Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki oikeudenkäymiskaaren muuttamisesta
10 luku. Oikeuspaikasta riita-asioissa
1 §.
Pykälän mukaan luonnollista henkilöä vastaan
esitetty vaatimus tutkitaan vastaajan kotipaikan tai vakituisen
asuinpaikan käräjäoikeudessa. Kotipaikan
käräjäoikeus olisi näin ollen vaihtoehto
vakituisen asuinpaikan käräjäoikeudelle.
Voimassa olevan lain mukaan yleinen oikeuspaikka on siinä oikeudessa,
jonka piirissä haastettavan koti ja asuinpaikka on.
Hallituksen esityksen perusteluissa kotipaikka määritellään
paikkakunnaksi, jossa vastaaja asuu ja olosuhteista voidaan päätellä,
että hänen tarkoituksenaan on asua siellä pysyvästi.
Vakituinen asuinpaikka taas olisi sillä paikkakunnalla,
jossa vastaaja tosiasiallisesti asuu ja jossa hänen tavanomainen
elinympäristönsä on. Kotipaikkaan näin
ollen liittyisi vastaajan tarkoitus asua paikkakunnalla pysyvästi,
kun taas vakituinen asuinpaikka määräytyisi
pelkästään ulkoisesti havaittavien seikkojen
pohjalta. Esityksen perustelujen mukaan muutoksella pyrittäisiin paitsi
ennustettavuuteen myös yhdenmukaistamaan sääntely
kansainvälisten instrumenttien kanssa.
Eräät asiantuntijat ovat esityksen valiokuntakäsittelyssä suhtautuneet
uuteen muotoiluun varauksellisesti pitäen kotipaikan
ja vakituisen asuinpaikan erottelua tarpeettomana ja kyseisten käsitteiden
merkityseroa epäselvänä. Myöskään
EU:n lainsäädännön ei ole katsottu
edellyttävän kotipaikan ja vakituisen asuinpaikan
erottamista.
Lakivaliokunta katsoo, ettei voimassa olevaankaan lakiin sisältyvien
yleisen oikeuspaikan kriteerien "koti ja asuinpaikka"
merkityssisältö ole aivan selvä. Se,
että kotipaikka ja vakituinen asuinpaikka ovat esitetyllä tavalla
vaihtoehtoja, lisää oikeuspaikkasääntelyn
joustavuutta. Näin voidaan lisäksi estää mahdollisuus siitä,
että vastaaja viivyttäisi oikeudenkäyntiä asuinpaikkaa
vaihtamalla. Valiokunta ei myöskään pidä kovin
oletettavana, että mainituista käsitteistä ja
niiden erottelusta muodostuisi käytännössä tulkintaongelmia.
Käytännössä väestörekisteritietojen
mukainen kotipaikka luo vahvan olettaman vastaajan kotipaikasta.
Eräissä tilanteissa kotipaikkatietoa ei kuitenkaan
ole kyseisessä rekisterissä, ja tällöin
vakituinen asuinpaikka on kotipaikan vaihtoehtona tarpeellinen. Kotipaikan
ja vakituisen asuinpaikan käsitteet eivät myöskään
vaikuta olevan ristiriidassa EU:n lainsäädännössä omaksuttujen
periaatteiden kanssa, koska kumpaakin käsitettä käytetään
keskeisissä EU:n säädöksissä.
Sääntelyn toimivuutta on kuitenkin hyvä jatkossa
seurata.
2 §.
Pykälässä säädetään
yhtiön, yhdistyksen, säätiön
ja muun yksityisoikeudellisen oikeushenkilön sekä kunnan
ja muun julkioikeudellisen oikeushenkilön sekä valtion
yleisestä oikeuspaikasta. Pykälän
muotoilu siitä, että kunnan ja valtion yleinen
oikeuspaikka on kyseisen oikeushenkilön kotipaikka, ei
lakivaliokunnan mielestä ole kovin onnistunut. Tällaista
ilmaisua ei käytetä kunnan tai valtion yhteydessä muualla
lainsäädännössä. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa 2 §:ää muutettavaksi
niin, että kunnan yleinen oikeuspaikka on siinä käräjäoikeudessa,
jonka tuomiopiirissä kunta sijaitsee. Selkeyssyistä valiokunta
ehdottaa myös, että kunnan yleisestä oikeuspaikasta
säädetään 2 §:n 1
momentin sijasta uudessa 3 momentissa. Lisäksi
valiokunta ehdottaa, että 2 §:n 2
momenttia muutetaan niin, että valtion yleinen oikeuspaikka
on siinä käräjäoikeudessa, jonka
tuomiopiirissä valtion puhevaltaa käyttävä viranomainen
sijaitsee. Valtion puhevaltaa käyttävän viranomaisen
ja sen sijaintipaikan selvittäminen ei käytännössä ole
välttämättä aina helppoa. Tämän
vuoksi valiokunta pitää hyvänä,
että pykälässä säädetyn
yleisen oikeuspaikan ohella valtiota vastaan esitetty vaatimus voidaan
tutkia esitetyn 10 luvun 4 §:n nojalla myös
vastaajan yleisessä oikeuspaikassa.
8 §.
Pykälä koskee kiinteää omaisuutta
koskevien asioiden oikeuspaikkaa. Pykälän 2
momentissa määritellään,
mitä kiinteää omaisuutta koskevalla asialla
tarkoitetaan. Perustelujen mukaan momenttiin sisältyvää luetteloa
ei ole tarkoitettu tyhjentäväksi, vaikka se on
kirjoitettu melko yksityiskohtaiseksi. Lakivaliokunnan mielestä se,
ettei luetteloa ole tarkoitettu tyhjentäväksi,
ilmenee sen väljästä kirjoitustavasta. Useissa
momentin kohdissa kiinteää omaisuutta koskevan
asian soveltamisalaa laajennetaan "muuhun oikeuteen", "muuhun vastaavaan asiaan"
tai "vaatimukseen muun vastikkeen tai muun sellaisen saatavan suorittamisesta".
Valiokunta ei näin ollen pidä pykälän
sanamuodon täsmentämistä tarpeellisena.
Momentin 6 kohtaa, jonka mukaan kiinteää omaisuutta
koskeva asia on vaatimus maan- tai huoneenvuokran, yhtiövastikkeen
tai muun vastikkeen tai muun sellaisen saamisen suorittamisesta,
on asiantuntijakuulemisessa pidetty jossain määrin
epäselvänä. Perustelujen mukaan kohdassa
tarkoitettu muu asia voisi olla esimerkiksi velkomuskanne kiinteistön
haltijan vastuulla olevan vesimaksun suorittamisesta. Valiokunta
toteaa, että kohdassa mainitut vuokrat, vastikkeet ja saamiset
ovat luonteeltaan yksityisoikeudellisia saatavia. Näin
ollen ei nyt käsiteltävänä oleva
kohta eivätkä muutkaan momentin kohdat kata esimerkiksi
vero-oikeudellisia saatavia, kuten kiinteistöveroa, joita
koskevat asiat käsitellään hallintolainkäytön
järjestyksessä.
Perustelujen mukaan termit kiinteä omaisuus ja kiinteistö on
pykälässä ymmärrettävä teknisiksi
termeiksi, joilla ei aina tarkoiteta samaa kuin esineoikeudellisissa
jaotteluissa. Niin ikään perusteluista ilmenee,
että omistusoikeutta koskeva riita voi liittyä kiinteistöön,
määräosaan, määräalaan
tai rakennukseen. Valiokunnan mielestä pykälää voidaan
näin ollen tulkita niin, että sitä sovelletaan
myös toisen maalla olevaan rakennukseen, jota
Suomen oikeudessa muutoin pidetään yleensä irtaimena
omaisuutena.
11 §.
Pykälässä säädetään
muun muassa avioeroasiaa ja muuta kuin puolison kuoleman jälkeen
toimitettavaa ositusta koskevasta ehdottomasta oikeuspaikasta.
Pykälän mukaan tällainen asia tutkitaan
käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä jommallakummalla
puolisolla on kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka. Osituksen osalta
esitys merkitsee muutosta nykytilaan, koska voimassa olevan oikeuden
mukaan ositusta koskeva asia on käsiteltävä miehen
kotipaikan tuomioistuimessa tai toissijaisesti naisen kotipaikan
tuomioistuimessa.
Uusi muotoilu merkitsee sitä, että voi syntyä tilanne,
jossa puolisot panevat eri tuomioistuimissa vireille osituksen moitekanteen.
Valiokunta katsoo, että tällainen tilanne ratkaistaan jutun
vireilleolovaikutusta (ns. lis pendens) koskevien sääntöjen
mukaan. Tämä merkitsee sitä, että yhdessä tuomioistuimessa
vireillä olevaa asiaa ei saada ottaa tutkittavaksi toisessa
tuomioistuimessa, jos kysymys on samasta asiasta. Valiokunnan mukaan
asiaa ei edellä mainitussa tapauksessa muuta toiseksi se,
että ensimmäisessä tuomioistuimessa asian
panee kantajana vireille esimerkiksi aviovaimo ja toisessa taas aviomies.
17 §.
Pykälän mukaan jäämistöä ja
kuolinpesää koskevat asiat tutkitaan vainajan
viimeisen kotipaikan tai vakituisen kotipaikan tuomioistuimessa.
Oikeuspaikka olisi voimassa olevan oikeuden tavoin ehdoton. Asiantuntijakuulemisessa
on esitetty harkittavaksi, tulisiko pykälässä tarkoitettu
oikeuspaikka olla ehdottoman sijasta valinnainen. Tätä on
perusteltu muun muassa sillä, että myöskään
kiinteää omaisuutta koskevia asioita ei jatkossa
tarvitsisi käsitellä ehdottomasti kiinteän
omaisuuden sijaintipaikan käräjäoikeudessa,
vaan myös vastaajan kotipaikan käräjäoikeus
olisi vaihtoehto. Myös jäämistöasioissa
vastaavanlainen joustavuus olisi tarpeen.
Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että oikeuspaikkasäännöksissä otetaan
mahdollisimman pitkälti huomioon asianosaisten valinnanmahdollisuus
ja sopimusvapaus. Oikeuspaikkasäännösten
valinnaisuuden lisääminen edistää tämän tavoitteen
täyttymistä. Jäämistöä ja
kuolinpesää koskevissa asioissa on kuitenkin keskeisesti kyse
vainajan omaisuuden ja velkojen selvittämisestä.
Tämän vuoksi asioiden keskittäminen vainajan
viimeiseen yleiseen oikeuspaikkaan on luontevaa ja palvelee selvitystehtävän tarkoituksenmukaista
toteuttamista. Jäämistöä ja kuolinpesää koskevien
asioiden luonne huomioon ottaen on myös tärkeää,
että oikeuspaikkasäännös kohtelee
tasapuolisesti kaikkia pesän osakkaita.
Pykälän 2 momentissa määritellään,
mitä jäämistöä koskevalla
asialla tarkoitetaan. Momentin osalta valiokunta viittaa siihen,
mitä edellä 8 §:n 2 momentin
kohdalla on mainittu vastaavanlaisesta kiinteää omaisuutta
koskevien asioiden määritelmästä.
Momentin 3 kohtaan lakivaliokunta ehdottaa kielellistä tarkistusta,
jotta säännöksen sanamuoto vastaisi esitetyn
10 luvun 11 §:ssä käytettyä terminologiaa.
22 §.
Käräjäoikeuden, joka ei ole toimivaltainen
tutkimaan asiaa, tulee pykälän 1 momentin mukaan
siirtää asia kantajan tai hakijan suostumuksella
toimivaltaiseen tuomioistuimeen. Voimassa olevaan oikeuteen ei sisälly
tällaista mahdollisuutta, vaan siirto voi tapahtua vain
ylemmän tuomioistuimen toimesta.
Asiantuntijakuulemisessa asian siirtämistä koskevaan
säännökseen on suhtauduttu jossain määrin
ristiriitaisesti. Osa kannattaa uudistusta sellaisenaan pitäen
sitä hyvänä ja tarpeellisena. Toisten
mielestä asian siirtomahdollisuus ei ole tarpeen ja sen
pelätään johtavan siihen, etteivät kantajat
ja hakijat viitsi selvittää oikeaa oikeuspaikkaa.
Lisäksi siihen nähdään liittyvän
tuomioistuinten hierarkkisen järjestelmän kannalta periaatteellisia
ongelmia. Eräät niistäkin, jotka kannattavat
uudistusta sinällään, katsovat, että säännös
on liian joustava, koska siirtäminen olisi mahdollista
missä asian käsittelyn vaiheessa tahansa eikä siirtämismahdollisuutta
ole rajoitettu yhteen kertaan. Toisaalta on myös tuotu esiin,
ettei tuomioistuimella tulisi olla velvollisuutta asian
siirtämiseen, vaan sen tulisi olla tuomioistuimen harkinnassa.
Lakivaliokunta pitää asian siirtämismahdollisuutta
kannatettavana ja tarpeellisena uudistuksena erityisesti kantajan
ja hakijan aseman kannalta. Asian siirtäminen suoraan käräjäoikeudesta
toimivaltaiseen käräjäoikeuteen merkitsee
sitä, että asia pysyy vireillä olevana.
Tämä vähentää mahdollisesta
kannemääräajan umpeen kulumisesta johtuvia,
esimerkiksi saatavan vanhentumiseen liittyviä oikeudenmenetyksiä. Kantajan
tai hakijan asemaa parantaa myös se, ettei kantajalle tai
hakijalle synny lisäkuluja ja -vaivaa asian panemisesta
uudelleen vireille toimivaltaisessa tuomioistuimessa. Asian siirto
on myös yksi esityksessä esitetyistä keinoista
lisätä oikeuspaikkasääntelyn
joustavuutta.
Valiokunnan mielestä ei ole kovin oletettavaa,
että siirtämismahdollisuutta käytettäisiin tarkoituksellisesti
ja laajamittaisesti väärin. Kantajalla ja hakijalla
säilyy uudistuksen jälkeenkin velvollisuus ilmoittaa
jo haastehakemuksessa tai hakemuksessa, millä perusteella tuomioistuin
on toimivaltainen. Asian vireille paneminen oikeassa tuomioistuimessa
on myös nimenomaan kantajan ja hakijan intressissä.
Lisäksi on oletettavaa, että esityksen nykyistä selkeämmät
ja joustavammat oikeuspaikkasäännökset
tulevat jatkossa helpottamaan kantajan ja hakijan asemaa oikean
oikeuspaikan määrittämisessä.
Myös oikeuspaikkojen lukumäärä vähenee
käräjäoikeusverkoston supistumisen myötä.
Käräjäoikeus saa 1 momentin mukaan
jättää asian siirtämättä,
jos toimivaltainen käräjäoikeus
ei ole vaikeuksitta selvitettävissä. Pykälä antaa
siten jo esitetyssä sanamuodossaan käräjäoikeudelle
harkintavaltaa ja liikkumavaraa, eikä kynnys asian siirtämättä jättämiselle
ole kovin korkea. Lisäksi valiokunta toteaa, että esityksen nykyistä selkeämmät
ja joustavammat oikeuspaikkasäännökset
tulevat jatkossa helpottamaan myös käräjäoikeuden
asemaa toimivaltaisen käräjäoikeuden
selvittämisessä.
Valiokunnan mielestä kantajan ja hakijan oikeusturvan
kannalta on hyvä, että käräjäoikeus
siirtää asian kantajan tai hakijan suostumuksella
eikä vain kantajan tai hakijan pyynnöstä.
Se, että asian siirto tapahtuu käräjäoikeuden aloitteesta,
edistää eri kantajien ja hakijoiden tasapuolista
kohtelua sekä on menettelynä nopeampi
ja ennustettavampi.
Pykälässä ei säädetä vastaajan
kuulemisesta asian siirrosta. Valiokunta pitää vastaajan
kuulemista sinällään tärkeänä periaatteena,
mutta katsoo, ettei vastaajan kuulemista ole tarpeen asettaa asian
siirron edellytykseksi. Asian siirtäminen ei merkitse asian
ratkaisemista, eikä vastaaja menetä oikeuttaan
lausua itse asiasta siinä käräjäoikeudessa,
johon asia siirretään. Jos toimivallan puute ilmenee
heti asian vireille tullessa eikä vastaaja ole lainkaan
saanut asiasta tietoa, ei myöskään olisi
perusteltua edellyttää vastaajan kuulemista asian
siirtämisestä. Valiokunta pitää kuitenkin
tärkeänä, että perusteluissa
esitetyin tavoin vastaajalle ilmoitetaan asian siirrosta, jos vastaaja
on jo saanut tiedon oikeudenkäynnistä haasteella
tai muutoin. Tällaisessa tapauksessa vastaajan informoimisen
voidaan katsoa kuuluvan hyvään tuomioistuintapaan.
On toivottavaa, että käytännössä käräjäoikeuden
toimivallan puuttuminen havaittaisiin ja asia siirrettäisiin
käsittelyn mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Valiokunta
ei kuitenkaan pidä tarpeellisena rajoittaa asian siirtämismahdollisuutta
esimerkiksi Ruotsin lainsäädännön
mukaisesti niin, että asia voitaisiin siirtää vain,
jos käräjäoikeus havaitsee toimivallan
puutteen haastehakemuksen tai hakemuksen yhteydessä. Edellä todetuin
tavoin kantajan tai hakijan on jo voimassa olevan lainsäädännön
mukaan ilmoitettava jo haastehakemuksen tai hakemuksen yhteydessä,
millä perusteella tuomioistuin on toimivaltainen. Tahdonvaltaiseen
oikeuspaikkaan kuuluvissa asioissa käräjäoikeus
tutkii toimivaltansa kuitenkin vasta, jos asianosainen
tekee puuttuvasta toimivallasta väitteen käyttäessään ensi
kerran puhevaltaa tai ei anna häneltä pyydettyä vastausta
tai jää suoraan istuntoon haastettuna saapumatta
käräjäoikeuteen (esitetyn 10 luvun 21 §:n
1 momentti). Edellä mainittu rajaus asian siirtämisestä vain,
jos toimivallan puute havaitaan haastehakemuksen tai hakemuksen
yhteydessä, ei näin ollen ole sovelias tällaisissa
asioissa, joissa toimivallan puutteeseen tyypillisesti reagoidaan
vasta asian käsittelyn myöhäisemmässä vaiheessa.
Ehdottomaan oikeuspaikkaan kuuluvassa asiassa käräjäoikeus tutkii
alueellisen toimivaltansa sen sijaan omasta aloitteestaan (esitetyn
10 luvun 21 §:n 2 momentti). Näissäkin
asioissa on kuitenkin mahdollista, että alueellisen toimivallan
puute ilmenee vasta haastehakemuksen tai hakemuksen jättämistä myöhäisemmässä käsittelyn
vaiheessa. Tämän vuoksi valiokunnan mielestä ei
ole tarkoituksenmukaista rajoittaa asian siirtoa näissäkään
asioissa.
Valiokunta ei pidä myöskään
tarpeellisena rajoittaa asian siirtämismahdollisuutta yhteen
kertaan. On mahdollista, että toimivallan selvittämisessä syntyy
myös käräjäoikeuksissa erehdyksiä.
Myös toimivallan määräytymisperusteissa
itsessään voi tapahtua muutoksia. Tämänkaltaisissa
tilanteissa on hyvä, jos asia voidaan siirtää myös
vastaanottaneesta käräjäoikeudesta eteenpäin.
Toisaalta valiokunta ei pidä ylipäätään
kovin todennäköisenä, että tällaisia
tilanteita syntyisi käytännössä kovin
useasti.
Pykälän 2 momentin mukaan siirtävän
käräjäoikeuden asiaan liittyvät
päätökset ja muut toimenpiteet pysyvät
voimassa, kunnes vastaanottava käräjäoikeus
toisin päättää. Siirtämistä koskevaan
päätökseen ei saa hakea muutosta. Momentin
yksityiskohtaisten perustelujen mukaan säännöksessä tarkoitettuina
päätöksinä voisivat olla esimerkiksi
OK 7 luvussa tarkoitettu turvaamistoimen asettaminen tai OK 5 luvun
25 §:ssä tarkoitettu päätös
kirjallisen todisteen esittämisestä. Estettä ei
olisi sille, että käräjäoikeudet sopisivat,
että siirtävä käräjäoikeus
ryhtyy johonkin toimenpiteeseen vastaanottavan käräjäoikeuden
puolesta esimerkiksi asian käsittelyn jouduttamiseksi.
Valiokunnan mukaan asia pysyy vireillä siinä käräjäoikeudessa,
johon asia on saapunut, siihen asti, kun se siirretään
toiseen käräjäoikeuteen. Sinä aikana,
jona asia on vireillä ensimmäisessä käräjäoikeudessa,
kyseinen käräjäoikeus voi siten tehdä päätöksiä ja
ryhtyä muihin toimenpiteisiin. Esimerkiksi sellaisessa
tilanteessa, jossa toimivallan puute ilmenee myöhemmin kuin
haastehakemuksen tai hakemuksen yhteydessä, on tarpeen
ja perusteltua, että käräjäoikeuden
tätä ennen tekemät päätökset
pysyvät voimassa.
Koska asian siirto käräjäoikeudesta
toimivaltaiseen käräjäoikeuteen merkitsee
periaatteellisesti ja käytännönkin
kannalta muutosta nykytilaan, valiokunta pitää tärkeänä,
että oikeusministeriö seuraa uudistuksen
toimivuutta ja vaikutuksia sekä ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin
sääntelyn kehittämiseksi.
Eduskunta on vastikään hyväksynyt
ja tasavallan presidentti vahvistanut lain eurooppalaisesta vähäisiin
vaatimuksiin sovellettavasta menettelystä (753/2008)
sekä lain eurooppalaisesta maksamismääräysmenettelystä (754/2008).
Nämä EU:n asetuksia täydentävät lait
tulevat voimaan 12 päivänä joulukuuta
2008. Lakivaliokunnan ehdotuksesta (LaVM 14/2008 vp)
lakeihin lisättiin eduskuntakäsittelyssä säännökset
asian siirtämisestä (vähäisiin
vaatimuksiin sovellettavan lain 3 §:n 3 ja 4 momentti
ja maksamismääräysmenettelystä annetun
lain 4 §:n 2 ja 3 momentti). Kyseiset säännökset
vastaavat asiallisesti nyt käsiteltävänä olevaa
pykälää. Valiokunta ehdotti asian siirtämistä koskevien
säännösten lisäämistä,
koska asian siirtomahdollisuutta pidettiin kyseisissä laeissa
tarkoitetuissa asioissa tarpeellisena ja koska nyt käsiteltävänä oleva
esitys ei ehdi tulla voimaan samanaikaisesti mainittujen lakien
kanssa. Vaikka asian siirrosta on tarkoitus nyt käsiteltävänä olevan
esityksen mukaisesti säätää yleislaissa,
mainittujen erityislakien säännökset
on informatiivisuussyistä perusteltua jättää sellaisinaan
voimaan.
23 §.
Pykälässä rajoitetaan muutoksenhakutuomioistuimen
oikeutta tutkia, onko asia käsitelty alueellisesti toimivaltaisessa
käräjäoikeudessa. Lakivaliokunta pitää pykälää kannatettavana
ja tarpeellisena. Voimassa olevan lain mukaan muutoksenhakutuomioistuimen
on viran puolesta kontrolloitava, että asia on tutkittu
ja ratkaistu alueellisesti toimivaltaisessa käräjäoikeudessa.
Jollei muutoksenhakutuomioistuin jätä asiaa tutkimatta,
sen on palautettava asia toimivaltaiseen käräjäoikeuteen.
Jutun palauttamista ja asian uudelleen käsittelyä voidaan
pitää tarpeettoman joustamattomana ja
epätarkoituksenmukaisena seuraamuksena ottaen huomioon,
että asia on käräjäoikeudessa
jo käsitelty ja ratkaistu ja palautus perustuu muodolliseksi
virheeksi katsottavaan seikkaan.
Pykälän 1 momentin mukaan hovioikeuden tutkimisvalta
edellyttää, että asianosainen on tehnyt
käräjäoikeudessa väitteen toimivallan puuttumisesta.
Tahdonvaltaiseen oikeuspaikkaan kuuluvassa asiassa tuomioistuin
ei omasta aloitteestaan tutki, onko asia laitettu vireille alueellisesti
toimivaltaisessa tuomioistuimessa (esitetyn 10 luvun 21 §:n
1 momentti). Näissä asioissa hovioikeuden tutkimisvallan
kytkeminen siihen, että asianosainen tekee oikeuspaikkaväitteen
käräjäoikeudessa, on loogista. Ehdottomaan
oikeuspaikkaan kuuluvissa asioissa käräjäoikeuden
on sen sijaan omasta aloitteestaan tutkittava alueellinen toimivaltansa
(esitetyn 10 luvun 21 §:n 2 momentti) eikä toimivallan
tutkiminen käräjäoikeudessa siten edellytä, että asianosainen
tekee oikeuspaikkaa koskevan väitteen.
Momentin perusteluissa lähdetään
kuitenkin siitä, että asianosaisen tulee tehdä oikeuspaikkaa
koskeva väite käräjäoikeudessa
myös ehdottomaan oikeuspaikkaan koskevassa asiassa, jotta
toimivallan puute tutkitaan muutoksenhakutuomioistuimessa. Tämä voi
periaatteessa vaikuttaa jossain määrin epäloogiselta
sen edellä mainitun lähtökohdan kanssa,
että käräjäoikeus ottaa tällaisissa
asioissa alueellisen toimivallan huomioon omasta aloitteestaan.
Toisaalta, vaikka tuomioistuin on velvollinen ottamaan alueellisen
toimivallan omasta aloitteestaan huomioon, asianosainen
saa oikeuspaikkaväitteen tehdä.
Valiokunta katsoo, ettei ole estettä säätää oikeuspaikkaväitettä hovioikeuden
tutkimisvallan edellytykseksi myös ehdottomaan oikeuspaikkaan
kuuluvissa asioissa esitetyn sääntelyn taustalla
olevien syiden vuoksi. Oikeuspaikkaväitteen tekeminen edistää oikeuspaikkakysymyksen
mahdollisimman aikaista esilletuloa ja käsittelyä.
On myös asianosaisen etu, että kysymys tulee esille
ja käräjäoikeus ottaa siihen nimenomaisesti
kantaa. Ei ole myöskään tarkoituksenmukaista,
että asianosainen voi vedota virheelliseen alueelliseen
toimivaltaan vasta muutoksenhakuvaiheessa, kun kyse on muodolliseen
virheeseen rinnastettavasta puutteesta, jolla ei voida katsoa olevan
vaikutusta asian ratkaisuun.
Saman 1 momentin mukaan hovioikeuden tutkimisvalta edellyttää myös
sitä, että asianosainen on tehnyt oikeuspaikkaväitteen
ennen käsittelyn tai, jos asia siirrettiin pääkäsittelyyn,
ennen valmistelun päättymistä. Valiokunta
ei pidä tällaista ajallista rajoitusta tarpeellisena.
Rajoitus on ehdottomaan oikeuspaikkaan kuuluvissa asioissa myös
epälooginen, koska käräjäoikeuskin
on velvollinen ottamaan huomioon alueellisen toimivaltansa koko
käsittelyn ajan. Se, mihin mennessä asianosaisen
on tehtävä oikeuspaikkaväite tahdonvaltaiseen
oikeuspaikkaan kuuluvassa asiassa, ilmenee taas riittävän
selkeästi esitetyn 10 luvun 21 §:n 1
momentista. Edellä mainituilla perusteilla valiokunta ehdottaa, että 23 §:n
1 momentista poistetaan sanat "ennen käsittelyn, tai jos
asia siirrettiin pääkäsittelyyn,
ennen valmistelun päättymistä".
Nyt käsiteltävänä olevan
pykälän 2 momentti koskee korkeimman
oikeuden tutkimisvaltaa. Momentin sanamuoto on harhaanjohtava, sillä se voi
johtaa tulkintaan, jonka mukaan korkein oikeus ei saisi
tutkia sellaista asiaa, jota hovioikeus ei olisi saanut
tutkia. On selvää, ettei tällaisessa
tilanteessa korkeimman oikeuden tutkimisvaltaa ole perusteltua rajoittaa.
Valiokunta ehdottaa momentin sanamuotoa selvennettäväksi,
jotta se paremmin vastaisi tarkoitustaan.
25 §.
Pykälässä säädetään
Suomen tuomioistuimen kansainvälisestä toimivallasta
riita-asioissa. Säännöksen
avulla ratkaistaan, onko Suomen tuomioistuin toimivaltainen käsittelemään
ja ratkaisemaan asian, jolla on liittymiä vieraaseen valtioon.
Kyseistä säännöstä sovelletaan
toissijaisesti suhteessa muiden lakien ja yhteisölainsäädännön
säännöksiin. Valiokunta pitää tällaisen
yleissäännöksen ottamista lakiin kannatettavana.
Valiokunta kuitenkin toteaa, että pykälän
avautuminen edellyttää huolellista tutustumista
hallituksen esityksen perusteluihin.
Pykälän 1 momentin mukaan Suomen
tuomioistuin on toimivaltainen kansainvälisluonteisessa
asiassa muun muassa, jos asialla on lain 19 §:ssä tarkoitettu
liittymä Suomeen. Tämä tarkoittaa tilannetta,
jossa Suomen tuomioistuimen toimivalta perustuu oikeuspaikkasopimukseen. Koska
19 §:n mukaan kansallisessa asiassa oikeuspaikkasopimukselta
edellytetään voimassa olevan oikeuden mukaisesti
kirjallista muotoa, asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että 25 §:stä tulisi
ilmetä, ettei kansainvälisluonteisessa asiassa
oikeuspaikkasopimusta tarvitse tehdä kirjallisesti. Tämä seikka
tulee ilmi vain esityksen perusteluista.
Valiokunta toteaa, että 25 §:ssä säädetään Suomen
tuomioistuimen kansainvälisestä toimivallasta
ja sen perustavista liittymistä. Yksi tällainen
liittymä on oikeuspaikkasopimus eli asianosaisten
tahto asian käsittelemisestä tietyssä tuomioistuimessa.
Kysymys siitä, onko kyseinen sopimus kirjallinen vai ei,
ei kuitenkaan ole Suomen tuomioistuimen kansainvälisen
toimivallan perustamisen kannalta merkityksellinen. Jotta säännös
ja sen tarkoitus säilyisivät mahdollisimman selkeinä,
valiokunta katsoo, ettei siinä ole perusteltua säätää kansainvälisluonteista asiaa
koskevan oikeuspaikkasopimuksen muotovaatimuksista tai siitä,
ettei tällaisia vaatimuksia ole.
18. Laki ulkomaisista vakuutusyhtiöistä annetun
lain 74 §:n muuttamisesta
74 §.
Lakiehdotuksessa pykälää esitetään
muutettavaksi niin, että siitä poistetaan oikeuspaikkaa
koskevat määräykset. Niiden sijasta sovellettaisiin
1. lakiehdotuksen 10 luvun 3 §:ää.
Lakiehdotuksessa pykälään jäisi
muuttamattomina haasteen tiedoksi antamista koskevat säännökset.
Näiden muutosten vuoksi pykälän otsikkoa esitetään
vastaavasti muutettavaksi.
Koska pykälää on esityksen antamisen
jälkeen muutettu lailla 525/2008, lain johtolausetta
ja pykälää on muutettava. Säännösehdotuksen ja
lain 525/2008 yhteensovittamiseksi lakivaliokunta ehdottaa,
että pykälään tehdään
mainitussa laissa siihen säädetyt muutokset.