Yleisperustelut
Lakivaliokunnan lähtökohdat
Esityksen sisältyy kolme muutosehdotusta:
- testamentin saajalle tulee
oikeus suorittaa lakiosa rahana,
- lakiosavaatimus on mahdollista ilmoittaa myös
virallisessa lehdessä ja
- suosiolahjasäännöksen muuttaminen
niin, että perittävän tarkoitus ratkaisisi,
otetaanko suosiolahja huomioon pesän varoina vai ei. Samalla
muutettaisiin myös säännöksiä,
jotka koskevat lahjansaajan velvollisuutta suorittaa lakiosan
täydennystä.
Muutosehdotuksista kaksi ensin mainittua ovat teknisluonteisia,
perinnönjaon käytännön toimia
helpottavia. Valiokunnalla ei ole niiden johdosta huomauttamista,
joten valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä niiltä osin.
Kolmatta muutosehdotusta — suosiolahjasäännöstöä koskevaa — perustellaan
tarpeella helpottaa yritysten sukupolvenvaihdoksia. Lisäksi
todetaan, että ehdotus on yleisluonteinen niin kuin perintöoikeudelliset
säännökset pääsääntöisesti
ovat ja että sillä ei puututa lakiosasäännöstöön.
Toisin kuin hallituksen esityksessä esitetään, valiokunta
pitää suosiolahjasäännöstöä koskevaa
muutosehdotusta periaatteellisena lakiosajärjestelmän
perusteisiin kajoavana muutoksena eikä pienehkönä sukupolvenvaihdoksia
helpottavana lainmuutoksena. Valiokunta katsoo, että muutosehdotus
ei täytä tämän tyyppisissä asioissa
hyvälle lainsäädännölle
asetettavia vaatimuksia. Ehdotuksen vaikutukset erilaisten perheiden
perinnönjaoissa ovat arvaamattomia. Ehdotuksella ei ole
sellaisia myönteisiä vaikutuksia sukupolvenvaihdostilanteissa
kuin sillä yleisesti uskotaan olevan. Valiokunta ei puolla
lakiehdotuksen hyväksymistä näiltä osin.
Valiokunta perustelee käsityksiään
laajemmin seuraavissa jaksoissa.
Suosiolahjasäännös ja lakiosasäännöstö
Perintökaaren terminologia on melko tuntematonta ja
perintökaaren säännökset vaikeita
ymmärtää. Myös perintökaaren
tulkintaa pidetään vaikeana. Sen vuoksi valiokunta
sisällyttää mietinnön alkuun
hallituksen esitykseen sisältyvien käsitteiden
luonnehdinnan ja lyhyen selostuksen nykyisten säännösten
syntyhistoriasta.
Suosiolahja
Voimassa oleva laki kieltää ns. suosiolahjan
antamisen. Suosiolahjalla tarkoitetaan sellaista perittävän
elinaikanaan antamaa, lakiosaa laskettaessa huomioon otettavaa
lahjaa tai lahjanluonteista etuutta, jonka ilmeisenä tarkoituksena
on ollut luovutuksen saajan suosiminen rintaperillisen
vahingoksi. Suosiolahjan kieltoa pidetään suomalaisen
lakiosajärjestelmän tehokkaimpana suojana.
Lahjan arvioiminen suosiolahjaksi ei edellytä nimenomaista
näyttöä perittävän
tarkoituksesta suosia saajaa. Luovutuksen määrä ja
lahjanluonteisuus luovat käytännössä lahjaolettaman.
Oikeuskäytännöstä ei ole tarkkaa
selvitystä, mutta yleisesti katsotaan, että 5—8
vuotta ennen perittävän kuolemaa annetut merkittävät
lahjat ovat suosiolahjoja. Sitä aikaisemmin annetuilta
lahjoilta on edellytetty jonkin asteista suosimistarkoitusta, jos
ne on otettu huomioon lakiosalaskelmissa. Sen sijaan lahjan hyväksyttävä tarkoitus,
kuten esimerkiksi sukupolvenvaihdoksen edistäminen, näyttää oikeuskäytännössä vaikuttavan
niin, ettei lahjaa pidetä suosiolahjana.
Lakiosa
Lakiosa on osa perittävän omaisuudesta,
jota tämä ei saa vapaasti luovuttaa tai testamentata
ja joka siirtyy suoraan hänen rintaperillisilleen. Lakiosa
on puolet perintöosasta. Lakiosajärjestelmä suojaa
rintaperillistä myös perittävän
elinaikanaan antamien lahjojen vaikutuksia vastaan.
Lakiosasäännöstö ei kuitenkaan
johda siihen, että kaikkien rintaperillisten perintöosuus olisi
yhtä suuri ja että vanhemmille ei jäisi
mitään mahdollisuuksia vaikuttaa lasten perintöosiin.
Lakiosajärjestelmästä
Lakiosajärjestelmä kuuluu jäämistöoikeuden vanhimpiin
lainsäädännöllisiin instituutioihin. Se
on peräisin roomalaisesta oikeudesta. Lakiosajärjestelmän
tarkoitus on
- toteuttaa sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus
ja
- suojata rintaperillisten keskinäistä yhdenvertaisuutta
tasajaon periaatteen pohjalta.
Lakiosajärjestelmä saatettiin Suomessa voimaan
vuonna 1951 pitkän valmistelun tuloksena. Vanhentuneiksi
koettujen, joustamattomien säännösten
uudistamisen valmistelu oli aloitettu jo 1920-luvulla. Sen pohjalta
toteutettiin osauudistuksena testamenttaamisvapauden yhtenäistäminen
ja laajennus sekä lakiosasäännöstö.
Lakiosasäännöstön esitöissä pidettiin
rintaperillisten tasavertaisuutta erityisen tärkeänä arvona
(HE 37/1948 vp — LaVM 18/1950 vp). Koko lainvalmisteluprosessin
ajan etsittiin keinoja, joilla lakiosasäännösten
kiertäminen voitaisiin estää. Suosiolahjasäännös
syntyi eduskuntakäsittelyn aikana lakivaliokunnassa. Vuonna
1966 rintaperillisten tasavertaisen kohtelun periaate säilyi
ennallaan, kun perintökaari uusittiin.
Vuonna 1982 perintökaareen lisättiin maatilaperimystä koskeva
uusi 25 luku, jolla perinnönjakoon osallinen tilanjatkaja
saatettiin samaan asemaan kuin tyypillinen tilanjatkaja, jolle perittävä on
elinaikanaan luovuttanut tilan käypää alemmasta
hinnasta. Tämän toteuttamiseksi hyväksyttiin
jäämistöön kuuluvan tilan arvottamista
koskeva säännös, jonka mukaan tila otetaan jaossa
huomioon alempaan arvoon kuin sen myyntiarvo muutoin on. Ehdotuksella
sovitettiin yhteen jäämistöoikeudellisen
tasajaon periaatetta ja tiettyjä elinkeinopoliittisia näkökohtia.
Myös tuolloin lakivaliokunta piti erityisesti silmällä pesänosakkaiden
yhdenvertaisuusperiaatetta. Sen vuoksi valiokunta ei hyväksynyt
lakiosan kaventumiseen johtavia säännöksiä,
vaan lisäsi lakiin lakiosan suojasäännöksen
(LaVM 2/1982 vp — HE
149/1980 vp).
Suosiolahjasäännöstön muutosehdotus
Hallituksen esityksen muutosehdotus
Perintökaaren 7 luvun 3 §:ää ehdotetaan
muutettavaksi niin, että perittävän tarkoitus
määräisi sen, otetaanko ns. suosiolahja
huomioon pesän varoina ja lakiosalaskelmassa vai ei. Perittävä voisi
lahjan antamisen jälkeen muuttaa mielensä lahjan
luonteen suhteen. Toisin sanoen perittävä voisi
määrätä, että lahjaa,
joka on annettu sellaisena, ettei sitä lasketa pesän
varoihin, on sittenkin pidettävä ennakkoperintönä,
joka otetaan lakiosaa laskettaessa huomioon.
Muutosehdotusta perustellaan hallituksen esityksessä seuraavasti:
- nykykäsityksen mukaan
suosiolahjaa koskeva säännös rajoittaa
liiallisella tavalla henkilön vapautta lahjoittaa omaisuuttaan
elinaikanaan;
- suosiolahjakielto asettaa perittävän
rintaperilliset lahjan saajina huonompaan asemaan kuin pesän
ulkopuoliset henkilöt;
- suosiolahjan poikkeukseton huomioon ottaminen perintönä vaikeuttaa
elinkeino-omaisuuden siirtämistä elinkeinon jatkajalle
perittävän eläessä;
- suosiolahjan poikkeukseton huomioon ottaminen vaikeuttaa
muitakin perittävän tarkoituksia, esimerkiksi
pyrkimystä helpottaa muita heikommin menestyneen lapsensa
toimeentuloa;
- muissa Pohjoismaissa ei tunneta vastaavaa säännöstä eikä sellaista
ole pidetty tarpeellisena.
Muutosehdotus kohdistuu kaikenlaiseen perittävään
omaisuuteen, kuten perintöoikeudelliset säännökset
yleensäkin. Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan
perustuslain säännökset tukevat tällaista
määrittelyä. Sen vuoksi ehdotuksen rajoittamista
johonkin tiettyyn omaisuuslajiin, kuten esim. maatila- tai yritysomaisuuteen,
ei ole pidetty asianmukaisena.
Esityksessä todetaan, että kun perittävän
vapautta lisätään, otetaan samalla riski
siitä, että vapautta käytetään
väärin. Esityksessä arvioidaan kuitenkin,
että riski on pieni,
- koska lasten tasa-arvoisen kohtelun
periaate on vahvasti juurtunut ihmisten mieliin,
- koska esityksen myönteiset vaikutukset ovat suuret
ja
- koska perimyksellä ja lakiosasäännöksillä ei
enää nykyisin ole keskeistä merkitystä lasten
toimeentulon kannalta.
Hallitusohjelman tavoitteet
Hallitusohjelman mukaan hallituksen tavoitteena
on selvittää mahdollisuudet edistää perheyritysten
ja maatilojen sukupolvenvaihdoksia. Hallitusohjelmassa
viitataan elinkeinopoliittisiin toimenpiteisiin ja perustettavaan
yrittäjyysprojektiin, mutta muutoin siinä ei
ole tarkemmin määritelty, millä keinoin — esimerkiksi
verotussäännöksin, perimyssäännöksin
vaiko näitä yhdistelemällä — sukupolvenvaihdosten edistäminen
on tarkoitus toteuttaa.
Jos päädytään perintöoikeudellisiin
keinoihin, etsimättä tulee mieleen elinkeinopoliittisiin perusteisiin
nojautuva erityissääntely.
Hallituksen esityksen arviointia
Hallitusohjelmasta huolimatta eduskunnalle ei ole annettu elinkeino-omaisuuteen
kohdistuvaa ehdotusta, vaan yleisluonteinen perintökaaren periaatteita
muuttava esitys. Hallituksen esityksen valmistelussa ei ole selvitetty,
miten muutosehdotus edistäisi tätä hallitusohjelman
tavoitetta.
Hallituksen esityksessä pidetään
selviönä, että muutosehdotuksen myönteiset
vaikutukset ovat riskitekijöitä huomattavasti
suuremmat. Riskianalyysiä ei esitetä, eikä myöskään
lukuja, tutkimustuloksia tai muita vastaavia tietoja, joiden perusteella
tätä voisi arvioida.
Hallituksen esityksessä ei ole laajemmin pohdittu
eri perusoikeuksien keskinäistä suhdetta. Esityksessä korostetaan
perustuslain omistusoikeuden suojaa koskevia säännöksiä,
mutta ei oteta huomioon yhdenvertaisuusnäkökohtia. Maatilaperimystä koskevaa
säännöstöä ei edes mainita,
vaikka sen säätämisen yhteydessä perustuslakivaliokunta
totesi, että laki voitiin säätää normaalissa
lainsäätämisjärjestyksessä (PeVL
1/1981 vp). Valiokunta katsoo, etteivät perustuslain
säännökset voi olla esteenä erityisten
yritysomaisuutta koskevien perimysjärjestelyjen toteuttamiselle.
Hallituksen esityksestä puuttuu myös pohdinta
perintöoikeudellisten säännösten
vaikutuksesta perheen tunnetiloihin ja edelleen niiden merkityksestä perheyrityksen
toiminnan jatkamisedellytyksille. Perheyhteyden merkityksen
tiedostaminen ja arvostaminen heijastuu myös eri tahojen
toisistaan suuresti poikkeaviin käsityksiin suosiolahjan
kieltosäännöksen käytännöllisestä merkityksestä.
Eräät katsovat, että lakiosan
suoja on liian vahva, toinen ääripää pitää suosiolahjan
kieltoa käytännössä merkityksettömänä.
Kolmannet ovat välittävällä kannalla
ja katsovat, että suosiolahjan kielto on ainoa säännös,
josta perillinen voi saada edes jonkin verran turvaa silloin, kun
häntä on perhepiirissä kohdeltu erityisen
syrjivästi.
Hallituksen esityksen taustalla on periaatteellinen
linjanveto siitä, kuinka vahva lakiosan suoja meillä on.
Vastakkain ovat periaate, että perittävän
tahdolla pitää olla yksinomainen tai ainakin nykyistä huomattavasti
suurempi merkitys perinnönjaossa, sekä periaate
perillisten yhdenvertaisuuden toteutumisesta. Valiokunta katsoo,
että jos lakiosajärjestelmää halutaan
muuttaa, se on tehtävä avoimesti luotettavien
selvitysten ja tutkimusten sekä riittävän
kansalaiskeskustelun perusteella niin kuin meillä on muutkin
periaatteelliset perintölainsäädännön muutokset
tehty ja valmisteltu.
Ehdotettua säännöstä voitaisiin
soveltaa aina, kun perittävällä on kaksi
tai useampia rintaperillisiä. Valiokunta pitää vaarana,
että osa perillisistä — esimerkiksi
aikaisemman avioliiton lapset, avioliiton ulkopuolella syntyneet
lapset, vammaiset lapset ja lapset, joiden elämäntavat taikka
-arvot eivät vastaa vanhempien näkemyksiä — voitaisiin
tosiasiallisesti epäasiallisin perustein syrjäyttää perinnöstä ja
näin kiertää säännöksiä perinnöttömäksi
tekemisestä.
Lakivaliokunnan näkökulmasta kysymyksessä on
perhe- ja perintöoikeuden perusteisiin vaikuttava sääntely.
Hyvä lainsäädäntötapa
edellyttää, ettei perhe- ja perintölainsäädännössä omaksuta
ratkaisuja, joista ei ole käyty riittävää kansalaiskeskustelua
ja jotka eivät ole laajalti hyväksyttyjä.Valiokunta
on vuosi sitten parisuhdelakia koskevassa mietinnössään
ottanut kantaa perheoikeudellisen lainsäädännön
valmistelulle asetettaviin vaatimuksiin, ks. LaVM 15/2001
vp — HE 200/2000 vp. Hallituksen esityksessä kuitenkin ehdotetaan
perintöoikeudellisten pääperiaatteiden
muuttamista vähäisellä valmistelulla
ilman, että lain vaikutuksia olisi selvitetty lainvalmisteluohjeiden
mukaisesti. Se, että perusteellinen valmistelu olisi ollut
tarpeen, ilmenee niistä lukuisista yksityisten kansalaisten
ja järjestöjen valiokunnalle lähettämistä kannanotoista,
jotka valiokunta on saanut sen jälkeen, kun hallituksen
esitys tuli tiedotusvälineiden kautta yleiseen tietoisuuteen.
Valtaosassa kirjeistä katsotaan, ettei perillisten tasa-arvoisesta
kohtelusta pidä luopua eikä luoda pohjaa perhe-
ja perintöriidoille.
Perheyritysten sukupolvenvaihdosten edistäminen
Perheyritysten merkitys
Perheyritysten, ml. maatilatalousyritykset ja toiminimet, merkitys
työllistäjänä on tänä päivänä yksitoistakertainen
Nokia-yhtymään verrattuna. Kun suurella osalla
tällaisista yrityksistä on lähivuosina
edessään sukupolvenvaihdos, sukupolvenvaihdosten
edistäminen on yhteiskunnallisesti ja kansantaloudellisesti
tärkeä tavoite.
Sen vuoksi valiokunta on pyrkinyt selvittämään,
mitä asiassa pitäisi ja voitaisiin tehdä. Tietoisuus
voimassa olevien lakiosasäännösten tulkinnasta
ja oikeuskäytännön tulkinnoista on puutteellista.
Tämän vuoksi lakivaliokunta on kirjannut mietintöönsä eräitä vallitsevaa
oikeustilaa selostavia näkökohtia. Epätietoisuuden poistaminen
näiltä osin voi vähentää turhien perintövaatimusten
esittämistä jo nyt toteutetuissa sukupolvenvaihdoksissa
ja samalla helpottaa pitävien sopimusjärjestelyjen
aikaansaamista suunnitteilla olevissa sukupolvenvaihdoksissa.
Sukupolvenvaihdoksen ongelmat
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan syksyllä 2001
niissä pkt-yrityksissä, joissa sukupolvenvaihdos
oli ajankohtainen, ylivoimaisesti suurimpana yksittäisenä ongelmana
pidettiin sopivan jatkajan löytymistä ( 49 %).
Seuraavina ongelmaryhminä olivat verotukselliset tekijät (18 %),
liiketoimintaan liittyvän tietämyksen siirto (13 %)
ja rahoituksen järjestäminen (10 %).
Perintöön liittyvät tekijät
(6 %) kuuluivat pienimpään eriteltyyn
ongelmaryhmään.
Epäonnistuminen sukupolvenvaihdoksessa voi tarpeettomasti
tuhota menestyviä yrityksiä ja hävittää suuren
määrän työpaikkoja.
Sukupolvenvaihdokseen liittyvät perintöoikeudelliset
ongelmat
Sukupolvenvaihdokseen liittyvistä perintöoikeudellista
ongelmista ei pyynnöistä huolimatta ole saatu
luotettavaa selvitystä. Lakivaliokunnassa esiin tulleet
pääsyyt ovat:
- yrittäjän äkillinen
ja yllättävä kuolema
- ne tilanteet, joissa yritysomaisuus on annettu yhdelle
perilliselle lahjana 10—20 vuotta sitten ja lahjanantajan
kuollessa muut perilliset vaativat lahjansaajalta lakiosaansa, sekä
- osaamattomuus: ei tiedetä, miten sukupolvenvaihdokset
olisi pitänyt hoitaa, ei tiedetä, miten lahjan
arvo lasketaan, eikä ole säilytetty lahjan arvoa
koskevia tositteita.
Ehdotetulla muutoksella ei ole vaikutusta niiden sukupolvenvaihdosten
hoitamisessa, joissa yrittäjä kuolee äkkiarvaamatta
ja yllättäen. Ehdotettu muutos ei auta myöskään
niissä tilanteissa, joissa yritysomaisuutta on annettu
yhdelle perilliselle lahjana 10—20 vuotta sitten, koska
uusia säännöksiä sovellettaisiin
vain sellaisiin lahjoihin, jotka on annettu lainmuutoksen voimaantulon
jälkeen. Ehdotetun muutoksen hyväksymiselläkään
ei saataisi luoduksi sellaista vakautta ja pysyvyyttä yritysjärjestelyihin,
jota sukupolvenvaihdoksessa tarvittaisiin. Tavoitteenahan on, että yrittäjä saisi
kerralla tilanteen hallintaansa eikä hänen tarvitsisi
pelätä yllättäviä rahavaateita.
Jos luovuttaja kuolee pian luovutuksen jälkeen, muut perilliset
voivat esittää perintöoikeudellisia vaateita
ja lahjaverotus peräytyy perintöverotuksen yhteydessä tehtäväksi.
Sen sijaan valiokunnassa on käynyt
ilmi, että oikeuskäytännössä sukupolvenvaihdostarkoituksessa
annettuja lahjoja ei ole pidetty suosiolahjoina.
Lisäksi on käynyt ilmi, että käytännössä suosiolahjan
arvo pyritään nostamaan kohtuuttoman
korkeaksi silloin, kun se tulee perinnönjaossa
määriteltäväksi. Lahjansaajan
oma työpanos lisätään yrityksen
arvoon, mutta lahjansaajalle siirtynyttä velkaa ei vähennetä yrityksen
arvosta. Lahjoitushetken arvoa ei ole kirjattu muistiin, joten siihen
on vaikea vedota, vaikka laissa on selkeä ohjeistus siitä,
että lahjoitus arvostetaan lahjoitushetken arvoon, jollei
muuta osoiteta.
Miten sukupolvenvaihdoksia voidaan helpottaa
Vallitsevan käsityksen mukaan sukupolvenvaihdoksen
onnistunut toteuttaminen on monivaiheinen, pitkäjänteisyyttä ja
suunnitelmallisuutta vaativa prosessi, johon ei ole yhtä mallia.
Jokaisessa yrityksessä tilanne on kartoitettava erikseen
ja mietittävä siinä tilanteessa parhaat
mahdolliset käytettävissä olevat keinot.
Sukupolvenvaihdosta on ryhdyttävä järjestämään
ajoissa.
Suomessa on viime aikoina tehty lukuisia yksittäisiä toimenpiteitä sukupolvenvaihdosten
edistämiseksi.
Tämän työn koordinoimiseksi kauppa- ja
teollisuusministeriöön on hallitusohjelmassa sovitun
mukaisesti perustettu erityinen yrittäjyysprojekti. Tätä työtä pitää jatkaa
myös seuraavalla vaalikaudella ja pyrkiä tiedottamaan työn
tuloksista nykyistä tehokkaammin.
Sukupolvenvaihdoksia on tarpeen tukea erilaisin veronhuojennuksin.
Verojen määrää täytyy
voida alentaa ja veron maksamiselle myöntää normaalia
pidempiä maksuaikoja. Onnistuneissa sukupolvenvaihdoksissa
tehdään ja toteutetaan pysyviä sopimusjärjestelyjä perheen
sisällä. Käytännössä oikeustoimien
tekemisen välttämätön
edellytys on se, että veronhuojennussäännökset
ja perheen sisällä tehtävät
oikeustoimet kohtaavat toisensa.
Verolainsäädäntöömme
sisältyy lukuisia erilaisia veronhuojennussäännöksiä.
Kansanedustajien kirjallisiin kysymyksiin annettujen vastausten
mukaan veronhuojennussäännöksiä on jo
niin paljon, että ne suosivat yrityksen jatkajaa liiaksi
ja verotuksen neutraalisuusperiaatteen toteutuminen vaarantuu. Valiokunta
pitää ongelmallisena sitä, että huojennusten
edellytykset ovat hyvin yksityiskohtaisia, jonkin hetkellisen ongelman
ratkaisemiseen tehtyjä mittatilaustöitä,
ja niiden piiriin pääseminen vaatii tarkkoja suunnitelmia.
Mm. maatilan luovutuksessa parhaat huojennukset sisältävän
säännöstön soveltamisedellytyksenä on
se, että tila on siirtynyt jatkajalle vastikkeellisella
saannolla, siis kaupalla tai vaihdolla. Yritysten sukupolvenvaihdosten
kannalta perintöoikeudelliset säännökset ovat
etääntyneet liian kauas verotussäännöksistä.
Kaikkein suurimmaksi verotusongelmaksi on noussut yrityksen
arvon määrittäminen perintö- ja
lahjaverotuksessa. Ennen vuotta 1993 vero määräytyi
sekä tulo- ja varallisuusverotuksessa että perintö-
ja lahjaverotuksessa samansuuruisten omaisuusarvojen mukaan. Vuonna
1992 toteutetun lainmuutoksen jälkeen omaisuuden arvot
tulo- ja varallisuusverotuksessa ja perintö- ja lahjaverotuksessa
ovat eriytyneet toisistaan. Yritysomaisuuden arvot perintöverotuksessa ovat
nousseet vuosittain, ja perintöverotus on muodostunut varsin
raskaaksi. Tältä osin tilanne on palautettava
ennalleen.Samasta asiasta ks. myös VaVM 37/2000
vp — HE 104/2000 vp. (Valiokunnan lausumaehdotus
1).
Yhteenveto
Suosiolahjasäännöstö vaikuttaa
periaatteessa kaikissa niissä perintötilanteissa,
joissa on kaksi tai useampia rintaperillisiä. Suosiolahjakiellon poistamisella
voisi olla käytännöllistä merkitystä vain
harvoissa sukupolvenvaihdostapauksissa. Suosiolahjasäännösten
muuttaminen ehdotetulla tavalla ei myöskään
poistaisi niitä perintöosuuden tulkintaongelmia,
joihin esityksellä on yritetty hakea korjausta. Valiokunta
katsoo, että esityksen hyödyt ja haitat eivät
ole suhteessa keskenään, joten valiokunta ei puolla
suosiolahjasäännöstön muuttamista
koskevia ehdotuksia.
Sen sijaan valiokunta pitää välttämättömänä, että perintölainsäädännössä muutetaan
suhtautumista kuoleman varalta tehtäviin sopimuksiin niin,
että perilliset voivat laillisesti sitoutua yritysomaisuuden
erottamiseen pesän muusta varallisuudesta perittävän
vielä eläessä. (Valiokunnan lausumaehdotus
2)
Periaatteessa perintökaaren säännökset
ovat vahvoja ja pysyviä säännöksiä.
Käytännössä verotussäännökset
ratkaisevat sen, miten ihmiset toimivat. Sen vuoksi veronhuojennussäännöksiä ja
yritysvarallisuutta koskevia perintöoikeudellisia säännöksiä on
muutettava niin, että ne ovat keskenään
sopusoinnussa ja edistävät sukupolvenvaihdoksia.