Yleisperustelut
Voimassa olevat avioliittoa koskevat, kansalaisuusperiaatteeseen
perustuvat kansainvälis-yksityisoikeudelliset säännökset
eivät enää vastaa kansainvälistyneen
elämän tarpeita. Perintöoikeudelliset
kansainvälis-yksityisoikeudelliset säännökset
puuttuvat kokonaan Suomen lainsäädännöstä.
Hallituksen esitys joustavine ja valinnanvaraisine säännöksineen
onkin otettu myönteisesti vastaan.
Viime vuosina kansainvälis-yksityisoikeudellisia säännöksiä ei
enää ole kirjoitettu erillisiksi laeiksi, vaan
säännökset on sijoitettu asianomaisiin
kansallisiin aineellisoikeudellisiin lakeihin. Tätä uutta
kirjoitustapaa, jota on käytetty myös tässä esityksessä,
on pidetty asianmukaisena.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki avioliittolain muuttamisesta
6 §.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi
säännös siitä, että voimassa
olevan avioliiton lisäksi myös virallistettu parisuhde
muodostaa avioliiton esteen.
Uuden rekisteröityä parisuhdetta koskevan lain
2 §:n mukaan avioliitto muodostaa esteen parisuhteen rekisteröinnille.
Valiokunta on em. parisuhdetta koskevassa mietinnössään
(LaVM 15/2001 vp) todennut, että tarvitaan
nimenomainen säännös siitä,
että estevaikutus toimii myös toisinpäin.
Pykäläehdotus on siten tarpeen.
Kun parisuhdelain nimike muuttui eduskuntakäsittelyssä virallistetusta
parisuhteesta rekisteröidyksi parisuhteeksi, pykäläehdotusta
on vastaavasti tarkistettu.
12 §.
Pykälässä säädetään
niistä seikoista, joista kihlakumppanin on avioliiton esteiden
tutkinnassa ilmoitettava. Pykälän 2 momenttiin
ehdotetaan lisättäväksi säännös
velvollisuudesta ilmoittaa aikaisemmin solmitusta virallistetusta parisuhteesta
ja tällaisen suhteen purkautumisesta.
Kun eduskunta on, kuten edellä 6 §:n kohdalta
ilmenee, muuttanut parisuhteen nimen rekisteröidyksi parisuhteeksi,
pykälään on tehty vastaava korjaus.
27 §.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
säännös, jonka mukaan aviopuolisot on tuomittava
avioeroon ilman harkinta-aikaa myös silloin, kun avioliitto
on solmittu sellaisen virallistetun parisuhteen ollessa voimassa,
joka ei ole myöhemminkään purkautunut.
Valiokunta, edellä 6 §:n kohdalla esitettyyn viitaten,
on muuttanut parisuhteen nimen rekisteröidyksi parisuhteeksi.
112 §.
Pykälässä on säännökset
mm. suomalaisen papin oikeudesta vihkiä avioliittoon vieraassa
valtiossa.
Valiokuntakäsittelyssä on käynyt
ilmi, ettei hallituksen esittämä pykälämuotoilu
ratkaise sitä ongelmaa, joka esityksen perustelujen mukaan
on ollut tarkoitus ratkaista.
Suomessa on uskonnollisia yhdyskuntia, joissa ei ole pappeja.
Näissä vihkimisoikeus määräytyy
ao. yhdyskunnan järjestyssäännön
mukaan. Myös muiden yhteisöjen kuin suomalaisten
uskonnollisten yhdyskuntien palveluksessa on henkilöitä,
jotka saavat suomalaisessa uskonnollisessa yhdyskunnassa toimittaa
vihkimisen. Muun muassa puolustusvoimien palveluksessa oleville
YK:n suomalaisten valvontajoukkojen sotilaspapeille on myönnetty
vihkimisoikeuksia. Kirkon ulkosuomalaistyön pappien asema puolestaan
on monissa maissa järjestetty Suomen evankelisluterilaisen
kirkon ja paikallisen sisarkirkon välisellä yhteistyösopimuksella
siten, että kirkkohallituksen lähettämä suomalainen
pappi on palvelussuhteessa kohdemaan kirkkoon. Kohdemaan kirkon
yhteydessä toimii suomalainen seurakunta, joka tekee yhteistyötä Suomen
kirkon kanssa, mutta on osa kohdemaan kirkon organisaatiota. Vaikka
pappi on tällöin palvelussuhteessa kohdemaan kirkkoon,
hän säilyttää pappeutensa myös
Suomen kirkossa ja pysyy siten tuomiokapitulin valvonnassa.
Valiokunta ehdottaa 2 momentin muotoilemista uudelleen niin,
että em. näkökohdat on otettu huomioon.
119 §.
Pykälään ehdotetaan sijoitettavaksi
säännökset Suomen tuomioistuinten kansainvälisestä toimivallasta
avioeroa ja yhteiselämän lopettamista koskevassa
asiassa.
Valiokunta, edellä 6 §:n kohdalla esitettyyn viitaten,
on tehnyt 3 momenttiin lakiteknisiä korjauksia. Parisuhteen
nimi on muutettu rekisteröidyksi parisuhteeksi.
4. Laki rekisteröidystä parisuhteesta annetun lain
13 ja 14 §:n muuttamisesta (Uusi lakiehdotus)
Rekisteröityä parisuhdetta koskevan lain 13
ja 14 §:ssä on viittaussäännös
eräistä kansainvälisistä perhesuhteista
annetun lain sellaiseen pykälään, joka
edellä 2. lakiehdotuksessa ehdotetaan kumottavaksi ja siirrettäväksi
avioliittolakiin.
Viittaussäännösten oikaisemiseksi
valiokunta ehdottaa, että tässä yhteydessä hyväksytään uusi
lakiehdotus rekisteröidystä parisuhteesta annetun
lain 13 ja 14 §:n muuttamisesta. Uusi laki on luonteeltaan
lakitekninen ja se on tarkoitettu tulemaan voimaan samana päivänä kuin laki
rekisteröidystä parisuhteesta.