Perustelut
Yleistä
Käsitellessään hallituksen esitystä kriminaalipoliittisten
tehtävien ja rangaistusten täytäntöönpanotehtävien
uudelleen organisoinnista lakivaliokunta on todennut vankeinhoitoalan
koulutuksen uudistamistarpeet. Vanginvartijoiden koulutusta
on tarpeellista uudistaa niin, että vartijat pystyvät
myös uusiin, rangaistusten täytäntöönpanojärjestelmän
kehittymisen myötä monipuolistuviin tehtäviin
(LaVM 13/2000 vp).
Esityksessä ehdotetaan, että yleisen koulutusjärjestelmän
mukaisesti myös rangaistusten täytäntöönpanoalalla
järjestetään alan esimies- ja asiantuntijatehtäviin
pätevöittävää ammattikorkeakoulutasoista
opetusta. Ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto korvaa nykyisen vankeinhoitotutkinnon.
Esityksen perusteluissa esitetään nykyiseen koulutusjärjestelmään
liittyvät ongelmat ja puutteet.
Vankeinhoidon sisällöllinen muuttuminen edellyttää aikaisempaa
syvempää ja laaja-alaisempaa osaamista. Vankeinhoidon
perustutkinto ja vankeinhoitotutkinto muodostavat nykyisin yhdessä vankeinhoitoalan
opistotutkinnon. Nykyiset tutkinnot eivät ole yleisen koulutusjärjestelmän
mukaisia sijoittuessaan toisen asteen ja korkea-asteen väliin.
Tutkinnot eivät mahdollista jatko-opintoja, ja niiden antama
kelpoisuus rajoittuu suhteellisen suppeaan vankeinhoitoalaan.
Esityksen perusteluiden mukaan uusi tutkinto on nykyistä laaja-alaisempi.
Se antaa pätevyyden paitsi vankeinhoitoalan, myös
rangaistusten täytäntöönpanoalan
muihin tehtäviin, mahdollistaa siirtymisen työskentelemään
myös lähialoille sekä parantaa jatko-
ja täydennyskoulutusmahdollisuuksia.
Esitys ei tuo muutoksia vankeinhoidon perustutkintoon. Valiokunta
korostaa tarvetta kehittää myös perustutkintoa
siten, että se vastaa vankeinhoidon nykyisiä vaatimuksia.
Edellä mainitussa mietinnössään
valiokunta totesi, että vankilavirkailijoiden palkkausperusteita
on tarkistettava tehtävien vaativuuden ja uusien koulutusvaatimusten
mukaan. Palkkausta parantamalla on mahdollista saada alalle nykyistä paremmin
koulutettua henkilökuntaa.
Aikaisemman kannanottonsa mukaisesti valiokunta pitää vankeinhoitoalan
koulutuksen uudistamista tarpeellisena ja puoltaa esitykseen sisältyvän
lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin.
Ammattikorkeakouluopetuksen rahoitus
Uusi rikosseuraamusalan koulutus on ammattikorkeakouluopinnoista
annetun lain mukaista ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta,
jota rahoitetaan kuten muutakin vastaavaa opetusta. Valtio ja kunnat
vastaavat ammattikorkeakoulujen käyttökustannusten
rahoittamisesta siten, että kuntien rahoitusosuus on 43
ja valtion 57 prosenttia.
Hallintovaliokunta on puoltanut lakiehdotuksen hyväksymistä muilta
kuin rahoitusratkaisua koskevin osin. Perusteluinaan valiokunta
on esittänyt, että vankeinhoito on valtion tehtävä ja valtio
on tähän asti rahoittanut kokonaan vankeinhoidon
koulutuksen. Hallintovaliokunta on sitä mieltä,
että koulutusohjelma aiempaa laaja-alaisempanakaan tuskin
merkittävästi pätevöittää koulutettavia
sosiaalialan tehtäviin. Kyse on selkeästi valtion
intressissä olevan koulutuksen kustannusten siirtämisestä kuntien
osittain maksettaviksi. Hallintovaliokunta on katsonut, että ehdotus
sisältää uuden tehtävän
kunnille. Tämän vuoksi ehdotuksen tulee sisältää asianmukainen
rahoitussuunnitelma koulutuksesta kunnille aiheutuvien kustannusten
kattamiseksi.
Sivistysvaliokunta on puolestaan lausunnossaan todennut,
että ehdotettu järjestely soveltuu luontevasti
Suomen ammattikorkeakoulujärjestelmään.
Lakivaliokunta toteaa, ettei uudistuksessa ole kyse uuden tehtävän
siirtämisestä valtiolta kunnille, vaan ainoastaan
olemassa olevan koulutusjärjestelmän kehittämisestä palvelemaan
paremmin työnantajien tarpeita. Ammattikorkeakoulujärjestelmä luotiin
juuri tätä tarkoitusta varten eli tuottamaan yliopistoja
selkeämmin osaajia käytännön
ammatteihin ja asiantuntijatyöhön, olivatpa ne
sitten yksityisten työnantajien tai kuntien taikka valtion
piirissä.
Ehdotettu rahoitusmalli noudattaa ammattikorkeakouluopetuksen
sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmän
perusajatusta. Valtion ja kuntien välinen kustannustenjako
on, poliisi- ja sotilaskoulutusta lukuunottamatta, samanlainen kaikessa
koulutuksessa. Eri koulutusaloja ei siten pääsääntöisesti
erotella sillä perusteella, minkälaisiin ammatteihin
koulutuksesta valmistutaan tai kenen palvelukseen koulutettavat
tulevat hakeutumaan. Lakivaliokunnan mielestä rikosseuraamusalan
koulutusohjelman osalta ei ole perusteltua poiketa ammattikorkeakoulujärjestelmän
yleisestä rahoitusmallista.
Ottaen huomioon vankeinhoidon ammattikorkeakouluopintoihin otettavien
opiskelijoiden pieni määrä, noin 20 opiskelijaa
vuodessa, esityksen vaikutukset valtion ja kuntien talouteen ja
niiden väliseen kustannustenjakoon ovat rahoitusjärjestelmän
kokonaisuuden kannalta marginaaliset. Kuntien osalta koulutuksen
taloudellinen rasitus jakaantuu asukasmäärien
mukaisessa suhteessa.