Perustelut
Rahanpesussa on kyse rikollisesta toiminnasta lähtöisin
olevan varallisuuden muuntamisesta tai siirtämisestä lailliseen
liiketoimintaan niin, että rahojen todellinen alkuperä peitetään. Rahanpesu
on säädetty rangaistavaksi rikoslain 32 luvun
6 §:ssä. Kriminalisoinnin tarkoitus on suojata
laillista taloutta.
Rahanpesua koskevien rikoslain säännösten muutostarpeita
on arvioitu kahdessa vaiheessa. Vuonna 2010 rahanpesun tunnusmerkistöä tarkistettiin
lisäämällä tekotavaksi "hallussapito" ja
tarkoitusta koskeva lisämääre "hankkiakseen itselleen
tai toiselle hyötyä". Lisäksi mahdollistettiin
kansainvälinen oikeusapu rahanpesurikoksissa
nykyistä laajemmin. Nämä muutokset ovat
tulleet voimaan 1.6.2011.
Nyt käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä on kyse rahanpesurikoksia koskevan
hankkeen viimeisestä vaiheesta. Esitys koskee keskeisesti
niin kutsutun itsepesun rangaistavaksi säätämistä.
Itsepesulla tarkoitetaan menettelyä, jossa rahanpesua edeltävän
rikoksen (nk. esirikoksen) tekijä pesee omalla
rikoksellaan saamaansa omaisuutta tai rikoshyötyä.
Esityksen taustalla on OECD:n yhteydessä työskentelevän rahanpesun
vastaisen työryhmän (FATF) esittämä toistuva
kritiikki siitä, ettei itsepesua ole Suomen lainsäädännössä säädetty
rangaistavaksi. Suurin osa Euroopan maista on kriminalisoinut
itsepesun.
Rahanpesu on rikoslaissa määritelty liitännäiseksi
teoksi, joka aina edellyttää esirikosta, jolla saadaan
se omaisuus tai hyöty, jota myöhemmin pestään.
Jos rahanpesijä on itse osallinen kyseiseen esirikokseen,
häntä ei nykyisin tuomita rahanpesusta. Voimassa
olevan lainsäädännön mukaan
rahanpesu on tällöin esirikoksen rankaisematon
jälkiteko. Tämä perustuu näkemykseen siitä,
että rahanpesu tulee riittävästi arvostelluksi
jo esirikoksesta rangaistaessa, sillä rahanpesu on otettu
huomioon esirikosten rangaistusasteikossa.
Nykytila huomioon ottaen itsepesun rangaistavaksi säätäminen
edellyttää sen huolellista arvioimista, onko tällainen
sääntely tarpeen ja muodostavatko rikosoikeudelliset
periaatteet esteen tällaiselle sääntelylle.
Lakivaliokunnan käsittelyssä on käynyt
selkeästi ilmi, että itsepesun rangaistavaksi
säätämisessä on kyse monimutkaisesta
asiakokonaisuudesta.
Lakivaliokunta on esitystä harkittuaan päätynyt
kannattamaan itsepesun säätämistä rangaistavaksi.
Asian arvioinnissa valiokunta on antanut erityistä merkitystä sille,
että rangaistavuuden alan laajentaminen on rikoslain 32
luvun 11 §:n 1 momentissa tehty suppeasti
ja rajoitetuin edellytyksin: itsepesusta voitaisiin jatkossa
tuomita, jos rahanpesurikos on törkeä ja muodostaa
tekojen jatkuvuus ja suunnitelmallisuus huomioon ottaen
olennaisimman ja moitittavimman osan rikoskokonaisuudesta. Lähtökohtana
säilyisi siten jatkossakin se, että itsepesu on
esirikoksen rankaisematon jälkiteko, ja rahanpesurikosten
rangaistavuuden alaa laajennettaisiin vain kaikkein moitittavimpiin
tekoihin.
Esityksen tarkoituksena on paikata nykytilaa erityisesti sellaisissa
tapauksissa, joissa rahanpesijän osallisuus esirikokseen
on vähäinen. Nykyisin rahanpesijä voi
tällaisessakin tapauksessa pestä esirikoksella
saatua rahaa ilman rangaistusuhkaa rahanpesusta, vaikka hän
olisi toiminut vain vähäisenä avunantajana
esirikokseen. Tätä voidaan pitää epäkohtana
erityisesti torjuttaessa kansainvälistä huumausainerikollisuutta
ja muuta järjestäytynyttä talousrikollisuutta.
Sitä, kuinka yleisiä vähäisen
avunantajan tapaukset käytännössä ovat,
ei ole järjestelmällisesti tutkittu, mutta nykytilan
ongelmallisuus on havaittu esitutkinta- ja syyttäjäviranomaisten
käytännön toiminnassa.
Rikosoikeudelliset periaatteet eivät valiokunnan näkemyksen
mukaan muodosta estettä rahanpesurikosten rangaistavuuden
alan laajentamiselle itsepesuun siten kuin esityksessä on ehdotettu,
sillä edellä mainituissa tapauksissa on mahdollista
katsoa, että rahanpesu ei tule otetuksi riittävästi
huomioon esirikoksesta rangaistaessa. Itsepesun rangaistavaksi säätäminen
esitetyllä tavalla ei olisi myöskään
vastoin nk. ne bis in idem -kieltoa, koska valiokunnan näkemyksen
mukaan kyse ei olisi tuomitsemisesta kahdesti "samasta teosta".
Edellä olevan perusteella lakivaliokunta puoltaa rahanpesurikosten
rangaistavuuden laajentamista itsepesuun esityksen mukaisesti. Valiokunnalla
ei ole huomauttamista itse säännösehdotuksen
sisältöön.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota esirikoksen
syyksilukemiseen ja vanhentumiseen, sillä nämä kysymykset
ovat valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden keskuudessa herättäneet erisuuntaisia
näkemyksiä. Hallituksen esityksen perustelujen
mukaan rahanpesusta tuomitseminen ei edellyttäisi, että myös
esirikos syyksiluetaan, vaikka se olisi esitetyn säännöksen
nojalla mahdollista. Se, syyksiluetaanko molemmat teot vai ei, jäisi
siten perustelujen mukaan oikeuskäytännön
varaan. Esitystä edeltäneessä työryhmän
mietinnössä sen sijaan katsottiin, että itsepesusta
tuomitseminen edellyttäisi, että myös esirikos
syyksiluetaan. Tällaisesta rajauksesta on siten esityksessä luovuttu.
Esityksen perusteluista ilmenee myös, että niissä tilanteissa, joissa
itsepesusta voidaan esityksen mukaan tuomita, itsepesu olisi rangaistavaa
siitä riippumatta, onko esirikos vanhentunut.
Lakivaliokunta yhtyy esityksen perusteluista ilmenevään
näkemykseen siitä, että on jossain määrin
periaatteellisesti pulmallista lähteä siitä, ettei
itsepesusta tuomitseminen edellytä esirikoksen syyksilukemista.
Tämä johtuu siitä, että itsepesu
on kiinteässä yhteydessä esirikokseen, minkä vuoksi
on mahdollista katsoa, ettei itsepestävää rahaa
ole, jos esirikosta ei lueta syyksi. Valiokunnan mukaan on kuitenkin
painavia perusteita sille, ettei aseteta tiukkoja vaatimuksia siitä,
että esirikos tulisi syyksilukea ja että se ei saisi
olla vanhentunut. Voidaan ensinnäkin todeta, ettei tällaisia
vaatimuksia ole oikeuskäytännössä asetettu
muissakaan rahanpesutapauksissa, joissa rahanpesijä on
syyllistynyt vain rahanpesuun olematta osallinen esirikokseen.
Valiokunnan mielestä itsepesutilanteisiin on johdonmukaisuus-
ja selkeyssyistä perusteltua soveltaa samoja periaatteita
kuin normaaliin rahanpesuun, jollei ole painavaa perustetta
poiketa tästä. Tämä helpottaa
rahanpesusäännösten tulkitsemista ja
soveltamista käytännössä.
Koska rahanpesun rangaistavuus edellyttää lain
mukaan rikoksella hankittuun omaisuuteen, rikoksen tuottamaan hyötyyn
tai näiden tilalle tulleeseen omaisuuteen kohdistuneita
toimia, esirikos on kuitenkin käytännössä tarpeen
tutkia tämän edellytyksen täyttymisen
selvittämiseksi. Tästä ei kuitenkaan
seuraa, että esirikos tulisi myös lukea syyksi.
Tällainen vaatimus ei olisi myöskään
prosessiekonomisesti järkevä erityisesti niissä tapauksissa,
joita itsepesu esityksen mukaisesti koskisi, eli tapauksissa, joissa
on kyse törkeästä rahanpesusta ja osallisuus
esirikokseen on vähäinen. Tällaisissa
tapauksissa on sen sijaan perusteltua ja tarkoituksenmukaista, että voimavaroja
kohdennetaan moitittavimman rikoksen selvittämiseen. Lisäksi
vaatimukset esirikoksen syyksilukemisesta ja siitä, ettei
se saisi olla vanhentunut, olisivat valiokunnan mielestä juuri
esityksessä tarkoitettuja tapauksia ajatellen ongelmallisia
ja saattaisivat vesittää sääntelyn
tarkoitusta, jos lievemmin rangaistava esirikos jatkossakin estäisi
ankarammin rangaistavasta törkeästä rahanpesusta
tuomitsemisen. Esimerkiksi osallisuuden myöntäminen
vähäiseen esirikokseen, joka on vanhentunut, voisi johtaa
siihen, ettei törkeästä rahanpesusta
voitaisi tuomita.
On myös otettava huomioon, että huumausaine-
ja talousrikollisuus on yhä järjestäytyneempää ja
rajat ylittävää, jolloin esirikokset ja
rahanpesurikokset voidaan tehdä eri maissa. Jos itsepesusta
tuomitseminen edellyttäisi esirikoksen syyksilukemista,
saattaisi tämä vaatimus johtaa siihen, ettei Suomessa
voitaisi tuomita itsepesusta. Esimerkiksi toiseen valtioon kohdistunutta
verorikosta ei voida syyksilukea Suomessa.
Vaatimus esirikoksen syyksilukemisesta saattaisi myös
olla vaikeasti tulkittavissa tuomion oikeusvoimaa koskevien oppien
kannalta ja aiheuttaa riskin hankalista tuomion purkutilanteista.
Tällainen tilanne saattaisi syntyä esimerkiksi
silloin, kun esirikoksesta on tuomittu lainvoimainen rangaistus
ja myöhemmin ilmenee esirikosta ankarammin tuomittava itsepesuna tuomittava
rahanpesurikos. Esirikosta koskeva tuomio saatettaisiin joutua purkamaan
yhteisen rangaistuksen tuomitsemiseksi molemmista rikoksista.
Valiokunnan käsityksen mukaan rikoslain 6 ja 7 luvun
säännökset mahdollistavat oikeudenmukaisten
rangaistusten määräämisen rikoskokonaisuudesta.
Jos esirikos luetaan syyksi, rangaistuksen mittaamisessa tulee ottaa
huomioon esirikoksen ja itsepesun muodostama rikoskokonaisuus.
Jos itsepesu on tässä kokonaisuudessa moitittavampi
osa, rangaistuksen mittaamisessa on lähtökohtana
rahanpesurikoksesta aiheutuva ankarampi rangaistus. Sellaisessa
tapauksessa, jossa esirikosta ei lueta syyksi tai se on vanhentunut,
rangaistus määrätään
vain rahanpesurikoksen perusteella.
Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa näkemyksenään
myös, että itsepesun syyteoikeus vanhenee itsenäisesti
esirikoksen syyteoikeuteen nähden. Tämä näkemys
noudattaa vakiintunutta kotimaista ja kansainvälistä tulkintaa. Vanhentumisajan
alkamisen kannalta merkitystä on rikoksen tekohetkellä.
Rahanpesurikoksen tekohetken osalta valiokunta viittaa korkeimman
oikeuden ratkaisuun KKO 2006:39, jonka mukaan rahanpesurikoksen
tunnusmerkistön täyttymisen kannalta ei ole merkitystä sillä,
ryhtyykö tekijä omaisuuden haltuun saamisen jälkeen
vielä joihinkin muihin toimenpiteisiin saman omaisuuden
tai sen osan suhteen vai pitääkö hän
omaisuutta vain hallussaan. Rikoksessa ei myöskään
ole kysymys sillä aikaansaadun laittoman tilan ylläpitämisestä,
eikä tekoa siten voida pitää niin sanottuna
jatkuvana rikoksena, jollaisen kohdalla tekoaika päättyisi
vasta tuollaisen olotilan lakatessa. Ratkaisussa todetaan edelleen,
että samojen varojen säilyttäminen ja siirtäminen
edelleen eivät ole myöskään
merkinneet sellaisia uusia tekoja, jotka voitaisiin ja tulisi katsoa
osaksi samaa, rahojen vastaanottamisella alkanutta rikosta ja joilla
sen vuoksi voisi olla rikoksen tekoaikaa pidentävä vaikutus.
Ratkaisusta näin ollen ilmenee, että rahanpesun
tunnusmerkistön kerran täytyttyä samaan
rikoshyötyyn kohdistuvia saman tekijän suorittamia
uusia toimia ei lähtökohtaisesti voida arvioida
enää alkuperäisestä rahanpesuteosta
erillisinä rikoksina, koska tekijä voi pestä samaa
omaisuutta vain kerran.
Rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen sisältyvän
taannehtivuuskiellon mukaan rikoksesta ei voida tuomita ankarampaa
rangaistusta kuin siitä on tekohetkellä laissa
säädetty. Selvyyden vuoksi lakivaliokunta toteaa,
että ehdotettua rikoslain 32 luvun 11 §:n
1 momenttia voidaan soveltaa vain sellaisissa tapauksissa, joissa
kaikki rangaistavuuden perustavat seikat ajoittuvat lain voimaantulon
jälkeen. Säännöksessä tarkoitetun
rikoskokonaisuuden on siten kokonaisuudessaan ajoituttava lain voimaantulon
jälkeen.
Rahanpesun kohteen menettämisseuraamusta koskevan rikoslain
32 luvun 12 §:n 1 momentin mukaan omaisuus,
joka on ollut 6, 7, tai 9 §:ssä tarkoitetun
rikoksen kohteena, on tuomittava valtiolle menetetyksi. Momentin
sanamuoto on pakottava. Hallituksen esityksessä esitetään
nyt, että pykälään lisätään uusi
3 momentti, joka mahdollistaa menettämisseuraamuksen
yhteensovittamisen esirikoksen asianomistajan vahingonkorvausvaatimuksen
kanssa. Valiokunta pitää muutosta kannatettavana,
sillä se parantaa esirikoksen asianomistajan asemaa. Yhteensovittamisen
mahdollistavan nimenomaisen sääntelyn tarve on
noussut esiin pohdittaessa rahanpesurikosten rangaistavuuden
alan laajentamista itsepesuun. Uusi 3 momentti on kuitenkin kirjoitettu
tätä yleisempään muotoon, mikä mahdollistaa
säännöksen soveltamisen myös muissa
tapauksissa.