Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki rikoslain 17 luvun muuttamisesta
14 a §. Törkeä eläinsuojelurikos.
Törkeästä eläinsuojelurikoksesta
tuomitaan, jos rikos tehdään erityisen raa"alla
tai julmalla tavalla, rikoksen kohteena olisi huomattavan suuri
määrä eläimiä tai eläinsuojelurikoksessa
tavoitellaan huomattavaa taloudellista hyötyä ja
rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä.
Eläinten huomattavan suurta määrää ja
huomattavaa taloudellista hyötyä koskevat perusteet
ovat osittain päällekkäisiä.
Kuten hallituksen esityksen perusteluistakin ilmenee, huomattavaa
taloudellista hyötyä voidaan kuitenkin tavoitella
ilman, että kyse on välttämättä huomattavan
suuresta määrästä eläimiä.
Toisaalta teko voi kohdistua huomattavan suureen määrään eläimiä ilman,
että teon tuottama hyöty voitaisiin arvioida huomattavan
suureksi. Molemmilla perusteilla on siten itsenäinen
soveltamisalansa.
Valiokunta tähdentää, että eläinsuojelurikoksen
tekotapa sisältää aina kärsimyksen
aiheuttamisen eläimelle eläinsuojelulain
vastaisella tavalla. Siten myös törkeän
tekomuodon soveltamisedellytys esimerkiksi huomattavan
taloudellisen hyödyn tavoittelusta perustuu aina myös eläimen
kärsimyksestä saatavaan hyötyyn.
Eläinsuojelurikoksen perustekomuodosta on säädetty
rangaistukseksi sakkoa tai enintään kaksi vuotta
vankeutta (RL 17:14). Esityksen mukaan rangaistus törkeästä eläinsuojelurikoksesta
voi olla vähintään neljä kuukautta
ja enintään neljä vuotta vankeutta. Asteikkoa
on arvioitava suhteessa muihin rikoslaissa säädettyihin
rikoksiin. Rikoslain kokonaisuudistuksessa omaksuttujen rangaistusasteikkojen
porrastuksen perusteella esitetty törkeän eläinsuojelurikoksen
rangaistusasteikko on vakiintunut törkeän tekomuodon
asteikko rikoksesta, jonka perustekomuodon enimmäisrangaistus
on kaksi vuotta vankeutta. Ihmisen henkeen tai terveyteen
kohdistuvien rikosten törkeistä tekomuodoista
säädetyt vähimmäis- tai enimmäisrangaistukset
ovat huomattavasti ankarampia (esim. RL 21:6 törkeä pahoinpitely:
yhdestä vuodesta 10 vuoteen vankeutta, RL 21:9 törkeä kuolemantuottamus:
neljästä kuukaudesta kuuteen vuoteen vankeutta).
Rikoslaissa on myös muutamia törkeitä tekomuotoja,
joista enimmäisrangaistus on kolme vuotta vankeutta (esim. RL
38:4 törkeä viestintäsalaisuuden loukkaus) tai
kaksi vuotta vankeutta (RL 38:8 a törkeä tietomurto,
RL 24:2 törkeä kotirauhan rikkominen), mutta näissä tapauksissa
jo teon perustekomuodosta on säädetty eläinsuojelurikosta
lievempi rangaistus, yleensä vuosi tai kuusi kuukautta
vankeutta. Eläinsuojelurikoksesta tuomitulle voidaan määrätä rangaistuksen
ohella oheisseuraamuksena eläintenpitokielto tai eläintenpitokieltoon
tuomittu voi hallinnollisessa menettelyssä menettää esimerkiksi
maataloustukia. Vastaavanlaisia kieltoja ja hallinnollisia tai muita
seuraamuksia, kuten luvan menettämisiä, määrätään
kuitenkin myös esimerkiksi ympäristö-
ja talousrikosten yhteydessä. Valiokunta katsoo, että törkeän
eläinsuojelurikoksen rangaistusasteikon, samoin kuin rikoksesta
määräytyvien muiden oheisseuraamusten,
voidaan arvioida asettuvan oikeaan suhteeseen teon moitittavuuteen
ja muihin rikoslaissa säädettyihin rikoksiin nähden.
23 §. Eläintenpitokielto.
Pykälän 1 momentissa säädetään
eläintenpitokiellon määräämisen
edellytyksistä. Säännöksen mukaan
törkeästä eläinsuojelurikoksesta
tuomittava on samalla määrättävä eläintenpitokieltoon.
Tuomioistuin voi kuitenkin jättää kiellon
määräämättä,
jos siihen on erityisen painavia syitä. Säännöksen
muotoilun on tarkoitus korostaa, että eläintenpitokieltoon määrääminen
on törkeän eläinsuojelurikoksen yhteydessä vahva
pääsääntö ja että kiellon
määräämättä jättäminen
näissä tilanteissa on poikkeuksellista
ja tuomioistuimen tulee se erikseen perustella. Pienen harkinnanvaran
jättäminen tuomioistuimelle on elävän
elämän eri tilanteet huomioon ottaen valiokunnan
mielestä tarpeen. Esityksen perusteluissa (s. 25/II
ja 26/I) on kuvattu varsin laajasti seikkoja, joita tuomioistuimen
tulee arvioida, kun se harkitsee, onko olemassa lain tarkoittamia
erityisen painavia syitä olla määräämättä eläintenpitokieltoa.
23 a §. Eläinsuojelurikokseen
liittyvä menettämisseuraamus.
Säännökset eläintenpitokiellon
johdosta määrättävästä menettämisseuraamuksesta
ja eläintenpitokiellon rikkomisen johdosta määrättävästä menettämisseuraamuksesta
esitetään sisällytettäviksi
lakiin lisättävään
23 a §:ään. Voimassa
olevaa sääntelyä muutetaan muun muassa
siten, että menettämisseuraamusta koskeva tuomio
voidaan panna täytäntöön muutoksenhausta
huolimatta, ellei tuomioistuin määrää täytäntöönpanoa
lykkääntymään. Valiokunta pitää muutosta
merkittävänä parannuksena nykytilaan,
sillä muutoksenhakuvaihe voi kestää pitkään,
eikä eläinten jättämistä sen
ajaksi eläinsuojelurikokseen syyllistyneen hoitoon voida
pitää eläinten hyvinvointia ajatellen
asianmukaisena.
Eläimen menettämisseuraamuksen täytäntöönpanosta
ei ole lainsäädännössä erityissäännöksiä.
Menettämisseuraamuksen täytäntöönpanoon
sovelletaan siten sakon täytäntöönpanosta
annettua lakia (672/2002, jäljempänä täytäntöönpanolaki).
Täytäntöönpanoa hakee Oikeusrekisterikeskus
omaisuuden sijaintipaikkakunnan poliisilaitokselta, joka panee menettämisseuraamuksen
täytäntöön. Menettämisseuraamus
pannaan täytäntöön ottamalla
omaisuus valtion käyttöön, myymällä tai
hävittämällä se.
Täytäntöönpanotoimenpiteiden
edellytyksistä ja menettelytavoista päättää täytäntöönpanolain
42 §:n mukaan sisäasiainministeriö, joka
on määräyksellään valtuuttanut
poliisilaitokset määräämään
mainittujen toimenpiteiden edellytyksistä ja menettelytavoista.
Määräyksen mukaan taloudelliselta tai
periaatteelliselta kannalta merkityksellisissä asioissa
poliisilaitosten tulee olla ennen täytäntöönpanotoimista
määräämistä yhteydessä sisäasiainministeriöön.
Jos menettämisseuraamusta koskeva päätös muutoksenhakuasteessa
muuttuu, menetellään voimassa olevien yleissäännösten
mukaan. Omaisuus palautetaan omistajalle tai vahinkoa kärsineellä on
oikeus saada omaisuudesta korvaus täytäntöönpanolain
45 §:n nojalla. Korvauksen maksaminen
edellyttää, ettei omaisuuden palauttaminen ole
täytäntöönpanotoimen suorittamisen,
esimerkiksi eläimen lopettamisen, tai muun syyn vuoksi
mahdollista. Oikeusrekisterikeskus suorittaa korvauksen asianomaisen
hakemuksesta. Korvauspäätökseen tyytymätön
voi nostaa kanteen käräjäoikeudessa.
24 §. Oikeushenkilön rangaistusvastuu.
Pykälää on muutettu hallituksen
esityksen antamisen jälkeen 1.10.2010 voimaan tulleella
lailla 663/2010 siten, että pykälään
on lisätty maininnat rahapelirikoksesta, arpajaisrikoksesta
ja rahankeräysrikoksesta. Esitetyn 24 §:n
yhteensovittamiseksi voimassa olevan lain kanssa pykälään
tulee tehdä tätä koskevat korjaukset.
Lisäksi lain johtolausetta tulee vastaavasti muuttaa.
3. Laki sakon täytäntöönpanosta
annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Sakon täytäntöönpanosta
annetun lain (672/2002) 2 §:ää on
hallituksen esityksen antamisen jälkeen muutettu
lailla 757/2010. Lain johtolausetta on
sen vuoksi tarkistettava.
6. Laki luonnonhaittakorvauksesta, maatalouden ympäristötuesta
sekä eräistä muista ympäristön
ja maaseudun tilan perustamiseen liittyvistä tuista annetun
lain 18 §:n muuttamisesta
7. Laki maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista
annetun lain 16 §:n muuttamisesta
Luonnonhaittakorvauksesta, maatalouden ympäristötuesta
sekä eräistä muista ympäristön
ja maaseudun tilan perustamiseen liittyvistä tuista annetun
lain (1440/2006) 18 §:ssä säädetään tuen
maksamisen keskeyttämisestä ja takaisinperinnästä eräissä tilanteissa.
Maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetun
lain (1559/2001) 16 §:n
4 momentissa säädetään kotieläintalouden
tuen myöntämättä jättämisestä tai
maksamisen keskeyttämisestä rikoksen johdosta.
Voimassa olevissa säännöksissä viitataan rikoslain
17 luvun 14 §:ään eläinsuojelurikoksesta
ja 15 §:ään lievästä eläinsuojelurikoksesta.
Tällä esityksellä mainittuihin pykäliin
lisätään viittaus nyt säädettävään
14 a §:ään.
Lakivaliokunta tähdentää, ettei esityksellä ole tarkoitus
puuttua asianomaiseen tukilainsäädäntöön.
Mainittujen tukien ja niiden takaisinperinnän kohdentuminen
määräytyy asianomaista tukea koskevan
lainsäädännön perusteella. Molemmat
lait on säädetty perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella
(PeVL 43/2006 vp ja PeVL 47/2001 vp).
8. Laki eläintenpitokieltorekisteristä
4 §. Tietojen luovuttaminen rekisteristä teknisen käyttöyhteyden
avulla.
Pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaan
eläintenpitokieltorekisteriin talletetuista tiedoista saa
salassapitosäännösten estämättä antaa
tietoja muun muassa poliisille eläinsuojelurikoksen esitutkintaa
varten. Esitutkintaviranomaisista myös tulli ja rajavartiolaitos
voivat joutua tekemisiin eläintenpitokieltoa koskevien
asioiden kanssa tarkastaessaan maahan tuotavia tai maasta vietäviä eläimiä.
Sen sijaan sotilasviranomaisilla ei ole tarvetta saada rekisteristä tietoja.
Rajatarkastustilanteita varten pykälän 1 momentin
1 kohdassa esitetään säädettäväksi
eläinsuojelulain 37 §:ssä mainitulle
rajaeläinlääkärille
oikeus tietojen saantiin rekisteristä. Selvityksen
mukaan rajaeläinlääkäri ei ole
käytännössä kuitenkaan kaikissa
tapauksissa paikalla tai hänellä olevat tiedot
eivät muutoin ole käytettävissä,
kun eläimiä tuodaan maahan tai viedään
maasta. Tämän vuoksi on tarpeen, että poliisin
lisäksi myös tullille ja rajavartiolaitokselle
säädetään oikeus tietojen saantiin
eläinsuojelurikoksen esitutkintaa varten. Valiokunta
ehdottaa tätä koskevan säännöksen
lisäämistä 1 momentin 2 kohtaan.
Poliisi, tulli ja rajavartiolaitos käyttävät
kaikki poliisiasiain tietojärjestelmää,
johon eläintenpitokieltorekisteristä saatavat
tiedot talletetaan. Henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annetun lain (761/2003) mukaan poliisiasiain
tietojärjestelmään talletettujen tietojen
poistamisesta säädetään asianomaisen
lain 22 §:ssä. Kuten hallituksen esityksen
perusteluista (s. 19/II ja 23/II) ilmenee,
on tarpeen säätää myös
siitä, että eläintenpitokieltotiedot
poistetaan poliisiasiain tietojärjestelmästä yhdenmukaisesti
eläintenpitokieltorekisteristä annettavan
lain 7 §:n mukaan, toisin sanoen heti, kun kielto
on päättynyt. Tämä on mahdollista
ottaa huomioon eduskunnassa vireillä olevan hallituksen
esityksen HE 98/2010 vp käsittelyn
yhteydessä.
Pykälän 4 kohta koskee tietojen antamista
sellaisille maatalous-, elintarvike- ja maaseutuelinkeinohallinnon
tehtäviä suorittaville tahoille, joiden tehtävissä eläintenpitokielto
laissa erikseen säädetyissä tapauksissa
on otettava tai voidaan ottaa huomioon. Säännöksen
sanamuoto "maatalous-, elintarvike- ja maaseutuelinkeinohallinnon
tehtävistä" on yhteneväinen maaseutuelinkeinohallinnon
tietojärjestelmästä annetun lain (284/2008)
soveltamisalassa käytetyn ilmaisun kanssa, millä on
tarkoitus varmistaa, että kaikki relevantit maaseutuelinkeinohallinnon
tahot ovat oikeutettuja saamaan tehtävänsä hoitamiseksi
tarvitsemansa tiedot. Tietojen poistamisesta maaseutuelinkeinohallinnon
tietojärjestelmästä säädetään
lakiehdotuksen 7 §:n 3 momentissa.
Pykälän 3 momenttiin on tehty vähäinen
tekninen korjaus.
6 §. Oikeus pyytää rekisteriotteen
esittämistä.
Pykälän mukaan jalostusyhteisö, joka
kirjaa eläimiä kantakirjaan tai muuhun jalostusrekisteriin,
voi eläinsuojelun toteuttamiseksi pyytää kirjaamisen
hakijaa esittämään häntä koskevan otteen
eläintenpitokieltorekisteristä. Jalostusyhteisöllä on
salassapitovelvollisuuden estämättä oikeus
ilmoittaa eläinsuojelusta vastaaville viranomaisille,
jos se sille esitetyn hakemuksen perusteella havaitsee, että hakija
ei toiminnassaan noudata eläintenpitokieltoa. Valiokunta pitää perusteltuna,
että eläintenpitokieltorekisterin tietoja
voidaan hyödyntää eläintenpitokieltojen
valvontaan myös jalostus- ja harrastustoiminnan yhteydessä.
Muilla kuin viranomaisilla ja edellä tarkoitetuilla
jalostusyhteisöillä on oikeus saada rekisteristä tietoja
yksittäistapauksessa rekisteriotteella lain 5 §:n
nojalla, jos se on perusteltua eläinsuojelun toteuttamiseksi
tai muuta hyväksyttävää tarkoitusta
varten. Jos esimerkiksi eläinsuojeluyhdistyksellä on
aihetta epäillä, että löytöeläimen
yhdistykseltä ottamassa oleva henkilö on eläintenpitokiellossa,
yhdistyksellä on mahdollisuus saada otteella tällaisen
henkilön tiedot rekisteristä. Myös esimerkiksi
yksityisellä eläinlääkärillä on
oikeus saada rekisteriote lain 5 §:n perusteella.
Sen, onko kyseessä hyväksyttävä syy,
ratkaisee rekisterinpitäjä eli Oikeusrekisterikeskus.
9 §. Siirtymäsäännös.
Lakiin esitetyn siirtymäsäännöksen
mukaan kyseistä lakia sovelletaan lain voimaan
tullessa voimassa oleviin eläintenpitokieltoihin. Näin
ollen kiellot, jotka ovat voimassa lain voimaan tullessa, merkitään rekisteriin,
vaikka ne on tuomittu ennen lain voimaantuloa. Valiokunta tähdentää,
ettei pelkkä rekisteriin merkitseminen ole rikoslain 3
luvun 2 §:ssä tarkoitettu rangaistus
tai siihen rinnastettava seuraamus, johon tulisi soveltaa lievemmän
lain periaatetta taikka taannehtivan rikoslainsäädännön
kieltoa. Rekisteriin merkitseminen tehostaa valvontaa, mutta siihen
ei liity muita oikeusvaikutuksia. Sen sijaan eläintenpitokieltoa
koskeviin aineellisiin säännöksiin tulee soveltaa
rikoslain 3 luvun 2 §:n lievemmän lain periaatetta.
Tähän viitataan myös hallituksen esityksen
perusteluissa (s. 38/I), joissa todetaan vakiintuneeseen
tapaan rikoslain 3 luvun 2 §:ssä säädetyn
lievemmän lain periaatteen soveltamisesta rikolliseen tekoon.
9. Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n
muuttamisesta
24 §. Salassa pidettävät
asiakirjat.
Pykäläehdotuksen mukaan eläintenpitokieltorekisteriin talletetut
tiedot ovat salassa pidettäviä.
Eläintenpitokielto on aina rikoksen johdosta määrättävä seuraamus.
Se voidaan määrätä vain rikokseen
tai rikkomukseen syyllistyneelle. Henkilötietolain (523/1999)
11 §:n 3 kohdan mukaan rikoksesta määrättävä seuraamus
on arkaluonteinen tieto. Esitetty tiedonsaantirajoitus on siten
välttämätön yksityisyyden suojan
vuoksi. Samalla esityksessä ehdotetaan kuitenkin säädettäväksi
perustuslain 12 §:n 2 momentissa tarkoitetusta
tiedonsaantioikeudesta viranomaisten hallussa olevista asiakirjoista.
Tätä koskevat säännökset
sisältyvät eläintenpitokieltorekisteristä annettavaan
lakiin, jonka mukaan rekisteristä saa, asianomaisten viranomaisten
lisäksi, otteella tietoja eläinsuojelun toteuttamiseksi
tai muuta hyväksyttävää tarkoitusta
varten. Valiokunta pitää tätä riittävänä ns.
suuren yleisön tiedonsaannin kannalta eikä näe
näiden tilanteiden lisäksi tarvetta sille, että jokaisella
yksittäisellä kansalaisella ilman hyväksyttävää syytä tulisi olla
pääsy rekisteritietoihin.
Valiokunnan saaman tiedon mukaan yleisöltä tulevat
ilmoitukset eläintenpitokiellon mahdollisesta
rikkomisesta ovat merkityksellisiä eläinsuojeluviranomaisten
valvonnan kohdentumisessa. Viranomaiset voivat jatkossa niille tulleiden
ilmoitusten perusteella tarkistaa voimassa olevat kiellot aikaisempaa
tehokkaammin kyseisen rekisterin avulla. Myöskään
tässä valossa rekisteritietojen ehdotettua
suurempi julkisuus ei valiokunnan näkemyksen mukaan ole
tarpeen.