimistoissa ratkaisevan kansliahenkilökunnan
kielitaitovaatimuksia on tarpeen arvioida. Julkisyhteisöjen
henkilöstöltä vaadittavasta
kielitaidosta annetun lain 6 §:n 4 momentti antaa
mahdollisuuden säätää valtioneuvoston
asetuksella suomen ja ruotsin kielen taitoa koskevista kelpoisuusvaatimuksista
myös muulle kuin edellä mainitulle 1 momentissa
tarkoitetulle henkilöstölle. Tämän
säännöksen nojalla on annettu esimerkiksi
valtioneuvoston asetus oikeusministeriön hallinnonalan
eräiltä virkamiehiltä vaadittavasta kielitaidosta (1126/2003).
Kyseinen asetus koskee muun muassa tuomioistuimen osastosihteeriltä,
toimistosihteeriltä ja toimistovirkailijalta vaadittavaa
kielitaitoa. Sen 2 §:n mukaan kyseiseltä virkamieheltä vaaditaan
kaksikielisessä viranomaisessa joko suomen tai ruotsin
kielen hyvää suullista ja kirjallista taitoa.
Edellä esitetyn johdosta lakivaliokunta esittää,
että maa- ja metsätalousvaliokunta ottaa mietintöönsä lausuman,
jossa eduskunta edellyttää, että maa-
ja metsätalousvaliokunnalle sekä lakivaliokunnalle
annetaan syysistuntokauden 2009 aikana selvitys niistä toimenpiteistä,
joihin on ryhdytty kielellisten oikeuksien toteutumisen
turvaamiseksi kirjaamisasioiden käsittelyssä. (Valiokunnan
lausumaesitys)