Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen
hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Automaattinen liikennevalvonta ja liikenneturvallisuus
Hallituksen esityksessä ehdotetaan rikesakkomenettelystä annettuun
lakiin (66/1983) lisättäväksi
uusi 2 a luku, joka sisältää säännökset yksinkertaistetusta
menettelystä rikesakkoa määrättäessä.
Uutta menettelyä sovelletaan silloin, kun liikennerikkomus
on havaittu ajoneuvoa pysäyttämättä.
Näin ollen se soveltuu etenkin automaattisessa liikennevalvonnassa
paljastuviin nopeusrajoitusten rikkomisiin. Automaattinen liikennevalvonta
kattaa tällä hetkellä vajaat 800 kilometriä yleistä päätieverkkoa.
Hallituksen esityksen (s. 5 s.) mukaan
tavoitteena on, että vuoden 2009 loppuun mennessä tällä menetelmällä valvotaan
jo 2 500 tiekilometriä. Automaattisen valvonnan
nopea laajentaminen edellyttää, että myös
liikennesääntöjen rikkomisesta tulevien
seuraamusten määräämiseen liittyviä menettelyjä kehitetään
nykyistä joustavammiksi.
Vuonna 2004 tilastoitiin 186 000 ylinopeusrikkomusta,
joista noin 14 000 todettiin automaattisessa liikennevalvonnassa.
Lakivaliokunta yhtyy liikennevaliokunnan kantaan, jonka mukaan automaattisen
valvonnan lisääminen ei saa johtaa perinteisen
liikennevalvonnan voimavarojen vähentämiseen.
Automaattinen valvonta tuleekin lakivaliokunnan mielestä nähdä ennen
kaikkea liikenneturvallisuutta edistävänä lisänä,
jota voidaan käyttää jo vakiintuneiden
menetelmien rinnalla. Liikennevaliokunnan tavoin lakivaliokunta
pitää myös tärkeänä,
että automaattisen valvonnan lisäämisen
vaikutuksia liikenneturvallisuuteen seurataan. Liikennevaliokunnan
esityksen mukaisesti lakivaliokunta ehdottaa edellä mainittuja
seikkoja koskevan lausuman hyväksymistä (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Uuden, yksinkertaistetun menettelyn peruslähtökohdat
ja oikeusturva
Liikennevalvonnassa paljastuneista ylinopeusrikkomuksista määrätään
rikosoikeudellinen seuraamus. Rikesakko voidaan rikesakkorikkomuksista
annetun asetuksen (610/1999) nojalla
määrätä, jos moottorikäyttöisellä ajoneuvolla on
ylitetty nopeusrajoitus enintään 20 kilometrillä tunnissa.
Rikesakkomenettelystä annetun lain 7 §:n
mukaan rikesakkoasian esitutkinnassa selvitetään
ainoastaan ne seikat, jotka ovat välttämättömiä rikesakon
määräämistä varten.
Jos rikkomuksesta epäilty kiistää rikkomuksen,
suoritetaan esitutkinta rikesakkomääräyksen
antajan harkitsemassa laajuudessa.
Nyt säädettävän uuden, yksinkertaistetun
menettelyn lähtökohtana on, että rikesakko
määrätään sille henkilölle,
joka ajoneuvoa kuljettaessaan on rikkomukseen syyllistynyt. Lakiehdotuksessa
ei siis ole luovuttu rikosoikeudellisesta syyllisyysperiaatteesta,
eikä se näin ollen merkitse siirtymistä puhdaspiirteiseen
ajoneuvon haltijan vastuuseen havaituista rikkomuksista. Lakivaliokunta
pitää tätä hallituksen esityksen perusratkaisua
periaatteellisista syistä kannatettavana.
Uuden menettelyn keskeinen ajatus on olettama siitä,
että ajoneuvon omistaja tai haltija yleensä myös
kuljettaa sitä. Tämän olettaman varaan
rakentuvat menettelysäännökset, joiden mukaan
rikesakkomääräys lähetetään
ajoneuvoliikennerekisteriin merkitylle omistajalle, haltijalle tai
tilapäiselle käyttäjälle. Tällaisen
olettaman varassa toimiminen saattaisi ilman siihen liittyviä erityisjärjestelyjä
olla
ongelmallista ja johtaa siihen, että rikesakkoja laajassa
mitassa määrättäisiin tapahtuneeseen
rikkomukseen nähden ulkopuolisille henkilöille.
Lakivaliokunnan mielestä hallituksen esityksessä on
kuitenkin onnistuttu huolehtimaan tarvittavista oikeusturvatakeista
hyvin. Keskeistä on, että rikesakon vastustaminen
on uudessa menettelyssä tehty hyvin yksinkertaiseksi ja
että vastustamista ei tarvitse perustella. Lisäksi
säädettävä laki sisältää myös erityisen
säännöksen menetetyn määräajan
palauttamisesta. Edellä tarkoitetut säännökset
suojaavat valiokunnan mielestä riittävästi
yksilöitä aiheettomilta rikesakoilta vaarantamatta
kuitenkaan menettelyn joustavoittamisella saavutettavia
hyötyjä.
Käyttövastaavaa koskevat säännökset
Uudessa, yksinkertaistetussa menettelyssä ongelmaksi
muodostuvat tilanteet, joissa rekisteriin ajoneuvon omistajaksi
tai haltijaksi on merkitty vain oikeushenkilö. Hallituksen
esityksessä tämä pulma on ratkaistu käyttövastaavaa
koskevalla sääntelyllä. Kun auton omistajana
tai haltijana on oikeushenkilö, rekisteriin tulee uusien
säännösten mukaan merkitä tiedot
käyttövastaavasta. Hän on henkilö,
joka olematta auton omistaja tai haltija on auton pääasiallinen kuljettaja
tai, jollei autolla ole pääasiallista kuljettajaa,
jolla on tiedot auton kuljettajista.
Valiokuntakäsittelyn aikana käyttövastaavaa koskevat
ehdotukset ovat saaneet osakseen paljon kritiikkiä. Myös
liikennevaliokunta katsoo lausunnossaan, että ehdotettu
käyttövastaavaa koskeva järjestelmä ei
ole sellaisenaan onnistunut ja että tulee tarkoin arvioida,
millaisella järjestelmällä parhaiten
saavutetaan toivotut tulokset.
Käyttövastaavaa koskevilla säännösehdotuksilla
pyritään siihen, ettei synny tilannetta, jossa auton
omistajaksi tai haltijaksi rekisteröitäisiin hyvin
usein vain oikeushenkilö tarkoituksin pyrkiä välttämään
rikosoikeudelliset seuraamukset vähäisistä liikennerikkomuksista.
Lakivaliokunta pitää tällaista sääntelyn
tavoitetta hyväksyttävänä.
Valiokunnan käsityksen mukaan käyttövastaavaa
koskevat säännökset myös käytännössä helpottavat
poliisin työtä, millä on merkitystä etenkin,
kun automaattisen liikennevalvonnan määrää on
tarkoitus nopeasti lisätä. Näistä syistä lakivaliokunta
on päätynyt puoltamaan käyttövastaavaa
koskevien säännösten sisällyttämistä nyt
säädettävään lakiin.
Hallituksen esityksen mukaan oikeushenkilön ollessa
auton rekisteriin merkitty omistaja tai haltija rikesakkomääräys
annettaisiin käyttövastaavalle. Lakivaliokunnan
arvion mukaan tällöin korostuisi vaara, että rikesakkoseuraamus
ei kohdennu rikkomuksen tekijään. Käyttövastaavan
asema tällaisten määräysten
vastaanottajana saattaisi johtaa siihen, että häntä jopa
painostettaisiin olemaan vastustamatta rikesakkomääräyksiä ja
siten ottamaan vastuu oikeushenkilön muiden työntekijöiden
rikkomuksista. Tällaisten epäkohtien välttämiseksi
valiokunta ehdottaa käyttövastaavaa koskevaa sääntelyä muutettavaksi
jäljempänä yksityiskohtaisista perusteluista
ilmenevin tavoin.
Käyttövastaavaa koskevat tiedot merkitään ajoneuvoliikennerekisteriin.
Tämä saattaisi ilman erityissäännöksiä aiheuttaa
oikeushenkilöille ylimääräisiä kustannuksia.
Niiden välttäminen on kuitenkin tärkeää jo
periaatteellisista syistä, koska käyttövastaavaa
koskevat tiedot ovat rekisterissä ennen kaikkea viranomaisten työn
helpottamiseksi. Oikeushenkilöille uudistuksesta koituvien
menoerien minimoimiseksi hallituksen esityksessä (s. 5/I
ja s. 31/II) ehdotetaankin, että käyttövastaavaa
koskeva ilmoitusvelvollisuus voidaan täyttää samassa
yhteydessä, kun ajoneuvoliikennerekisteriin tehdään muitakin
ilmoituksia. Valiokunnan mielestä pelkästään
tämä ei kuitenkaan vielä riitä takaamaan sitä,
ettei yrityksille aiheudu käyttövastaavaa koskevien
tietojen ilmoittamisesta rekisteriin asian laatuun nähden
kohtuuttomia kustannuksia. Puoltaessaan käyttövastaavaa
koskevien säännösten hyväksymistä valiokunta
pitää samalla välttämättömänä,
että näiden tietojen rekisteröintimaksujen
suuruus ei riipu siitä, kuinka monen ajoneuvon kohdalle
tiedot joudutaan muuttamaan. Käyttövastaavaa koskevien
tietojen osalta tuleekin luoda järjestelmä, jossa
tiedot voidaan muuttaa kaikkien autojen osalta yhdellä kertaa
ja vain yksi maksu suorittamalla.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki rikesakkomenettelystä annetun lain muuttamisesta
13 b §.
Pykälän 1 momentin mukaan ehdotettu yksinkertaistettu
menettely rikesakon määräämiseksi
käynnistyy siten, että rikesakkomääräys annetaan
rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille
luonnolliselle henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana
oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty
omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä.
Jos rikkomukseen käytetyn auton rekisteriin ei ole merkitty
luonnollista henkilöä auton omistajaksi tai haltijaksi,
rikesakkomääräys annetaan 2 momentin mukaan
käyttövastaavalle.
Lakivaliokunta ei pidä asianmukaisena, että oikeushenkilön
ollessa auton rekisteriin merkittynä omistajana tai haltijana
rikesakkomääräys välittömästi
lähetettäisiin käyttövastaavalle.
Valiokunnan mielestä tällaisissa tapauksissa — toisin
kuin luonnollisen henkilön ollessa omistaja tai haltija — ei
yleensä voida lähteä olettamasta, jonka
mukaan käyttövastaava todella on itse kuljettanut
autoa. Siksi valiokunta ehdottaa 2 momenttiin otettavaksi säännöksen,
jonka mukaan rikesakkomääräys voidaan
lähettää käyttövastaavalle
vain, jos kaikki rikkomukseen liittyvät seikat huomioon
ottaen voidaan pitää selvitettynä,
että hän on syyllistynyt rikesakon perusteena
olevaan rikkomukseen. Käytännössä tämä tarkoittaa
esimerkiksi sitä, että valvontakameran kuvasta
ilmenevää rikkomuksen tekijän ikää ja
sukupuolta on verrattava käyttövastaavaa koskeviin
tietoihin. Ennen rikesakkomääräyksen
lähettämistä käyttövastaavaan
on syytä tarpeen mukaan olla yhteydessä selvityksen
saamiseksi asiaan. Jos käyttövastaavan syyllistymistä rikkomukseen
ei voida katsoa tällä tavoin selvitetyksi, häneltä on
tiedusteltava, kuka autoa on rikkomuksen tekoaikaan kuljettanut.
Valiokunta ehdottaa, että käyttövastaavalle osoitettavan
tiedustelun suorittamisesta ja siihen liittyvästä määräajasta
säädetään pykälään otettavassa
uudessa 3 momentissa. Menettelyn joustavuuden turvaamiseksi
on perusteltua, että tiedustelu voidaan tehdä paitsi
kirjallisesti myös esimerkiksi puhelimitse. Koska tiedusteluun vastaaminen
saattaa edellyttää käyttövastaavaksi
nimetyltä henkilöltä erityisiin selvittelytoimiin
ryhtymistä, valiokunta ehdottaa, että siihen vastaamiseen
varataan kahden viikon määräaika. Tällaisen
määräajan säätämisestä kuitenkin seuraa,
että tiedustelun tekeminen on luotettavasti kirjattava.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että tiedustelun
suorittamisen ajankohdasta on pidettävä erillistä luetteloa.
Jos käyttövastaava ei kahden viikon
kuluessa vastaa tiedusteluun, asia palautuu rikesakkomenettelystä annetun
lain 2 luvun mukaiseen menettelyyn. Tällöin asiassa
suoritetaan lain 7 §:n mukainen esitutkinta. Niin
ikään tulevat sovellettaviksi lain 3 ja 4 luku
samoin kuin luonnollisesti lain 1 lukuun sisältyvät
yleiset säännökset. Kussakin tapauksessa
on tilanteen mukaan erikseen harkittava, onko käyttövastaava
tällaisessa esitutkinnassa epäillyn vai pikemminkin
todistajan asemassa.
13 c §.
Pykälän 2 momenttiin sisältyy
luettelo siitä, mitä rikesakkomääräyksen
tulee sisältää. Valiokunta on tarkistanut
momentin 2 kohtaa kielellisesti. Lisäksi valiokunta
ehdottaa momentin yksinkertaistamiseksi sen 5 ja 6 kohdan yhdistämistä.
13 d §.
Pykälän mukaan rikesakkomääräys
lähetetään määräyksen
saaneelle postitse hänen ajoneuvoliikennerekisteristä ilmenevään
osoitteeseensa viipymättä ja viimeistään
kahden viikon kuluessa rikkomuksen tekopäivästä.
Asianomaisen henkilön katsotaan saaneen tiedon määräyksestä seitsemäntenä päivänä
sen
jälkeen, kun se on annettu postin kuljetettavaksi.
Lakivaliokunta on edellä ehdottanut säännöstä,
jonka mukaan rikesakkomääräys voidaan
lähettää käyttövastaavalle
vain silloin, jos kaikki rikkomukseen liittyvät seikat
huomioon ottaen voidaan pitää selvitettynä,
että hän on rikkomuksen tekoaikaan kuljettanut
siihen käytettyä autoa. Muussa tapauksessa käyttövastaavalta
vain tiedustellaan kuljettajan henkilöllisyyttä.
Viimeksi mainitussa tilanteessa kuljettajan henkilöllisyyden
selvittäminen luotettavasti saattaa viedä aikaa
niin kauan, että pykälän mukainen kahden
viikon määräaika ehtii umpeutua. Tämän
vuoksi lakivaliokunta ehdottaa, että pykälää täydennetään
säännöksellä, jonka mukaan käyttövastaavan
esittäessä 13 b §:n
2 momentissa tarkoitetun selvityksen auton kuljettajasta rikesakkomääräys
voidaan kuitenkin lähettää vielä kahden
viikon kuluessa selvityksen saamisesta. Tällöin
poliisiviranomaisella on käytettävissään
rikesakkomääräyksen lähettämiseen
vastaava aika kuin siinä tapauksessa, että määräys voidaan
suoraan lähettää ajoneuvon omistajaksi tai
haltijaksi merkitylle luonnolliselle henkilölle.
13 h §.
Pykälän 2 momentin mukaan poliisipiirin
päällikkö poistaa rikesakkomääräyksen,
jota on vastustettu. Tällöin uuden 2 a
luvun mukainen menettely raukeaa, ja asian jatkokäsittelystä on
voimassa, mitä 2, 3 ja 4 luvussa säädetään.
Pykälän 3 momentti sisältää kuitenkin
erityissäännöksen, jonka mukaan rikesakon
vastustamisen jälkeen uusi, samasta teosta annettava rikesakko
voidaan momentin mukaisin erityisin edellytyksin lähettää rikkomukseen
syyllistyneelle tiedoksi yksinkertaistetussa menettelyssä.
Perustelujen (s. 28/I) mukaan tarkoituksena on
helpottaa tiedoksiannon toimittamista, mutta muutoin vastustettujen
rikesakkomääräysten käsittelyyn
sovellettaisiin rikesakkomenettelystä annetun lain 2 luvun
säännöksiä. Tämän
tarkoituksen selventämiseksi valiokunta on lisännyt 2 momentin
loppuun viittauksen 3 momenttiin.
13 j §.
Pykälän 1 momentin mukaan poliisimies voi
muihin toimenpiteisiin ryhtymättä antaa rikkomukseen
käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle,
haltijalle tai tilapäiselle käyttäjälle
huomautuksen, jos 13 a §:n 1 tai 2 kohdassa
tarkoitettu rikkomus on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen.
Pykälän 2 momentin mukaan tällainen
huomautus voidaan antaa myös rekisteriin merkitylle käyttövastaavalle.
Kuten valiokunta on edellä 13 b §:n
2 momentin perusteluissa huomauttanut, käyttövastaavan
voidaan harvoin olettaa itse kuljettaneen sitä ajoneuvoa,
jolla rikkomukseen on syyllistytty. Tällöin myöskään
hänelle lähetetty huomautus ei vastaa tarkoitustaan. Toisaalta
ei ole tarkoituksenmukaista, että poliisin voimavaroja
käytettäisiin sen selvittämiseen, kuka
kyseisen oikeushenkilön piirissä on tosiasiallisesti
syyllistynyt tällaiseen vähäiseen rikkomukseen.
Näistä syistä valiokunta ehdottaa, että pykälän
2 momentti poistetaan lakiehdotuksesta.
Valiokunta on lisäksi kielellisesti tarkistanut pykälän
1 momenttia.
Voimaantulosäännös.
Koska valiokunta on edellä ehdottanut, että 13 b §:ään
lisätään käyttövastaavalle
osoitettavaa tiedustelua koskeva uusi 3 momentti, tämän
säännöksen 2 momenttiin on lisättävä maininta
myös sen voimaantulosta vasta 1 päivänä tammikuuta
2008. Kun valiokunta ehdottaa 13 j §:n
2 momentin poistettavaksi, tästä momentista
on vastaavasti poistettava sen voimaantuloa koskeva viittaus.
2. Laki poliisilain 28 ja 29 §:n muuttamisesta
28 §. Määritelmät
ja 29 §. Teknisen valvonnan edellytykset.
Ehdotuksen mukaan 28 §:n 1 momentin 1
kohtaan sisältyvää teknisen valvonnan määritelmää muutettaisiin
siten, että siitä ilmenisi valvonnan voivan kohdistua
myös ajoneuvoihin. Tällainen muutos on jo tehty
käsiteltäessä hallituksen esitystä HE
266/2004 vp laiksi poliisilain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, joten ehdotus ei
tältä osin ole enää ajankohtainen.
Samassa yhteydessä teknisen valvonnan määritelmään
lisättiin maininta siitä, että valvonnan
tulee olla jatkuvaa tai toistuvaa.
Lakivaliokunta toteaa, että poliisilain muuttamisesta
annettu laki (525/2005) on tullut voimaan
20 päivänä heinäkuuta 2005.
Tähän nähden lakivaliokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena,
että poliisilakia nyt esillä olevilta osiltaan tässä yhteydessä jälleen
muutettaisiin. Siksi lakivaliokunta ehdottaa 2. lakiehdotuksen
hylkäämistä.