Perustelut
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että oikeusministeriön
hallinnonalan tietohallinnon palvelutuotanto järjestetään
uudelleen kahteen erilliseen virastoon siten, että Oikeushallinnon
tietotekniikkakeskukselle nykyisin kuuluvia palveluita
siirrettäisiin Oikeusrekisterikeskukselle. Palvelut on
ehdotettu jaettaviksi niin, että Oikeushallinnon
tietotekniikkakeskus huolehtisi jatkossakin perustietotekniikan
hankkimisesta ja ylläpidosta, kun taas tietojärjestelmien
kehittämiseen ja ylläpitoon liittyvät
tehtävät siirrettäisiin Oikeusrekisterikeskukselle. Esitetyssä uudistuksessa
virastojen nykyisiä tehtäviä organisoitaisiin
uudelleen, ei perustettaisi tai poistettaisi niitä. Esityksen
perustelujen mukaan pyrkimyksenä ei ole aikaansaada säästöjä vaan
lisätä palvelutuotannon vaikuttavuutta.
Palvelutuotannon uudelleenorganisoinnin toteuttamiseksi esitetään
säädettäväksi uusi laki. Käytännön
tasolla uudistus toteutettaisiin niin, että ne Oikeushallinnon
tietotekniikkakeskuksessa työskentelevät
henkilöt, jotka hoitavat Oikeusrekisterikeskukselle
siirtyviä tehtäviä, siirretään
Oikeusrekisterikeskukseen. Organisaatio rakennettaisiin virastoissa
uusista lähtökohdista, ja ylintä johtoa
lukuun ottamatta päällikkötehtävät
täytettäisiin kummassakin virastossa uuden organisaatiorakenteen
mukaisesti.
Lakivaliokunta pitää oikeusministeriön
hallinnonalan virastojen ja niiden toiminnan kannalta välttämättömän
tietohallinnon välisen vuorovaikutuksen lisäämistä tärkeänä tavoitteena. Samassa
palveluorganisaatiossa on vaikea tavoitella sekä kustannustehokkuutta
että toiminnan vaikuttavuutta. Koska kustannustehokkuuden
saavuttaminen on tärkeää tietoteknisen
laitteiston hankinnassa, on nämä tavoitteiltaan
eriävät toiminnot valiokunnan mielestä järkevää erottaa
toisistaan ja organisoida uudelleen eri lähtökohdista.
Erolla nykysääntelyyn ei valiokunnan saaman
selvityksen mukaan ole tarkoitus heikentää henkilöstön
osallistumismahdollisuuksia johtoryhmätyöskentelyyn,
vaan tarkoituksena on, että Oikeusrekisterikeskuksen johtoryhmään
kuuluu jatkossakin henkilöstön edustajia, joita
viraston koon kasvun myötä tullee jatkossakin
olemaan enemmän kuin yksi. Kysymys johtoryhmän kokoonpanon
sääntelemisestä laissa on saadun selvityksen
mukaan ollut esillä hallituksen esitystä valmisteltaessa.
Lakiehdotuksen 2 § jätettiin esityksessä kuitenkin
yleisluontoiseksi, koska kokoonpanoa koskevan täsmällisen
sääntelyn ottamista lakiin ei pidetty
tarkoituksenmukaisena. Tämä on linjassa virastojen
itsenäisyyden kanssa ja takaa viraston johdon ja johtoryhmätyöskentelyn
joustavuuden.
Rikosseuraamuslaitoksen käytössä olevien tietokoneohjelmien
tuesta oikeushallinnon tietohallintopalveluiden uudelleenorganisoinnin
yhteydessä on asiantuntijakuulemisissa kannettu huolta.
Saadun selvityksen mukaan Rikosseuraamuslaitoksen tietotekniikkapalveluiden,
kuten myös vankeinhoitoon liittyvien teknisten palveluiden,
tuottaminen säilyisi Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksessa
TORI-hankkeen toteutumiseen saakka. TORI-hankkeen toteutuksen perusteella
tulee myöhemmin ratkaistavaksi myös Rikosseuraamuslaitoksen
tietotekniikan palvelutuotannon sijoittaminen.
Valtakunnanvoudinviraston ja Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksen
tiiviin yhteistyön jatkumisesta ulosottorekisterin ylläpidossa on
myös oltu huolissaan. Organisaatiouudistuksessa tullaan
saadun selvityksen mukaan kuitenkin varmistamaan Oikeusrekisterikeskuksen osaaminen
myös ulosoton järjestelmien osalta.
Lakivaliokunta kiinnittää lopuksi huomiota vielä tutkinnanjohtajan
ja syyttäjän välisen yhteistyön
tärkeyteen esitutkinnan aikana ja korostaa, että esitutkintaa
palvelevien tieto- ja asiankäsittelyjärjestelmien
olisi äärimmäisen tärkeätä olla
yhteensopivia syyteharkintaa ja oikeudenkäyntiä koskevien
järjestelmien kanssa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.