LAKIVALIOKUNNAN LAUSUNTO 9/2001 vp

LaVL 9/2001 vp - U 26/2001 vp

Tarkistettu versio 2.0

Valtioneuvoston kirjelmä Euroopan yhteisöjen komission aloitteesta neuvoston puitepäätökseksi (lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ja lapsipornografia)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunnan puhemies on 11 päivänä toukokuuta 2001 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän Euroopan yhteisöjen komission aloitteesta neuvoston puitepäätökseksi (lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ja lapsipornografia) (U 26/2001 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että lakivaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.

Asiantuntijat

Valiokunnassa on ollut kuultavana

lainsäädäntöneuvos Jukka Lindstedt, oikeusministeriö

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Puitepäätösehdotus

Komissio on 15.1.2001 tehnyt ehdotuksen neuvoston puitepäätökseksi lasten seksuaalisen hyväksikäytön ja lapsipornografian torjumisesta. Puitepäätös velvoittaisi jäsenvaltiot säätämään rangaistavaksi eri tavoin tapahtuva lapsiprostituution edistäminen, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ja lapsipornografiaan liittyvät teot. Ehdotuksessa lapsella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä. Pornografisella aineistolla tarkoitetaan kuva-aineistoa, joka esittää seksuaaliseen tekoon osallistuvaa lasta.

Rangaistavaksi olisi säädettävä lapsen

  • pakottaminen tai taivuttaminen prostituutioon ja siitä hyötyminen, sen hyväksikäyttö tai sen helpottaminen sekä
  • taivuttaminen seksuaaliseen kanssakäymiseen
— houkuttelemalla tai pakottamalla, väkivaltaa tai uhkailua käyttäen,— antamalla seksuaalipalveluiden vastineeksi rahaa tai arvoesineitä tai muu palkkio tai — käyttäen hyväksi auktoriteettiasemaa tai vaikutusvaltaa lapsen haavoittuvuuteen nähden.

Samoin olisi säädettävä rangaistavaksi tahallinen lapsipornografian

  • tuottaminen, jakelu, levittäminen, välittäminen, tarjoaminen ja saatavilla pitäminen sekä
  • hankinta ja hallussapito.

Myös osallisuus edellä mainittuihin tekoihin ja niiden yritys olisi säädettävä rangaistavaksi, lukuun ottamatta lapsipornografian hankkimisen tai hallussapidon yritystä.

Puitepäätös velvoittaisi jäsenvaltiot yhdentämään myös rikosten rangaistusasteikkoja. Enimmäisrangaistuksen tulisi olla muista kuin lapsipornografian hallussapidosta vähintään neljä vuotta vankeutta. Lapsipornografian hallussapidosta tulisi säätää enimmäisrangaistukseksi ainakin yhden vuoden vankeusrangaistus. Muiden rikosten kuin lapsipornografian hallussapidon törkeiden tekomuotojen enimmäisrangaistuksen olisi oltava vähintään kahdeksan vuotta vankeutta.

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että EU tehostaa järjestäytyneen lasten seksuaalisen hyväksikäytön ja lapsipornografian torjuntaa. Valtioneuvosto suhtautuu periaatteessa myönteisesti ehdotukseen, mutta pitää oikeana lähtökohtana sitä, että puitepäätöksessä otettaisiin ensisijaisesti huomioon sellainen lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö ja lapsipornografia, joissa voi olla kysymys järjestäytyneestä rikollisuudesta. Suurelta osin puitepäätösehdotus koskeekin tällaisia tekomuotoja, joiden suhteen kriminalisointien ja rangaistusten yhdenmukaistaminen on tarpeen.

Valtioneuvoston mielestä rangaistusten yhdenmukaistamista harkittaessa on huomattava, että puitepäätösehdotuksessa mainitut rikokset ovat moitittavuudeltaan hyvin erilaisia. Tarkoituksenmukaista olisi, että yhteinen rangaistustaso määriteltäisiin koskemaan vain törkeimpiä tapauksia, jotka tyypillisesti ovat järjestäytyneen rikollisuuden ilmenemismuotoja. Rangaistustasoa määriteltäessä on suhtauduttava varauksellisesti sellaisiin enimmäisrangaistuksiin, jotka selvästi poikkeavat Suomen rikoslaissa noudatetusta rangaistustasosta.

Yksityiskohtainen kannanmuodostus enimmäisrangaistuksiin, koventamisperusteisiin ja muihin ehdotuksen yksityiskohtiin ei ole vielä tarkoituksenmukaista, koska puitepäätösehdotus saattaa muuttua vielä huomattavastikin jatkokäsittelyssä.

Valtioneuvoston käsityksen mukaan samalla tavoin kuin Euroopan neuvoston tietokonerikollisuutta koskevassa yleissopimuksessa myös puitepäätöksessä tulisi sallia mahdollisuus noudattaa lapsipornografian määritelmässä alempaa, 16 vuoden ikärajaa. Tätä voidaan perustella, paitsi johdonmukaisuudella kyseisen sopimuksen ja yleisen suojaikärajan kanssa, myös todisteluvaikeuksilla, jotka korkeammasta ikärajasta seuraisivat.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Yleistä

Valiokunta pitää tärkeänä, että Euroopan unionin toimin ja säännöksin torjutaan järjestäytynyttä, vakavaa ja luonteeltaan kansainvälistä lapsiin kohdistuvaa seksuaalista hyväksikäyttöä ja lapsipornografiaa. Euroopan yhdentyminen, henkilöiden aikaisempaa vapaampi liikkuvuus ja informaatioteknologia, erityisesti Internet, korostavat kansainvälisen yhteistyön merkitystä. Tämän tyyppisten rikosten yhteydessä myös jäsenmaiden lainsäädännön yhtenäistäminen on EU:n puitepäätöksin perusteltua. Puitepäätöksen alaan ehdotetaan kuitenkin kuuluvaksi myös sen tyyppisiä rikoksia, jotka eivät ole tavallisesti luonteeltaan kansainvälisiä tai joita ei tehdä järjestäytyneesti. Tällaisia rikoksia ei ole syytä sisällyttää puitepäätöksen soveltamisalaan.

Puitepäätöksen säännökset koskevat keskeisimpiä henkilökohtaisia oikeushyviä. Siten on luonnollista, että rikoslain rangaistussäännökset kattavat valtaosan puitepäätöksen kriminalisointivelvoitteista. Rikoslain seksuaalirikoksia ja lapsipornografiaa koskevat rangaistussäännökset on uudistettu vuonna 1999 voimaan tulleella lainsäädännöllä. Rikoslain säännökset poikkeavat merkittävimmin puitepäätöksestä lapsipornografian määrittelyä koskevan 18 vuoden ikärajan ja kuvamateriaalin todenmukaisuusvaatimuksen osalta sekä törkeiden tekomuotojen tunnusmerkistöjen ja rikosten rangaistusasteikkojen osalta. Rikoslain säännökset eivät välttämättä kata kaikkia velvoitteita, koska rikoslain yleinen seksuaalinen suojaikäraja on 16 vuotta, kun taas puitepäätöksessä lapsella tarkoitetaan alle 18-vuotiasta henkilöä.

Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö

Valiokunnalle on selvitetty puitepäätösehdotuksen jatkovalmistelua neuvoston työryhmässä. Sen perusteella valiokunta toteaa, ettei sillä ole yleistä huomauttamista valtioneuvoston kannanotoista. Lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä koskevaa 2 artiklaa on tarvetta edelleen tarkentaa koskemaan alle 18-vuotiaan alisteiseen tai heikompaan asemaan ja lapsen kypsymättömyyteen perustuvaa hyväksikäyttöä. Säännöstä on syytä täsmentää siten, ettei sen soveltamisalaan kuulu nuorten tavanomaiset sukupuolisuhteet.

Puitepäätöksen 2 artiklan a kohtaan on ehdotettu lisättäväksi pornografiset esitykset. Prostituutiota ja pornografisia esityksiä ei voida rinnastaa toisiinsa. Puitepäätöksen soveltamisalaa on kuitenkin syytä harkita laajennettavaksi koskemaan vakavampia tekomuotoja kuten lapsen pakottamista pornografisiin esityksiin ja niistä hyötymistä.

Lapsipornografia

Valtioneuvosto katsoo, että puitepäätöksessä tulisi sallia mahdollisuus noudattaa lapsipornografian määritelmässä 16 vuoden ikärajaa. Seksuaalinen suojaikäraja on Suomessa 16 vuotta ja eräissä laissa määritellyissä tilanteissa 18 vuotta. Voimassa olevissa rikoslain 17 luvun 18 §:ssä (sukupuolista siveellisyyttä loukkaavan kuvan levittäminen) tai 19 §:ssä (sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta esittävän kuvan hallussapito) ei ole määritelty ikärajaa. Säännöksen tulkinnassa voidaan pykälien perusteluiden mukaan käyttää ikärajana rikoslain 20 luvun 6 §:ssä säädettyä 16 vuoden ikärajaa.

Valiokunta katsoo, ettei lapsipornografian määrittelyssä ole puitepäätösehdotuksesta poiketen syytä tavoitella 16 vuoden ikärajaa. Vaikka 16-vuotiaan katsotaan rikosoikeudellisesti olevan riittävän kypsä päättämään seksuaalisesta käyttäytymisestään ja harkitsemaan käyttäytymisensä merkitystä, on pornografisissa kuvissa esiintymistä arvioitava toisin. Suojaikärajan nostaminen 18 vuoteen on perusteltua, kun kuvamateriaalia valmistetaan levittämistarkoituksessa tai levitetään esimerkiksi pitämällä sitä kaupan tai vuokrattavana tai muutoin yleisesti saatavana. Puitepäätöksen 3 artiklan keskeisenä sisältönä tulisi olla alle 18-vuotiaiden suojaaminen lapsipornografian tuottajien ja levittäjien hyväksikäytöltä.

Puitepäätöksessä ei edellytetä, toisin kuin Suomen rikoslain 17 luvun 19 §:ssä, että hallussapidetyn lapsipornografisen kuvamateriaalin olisi oltava todellisuudenmukaista. Puitepäätöstä arvioitaessa on otettava huomioon perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnan kannanotot sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta esittävän kuvan hallussapitoa koskevasta pykälästä (PeVL 23/1997 vp ja LaVM 3/1998 vp).

Hallituksen esityksessä (HE 6/1997 vp) ehdotettiin, että hallussapidetyn lapsipornografisen kuvamateriaalin olisi oltava todellisuuspohjaista. Perustuslakivaliokunta piti pelkän hallussapidon kriminalisointia poikkeuksellisena, mutta tässä tapauksessa perusteltuna, koska kyseessä on todellisuuspohjaiset kuvatallenteet, jotka ovat saattaneet syntyä lasta seksuaalisesti hyväksikäyttämällä.

Lakivaliokunnan mukaan vaatimus kuvamateriaalin todellisuuspohjaisuudesta olisi aiheuttanut käytännössä vaikeita näyttö- ja tulkintaongelmia, koska autenttisen näköistä kuvamateriaalia voidaan valmistaa esimerkiksi tietokonetekniikalla. Tämän vuoksi valiokunta laajensi perustuslakivaliokunnan lausunnosta huolimatta tunnusmerkistön koskemaan todellisuudenmukaista kuvamateriaalia. Siten rikoslain nykyinen säännös koskee tallenteita, joiden valmistamisessa mallina on käytetty lasta tai tietokone- tai videotekniikalla tai muulla teknisellä tavalla valmistettuja kuvatallenteita, jotka ovat todellisuudenmukaisia. Tällä tarkoitetaan todellisuuspohjaisen näköistä aineistoa, jota ei voida erottaa aidoista kuvatallenteista, joissa on käytetty ihmisiä malleina. Tämän määrittelyn ulkopuolelle jäävät esimerkiksi piirrokset tai maalaukset.

Valiokunta katsoo, että puitepäätösehdotuksen jatkovalmistelussa on kuvamateriaalin laadun osalta lähtökohtana syytä pitää nykyistä rikoslain pykälää ja edellä esitettyjä valiokuntien kannanottoja.

Rangaistusasteikkojen yhtenäistäminen

Lakivaliokunta on tämän vuoden aikana ottanut kantaa rangaistusasteikkojen yhtenäistämiseen ja rikosten törkeiden tekomuotojen määrittelyyn puitepäätöksin (LaVL 5/2001 vp ja LaVL 6/2001 vp). Valiokunta toistaa aikaisemmissa lausunnoissa esitetyt yhtenäistämistä koskevat yleiset näkemykset. Osa tässä puitepäätöksessä ehdotetuista enimmäisrangaistusten vähimmäispituuksista poikkeaa merkittävästi rikoslain nykyisistä rangaistusasteikoista.

Ankaria rangaistuksia perustellaan mm. sillä, että ne mahdollistavat poliisiyhteistyön ja oikeudellisen yhteistyön Euroopan unionissa. Valiokunta katsoo, että rangaistusasteikkoja ja yhteistyön edellytyksiä on tarkasteltava toisistaan erillisinä kysymyksinä. Valiokunta pitää perusteltuna valtioneuvoston varauksellista suhtautumista sellaisiin enimmäisrangaistuksiin, jotka selvästi poikkeavat rikoslaissa noudatetusta rangaistustasosta.

Lausunto

Lausuntonaan lakivaliokunta kunnioittavasti ilmoittaa,

että valiokunta puoltaa lapsipornografian määrittelemistä koskemaan kuvamateriaalia, jonka kohteena on alle 18-vuotias lapsi, ja

että muilta osin valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.

Helsingissä 18 päivänä kesäkuuta 2001

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Henrik Lax /r
  • vpj. Matti Vähänäkki /sd
  • jäs. Sulo Aittoniemi /alk
  • Jyri Häkämies /kok
  • Erkki Kanerva /sd
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Annika Lapintie /vas
  • Kari Myllyniemi /kesk
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Veijo Puhjo /vas
  • Susanna Rahkonen /sd
  • Tero Rönni /sd
  • Mauri Salo /kesk
  • Marja Tiura /kok
  • Lasse Virén /kok
  • vjäs. Tanja Karpela /kesk
  • Seppo Lahtela /kesk

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos  Timo  Tuovinen