Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki vahingonkorvauslain muuttamisesta
5 luku. Korvattava vahinko
2 c §.
Ehdotetussa pykälässä säädetään
siitä, miten korvaus pysyvästä haitasta
määrätään.
Pykälän 1 momentin mukaan kivusta
ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta
määrätään korvaus ottamalla
huomioon henkilövahingon laatu ja vaikeusaste, sen edellyttämän
hoidon laatu ja kestoaika sekä haitan kestoaika. Perustelujen
(s. 41/I) mukaan pykälässä luetellaan
ne keskeiset ja pääasialliset perusteet, jotka
on otettava huomioon korvausta määrättäessä.
Perusteluista käy ilmi, että korvausta määrättäessä voitaisiin
yksittäistapauksessa ottaa huomioon muitakin kuin pykälässä lueteltuja
seikkoja, jos henkilövahinko on esimerkiksi epätyypillinen.
Itse säännöksestä ei kuitenkaan
ilmene, että 1 momentin sisältämä luettelo
ei ole tyhjentävä. Jotta tämä seikka
kävisi ilmi myös säännöksen
sanamuodosta, lakivaliokunta ehdottaa 1 momenttiin lisättäväksi
"erityisesti"-sanan. Samalla valiokunta kuitenkin huomauttaa siitä,
että sen käsityksen mukaan luettelon ulkopuolisia
seikkoja huomioon otettaessa tulee noudattaa suurta pidättyväisyyttä ja
että tällaisia seikkoja voi tulla esiin vain poikkeuksellisissa
tapauksissa.
Pykälän 2 momentissa säädetään
niistä seikoista, jotka otetaan huomioon määrättäessä korvausta
pysyvästä haitasta. Säännöksen
mukaan korvausta korottavana tekijänä voidaan
ottaa huomioon myös henkilövahingosta vahinkoa kärsineelle
aiheutunut elämänlaadun erityinen heikentyminen.
Esityksen perustelujen (s. 42/II) mukaan tämän
perusteen soveltamisala on tarkoitettu suppeaksi. Edelleen perusteluissa
(s. 43/II) mainitaan siitä, ettei säännöksen
soveltaminen saa johtaa korvausvelvollisen näkökulmasta
täysin ennakoimattomaan korvausvastuuseen. Lakivaliokunta
yhtyy näihin perusteluissa esitettyihin näkemyksiin
ja painottaa jo yleisistä vahingonkorvausoikeudellisista
periaatteistakin johtuvan, että korvausvelvollisuus ei
saa ulottua sellaisiin teon seurauksiin, jotka vahingon aiheuttajan
kannalta ovat ennalta-arvaamattomia.
2 d §.
Pykälässä säädetään
henkilövahingon kärsineen läheisille
suoritettavista kulukorvauksista. Näille läheisille
maksetaan säännöksen mukaan kohtuullinen
korvaus sellaisista tarpeellisista kuluista ja ansionmenetyksestä,
jotka heille aiheutuvat henkilövahingon kärsineen hoitamisesta.
Korvausta määrätään
myös vahingosta johtuvista muista toimenpiteistä,
jos ne ovat omiaan edistämään henkilövahingon
kärsineen tervehtymistä tai kuntoutumista. Tällaista korvausta
maksetaan läheisille kuitenkin enintään
siihen saakka, kun henkilövahingon kärsineen terveydentila
on vahinkotapahtuman jälkeen vakiintunut. Tämän
jälkeen korvaus vastaavista kuluista suoritetaan henkilövahingon kärsineelle
itselleen, jos näitä kuluja voidaan pitää ehdotetussa
2 §:n 1 kohdassa tarkoitettuina tarpeellisina sairaanhoitokustannuksina.
Säännöksessä käytetty
rajanvetokriteeri "terveydentilan vakiintuminen" on jo asian luonteesta
johtuen epämääräinen. Esityksen
perustelujen (s. 46/I) mukaan tämä ajankohta
on se, josta alkaen henkilövahingon kärsineelle
voidaan määrätä maksettavaksi
korvausta pysyvästä haitasta. Tällöin
terveydentilassa ei siis enää ole odotettavissa
muutosta parempaan eikä terveydentilan parantamiseksi ole
enää myöskään käytettävissä lääketieteellisiä keinoja.
Perusteluista ilmenee (s. 35 s.), että tällainen
ajankohta on yleensä fyysisen vammautumisen jälkeen
käsillä viimeistään noin vuoden
kuluttua ja psyykkisen terveydentilan häiriöissä puolestaan
aikaisintaan kahden vuoden kuluttua häiriön ilmenemisestä.
Koska yksittäistapaukset voivat suurestikin vaihdella,
lakivaliokunta esityksen perusteluihin (s. 46/II)
yhtyen korostaa, että "terveydentilan vakiintuminen" -kriteerin
soveltaminen ei saa olla kaavamaista, vaan tulkinnan tulee epäselvissä tilanteissa
pikemminkin olla joustavaa vahingonkärsineen läheisten
eduksi.
4 b §.
Ehdotetussa pykälässä säädetään
surmansa saaneen läheiselle kuolemantapauksen seurauksena
aiheutuneen henkilövahingon perusteella suoritettavista
korvauksista. Säännöksen mukaan läheisen
oikeus korvaukseen edellyttää, että kuolema
on aiheutettu tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta.
Perustelujen (s. 52 s.) mukaan näillä edellytyksillä pyritään
estämään korvausvelvollisuuden laajeneminen
sellaisiin vahinkoa aiheuttaneen teon seurauksiin, joita niiden
aiheuttajan ei voida kohtuudella edellyttää ennakoineen.
Lakivaliokunta yhtyy tähän näkemykseen
ja viittaa myös edellä 5 luvun 2 c §:n 2
momentin yhteydessä lausumaansa.
6 §.
Ehdotettu pykälä koskee henkilöön
kohdistuvan loukkauksen uhrin oikeutta korvaukseen loukkauksen aiheuttamasta
kärsimyksestä sekä tällaisen
korvauksen suuruuden määrittämistä.
Ehdotetun pykälän 1 momentin 1 kohdan
mukaan oikeus korvaukseen loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä on
sillä, jonka vapautta, rauhaa, kunniaa tai yksityiselämää on
loukattu rangaistavaksi säädetyllä teolla.
Esityksen perustelujen (s. 54 s.) mukaan säännöksen
on tarkoitettu kattavan myös sellaiset seksuaalirikokset,
joilla loukataan seksuaalista itsemääräämisoikeutta,
vaikka viimeksi mainittua oikeushyvää ei säännöksessä erikseen
mainitakaan. Näin ollen seksuaalinen itsemääräämisoikeus
muodostaa ehdotetussa säännöksessä yhden
yksilönvapauden alalajin fyysisen vapauden ja tahdonvapauden
ohella. Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan nykyisenkään
lain voimassa ollessa ei käytännössä ole
vallinnut epäselvyyttä oikeudesta saada korvausta
seksuaalirikoksella aiheutetusta kärsimyksestä,
vaikka seksuaalista itsemääräämisoikeutta
ei laissa olekaan erikseen mainittu. Tämä seikka
huomioon ottaen lakivaliokunta tässä yhteydessä hyväksyy
hallituksen esityksessä tehdyn ratkaisun sisällyttää seksuaalinen
itsemääräämisoikeus "vapaus"-käsitteeseen.
Seksuaalisen itsemääräämisoikeuden
loukkaus, kuten raiskaus, aiheuttaa uhrille muutakin vahinkoa
kuin kärsimystä. Lakivaliokunta muistuttaa tämän
vuoksi, että kärsimyksestä 5 luvun 6 §:n
nojalla suoritettava korvaus ei vaikuta uhrin oikeuteen saada edellytysten
täyttyessä korvausta myös esimerkiksi
5 luvun 2 §:ssä tarkoitetusta henkilövahingosta
johtuvasta aineettomasta vahingosta.
Ehdotetun 6 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan oikeus kärsimyksen
perusteella suoritettavaan korvaukseen on myös
sillä, jonka ihmisarvoa on tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
vakavasti loukattu jollain momentin 1—3 kohdassa tarkoitettuihin
loukkauksiin rinnastettavalla tavalla. Säännöksen
soveltamisen edellytyksenä ei ole se, että loukkaus
olisi aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla.
Perustelujen (s. 58/II) mukaan tällä pyritään
siihen, että mahdollista oikeutta korvaukseen voitaisiin
harkita ilman rikosoikeudellisesta laillisuusperiaatteesta aiheutuvia
rajoituksia. Ehdotetun kohdan tarkoituksena on ennakoida tulevaisuudessa mahdollisesti
esiintyviä tilanteita, jotka objektiivisesti arvioiden
asialliselta merkitykseltään rinnastuvat momentin
muissa kohdissa tarkoitettuihin tekoihin mutta joita lainsäätäjä ei
vielä ole arvioinut rikosoikeuden näkökulmasta.
Tällaista "ennaltavarautumissäännöstä"
puoltaa pyrkimys loukkauksen kohteeksi joutuvien henkilöiden
aineelliseen yhdenvertaisuuteen. Toisaalta ehdotetun kaltaiset tulevaisuudessa
mahdollisesti esiintyvien moninaisten tilanteiden ennakointiin tähtäävät
säännökset jäävät
pakostakin väljiksi ja epämääräisiksi.
Periaatteelliselta kannalta on myös tärkeää,
että ensisijaisesti lainsäätäjä asianomaista
lainsäädäntöä kehittämällä ottaa kantaa
esimerkiksi tieteellisen tai teknisen kehityksen synnyttämiin
uusiin tilanteisiin ja niiden aiheuttamiin ongelmiin. Tämän
vuoksi lakivaliokunta painottaa sitä perusteluissa (s. 58/II) mainittua
seikkaa, jonka mukaan säännöksen soveltamisala
on tarkoitettu suppeaksi. Valiokunnan mielestä jo edellä mainituista
periaatteellisista syistä säännöksen
soveltaminen on syytä rajoittaa lähinnä sellaisiin
uudenlaisiin tilanteisiin, joissa loukatun henkilön oikeudenmukainen
kohtelu suhteessa pykälän muissa kohdissa tarkoitettuihin
tapauksiin sitä objektiivisesti arvioiden välttämättä vaatii.
Saman pykälän 2 momentin mukaan korvaus määrätään
sen kärsimyksen perusteella, jonka loukkaus on omiaan aiheuttamaan
ottaen erityisesti huomioon loukkauksen laatu, loukatun asema, loukkaajan
ja loukatun välinen suhde sekä loukkauksen julkisuus.
Lakivaliokunta on tässä yhteydessä kiinnittänyt
erityisesti huomiota siihen, että yhdeksi korvauksen määräämisen
perusteeksi säädetään loukkauksen
julkisuus. Käytännössä kyse
on lähinnä tilanteista, joissa kunniaa tai yksityiselämää loukataan
levittämällä yleisön keskuuteen sisällöltään
loukkaava viesti. Kiistattomana voidaan pitää,
että loukatun kannalta loukkauksen saattaminen mahdollisesti
laajankin yleisön tietoon on yleensä omiaan lisäämään
hänen kokemaansa kärsimystä ja että julkisuuden
huomioon ottaminen korvausta määrättäessä on
tämän vuoksi perusteltua. Samalla valiokunta kuitenkin
pitää tärkeänä, ettei
loukkauksen julkisuudelle anneta korvausta määrättäessä liian suurta
painoarvoa ja että loukatun kunnian ja yksityisyyden suojan
loukkaamista arvioitaessa otetaan huomioon myös sananvapauteen
liittyvät näkökohdat. Erityisesti joukkoviestintäalan ammattimaisten
toimijoiden näkökulmasta on periaatteelliselta
kannalta tärkeä lähtökohta,
että he voivat toiminnassaan välittää ja
levittää myös sellaisia viestejä,
jotka saattavat niissä esiintyvien henkilöiden
kannalta olla epäedullisia. Korvauksen määräämisen
tuleekin aina perustua kaikki edellä mainitut näkökohdat
huomioon ottavaan kokonaisharkintaan.
Hallituksen esityksen perusteluja täydentäen lakivaliokunta
muistuttaa siitä perusteluissa (s. 59/II)
mainitusta lähtökohdasta, jonka mukaan korvausta
kärsimyksestä ei tule määrätä esimerkiksi
sitä silmälläpitäen, että korvausvelvollisuus
muodostaisi rangaistuksenluonteisen seuraamuksen loukkauksen aiheuttajalle.
Vahinkoa kärsineelle kärsimyksestä suoritettavan
korvauksen määrään
ei saa myöskään vaikuttaa korottavasti
se, millaisen korvaustason voidaan arvioida vastaavan vahingonaiheuttajalle
mahdollisesti koitunutta taloudellista hyötyä ja
millaisen korvausmäärän voidaan tämän
arvion valossa katsoa vaikuttavan vahinkoa aiheuttaneen tahon tulevaan
käyttäytymiseen. Lakivaliokunta korostaa myös
sitä perusteluissa (s. 61/II) mainittua seikkaa,
ettei loukkauksen aiheuttama kärsimys ole ilman muuta suorassa
suhteessa viestin vastaanottajakunnan laajuuteen. Näin
ollen vaikkapa lehden levikin laajuus ei voi olla yksinomainen kaavamainen
peruste korvauksen määrää arvioitaessa,
vaan loukkaavan viestin aiheuttamaan kärsimykseen vaikuttaa
myös muun muassa se, miten viesti julkaistaan, samoin kuin se,
vedotaanko loukkaavan viestin sisältöön viestintävälineen
markkinoinnissa. Niin ikään korvausta määrättäessä on
kiinnitettävä huomiota esimerkiksi siihen, onko
loukkaavaa viestiä levitetty sellaisena ajankohtana taikka
sellaisessa tilanteessa tai ympäristössä,
että viesti on ollut omiaan aiheuttamaan loukatulle henkilölle poikkeuksellisen
tuntuvaa kärsimystä.
Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan tarkoituksena ei ole,
että ehdotettu säännös vaikuttaa
korottavasti niihin korvauksiin, joita nykyisessä oikeuskäytännössä määrätään
kunnian tai yksityiselämän loukkaamisesta aiheutuneesta
kärsimyksestä. Valiokunta ei pidä hyvänä,
jos kunnian ja yksityiselämän loukkaamisesta määrättävien
korvausten taso pysyvästi asettuu merkittävästi
korkeammalle kuin muista vahingoista määrättävät
korvaukset. Varovaisuutta tässä suhteessa puoltavat
myös edellä mainitut sananvapauden käyttämiseen
liittyvät näkökohdat.
2. Laki liikennevakuutuslain 6 §:n muuttamisesta
Voimaantulosäännös.
Toistuvien suoritusten muuttamista koskeva liikennevakuutuslain
6 §:n 2 momentti ehdotetaan esityksessä kumottavaksi.
Perustelujen (s. 68/I) mukaan korvauksen muuttamisen
edellytyksiä on kuitenkin jatkossakin arvioitava kumottavaksi
ehdotetun säännöksen nojalla, jos korvaus
on ennen nyt ehdotetun lain voimaantuloa tuomittu tai sovittu maksettavaksi
toistuvina suorituksina. Lakivaliokunta ehdottaa voimaantulosäännökseen
lisättäväksi uuden 3 momentin, joka sisältää tällaisen
siirtymäsäännöksen.
4. Laki raideliikennevastuulain 12 §:n muuttamisesta
Voimaantulosäännös.
Esityksen perustelujen (s. 69/I) mukaan ennen lain
voimaantuloa aiheutuneeseen vahinkoon perustuvan, toistuvina suorituksina
maksettavaksi tuomitun tai sovitun korvauksen muuttamisen edellytyksiä on
jatkossakin arvioitava kumottavaksi ehdotetun liikennevakuutuslain
(279/1959) 6 §:n 2 momentin nojalla. Lakivaliokunta
ehdottaa, että voimaantulosäännöksen
uudeksi 3 momentiksi lisätään tätä tarkoittava
siirtymäsäännös.
5. Laki henkilövahinkoasiain neuvottelukunnasta
Yleistä.
Lakiehdotuksen tarkoituksena on perustaa oikeusministeriön
yhteyteen uusi toimielin, joka toiminnallaan edistää henkilöön
kohdistuvien vahinkojen korvaamista koskevan oikeus- ja korvauskäytännön
yhtenäisyyttä. Tarkoituksen toteuttamiseksi neuvottelukunnan
tehtäviin kuuluu seurata henkilövahinkojen ja
kärsimyksen korvaamista koskevan oikeus- ja korvauskäytännön
kehitystä. Keräämiensä tietojen pohjalta
neuvottelukunta voi myös antaa yleisiä suosituksia
vahingonkorvauslain 5 luvun säännösten
nojalla kivusta ja särystä samoin kuin muusta
tilapäisestä haitasta, pysyvästä haitasta sekä kärsimyksestä suoritettavien
korvausten määrästä. Neuvottelukunta
voi myös tehdä aloitteita henkilöön
kohdistuvien vahinkojen korvaamista koskevissa kysymyksissä.
Neuvottelukunnan tehtävät keskittyvät
henkilövahinkojen korvaamista koskevan tiedon keräämiseen,
erittelyyn ja niitä koskevien yleisten suositusten antamiseen.
Neuvottelukunta ei missään tilanteessa voi ottaa
käsiteltäväkseen yksittäistapauksessa
esillä olevia korvauskysymyksiä. Esityksen perusteluissa
(s. 70/I) korostetaan myös sitä, että neuvottelukunnan
tehtäviin ei kuulu korvausmääräsuositusten
muuttaminen neuvottelukunnan itsensä tekemien oikeuspoliittisten
uudelleenarviointien perusteella. Näin ollen neuvottelukunnan
harkintavalta toimialallaan on korostetun suppea, mikä osaltaan
sopivalla tavalla korostaa tuomioistuinten ratkaisutoiminnan riippumattomuutta.
Lakivaliokunnan mielestä tällaisen ei-sitovia
suosituksia antavan toimielimen perustamiselle on hallituksen esityksessä tuotu
esiin varteenotettavia perusteluja. Koska neuvottelukunnan tehtävä keskittyy tiedon
kokoamiseen ja erittelyyn, sen kokoonpanon ei valiokunnan mielestä ole
tarpeen olla intressiedustukseen pohjautuva tai muutoinkaan ehdotettua
laajempi.
Esityksen perusteluissa (s. 72/I) on asianmukaisesti
tähdennetty sitä seikkaa, että suoriutuakseen
tehtävästään neuvottelukunta
tarvitsee riittävän henkilöstön
ja voimavarat. Lakivaliokunta kiinnittää huomiota
siihen, että jos neuvottelukunta onnistuu tehtävänsä toteuttamisessa
ja vakiinnuttaa asemansa, sen antamien korvaussuositusten tosiasiallinen
merkitys voi niiden muodollisesti sitomattomasta luonteesta riippumatta
muodostua hyvinkin suureksi. Tällöin vaarana saattaa
olla, että korvauskäytännön yhtenäistämistavoitteen
sijasta ajaudutaan suorastaan käytännön
kaavamaistumiseen. Valiokunta pitääkin tarpeellisena,
että oikeusministeriö tekee neuvottelukunnan
toiminnasta arvion siinä vaiheessa, kun sen aseman
ja toimintatapojen voidaan katsoa riittävästi
vakiintuneen. Valiokunnan käsityksen mukaan tällainen sopiva
aika on viiden vuoden kuluttua siitä, kun neuvottelukunta
on käynnistänyt toimintansa.
1 §. Neuvottelukunta.
Pykälästä on havaittu puuttuvan
"korvaamista"-sana, jonka valiokunta on lisännyt säännökseen.
5 §. Voimaantulo (Uusi).
Ehdotettu numeroimaton voimaantulosäännös
ei ole uusien lakiehdotusten kohdalla noudatettavan vakiintuneen lainkirjoitustavan
mukainen. Siksi valiokunta on muuttanut sen lakiehdotuksen 5 §:ksi.