Perustelut
         
         Lakivaliokunta on käsitellyt hallituksen toimenpidekertomukseen
            sisältyvät lakivaliokunnan ehdotuksesta hyväksytyt
            eduskunnan lausumat. Lausumia on yhteensä 18, jotka sisältyvät 13 mietintöön.
            Lausumista 17 on kirjattu oikeusministeriön hallinnonalaan
            ja yksi sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan.
            Valiokunta toteaa, että myös hallituksen esityksen HE 84/2008
               vp yhteydessä hyväksytty lausuma koskee
            sosiaali- ja terveysministeriön toimialaa.
         
         
         Poistettavat lausumat
         
         Valiokunta katsoo, että seuraavien lausumien johdosta
            suoritetut toimenpiteet ovat riittäviä tai lausumat
            ovat muutoin käyneet tarpeettomiksi:
         
         
         
         
            - 
               
               
                  Rikesakkolainsäädäntö,
                     blankorangaistussäännökset, syyntakeisuus
                  
                
                  HE 44/2002 vp (s. 147), lausuma
                  1
                
- 
               
               
                  Valvottu läpilasku
                  
                
                  HE 31/2003 vp (s. 148).
                
Säilytettävät lausumat
         
         Muut lakivaliokunnan ehdotuksesta hyväksytyt lausumat
            ovat edelleen tarpeellisia, ja ne tulee säilyttää toimenpidekertomuksessa.
            Alla mainituista lausumista valiokunta toteaa lisäksi seuraavaa.
         
         
         Hallituksen esityksen HE 57/2000 vp yhteydessä eduskunta
            edellytti selvitettäväksi, voidaanko Helsingissä ja
            muualla maassa sijaitsevien tuomioistuimien juttujakaumia
            tasapainottaa siten, että eri syistä yhteen tuomioistuimeen sijoitettuja
            asiaryhmiä siirretään käsiteltäviksi muualla
            kuin Helsingissä sijaitseviin tuomioistuimiin.
            Toimenpidekertomuksessa on käsitelty mm. hovioikeuksien
            tuomiopiirien uudelleenjärjestelyä, selvityksiä riidattomien
            velkomusasioiden siirtämismahdollisuuksista sekä oikeusministeriön
            aloitteita eri asiaryhmien hajauttamiseksi alueellisiin hallinto-oikeuksiin. Kertomuksen
            mukaan hovi- ja hallinto-oikeusverkoston kehittämistä suunnittelevan
            toimikunnan tehtävänä on laatia ehdotus
            hovi- ja hallinto-oikeusverkoston kehittämiseksi siten,
            että tavoitteena on muun ohella asiamäärältään
            ja rakenteeltaan mahdollisimman tasakokoiset hovi- ja hallinto-oikeudet.
            Myös tätä kautta haetaan ratkaisuja juttukantojen
            tasapainottamiseksi. Valiokunta katsoo, että lausuma on
            syytä vielä tässä vaiheessa
            säilyttää.
         
         
         Hallituksen esityksen HE 44/2002 vp yhteydessä eduskunta
            edellytti muun ohella, että hallitus selvittää,
            täyttävätkö blankorangaistussäännökset
            rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen vaatimukset, ja ryhtyy
            tarvittaessa toimenpiteisiin lainsäädännön
            uudistamiseksi (lausuma 2). Lakivaliokunnan ehdottaman
            lausuman taustalla olivat blankorangaistussäännöksiä koskevat
            perustuslakivaliokunnan kannanotot. Toimenpidekertomuksessa on lausuman
            2 kohdalla viitattu em. rikesakkolainsäädännön
            uudistukseen, jossa rikesakkosäännöksiin
            tehtiin tarvittavat muutokset. Kertomuksesta ei ilmene, sisältyykö muualle
            lainsäädäntöön vielä blankorangaistussäännöksistä johtuvia
            muutostarpeita. Tällainen informaatio on tarpeen sisällyttää seuraavaan
            toimenpidekertomukseen.
         
         
         Lisäksi eduskunta edellytti mainitun esityksen HE 44/2002 vp yhteydessä,
            että ennen rikoslain voimaantuloa hallitus varmistaa,
            että rikoslain ja mielenterveyslain säännökset
            mahdollistavat vaarallisten syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta
            jätettyjen tahdosta riippumattoman hoidon (lausuma
               3). Toimenpidekertomuksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriössä on
            parhaillaan käynnissä työryhmätyö rikoslain
            ja mielenterveyslain yhteensovittamiseksi. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että tarvittavat
            ehdotukset aikaansaadaan mahdollisimman pian.
         
         
         Saatavien perinnästä annettua lakia muutettaessa (HE 21/2004 vp) eduskunta
            edellytti, että hallitus selvittää perinnästä annetun
            lain 9 §:ään sisältyvien,
            perintätoimeksiantoja koskevien rajoitusten tarkoituksenmukaisuuden.
            Oikeusministeriö on teettänyt Oikeuspoliittisella
            tutkimuslaitoksella vuonna 2009 selvityksen toimeksiantorajoitusten
            käytännön merkityksestä ja vaikutuksista.
            Selvityksessä tuodaan esiin perusteita sekä rajoitusten
            poistamiselle että niiden säilyttämiselle.
            Kertomuksessa todetaan, että selvitys ei osoita ainakaan
            kiireellistä muutostarvetta ja että asiaa voi
            olla tarkoituksenmukaista pohtia siinä yhteydessä,
            kun perintää koskevaa lainsäädäntöä uudistetaan
            EU:n maksuviivästysdirektiivin uudistamisen johdosta. Lainvalmistelu
            on tarkoitus aloittaa vuonna 2011. Valiokunta pitää tarpeellisena
            perintätoimeksiantojen rajoitusten tarkoituksenmukaisuuden arviointia.
            Tämä voidaan tehdä esimerkiksi em. lainsäädäntöhankkeen
            yhteydessä. Lausumaa ei näin ollen voida tässä vaiheessa
            poistaa.
         
         
         Vastauksessaan hallituksen esitykseen HE 192/2005 vp eduskunta
            edellytti, että uuden rikosvahinkolain vaikutuksia
            seurattaessa arvioidaan surmansa saaneiden henkilöiden
            läheisten asemaa sekä tarvetta säätää heille
            oikeus korvaukseen heidän kokemastaan kärsimyksestä ja
            että samassa yhteydessä arvioitaviksi otetaan
            myös vahingonkorvauslain 5 luvun 4 a § ja sitä koskeva
            soveltamiskäytäntö. Toimenpidekertomuksessa
            on tehty selkoa asiassa laaditusta selvityksestä ja sen
            johdosta annetusta hallituksen esityksestä (HE
               251/2010 vp). Eduskunta hyväksyi lakiehdotuksen
            joulukuussa 2010 ja laki tuli voimaan 1.3.2011 (95/2011).
            Lakivaliokunta piti esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
            Valiokunta kuitenkin totesi pitävänsä tärkeänä,
            että jatkossa myös perusvähennyksen uudelleenkohdentamista
            ja sen toimivuutta erityisesti surmansa saaneiden henkilöiden
            läheisten aseman kannalta seurataan. Samalla tulee kiinnittää huomiota
            siihen, onko henkirikosten uhrien läheisten asemaa tarvetta
            ja mahdollista parantaa myös muilla tavoin, esimerkiksi onko
            edellytyksiä ottaa käyttöön
            etukäteen annettava maksusitoumus sairaanhoitokuluina korvattavista
            terapiakuluista (LaVM 29/2010 vp). Tämän
            vuoksi lausumaa ei voida vielä poistaa.
         
         
         Ulosottokaaren säätämisen (HE 83/2006 vp) yhteydessä eduskunta
            edellytti muun muassa, että hallitus seuraa alaikäisestä velallisesta
            holhousviranomaiselle tehtävää ilmoitusta
            koskevien säännösten toimivuutta
            ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin sääntelyn
            edelleen kehittämiseksi (lausuma 1). Lain mukaan
            ulosottomiehen tulee tehdä ilmoitus holhousviranomaiselle,
            kun alle 18-vuotiasta vastaan on tullut vireille ulosottoasia,
            joka perustuu riita-asiassa annettuun tuomioon, tai kun alaikäiseltä peritään
            veroja ulosotossa. Tarkoituksena on, että holhousviranomainen
            ottaisi yhteyttä alaikäisen huoltajiin ja selvittäisi
            sitä, minkä vuoksi alaikäinen on joutunut
            maksuvelvolliseksi. Toimenpidekertomuksen mukaan oikeusministeriö on
            sopinut maistraattien toiminnan kehittämisestä vastaavan
            yksikön kanssa siitä, että ulosotto ilmoittaa
            maistraatille, onko alaikäisen velka maksettu ulosotossa.
            Jos näin on, maistraatin ei tarvitse ryhtyä asiassa
            muihin toimenpiteisiin. Täten voidaan säästää maistraatteja
            turhilta yhteydenotoilta. Lausumaehdotuksen perustelujen mukaan,
            koska kysymys on tärkeästä lasten suojaksi
            säädetystä menettelystä, jonka
            tehokkuus käytännössä jää pitkälti
            riippumaan holhousviranomaisten omaksumista käytännöistä,
            uudistuksen tavoitteiden toteutumista on syytä tarkkaan
            seurata. Valiokunta katsoo, että toimenpidekertomuksesta
            olisi aiheellista ilmetä, miten säännösten
            toimivuutta on seurattu ja onko ilmoituskäytäntö toiminut.
            Tämän vuoksi lausuma tulee edelleen säilyttää.
         
         
         Hallituksen esityksen HE 83/2006 vp yhteydessä eduskunta
            lisäksi edellytti hallituksen selvittävän,
            olisiko tarkoituksenmukaista ja myös velallisen oikeusturva
            ja hänen maksettavikseen tulevat perintäkustannukset
            huomioon ottaen perusteltua sallia asiamiehen käyttäminen
            julkisten saatavien ulosotossa (lausuma 2). Oikeuspoliittinen
            tutkimuslaitos on selvittänyt oikeusministeriön
            toimeksiannosta asiamieskiellon käytännön
            merkitystä ja vaikutuksia edellä mainitussa vuonna
            2009 valmistuneessa selvityksessä. Selvityksessä tuodaan
            esiin perusteita sekä kiellon poistamiselle että sen
            säilyttämiselle. Kertomuksen mukaan
            selvitys ei siten osoita ainakaan kiireellistä uudistustarvetta, vaan
            asiamieskieltoa koskevaa kysymystä voi olla tarkoituksenmukaista
            pohtia siinä yhteydessä, kun perintää koskevaa
            lainsäädäntöä muiltakin
            osin uudistetaan EU:n maksuviivästysdirektiivin uudistamisen
            johdosta. Valiokunta pitää asiamieskieltoa koskevan
            kysymyksen arviointia edelleen tarpeellisena. Tämä voidaan
            tehdä esimerkiksi em. lainvalmisteluhankkeen yhteydessä.
            Valiokunta katsoo, että lausumaa ei voida vielä poistaa.
         
         
         Hallituksen esityksen HE 221/2005 vp yhteydessä eduskunta
            edellytti, että prostituoitujen käytettäviksi
            järjestetään riittävästi
            sellaisia tukitoimia, joilla edistetään heidän
            mahdollisuuksiaan irtautua prostituutiosta ja siirtyä työelämän
            piiriin. Toimenpidekertomuksessa on kuvattu vuoden 2007 alusta voimaan
            tullutta ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmää.
            Valiokunta pitää hyvin myönteisenä,
            että tällainen järjestelmä on
            saatu aikaan. Valiokunnan mielestä on myös tärkeää,
            että järjestelmän toimivuutta arvioidaan.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kertomuksessa mainittu ihmiskaupan
            vastaisen toimintaohjelman ohjausryhmä on vuoden 2010 aikana
            tehnyt ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman arviointia ja
            valmistellut suosituksia lainsäädännön
            ja toimenpiteiden kehittämiseksi. Työryhmän
            toimikautta on jatkettu 30.3.2011 saakka. Myös
            kansallisen ihmiskaupparaportoijan kertomus 2010 kiinnittää huomiota
            auttamisjärjestelmän toimivuuteen ja uhrien tunnistamiseen
            (K 17/2010 vp — TyVM 13/2010 vp, LaVL 16/2010 vp, HaVL 21/2010 vp).
            Lakivaliokunta kuitenkin tähdentää, että puheena
            olevassa lausumassa ei ole kysymys ainoastaan ihmiskaupan
            uhreista, vaan prostituoiduista yleensä, mitä ilmentävät
            myös lausumaehdotuksen perustelut (LaVM 10/2006 vp).
            Valiokunta on aikaisempien toimenpidekertomusten yhteydessä katsonut
            olevan aiheellista erikseen arvioida, tulisiko Suomessa kotikunnan
            omaaville prostituoiduille järjestää joitain
            erityisiä, juuri tälle ryhmälle suunnattuja
            tukitoimia (LaVL 9/2007 vp, LaVL 11/2008 vp, LaVL 11/2009 vp).
            Valiokunta uudistaa tämän kannanottonsa. Edellä todetuista
            syistä lausuma tulee edelleen säilyttää.