Yleisperustelut
Rattijuopumussäännöksiä uudistettiin
1990-luvulla kahdesti. Vuonna 1994 säädettiin
nykyiset veren alkoholipitoisuuden promillerajat, mahdollistettiin
kuljettajan veren alkoholipitoisuuden määritteleminen
uloshengitysilmasta sekä määriteltiin
veren ja hengitysilman alkoholipitoisuuksien vastaavuus.
Vuonna 1999 liikennerikossäännökset
uudistettiin ja liikennemuotoja koskevat juopumussäännökset
keskitettiin rikoslain 23 lukuun. Veren tai hengitysilman alkoholipitoisuuden
rajoihin tai vastaavuussuhteisiin ei tuolloin tehty muutoksia. Sen
sijaan tieliikennettä koskenut erillinen rikossäännös
huumaantuneena ajamisesta kumottiin ja rattijuopumuksen ja törkeän rattijuopumuksen
tunnusmerkistöjä muutettiin siten, että niiden
perusteella rangaistaan myös henkilöä,
joka on käyttänyt muuta huumaavaa ainetta kuin
alkoholia tai tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen
kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin
on huonontunut.
Käytännössä kuljettajan
suorituskyvyn arviointi on osoittautunut hankalaksi. Liikenneturvallisuuden
parantamiseksi ehdotetaan otettavaksi liikenteessä käyttöön
ns. huumausaineiden nollatoleranssi, jolloin ei enää tarvitse
selvittää, onko huumausaine vaikuttanut ajokykyyn
tai kykyyn suoriutua muista liikenteeseen liittyvistä tehtävistä.
Koska nykyisten tutkimustulosten mukaan laissa säädetty
veren ja uloshengitysilman alkoholipitoisuuden suhde ei vastaa toisiaan,
on lakia muutettava.
Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Huumausaineen toteaminen
Ehdotuksen mukaan ratti-, ilmaliikenne- ja junaliikennejuopumuksesta
voidaan tuomita henkilö, joka on käyttänyt
huumausainetta niin, että hänen veressään
on ajon tai tehtävän aikana tai sen jälkeen
käytetyn huumausaineen vaikuttavaa ainetta tai
sen aineenvaihduntatuotetta.
Valiokunta pitää perusteltuna, että rangaistavuuden
edellytykseksi asetetaan huumausaineen toteaminen verestä.
Huumausaineet ovat käytön jälkeen yleensä todettavissa
verestä, toisin kuin virtsasta, suhteellisen lyhyen ajan.
Esimerkiksi kannabis on todettavissa viimeisen käytön
jälkeen verinäytteestä alle vuorokauden mutta
virtsanäytteestä jopa usean viikon ajan. Nollarajan
asettaminen verikokeeseen eikä virtsakokeeseen perustavaksi
rajaa liikennejuopumussäännösten ulkopuolelle
sellaisen huumausaineen käytön, jolla ei ole vaikutusta
liikenneturvallisuuteen.
Poliisi tekee liikennevalvonnan yhteydessä pakkokeinolain
6 luvun 3 §:n mukaisia puhalluskokeita alkoholin tai muun
huumaavan aineen toteamiseksi. Tällä hetkellä ei
ole olemassa luotettavia ja nopeita testauslaitteita huumausaineiden
käytön toteamiseksi tai seulontamenettelyssä käytettäväksi.
Koska virtsa- ja verikokeen ottaminen on pakkokeinolain 5 luvun
9 §:n mukaista henkilön katsastusta, se saadaan
tehdä henkilölle, jota todennäköisin
syin epäillään rattijuopumuksesta tai
rikoksesta, jonka ankarin rangaistus on enemmän kuin kuusi
kuukautta vankeutta. Huumeiden käytön luotettavan
seulontamenetelmän puuttumisen vuoksi pakkokeinojen käyttö edellyttää käytännössä
esimerkiksi ajotapavirheeseen
perustuvaa rikosepäilyä.
Huumausaineiden nollaraja ei koske luvallisten lääkkeiden
käyttöä. Niiden käyttö olisi
liikenteessä nykyiseen tapaan rangaistavaa vain, jos käyttö heikentää kuljettajan
suorituskykyä. Esityksen perusteluista (s. 10—11)
käy selkeästi ilmi, miksi tällainen rajaus
on käytännön kannalta tarpeellinen.
Valiokunta korostaa, että syyttäjä on
oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 1 §:n 2 momentin
perusteella velvollinen näyttämään,
minkälaista lääkettä rattijuopumuksesta
epäilty kuljettaja on käyttänyt. Syytetyllä ei
ole velvollisuutta osallistua oman rikoksensa selvittämiseen
eikä näyttövelvollisuutta voida hänelle
asettaa. Käytännössä rikoksesta
epäillyllä on kuitenkin usein paras mahdollisuus
osoittaa lääkeaineen laillisuus esimerkiksi esittämällä hänelle
annettu lääkemääräys.
Huumausaineiden käytön pikatestauslaitteita kehitetään
parhaillaan. Esityksen perusteluissa (s. 12/I) arvioidaan
laitteiden käyttöönoton olevan mahdollista
lähivuosina. Valiokunta yhtyy esityksen perusteluiden käsitykseen,
että laitteiden käyttöönotto
saattaa edellyttää pakkokeinolain säännösten
muuttamista. Samalla on arvioitava myös väliaikaiseen
ajokieltoon määräämistä koskevien
säännösten tarkistamista, koska ne soveltuvat
vain alkoholin nauttimiseen perustuvaan rattijuopumukseen.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki rikoslain 23 luvun muuttamisesta
12 §. Määritelmät.
Määritelmäsäännökseen
ehdotetaan lisättäväksi uusi 1 a kohta
huumausaineen määritelmästä.
Säännösehdotus on sovitettava yhteen
hallituksen esitykseen HE 141/2002 vp sisältyvän 6. lakiehdotuksen
kanssa, jossa ehdotetaan muutettavaksi mm. tätä samaa
pykälää. Laki on tarkoitettu tulemaan
voimaan vuoden 2003 alusta.
Liikennevaliokunta on mietinnössään
(LiVM 19/2002 vp) puoltanut lakiehdotuksen
hyväksymistä. Lakiehdotusten yhteensovittamiseksi
lakivaliokunta ehdottaa, että hallituksen esityksen HE
141/2002 vp perusteella muutettuun 12 §:ään lisätään
tämän esityksen mukaisesti uusi 1 a kohta.
Tämän johdosta lakiehdotuksen johtolausetta on
tarkistettava.
3. Laki liikennevakuutuslain 7 ja 20 §:n muuttamisesta
Liikennevakuutuslain 7 ja 20 §:ää ehdotetaan muutettavaksi
myös parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä HE 223/2002
vp. Tuossa ehdotuksessa on ennakoitu nyt puheena olevan
hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 1—7 §:n
muutokset veren ja uloshengitysilman alkoholipitoisuuden suhdelukuihin.
Liikennevaliokunta on mietinnössään (LiVM
12/2002 vp) puoltanut lakiehdotuksen hyväksymistä.
Tämän seurauksena 3. lakiehdotus on tarpeettomaksi
käyneenä hylättävä.
Lakivaliokunnan ehdottama esitysten yhteensovittaminen edellyttää,
että kummankin esityksen perusteella säädettävät
lait tulevat voimaan samanaikaisesti.