Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         1. Laki henkilötietojen käsittelystä rangaistusten
            täytäntöönpanossa annetun lain
            muuttamisesta
         
         
         19 a §. Oikeus tiedonsaantiin tuomioistuimelta.
         
         Ehdotetulla säännöksellä on
            tarkoitus luoda tietyille Vankeinhoitolaitoksen virkamiehille oikeus
            saada tietoja salassa pidettävistä oikeudenkäyntiasiakirjoista.
            Säännöksellä pyritään
            turvaamaan vakavia väkivaltarikoksia ja seksuaalirikoksia
            varten luotujen, rikoksen uusimisen ehkäisemiseen tähtäävien
            toimintaohjelmien asianmukainen toteuttaminen vankilassa. Tällaisista
            ohjelmista hallituksen esityksessä mainitaan esimerkkinä vuodesta
            1999 Kuopion vankilassa käytössä ollut,
            seksuaalirikoksiin syyllistyneille vangeille suunnattu STOP-ohjelma. 
         
         
         Lakivaliokunta pitää pyrkimystä uusintarikollisuuden
            vähentämiseen jo sinänsä tärkeänä yhteiskunnallisena
            tavoitteena. Erityisen tärkeää tämä on
            juuri vakavan rikollisuuden, kuten väkivaltarikollisuuden
            ja seksuaalirikosten kohdalla, koska tällaiset rikokset
            voivat yksilötasolla usein aiheuttaa parantumattomia vaurioita.
            Kuten hallituksen esityksessä (s. 3/II)
            mainitaan, näistä toimintaohjelmista on saatu
            myönteisiä kokemuksia (ks. myös LaVL 7/2003 vp).
            Toimintaohjelmat ovat pitkäkestoisia ja intensiivisiä,
            ja ne suunnitellaan ottaen huomioon yksityiskohtaiset tuomitun henkilön
            rikostapahtumasta ja siihen johtaneista seikoista saatavat tiedot.
            Näitä puolestaan ei voida läheskään
            aina luotettavasti saada tuomitulta henkilöltä itseltään,
            vaan tietolähteeksi tarvitaan juuri oikeudenkäyntiasiakirjoja,
            jotka etenkin vakavien väkivaltarikosten ja seksuaalirikosten
            kyseessä ollessa ovat usein salassa pidettäviä.
         
         
         Edellä esitetyistä syistä lakivaliokunta
            suhtautuu ehdotukseen lähtökohtaisesti myönteisesti.
            Se katsoo kuitenkin, että nyt ehdotetulla säännöksellä ei
            onnistuta saavuttamaan sille asetettuja tavoitteita. Tämä johtuu
            ennen kaikkea siitä, että ehdotettu tiedonsaantioikeus
            rajoittuu vain niihin henkilöihin, jotka osallistuvat vankilassa
            toimintaohjelman täytäntöönpanoon.
            Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että tämän
            vuoden lokakuun alusta voimaan tulleen vankeuslain (767/2005)
            4 luvun mukaan jokaiselle vangille laaditaan rangaistusajan suorittamista
            varten yksilöllinen rangaistusajan suunnitelma, joka sisältää esimerkiksi
            suunnitelman vangin sijoittamisesta ja toiminnasta rangaistusaikana.
            Sitä laadittaessa otetaan huomioon mm. vangin henkilöstä ja
            rikollisuudesta saadut tiedot. Rangaistusajan suunnitelma laaditaan
            aluevankilan sijoittajayksikössä ja sitä tarkennetaan siinä vankilassa,
            johon vanki sijoitetaan. Tähän nähden
            lakivaliokunta pitää välttämättömänä, että myös
            rangaistusajan suunnitelman laatimisesta vastaavilla Vankeinhoitolaitoksen
            virkamiehillä on oikeus saada tietoja salassa pidettävistä oikeudenkäyntiasiakirjoista,
            jos tiedot ovat tarpeen arvioitaessa tarvetta sijoittaa vanki vankilassa
            järjestettävään toimintaohjelmaan. Valiokunta
            ehdottaa pykälän 1 momenttia muutettavaksi
            tämän mukaisesti. Samalla valiokunta ehdottaa
            momenttia muutettavaksi myös siten, että tiedonsaantioikeus
            koskee lisäksi niitä henkilöitä,
            jotka varsinaisesti suorittavat vankien valinnan tällaiseen
            toimintaohjelmaan.
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että hallituksen
            esityksen mukaisen pykälän sanamuodon mukaan oikeus
            säännöksessä tarkoitettujen
            tietojen saantiin on "vankeinhoitolaitoksella". Muotoilu vastaa
            tältä osin voimassa olevan lain 19 §:ää.
            Säännöksestä ei sen sijaan käy ilmi,
            millainen henkilöpiiri Vankeinhoitolaitoksessa saa käsitellä tällaisia
            salassa pidettäviä tietoja. Esityksen perusteluissa
            (s. 6/II) tosin mainitaan, että asiakirjoja
            saavat käsitellä vain sellaiset Vankeinhoitolaitoksen
            virkamiehet, joiden virkatehtäviin välittömästi
            liittyy tällaisten tietojen saamisen tarve. Valiokunnan
            mielestä tällainen asiakirjojen käsittelyoikeutta
            Vankeinhoitolaitoksen sisällä rajaava säännös
            on tärkeä ennen kaikkea tapahtuneen rikoksen asianomistajan
            suojaamiseksi. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa
            tätä tarkoittavan säännöksen
            lisäämistä lakiin.
         
         
         Hallituksen esityksen perustelujen (s. 6 s.) mukaan
            salassa pidettävistä tiedoista ei koottaisi rekisteriä,
            vaan niitä sisältävät asiakirjat
            hävitettäisiin välittömästi,
            kun niistä on saatu toimintaohjelmien toteuttamisessa tarvittavat
            tiedot. Valiokunnan mielestä tällaisesta hävittämisvelvollisuudesta
            on tarpeen säätää laissa.
         
         
         Lakiteknisesti valiokunnan edellä ehdottamat lisäykset
            on sopivinta sijoittaa pykälän uudeksi 3 momentiksi.
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
          Hallituksen esityksen mukaan ehdotettu laki oli tarkoitettu
            tulemaan voimaan 1 päivänä lokakuuta
            tänä vuonna. Esityksen antamisajankohdan vuoksi
            sitä ei kuitenkaan ole ollut mahdollista käsitellä sellaisessa ajassa,
            että tämä tavoite olisi voitu toteuttaa.
            Tämän vuoksi valiokunta on muuttanut voimaantulosäännöstä siten,
            että lain voimaantulon tarkka päivämäärä jää tavanomaiseen
            tapaan täydennettäväksi lain vahvistamisvaiheessa.
         
         
         2. Laki sakon täytäntöönpanosta
            annetun lain 37 §:n muuttamisesta
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
          Lakivaliokunta on tehnyt voimaantulosäännöksen 1
               momenttiin samanlaisen muutoksen kuin 1. lakiehdotuksen voimaantulosäännökseen.
         
         
         Voimaantulosäännöksen 2 momentin mukaan ehdotetulla
            lailla kumotaan sakon täytäntöönpanosta
            annetun lain 37 §:n muuttamisesta 23 päivänä syyskuuta
            2005 annettu laki (772/2005). Lain 37 § on
            nykyisin voimassa mainitun lain mukaisessa muodossaan, jolloin pykälän
            muuttaminen tulee osoittaa johtolauseessa. Tämän
            vuoksi valiokunta on poistanut voimaantulosäännöksen
            2 momentin ja tarkistanut lain johtolausetta.