Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Velkajärjestelylaki
Yleisarvio esityksestä
Hallituksen esityksen taustalla ovat eduskunnan viime vaalikauden
lopulla hyväksymään ulosottokaareen sisältyvät
säännökset velan vanhentumisesta ulosottoperusteen
määräajan päättymisen
johdosta. Ulosottokaaren säätämisen jälkeen
on ilmennyt, että uusien vanhentumissäännösten
suhde velkajärjestelyyn ja vapaaehtoisiin velkasovintoihin
on eräiltä osilta jäänyt epäselväksi.
Lakivaliokunta pitää erittäin myönteisenä sitä,
että oikeusministeriö on viivytyksettä reagoinut
havaittuihin epäselvyyksiin valmistelemalla esityksen,
jonka pohjalta oikeustilaa voidaan selkeyttää jo
ennen kuin uusien vanhentumissäännösten
soveltaminen on alkanut. On sekä velallisten että velkojien
edun mukaista, että sääntely on mahdollisimman
selkeää eikä tulkintakysymyksiä jouduta
laajasti selvittämään talous- ja velkaneuvonnassa
ja tuomioistuimissa.
Valmistelun kiireellisestä aikataulusta huolimatta
esitys on laadukasta työtä. Se on laadittu perusteellisesti
ja asiantuntevasti, ja valmistelussa on otettu huomioon
eri etutahojen näkemyksiä. Esitys on myös
tietopohjaltaan hyvä, sillä siinä on
varsin kattavasti selvitetty tilastotietoja lama-ajan veloista ja
velkojen järjestelyn tavoista, velkajärjestelyvelallisten
velkojen määristä sekä maksuohjelmien
sisällöistä.
Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitykseen
sisältyviä ehdotuksia sisällöltään
tasapainoisena kompromissina, jossa on otettu asianmukaisesti huomioon
sekä velallisten että velkojien edut. Ehdotettu
siirtymävaiheen sääntely on järkevä,
sillä sen ansiosta vältetään
tarve hakea maksuohjelman muuttamista kenties tuhansissa tapauksissa.
Näin säästetään huomattavasti
velkasuhteiden osapuolten ja viranomaisten työtä ja
kustannuksia.
Velallisen oikeus hakea maksuohjelman raukeamista
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa kritiikkiä on
herättänyt lähinnä esitykseen
sisältyvä ehdotus siitä, että velallinen
voisi aina hakea maksuohjelman raukeamista. Valiokunta on kuitenkin
päätynyt puoltamaan esityksen hyväksymistä myös
tältä osin.
Valiokunnan käsityksen mukaan hallituksen esityksessä ehdotettua
sääntelyä puoltavat oikeustilan selkeys
ja se, että velallisen asema ei saa heikentyä sen
johdosta, että hän on pyrkinyt ratkaisemaan maksuvaikeutensa
velkajärjestelyn avulla. Velkajärjestelyssä on
kysymys menettelystä, joka on säädetty
nimenomaan velallisen eduksi. Vain velallinen itse voi
hakea velkajärjestelyä, ja siihen hakeutuminen
on vapaaehtoista. Suhteessa velkajärjestelyn luonteeseen on
johdonmukaista, että velallisella täytyy olla myös
mahdollisuus päästä halutessaan velkajärjestelystä eroon.
Valiokunta on asiaa arvioidessaan kiinnittänyt
erityistä huomiota siihen, että velallisen mahdollisuus
hakea maksuohjelman raukeamista on olennainen osa esitystä.
Mahdollistamalla raukeamishakemuksen tekeminen voidaan poistaa sitä eroa,
joka syntyy velkajärjestelyn piiriin hakeutuneiden velallisten
ja niiden velallisten välille, jotka eivät ole
lainkaan pyrkineet velkaongelmansa ratkaisemiseen. Hakemalla maksuohjelman
raukeamista myös sellainen velallinen, jolle
on jo ennen ehdotetun lain voimaantuloa vahvistettu maksuohjelma,
voi näet päästä uusien velan
vanhentumista koskevien säännösten piiriin.
Valiokunnan mielestä saattaisi kuitenkin aiheuttaa
ongelmia, jos velallinen voisi hakea maksuohjelman raukeamista vielä maksuohjelman
päättymisen jälkeen. Mahdollisten väärinkäytösten
torjumiseksi valiokunta ehdottaakin velkajärjestelylakia
tässä yhteydessä muutettavaksi siten,
että velallisella on oikeus hakea maksuohjelman raukeamista
vain maksuohjelman kestoaikana.
Seuranta
Valiokunta pitää tärkeänä,
että oikeusministeriö tarkkaan seuraa uusien säännösten
soveltamista. Erityisesti on seurattava sitä, esiintyykö tilanteita,
joissa velallinen hakee maksuohjelman raukeamista väärinkäyttötarkoituksessa.
Jos ongelmia havaitaan, oikeusministeriön on ryhdyttävä viivytyksettä valmistelemaan
niiden korjaamiseksi tarpeellisia säännösmuutoksia.
Vanhentumislaki
Lakanneen yhteisön ja varattoman kuolinpesän velan
vanhentumista koskevat muutokset vanhentumislakiin ovat valiokunnan
saaman selvityksen mukaan perusteltuja. Niiden ansiosta vastaisuudessa
vältytään vuosikausia kestäviltä epätarkoituksenmukaisilta
perintätoimilta, jotka nykyisin aiheuttavat turhia kustannuksia
ja työtä sekä velkojille että viranomaisille.