Perustelut
Julkisen talouden suunnitelmassa oikeusministeriön
hallinnonalan määrärahat ovat kehyskaudella
2015—2018 keskimäärin 897 miljoonaa euroa
vuodessa. Kuluvan vuoden määrärahatasoon
verrattuna kehyskauden säästöt ovat arviolta
40,7 miljoonaa euroa vuonna 2018. Tästä uusien säästöjen
osuus on arviolta 24,4 miljoonaa euroa, aiemmin päätettyjen,
mutta vasta vuonna 2015 alkavien säästöjen
osuus on 8,8 miljoonaa euroa ja viime vuosille osoitettujen lisämäärärahojen
päättymisestä johtuvien säästöjen
osuus on 7,5 miljoonaa euroa.
Lakivaliokunta keskittyy lausunnossaan oikeudenhoidon, rangaistusten
täytäntöönpanon ja oikeuspoliittisen
tutkimuksen voimavaroihin. Erityistä huolta valiokunta
kiinnittää kuitenkin jäljempänä esitetyillä perusteilla
rangaistusten täytäntöönpanon
rahoitustilanteeseen.
Yleistä oikeusministeriön hallinnonalan kannalta
Oikeusministeriön hallinnonalan määrärahatilanne
on pitkään ollut kireä, ja kehyspäätöksen valossa
tilanne kiristyy jälleen entisestään. Oikeushallinnon kannalta
rahoitusvaje ja leik-kaustarpeet ovat erityisen huolestuttavia,
koska kyse on valtion ydintoiminnoista, joiden rahoitus pitäisi
turvata myös taloudellisesti huonoina aikoina. Koska henkilöstömenot
muodostavat noin 75—85 % hallinnonalan menoista,
säästöpaineet johtavat väistämättä henkilöstömäärän vähentämiseen.
Kaiken kaikkiaan valiokunta pitää selvänä, että rahoitustason
supistukset edellyttävät välttämättä vastinparikseen
sellaisia rakenteellisia ja toiminnallisia uudistuksia, joilla supistetaan rahoituksen
tarvetta. Olennaista on asioiden käsittelyyn käytettävien
voimavarojen määrä ja laatu suhteessa
asioiden vaativuuteen. Oikeudenhoidossa oikeasuhtainen panostus
ja laadun turvaaminen ovat keskeisessä asemassa sekä oikeusturvan sisällön
että voimavarojen järkevän kohdentamisen
kannalta.
Oikeuslaitoksen osalta keskeiset hankkeet suunnittelukaudella
liittyvät vuoteen 2025 tähtäävään
oikeudenhoidon uudistamisohjelmaan (Oikeudenhoidon uudistamisohjelma
vuosille 2013—2025, Mietintöjä ja lausuntoja
16/2013) ja siitä tehtyihin linjauksiin. Tavoitteena
on oikeusturvan varmistaminen kiristyvässä taloudellisessa
tilanteessa. Ohjelman lähes 60 hankkeesta noin puolet käynnistettiin
viime vuonna.
Saadun selvityksen mukaan uudistamisohjelma laadittiin tilanteessa,
jossa oikeusministe-riön hallinnonalan ennakoidut resurssisäästöt
lähivuosina olivat arviolta noin puolet siitä,
mitä nyt käsittelyssä oleva valtioneuvoston
selonteko toteutuessaan merkitsisi. Tämän vuoksi
lakivaliokunta katsoo, että oikeudenhoidon uudistamisohjelman
täydentämisen tarvetta tulisi pikaisesti harkita.
Toisaalta saadun selvityksen nojalla tilanne vaikuttavaa olevan
se, että uudistamisohjelmassa tai muutoinkaan näköpiirissä ei ole
kovin montaa sellaista lainsäädäntö-
tai muuta hanketta, joiden voidaan olettaa vähentävän
viranomaisten työtä. Tältäkin
osin valiokunta painottaa, että uudistamisohjelman hankkeiden
toteuttamista tulee kiirehtiä.
Valiokunta pitää myönteisenä asiana
sitä, että julkisen talouden suunnitelmassa virastojen
toimintamenomäärärahoihin tehdään
vuosittain toimitilamenojen indeksikorotuksia vastaava laskennallinen
lisäys. Yleisesti valiokunta kuitenkin kiinnittää huomiota
oikeushallinnon toimitiloja koskevien vuokrasopimusten pitkäaikaisuuteen
ja ehtojen joustamattomuuteen, sillä ne vaikeuttavat tarpeellisten
tilauudistusten toteuttamista ja säästöjen
aikaansaamista (ks. LaVM 2/2013 vp).
Syyttäjä- ja tuomioistuinlaitos ja muu oikeudenhoito
Syyttäjälaitoksen toiminnasta valtioneuvoston selonteossa
todetaan, että olennaista on esitutkintayhteistyön
tehostaminen, nopeutetun oikeudenkäyntimenettelyn käyttöönoton
edistäminen ja ratkaisutoiminnan yhdenmukaisuuden lisääminen.
Saamansa selvityksen nojalla tavoitteet ovat ilmeisen kannatettavia,
mutta kehysratkaisun myötä niitä näyttäisi
olevan vaikea saavuttaa.
Valtioneuvoston selonteossa mainitaan, että oikeudenhoidon
uudistamisohjelmassa on ehdotettu tuomioistuinviraston perustamista
huolehtimaan tuomioistuinhallinnosta. Selonteon mukaan tuomioistuinviraston
perustamisen hyödyt ja haitat sekä kustannusvaikutukset
selvitetään. Lakivaliokunta pitää tällaista
selvitystä perusteltuna, mutta toteaa saamansa selvityksen
nojalla olevan ilmeistä, että kyseinen uudistus
pikemmin lisäisi kuin vähentäisi oikeuslaitoksen
menoja. Tilanne voi tosin pidemmällä aikajänteellä olla
toinen.
Yleisesti valiokunta toteaa olevansa huolestunut siitä,
jos oikeudenhoitoon suunnitellut leikkaukset ovat niin huomattavia,
että niiden myötä käsittelyajat
pidentyvät ja kansalaisten oikeusturva vaarantuu.
Tähän nähden valiokunta painottaa tarkkaa
harkintaa sen suhteen, ettei oikeusprosesseihin synny eri viranomaisten
toisistaan poikkeavasta työtaakasta ja niille allokoiduista
resursseista aiheutuvia "pullonkauloja". Tämä merkitsee
ruuhkautuneiden tuomioistuinten ja muiden oikeudenhoidon toimintayksiköiden
toimintaedellytysten erityistä turvaamista.
Saadun selvityksen perusteella eräänä toimenpiteenä on
tietojärjestelmäuudistuksilla parantaa työntekoedellytyksiä.
Esimerkiksi syyttäjälaitokselle ja yleisille tuomioistuimille
luotavalla yhteisellä asianhallintajärjestelmällä (AIPA) on
mahdollista tehostaa modernilla tavalla työntekoa. Poliisi
on samanaikaisesti korvaamassa omaa järjestelmäänsä uudella
Vitja-tietojärjestelmällä. Nämä järjestelmät
tarvitaan, jotta toiminta ja asiakkaiden oikeusturva voidaan jatkossa
varmistaa. Valiokunta pitää tärkeänä turvata
hankkeiden resurssit ja mahdollisimman nopea, mutta hyvin suunniteltu
toteutus. Lisäksi järjestelmien yhteensopivuus
on turvattava.
Rikosseuraamuslaitos
Erityisen vaikeana valiokunta pitää saamansa selvityksen
perusteella Rikosseuraamuslaitoksen tilannetta, koska käynnissä oleva
sopeuttamisohjelma ei riitä toiminnan tasapainottamiseen
kehyskaudella. Rikosseuraamuslaitoksen syksyllä 2013
valmistunutta toimitilavisiota ja toimitilasuunnitelmaa joudutaan
tarkistamaan kehyspäätöksen myötä.
Hallitusohjelmaankin kirjattua tavoitetta paljuselleistä luopumisesta
ei kyetä toteuttamaan, koska kehyspäätöksessä ei myönnetty
lisämäärärahaa Hämeenlinnan
vankilan perusparannushankkeelle. Valiokunta pitää kehityskulkua
huolestuttavana (ks. LaVL 12/2013 vp, LaVL
6/2013 vp).
Valiokunta huomauttaa lisäksi, että aiemmassa
kehyspäätöksessä (VNS
3/2013 vp) todettiin seuraavaa: "Toteutetaan
Mikkelin ja Helsingin vankiloiden peruskorjaushankkeet sekä osa
Hämeenlinnan vankilan peruskorjauksesta, mihin myönnetään
kehyskaudella lisärahoitusta 5,2 milj. euroa." Lisäksi
aiemman kehyspäätöksen perusteella Haminan
vankila lakkautettiin vuoden 2013 alussa. Valiokunnan mukaan aiemmin tehtyjä päätöksiä
vankiloiden
peruskorjaushankkeista eikä myöskään
vankilaverkoston laajuudesta ei tule, ainakaan merkittävällä tavalla, muuttaa.
Uudet määrärahavähennykset
jouduttaneen kohdistamaan suurelta osin henkilöstöön,
millä on toiminnan luonteesta johtuen välitön
vaikutus työn sisältöön. Jatkuvat
henkilöstövähennykset vaikeuttavat rikosseuraamusten
toimeenpanoa, joka perustuu ensisijaisesti ihmisten väliseen
vuorovaikutukseen ja henkilöiden suorittamaan valvontaan.
Vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa
huolehditaan täytäntöönpanon
varmuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Rangaistusta
suorittavien edellytyksiä rikoksettomaan elämäntapaan
parannetaan ja uusiin rikoksiin syyllistymisen riskiä vähennetään.
Lakivaliokunta korostaa, että Rikosseuraamuslaitoksen resurssien
liian jyrkkä leikkaaminen saattaa vaikuttaa yhteiskunnan
turvallisuuteen.
Oikeuspoliittinen tutkimus
Valtion tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen kokonaisuudistukseen
liittyen Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos yhdistetään
Helsingin yliopistoon vuoden 2015 alussa. Lakivaliokunta on useita
kertoja lausuntokäytännössään
korostanut oikeuspoliittisen tutkimuksen merkitystä paitsi
lainvalmistelua tukevana toimintona myös lainsäädäntömuutosten
arvioimisen vuoksi.
Lakivaliokunta katsoo, että Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen
voimavaroja tulee vahvistaa siten kuin valtioneuvoston periaatepäätöksessä valtion
tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen kokonaisuudistamiseksi
on päätetty (5.9.2013). Tähän
liittyen valiokunta myös korostaa, että liitettäessä laitos
osaksi Helsingin yliopistoa tulee luoda sellaiset organisatoriset
ja rahoitukselliset rakenteet, että laitoksen voimavarat
säilyvät jatkossakin kokonaisuudessaan laitoksen
käytössä kriminologista ja oikeuspoliittista
tutkimusta varten.