Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yleistä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan vankeuslakia
muutettavaksi siten, että vankeusrangaistuksen täytäntöönpanon
aloittamiseen liittyvät tehtävät keskitettäisiin
Rikosseuraamuslaitokselle. Tällä hetkellä tehtävät
jakautuvat Rikosseuraamuslaitoksen ja ulosottolaitoksen kesken. Rikosseuraamuslaitoksen
tehtäväksi tulisi yhteydenottaminen tuomittuun,
tuomitun kuuleminen siviilissä sekä vankilaan
ilmoittautumismääräyksen toimittaminen
tuomitulle.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tuomioiden täytäntöönpanon
aloittamiseen liittyvien tehtävien keskittäminen
Rikosseuraamuslaitokselle tehostaisi, yksinkertaistaisi ja nopeuttaisi
täytäntöönpanon aloitusprosessia.
Tarpeettomilta työvaiheilta ja kahden eri viranomaisen
tekemältä päällekkäiseltä työltä vältyttäisiin.
Toiminnan tehostumista ja kustannussäästöjä aiheutuisi
muun muassa siitä, että sama taho päättäisi
tuomitun vankilaan määräämisen
ajankohdasta ja lykkäyksen myöntämisestä.
Muutoksilla vähennettäisiin tuomittujen tarvetta
hakea lykkäystä sekä mahdollisuuksia
vältellä täytäntöönpanoa.
Rikosseuraamuslaitoksen toimintaa tehostaisi myös se, että tuomittu
voitaisiin sijoittaa suoraan siviilistä hänelle
turvallisuustasoltaan ja toiminnoiltaan soveltuvaan vankilaan.
Haastattelun lukeminen rangaistusajaksi
Asiantuntijakuulemisissa on esitetty, että tuomitun
käynti viranomaisen luona täytäntöönpanon aloittamista
varten tulisi olla mahdollista lukea rangaistusajaksi yhdeltä päivältä niiltä,
jotka tosiasiassa käyvät Rikosseuraamuslaitoksen yksikössä ja
työskentelevät suunnitelmallisesti yhdessä Rikosseuraamuslaitoksen
virkamiehen kanssa ennen rangaistusaikaa. Tämän
katsotaan motivoivan tuomittua työskentelemään
ja suunnittelemaan rangaistusajan hyödyntämistä uusintarikollisuutta
vähentävästi. Tämä edellyttäisi,
että vankeuslain 3 luvun 7 §:ään
lisättäisiin tätä koskeva uusi
momentti.
Valiokunnan mukaan haastattelupäivän rangaistusajaksi
lukeminen motivoisi tuomittua saapumaan haastatteluun, ja sillä voisi
olla myös muita myönteisiä vaikutuksia.
Haastattelupäivän rangaistusajaksi lukemisella
olisi kuitenkin kielteisiä vaikutuksia rangaistusaikojen
laskentaan. Muutos edellyttäisi sitä, että haastattelun yhteydessä tehtäisiin
tarkat kirjaukset haastattelusta ja seikoista, jotka vaikuttavat
sen rangaistusajaksi lukemiseen. Haastattelupäivän
rangaistusajaksi lukemisesta ei myönteisissä tapauksissa
tarvitsisi tehdä erikseen päätöstä,
vaan asia huomioitaisiin 3 luvun 7 a §:n mukaisessa päätöksessä rangaistusajasta.
Erillinen muutoksenhakukelpoinen päätös
olisi kuitenkin tehtävä silloin, jos haastatteluaikaa
ei luettaisi rangaistusajaksi. Tuomitun kuuleminen voi tapahtua
viranomaisessa käynnin lisäksi myös kirjallisesti taikka
suullisesti joko puhelimitse tai videoyhteyden välityksellä.
Tuomittujen yhdenvertaisuuden kannalta ei olisi ongelmatonta myöskään
se, että yhdyskuntaseuraamusten valmistelussa (yhdyskuntapalvelu
ja valvontarangaistus) tuomitun haastattelupäivää ei
lueta rangaistusajaksi. Näistä syistä valiokunta
suhtautuu esitettyyn muutokseen kielteisesti. Asiaa tulisi selvittää kokonaisuutena
ja perusteellisesti kaikkien rangaistuslajien osalta.
Toimivaltasäännös (vankeuslain 4
luvun 11 §)
Voimassa olevaa pykälää ehdotetaan
muutettavaksi siten, että rangaistusajan suunnitelmista
ja vankilaan sijoittamisesta päättävien
virkamiesten määrää lisättäisiin.
Nykyisin päätösvalta näistä asioista
on ainoastaan arviointikeskuksen johtajalla. Ehdotuksen mukaan päätösvaltaa
voisi käyttää myös arviointikeskuksen
työjärjestyksessä määrätty
arviointikeskuksen johtajan sijaisena toimiva virkamies. Rikosseuraamusalueen työjärjestyksen
määräyksellä päätösvaltaa
voitaisiin siirtää myös yhdyskuntaseuraamustoimiston
johtajalle. Pykälään ehdotetaan selvyydeksi
lisättäväksi, että säännös
koskee myös tuomitun vankilaan ilmoittautumisen ajankohdasta päättämistä.
Saadun selvityksen perusteella käytännön
tarpeiden vuoksi on aiheellista laajentaa vieläkin enemmän
niiden virkamiesten määrää,
jotka voivat käyttää asiassa päätösvaltaa.
Perustuslakivaliokunta on katsonut (PeVL 12/1998
vp), että perusoikeuksien käyttämistä koskevan
sääntelyn tulee olla sillä tavalla tarkkarajaista,
että lain säännöksistä selviää muun
muassa, kuka voi käyttää perusoikeuden
kannalta merkityksellistä toimivaltaa. Perusoikeussyistä on
välttämätöntä, että laista
ilmenee ainakin se alin virkamiestaso, jolle laitoksen sisällä saadaan
delegoida päätösvaltaa. Laissa ei ole
määritelmää johtavassa tehtävässä olevista
virkamiehistä. Edellä todetun johdosta ei voida
lähteä esimerkiksi siitä, että päätösvaltaa
käyttävistä virkamiehistä määrättäisiin
esimerkiksi ainoastaan yksikön tai rikosseuraamusalueen
työjärjestyksessä.
Hallituksen esityksen mukaan rikosseuraamusalueen aluejohtajan
vahvistamalla rikosseuraamusalueen työjärjestyksellä päätösvaltaa
voitaisiin siirtää yhdyskuntaseuraamustoimiston johtajalle.
Yhdyskuntaseuraamustoimiston toiminnan joustavuuden kannalta on
kuitenkin perusteltua, että päätösvaltaa
voitaisiin tarvittaessa antaa myös tietyille apulaisjohtajatason
virkamiehille.
Lakivaliokunnan mukaan säännöstä on
edellä todettujen perusteiden vuoksi syytä muuttaa
siten, että toimivalta tehdä nyt kyseessä oleva
päätös olisi myös yhdyskuntaseuraamustoimiston johtajan
sijaisena toimivalla virkamiehellä. Valiokunta ehdottaa
siten 4 luvun 11 §:n 1 momentin lopun muuttamista kuulumaan
seuraavasti: "…taikka rikosseuraamusalueen työjärjestyksessä määrätty yhdyskuntaseuraamustoimiston
johtaja
tai yhdyskuntaseuraamustoimiston johtajan sijaisena toimiva
virkamies". Valiokunta toteaa, että tämä muotoilu
vastaa vankeuslain päätösvaltaa koskevien
säännösten muotoilutapaa.
Voimaantulosäännös
Ehdotetun voimaantulosäännöksen 2
momentin mukaan vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa ja
sen valmistelua koskevissa asioissa sovelletaan päätöstä tai
muuta täytäntöönpanotoimenpidettä tehtäessä voimassa
olevia säännöksiä. Tämän
lain säännöksiä sovelletaan
kuitenkin, jos asia tulee edellytysten muuttumisen tai muun vastaavan
syyn vuoksi uudelleen käsiteltäväksi tämän
lain tultua voimaan.
Esityksen sanamuodon mukainen tulkinta tarkoittaisi esimerkiksi
sitä, että ennen lain voimaantuloa ulosottovirastossa
vireille tulleeseen asiaan, jossa pyydetään lykkäystä ja
jota koskeva päätös tehtäisiin
vasta uuden lain voimaantultua, sovellettaisiin uutta lakia. Uuden
lain mukaan päätösvalta ei kuitenkaan
enää kuuluisi ulosottomiehelle, mikä tekee
säännöksestä ongelmallisen.
Säännöksen tarkoituksena on, että tuomion täytäntöönpanossa
noudatettaisiin lain voimaantullessa voimassa olevia säännöksiä,
jos täytäntöönpanomääräys
on lähetetty ulosottovirastoon ennen lain voimaantuloa.
Ulosottomies huolehtisi edelleen tuomitun vankilaan toimittamisesta,
jollei täytäntöönpanomääräystä palauteta
Rikosseuraamuslaitokselle.
Valiokunnan mukaan säännökseen on
näistä syistä lisättävä uusi
3 momentti, jonka mukaan ennen lain voimaantuloa vireille tulleeseen
täytäntöönpanon lykkäämistä koskevaan
asiaan sovelletaan lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.