Perustelut
Yleistä
Lakivaliokunta on aiemmin antanut lausunnon Euroopan unionin
perustuslakisopimusta koskevasta valtioneuvoston selonteosta
(LaVL 5/2006 vp) ja hallituksen
esityksestä perustuslakisopimuksen hyväksymisestä ja
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta (LaVL 16/2006 vp).
Lissabonin sopimuksen määräykset lakivaliokunnan
toimivaltaan kuuluvissa kysymyksissä pitkälti
vastaavat perustuslakisopimuksen määräyksiä.
Erot liittyvät lähinnä päätöksentekomenettelyjä koskeviin
tarkennuksiin sekä rikosoikeudellista yhteistyötä koskeviin,
muun muassa siirtymäaikaa koskeviin erityisjärjestelyihin.
Siltä osin kuin Lissabonin sopimuksen määräykset
vastaavat perustuslakisopimusta valiokunta toistaa aikaisemmissa
lausunnoissaan esittämänsä.
Lissabonin sopimuksen rakenne
Lissabonin sopimuksen rakenne eroaa perustuslakisopimuksesta,
sillä siinä on luovuttu yhdestä yhtenäisestä perussopimuksesta
ja muutokset on sisällytetty nykyisiin perussopimuksiin.
Sopimusrakenteen muutos on valitettava, koska ratkaisu ei selkeytä unionin
sopimusperustaa eikä helpota perussopimusten ja niihin
tehtyjen muutosten ymmärtämistä. Sopimusrakennetta olennaisempaa
on valiokunnan mielestä kuitenkin se, että Lissabonin
sopimukseen on sisällytetty perustuslakisopimuksen
keskeiset sisältöuudistukset.
Perus- ja ihmisoikeudet
Lakivaliokunta on hyvin tyytyväinen siitä,
että Lissabonin sopimuksessa perus- ja ihmisoikeuksien
suojaa vahvistetaan voimassa oleviin perussopimuksiin verrattuna.
Lissabonin sopimuksessa perusoikeuskirjalle luodaan sama oikeudellinen
arvo kuin perussopimuksille. Lisäksi perusoikeuksien todetaan
olevan yleisinä periaatteina osa unionin oikeutta. Sopimukseen
on lisätty myös oikeusperusta, jonka
mukaan unioni liittyy Euroopan ihmisoikeussopimukseen. Nämä uudistukset
merkitsevät unionin aikaisempaa vahvempaa sitoutumista
perus- ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseen.
Toisin kuin perustuslakisopimuksessa Lissabonin sopimuksessa
vain viitataan perusoikeuskirjaan. Vaikka tämä tekninen
ratkaisu ei millään tavoin vähennä perusoikeuskirjan
oikeudellista arvoa, valiokunnan mielestä perusoikeuskirjan
sisällyttäminen kokonaisuudessaan perussopimuksiin
olisi ollut selkeämpää oikeuksien sisällön
kannalta ja se olisi edistänyt perusoikeuskirjan
näkyvyyttä.
Oikeudellinen yhteistyö yksityisoikeuden alalla
Lissabonin sopimuksella ei merkittävästi laajenneta
unionin toimivaltaa oikeudellisessa yhteistyössä yksityisoikeuden
alalla nykytilaan verrattuna.
Kun yksityisoikeuden alan yhteistyössä päätökset
tehdään pääsääntöisesti
määräenemmistöllä,
perheoikeudellisissa toimenpiteissä, joilla on rajat ylittäviä vaikutuksia,
noudatetaan yksimielisyysvaatimusta. Lissabonin sopimus mahdollistaa
perustuslakisopimuksen tavoin kuitenkin sen, että perheoikeudellisissa
toimenpiteissä neuvosto voi komission ehdotuksesta tehdä yksimielisesti
päätöksen, jolla määritetään,
mistä seikoista on mahdollista antaa säädöksiä tavallisessa
lainsäätämisjärjestyksessä määräenemmistöpäätöksineen.
Lakivaliokunta on aikaisemmassa perustuslakisopimusta koskevassa
lausunnossaan (LaVL 16/2006 vp) katsonut,
että määräenemmistöpäätöksiin
siirtyminen perheoikeuden alalla voi olla hyväksyttävissä vain painavista
syistä ja yksinomaan selvästi rajatuissa kysymyksissä,
koska perheoikeudellinen lainsäädäntö on
vahvasti sidoksissa kussakin valtiossa vallitseviin arvoihin ja
perhekäsityksiin. Tähän nähden
valiokunta pitää hyvin myönteisenä Lissabonin
sopimukseen otettua määräystä,
jonka mukaan ehdotus tavalliseen lainsäätämisjärjestykseen
siirtymisestä on toimitettava kansallisille parlamenteille.
Yksikin kansallinen parlamentti voi vastustamalla ehdotusta säädetyssä määräajassa
estää tavalliseen lainsäätämisjärjestykseen
siirtymisen.
Oikeudellinen yhteistyö rikosoikeuden alalla
Lissabonin sopimus tuo merkittäviä uudistuksia rikosoikeudelliseen
yhteistyöhön poistamalla niin kutsutun pilarijaon.
Rikosoikeudellinen yhteistyö siirretään
osaksi unionin yleistä oikeudellista kehystä,
mikä merkitsee muun muassa komission aloiteoikeutta, määräenemmistöpäätöksiä neuvostossa,
Euroopan parlamentin aseman vahvistumista ja EU:n tuomioistuimen
toimivallan laajentumista. Niin ikään rikosoikeudellista
yhteistyötä tulevat koskemaan unionin oikeuden
yleiset periaatteet, kuten toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaate.
Lakivaliokunta suhtautuu edelleen tähän lainsäädäntömenettelyä yksinkertaistavaan
sekä päätöksentekoa ja yhteistyötä tehostavaan
uudistukseen yleisesti ottaen myönteisesti.
Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että rikosoikeuden alan yhteistyön kirjataan
perustuvan tuomioistuinten ja oikeusviranomaisten päätösten
vastavuoroisen tunnustamisen periaatteelle. Rikosoikeudelliseen
yhteistyöhön kuuluu kuitenkin myös jäsenvaltioiden
rikosoikeutta koskevien lainsäädäntöjen
lähentäminen. Vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen
ja lainsäädäntöjen lähentämisen
keskinäiseen suhteeseen liittyy perussopimukseen kirjattu
periaate, jonka mukaan vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueella
kunnioitetaan perusoikeuksia sekä jäsenvaltioiden
erilaisia oikeusjärjestelmiä ja -perinteitä.
Tämä periaate ilmentää lähtökohtaa, jonka
mukaan oikeudellista yhteistyötä kehitetään
ensisijaisesti vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen kautta ja
vasta toissijaisesti lainsäädäntöjen
lähentämisellä. Valiokunnan mielestä tähän
periaatteeseen tulee unionin säädösvalmistelussa
kiinnittää asianmukaisesti huomiota.
Lissabonin sopimuksella unionille perustetaan toimivalta
antaa tarvittaessa vähimmäissääntöjä rikosoikeudellisen
menettelyn erityisistä osatekijöistä,
kuten todisteiden vastavuoroisesta hyväksyttävyydestä ja
yksilön oikeuksista rikosasian käsittelyssä.
Unionin näitä kysymyksiä koskeva nykyinen
toimivalta ei ole yhtä yksityiskohtainen. Lisäksi
unioni voi Lissabonin sopimuksen mukaan antaa vähimmäissääntöjä rikosten
ja seuraamusten määrittelystä tietyllä unionin
politiikka-alalla, jos lainsäädäntöjen
lähentäminen on välttämätöntä unionin
politiikan tehokkaan täytäntöönpanon
varmistamiseksi ja kyseisellä alalla on toteutettu yhdenmukaistamistoimenpiteitä.
Valiokunta pitää hyvänä sitä, että unionin
toimivalta rikosoikeudellisissa asioissa määritellään
nykyisiä perussopimuksia tarkemmin. Toimivaltaan jää kuitenkin
valtuutuslausekkeiden vuoksi väljyyttä. Lisäksi
aineellista rikosoikeutta koskeva toimivalta laajenee siitä,
millaiseksi EU:n tuomioistuin on sen oikeuskäytännössään
määritellyt. Oikeuskäytännössä rikosoikeudellisten
seuraamusten lajin ja tason määrittämisen
ei ole katsottu kuuluvan yhteisön toimivaltaan
(tuomio asiassa C-440/05, komissio v. neuvosto).
Ottaen huomioon, että Lissabonin sopimuksella rikosoikeudellisessa
yhteistyössä siirrytään
enemmistöpäätöksiin ja unionin
toimivalta rikosoikeudellisen yhteistyön alalla laajenee, on
valiokunnan mielestä erittäin tärkeää,
että sopimusmääräyksiin
sisältyy tasapainottavia tekijöitä rikosoikeuden
erityispiirteiden huomioon ottamiseksi. Lissabonin sopimukseen
sisältyy perustuslakisopimuksen tavoin niin kutsuttu hätäjarrumekanismi,
jonka avulla jäsenvaltio voi jäädä rikosoikeudellisen
yhteistyön ulkopuolelle, jos toimenpide uhkaa sen rikosoikeuden
perusteita. Rikosoikeudellista yhteistyötä koskevat
määräykset eroavat perustuslakisopimuksesta
siinä, että hätäjarrumekanismia
on muutettu tiiviimmän yhteistyön aloittamisen helpottamiseksi.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä sitä,
että hätäjarrumekanismin asema tasapainottavana
tekijänä on säilytetty. Ottaen huomioon
Eurooppa-neuvoston vahvistuva asema hätäjarrumenettelyssä ja
yleisemminkin strategisena toiminnan suuntaajana, lakivaliokunta
lisäksi korostaa valtioneuvoston velvollisuutta huolehtia
eduskunnan aseman turvaamisesta kansallisessa valmistelussa parlamentaarisen vastuunalaisuuden
mukaisesti.
Lakivaliokunta lisäksi uudistaa aikaisemmissa yhteyksissä esittämänsä näkemyksen
siitä, että jatkossakin valtioneuvoston tulee
huolehtia siitä, että rikosoikeuden alalla annettavat
säädökset sallivat riittävän
liikkumavaran kansalliselle kriminaalipolitiikalle ja
mahdollistavat kansallisen rikosoikeusjärjestelmämme
perusperiaatteiden säilyttämisen. On myös
tärkeää, että valtioneuvosto
pyrkii vaikuttamaan siihen, ettei rikosoikeudellista sääntelyä tarkastella
unionissa pelkkänä teknisenä välineenä sisämarkkinoiden
tehokkuuden turvaamiseksi, vaan että rikosoikeudenhoidon
erityispiirteet otetaan asianmukaisesti huomioon.
Lissabonin sopimus sisältää perustuslakisopimuksen
tavoin määräyksen, joka mahdollistaa Euroopan
syyttäjänviraston perustamisen. Lakivaliokunta
pitää syyttäjänviraston perustamista ongelmallisena
aikaisemmissa lausunnoissaan esittämillään
perusteilla. Perustuslakisopimuksen tavoin Euroopan syyttäjänviraston
perustaminen edellyttää jäsenvaltioiden
yksimielisyyttä, mutta Lissabonin sopimukseen on lisäksi
liitetty hätäjarrumekanismi ja tiiviimmän
yhteistyön mahdollisuus. Suomi ei siten voi estää viraston
perustamista. Valiokunnan mielestä olennaista on kuitenkin
se, että Suomi voi jättäytyä viraston
perustamisen ulkopuolelle, jos se on Suomen etujen mukaista.
Lissabonin sopimuksen siirtymäjärjestelyjä koskeva
pöytäkirja sisältää muutaman
lisäyksen perustuslakisopimuksen pöytäkirjaan
verrattuna. Ensimmäisen lisäyksen mukaan
ennen Lissabonin sopimuksen voimaantuloa III pilarissa annettujen
säädösten oikeusvaikutukset säilyvät niin
kauan kuin niitä ei kumota, julisteta mitättömiksi
tai muuteta. Toisen lisäyksen mukaan näissä säädöksissä EU:n
tuomioistuimen toimivalta säilyy nykyisen sopimuksen mukaisena, kunnes
kyseisiä säädöksiä muutetaan.
EU:n tuomioistuimen toimivallan rajoitukset lakkaavat kuitenkin
viimeistään viiden vuoden kuluttua Lissabonin
sopimuksen voimaantulosta. Lisäksi siirtymäjärjestelyihin
liittyy julistus, jossa Euroopan parlamenttia, neuvostoa ja komissiota kehotetaan
pyrkimään siihen, että nykyiset III pilarin
säädökset korvataan tai niitä muutetaan
asianmukaisissa tapauksissa ja siinä määrin kuin
se on mahdollista siirtymäajan kuluessa.
Valiokunnan mielestä III pilarin säädökset
tulisi mukauttaa unionin oikeuden yleiseen viitekehykseen mahdollisimman
nopeasti, jotta EU:n tuomioistuimen toimivaltuudet laajentuisivat kattamaan
koko vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueen. Näin
voidaan vahvistaa yksilön perusoikeuksia ja oikeusturvaa.
Toimivaltuuksien mahdollisimman nopea laajentuminen on tärkeää myös
sen varmistamiseksi, että EU:n tuomioistuin voi valvoa
unionin oikeuden yhdenmukaista tulkintaa koko unionin alueella.
Voidaan ennakoida, että lähitulevaisuudessa useita
III pilarin säädöksiä tullaan
uudistamaan. On mahdollista, että samassa yhteydessä säädöksiä myös
sisällöllisesti kehitetään.
Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvosto pyrkii varmistamaan, että edellä korostetut
unionin oikeuden yleiset periaatteet sekä kansallisen oikeusjärjestelmän
ja -perinteiden erityispiirteet otetaan asianmukaisesti huomioon.
Johtopäätös
Edellä esitetyn perusteella lakivaliokunta katsoo,
että hallituksen esitys Lissabonin sopimuksen hyväksymisestä ja
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta on valiokunnan
toimialaan kuuluvilta osin hyväksyttävissä.