Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki vankeuslain 12 luvun muuttamisesta
         
         12 luku. Kirjeenvaihto ja puhelut
         
         1 §. Kirjeenvaihto ja kirjeiden tarkastaminen.
         
         Pykälän voimassa olevan 1 momentin kolmannen
            virkkeen mukaan kirje tai muu postilähetys saadaan avata,
            jos yksittäistapauksessa on perusteltua syytä epäillä,
            että se sisältää lain 9 luvun
            1 §:n 1 tai 2 momentissa tarkoitettuja kiellettyjä esineitä tai
            aineita. Ehdotetun muutoksen mukaan kirje tai muu postilähetys
            saadaan avaamisen lisäksi tällaisissa tapauksissa
            myös tarkastaa sitä lukematta. 
         
         
         Kuten perustuslakivaliokunta lausunnossaan toteaa, ehdotuksessa
            on kyse säännöksen nykyisen sanamuodon
            täsmentämisestä. Säännös
            ei ole kuitenkaan sanonnallisesti onnistunut, koska se ei selkeästi
            viittaa kieltoon lukea postilähetyksen sisältämää luottamuksellista viestiä. Tämän
            vuoksi lakivaliokunta on tarkistanut säännöksen
            muotoilua. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan säännöksessä käytetyn
            sanan "yksittäistapauksessa" on valiokunnan alkuperäisestä tarkoituksesta
            poiketen soveltamiskäytännössä tulkittu viittaavan
            vain yksittäiseen postilähetykseen eikä esimerkiksi
            sen vastaanottajaan liittyviin syihin. Säännöksen
            tulkinnan selventämiseksi valiokunta ehdottaa, että kyseinen
            sana poistetaan. Tällöin avaamiseen
            ja tarkastamiseen johtava "perusteltu syy" voi liittyä esimerkiksi lähetykseen
            itseensä, sen vastaanottajaan ja hänen käyttäytymiseensä vankilassa
            tai postilähetyksen lähettäjän
            aiemmasta toiminnasta saatuihin kokemuksiin. Valiokunta korostaa
            kuitenkin säännöksen soveltamisen myös
            jatkossa edellyttävän, että avaamisen
            ja tarkastamisen tueksi on oltava jokin edellä mainitun
            kaltaisiin seikkoihin liittyvä konkreettinen syy. 
         
         
         Momentin uudeksi neljänneksi virkkeeksi ehdotetaan
            hallituksen esityksessä säännöstä,
            jonka mukaan kirje tai muu postilähetys voidaan avata "esineen
            tarkastamiseksi", jos kirjeen muodosta tai koosta voidaan päätellä,
            että se sisältää muutakin
            kuin luottamuksellisen viestin. Menettelyn osalta säännöksessä viitataan lain
            16 luvun 2 §:ään. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan huomauttanut, että tavaraa
            sisältävää postipakettia ei
            sinänsä ole pidettävä perustuslaissa
            tarkoitettuna luottamuksellisena viestinä ja että tämän kannan
            valossa ehdotettu säännös ei ole perustuslain
            kannalta ongelmallinen. Se on kuitenkin pitänyt asianmukaisena,
            että toimenpiteen tarkoitukseksi säädetään — esineen
            tarkastamisen asemesta — sen selvittäminen, sisältääkö postilähetys
            kiellettyjä esineitä tai aineita. Lakivaliokunta
            ehdottaa, että säännöksen sanamuotoa
            tarkistetaan tämän mukaisesti.
         
         
         Perustuslakivaliokunta katsoo lausunnossaan myös, että ehdotettua
            säännöstä on syytä täsmentää sisällyttämällä siihen
            nimenomainen kielto lukea postilähetyksessä mahdollisesti
            olevaa luottamuksellista viestiä. Lakivaliokunta ehdottaa
            säännöstä muutettavaksi esitetyllä tavalla.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan huomautuksen vuoksi lakivaliokunta on
            myös tarkastellut säännöksessä olevaa
            viittausta lain 16 luvun 2 §:ään. Kyseinen
            säännös koskee vankien asuintilojen ja heidän
            vankilan alueella olevan omaisuutensa tarkastamista. Lakivaliokunnan
            mielestä postilähetysten tarkastaminen
            on syytä säännöstasollakin pitää tällaisesta
            toiminnasta selvästi erillisenä menettelynä.
            Siksi valiokunta on poistanut mainitun viittauksen.
         
         
         Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan otettavaksi kokonaan
            uusi säännös, joka koskee vain suljettuja
            vankiloita ja vain sinne saapuvia kirjeitä. Sen mukaan
            tällaisessa vankilassa olevalle vangille saapunut kirje
            tai muu postilähetys saadaan aina avata ja sen sisältö tarkastaa
            sitä lukematta.
         
         
         Koska ehdotettu säännös mahdollistaa
            kaikkien sen soveltamisalaan kuuluvien postilähetysten
            avaamisen, perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt
            sitä hyvin laajana. Toisaalta se on katsonut, että suljetuissa
            vankiloissa olevien henkilökohtainen turvallisuus
            muodostaa sellaisen painavan ja hyväksyttävän
            lisäsyyn, jonka vuoksi on perusteltua pyrkiä tehokkaasti estämään
            kiellettyjen aineiden ja esineiden kulkeutuminen niihin. Tästä näkökulmasta
            perustuslakivaliokunta on pitänyt asianmukaisena, että ehdotettu
            säännös on rajattu koskemaan vain vankilaan
            saapuvia lähetyksiä. Se on kuitenkin kiinnittänyt
            huomiota siihen, että itse säännöstekstissä ei
            ole mitään mainintaa avaamisen ja tarkastamisen
            tarkoituksesta. Tämän vuoksi lakivaliokunta ehdottaa
            säännöstä täydennettäväksi
            niin, että lähetyksen saa avata sen tutkimiseksi,
            sisältääkö se pykälässä tarkoitettuja kiellettyjä esineitä tai
            aineita.
         
         
         Pykälän 3 momentiksi ehdotetaan otettavaksi voimassa
            olevan lain 2 momentti muuttamattomana. 
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä ehdotuksen mukainen pykälän
            sisäinen systematiikka jää epäselväksi.
            Ehdotuksen mukaan 1 momentissa säädettäisiin
            sekä lähetysten tarkastamisesta niitä avaamatta
            että oikeudesta avata lähetyksiä. Käytännössä useimmin
            sovellettava, suljettuihin vankiloihin tulevia lähetyksiä koskeva
            säännös lähetysten avaamisesta
            olisi kuitenkin sijoitettuna erilliseksi 2 momentiksi.
         
         
         Pykälän selkeyttämiseksi lakivaliokunta
            ehdottaa sen muotoiltavaksi niin, että 1 momenttiin otetaan
            perussäännös vangin oikeudesta kirjeenvaihtoon
            ja säännös siitä, missä tarkoituksessa
            lähetykset saadaan tarkastaa niitä avaamatta.
            Pykälän 2 momenttiin valiokunta ehdottaa keskitettäväksi
            kaikki lähetyksen avaamiseen oikeuttavat säännökset.
            Lisäksi valiokunta ehdottaa, että momentin yksinkertaistamiseksi
            lähetysten sisältämien esineiden tutkimiseen
            liittyvät säännökset yhdistetään.
         
         
         Valiokunta on lisäksi tarkistanut pykälän
            otsikkoa sen sisältöä paremmin vastaavaksi.
         
         
         Tarkastusta varten avatut kirjeet toimitetaan vangille uudelleen
            suljettuna. Tästä säädetään vankeudesta
            annetun valtioneuvoston asetuksen (509/2006)
            39 §:n 2 momentissa. Valiokunta on kiinnittänyt
            huomiota siihen, että säännöksestä ei
            käy ilmi, millä tavoin sulkeminen on tehtävä. Sen
            mielestä oikeusministeriön on syytä harkita sääntelyn
            täsmentämistä tältä osin.
            Sama koskee tutkintavankeudesta annetun valtioneuvoston asetuksen
            (510/2006) 11 §:n
            2 momenttia.
         
         
         2 §. Kirjeen lukeminen ja jäljennöksen
            ottaminen.
         
         
          Voimassa olevan pykälän 1 momentin mukaan
            vangille saapunut tai häneltä peräisin
            oleva kirje, muu postilähetys tai viesti saadaan lukea, jos
            se on yksittäistapauksessa perustellusta syystä tarpeen
            rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi, vankilan
            järjestystä uhkaavan vaaran torjumiseksi taikka
            vangin tai muun henkilön turvallisuuden suojelemiseksi.
            Momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
            perusteltua syytä tarkentavina määreinä maininta
            kyseisen vangin rikostaustasta, vankeusaikaisesta käyttäytymisestä tai postilähetyksen
            lähettäjästä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että kynnys
            luottamuksellisen viestin lukemiseen on myös ehdotetussa
            säännöksessä korkea ja toimenpiteen
            ankaruutta oikeasuhtaisesti vastaava. Se ei ole pitänyt
            ehdotusta perustuslain kannalta ongelmallisena. 
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä ehdotettu säännös on
            vankiloiden toiminnan kannalta tarkoituksenmukainen, minkä vuoksi
            valiokunta puoltaa sen ottamista lakiin. Valiokunta on kuitenkin
            kiinnittänyt huomiota siihen, että momenttiin
            lisättäväksi ehdotettujen määreiden
            joukossa ei mainita itse postilähetykseen liittyvää syytä.
            Käytännössä on kuitenkin mahdollista,
            että säännöksessä tarkoitettu
            perusteltu epäily liittyy esimerkiksi vangilta peräisin
            olevien kirjeiden osalta itse lähetykseen, kuten vastaanottajan
            henkilöön ja hänen aiempaan toimintaansa.
            Tämän vuoksi lakivaliokunta ehdottaa, että momenttiin lisätään
            maininta postilähetykseen liittyvistä seikoista.
         
         
         Valiokunta on samalla tarkentanut momentissa käytettyjä sanontoja.
            Koska nyt muutettavaksi ehdotettu momentti koskee kirjeiden lisäksi myös
            muita postilähetyksiä ja viestejä, valiokunta
            on myös tarkistanut pykälän otsikkoa.
         
         
         4 §. Kirjeenvaihto asiamiehen kanssa. (Uusi)
         
         Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttia täsmennettäväksi
            niin, että siinä tarkoitettu tarkastus suoritetaan
            lähetyksen sisältämää viestiä lukematta.
            Koska luvun 1 §:n nykyinen 2 momentti ehdotetaan
            siirrettäväksi sanotun pykälän
            3 momentiksi, on myös nyt esillä olevaan momenttiin
            sisältyvää viittausta tarkistettava.
         
         
         8 §. Kirjeenvaihto ja puhelut varmuusosastolla. (Uusi)
         
          Pykälän 1 momentissa säädetään
            niistä edellytyksistä, joilla varmuusosastolla
            olevalta vangilta peräisin oleva tai hänelle saapunut
            kirje tai muu postilähetys saadaan lukea. Lakivaliokunnan
            vankeuslain säätämisen yhteydessä esittämien
            syiden vuoksi (ks. LaVM 10/2005 vp, s. 12/II)
            viestin lukemisen edellytykset täyttyvät varmuusosastolla
            helpommin kuin tavalliselle osastolle sijoitetun vangin kohdalla.
            Momenttiin sisältyvä viestin lukemisen tarkoitusta
            määrittävä luettelo on nykyisessä laissa
            kuitenkin sama kuin 2 §:n 1 momentissa, jota edellä on
            ehdotettu muutettavaksi. Jotta oikeus viestin lukemiseen ei varmuusosastolla
            2 §:ään ehdotetun muutoksen
            vuoksi suhteellisesti kapenisi, on vastaava muutos tehtävä nyt
            esillä olevaan momenttiin. Lisäksi voimassa olevasta
            säännöksestä on — samoin
            kuin 2 §:ää koskevassa ehdotuksessa
            on tehty — poistettava tulkintaongelmia aiheuttanut "yksittäistapauksessa"-sana.
         
         
         Valiokunta on selvyyden vuoksi lisännyt momentin loppuun
            viittauksen myös menettelyä ja päätösvaltaa
            koskeviin luvun 10 ja 11 §:ään.
         
         
         11 §. Päätösvalta.
         
          Pykälän 1 momentissa säädetään
            siitä, kuka on toimivaltainen päättämään kirjeen
            ja muun postilähetyksen tarkastamisesta. Momenttiin ehdotetun
            muutoksen mukaan toimivalta tarkastamisesta ja avaamisesta päättämiseen
            siirrettäisiin valvonnan esimiestehtävissä toimivalta
            virkamieheltä alemmalle tasolle eli ohjaus- tai valvontatehtävissä toimivalle virkamiehelle.
            Suljettuihin vankiloihin saapuvien kirjeiden osalta ehdotetaan
            kuitenkin, että päätöksen kirjeen
            avaamisesta tekisi edelleen valvonnan esimiestehtävissä toimiva
            virkamies.
         
         
         Lakivaliokunta pitää perusteltuna, että tarkastustoiminnan
            joutuisuuden ja sujuvuuden takaamiseksi nykyistä päätöksentekotasoa
            lasketaan. Valiokunnan mielestä hallituksen esityksessä ei ole
            kuitenkaan esitetty syitä sille, että tästä perusratkaisusta
            huolimatta suljettuihin vankiloihin saapuvien kirjeiden avaamisen
            osalta päätöksentekotoimivalta säilytettäisiin
            edelleen esimiestasolla. Koska lähetyksen avaamisen ja
            sen sisällön tarkastamisen yhteydessä ei
            ole oikeutta tutustua luottamuksellisen viestin sisältöön, lakivaliokunta
            ehdottaa, että päätöksen myös näissä tapauksissa
            voi tehdä ohjaus- tai valvontatehtävissä toimiva
            virkamies. 
         
         
         Samalla valiokunta on tarkistanut säännöksen
            alkuosan sanamuodon vastaamaan 1 §:n 2 momentissa
            käytettyjä sanontoja.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan huomauttanut, että laissa
            ei ehdoteta rajoitettavaksi viestien lukemiseen oikeutettujen
            virkamiesten piiriä. Luottamuksellisten viestien salaisuuden
            suojan kannalta on sen mielestä kuitenkin tärkeää,
            että tällainen toimivalta annetaan vain joillekin
            tehtävään nimetyille virkamiehille. 
         
         
         Lakivaliokunta pitää perustuslakivaliokunnan
            esittämää rajausta aiheellisena. Voimassa olevan
            lain 11 §:n 2 momentin mukaan kirjeen, muun postilähetyksen
            tai viestin lukemisesta, pidättämisestä ja
            jäljennöksen ottamisesta päättää turvallisuudesta
            vastaava virkamies. Nykysääntely ei lakivaliokunnan
            arvion mukaan ole tarkoituksenmukainen, minkä vuoksi lukemiseen oikeutettujen
            virkamiesten piiriä on tässä yhteydessä tarpeen
            muuttaa. Uusi rajaus on kuitenkin syytä tehdä joustavasti
            siten, että tehtävää suorittavaa
            henkilöstöä on käytännön
            vaatimuksiin nähden riittävästi mutta
            samalla yksittäisessä vankilassa niin vähän
            kuin mahdollista. Lisäksi valvonnan kannalta on perusteltua,
            että on jatkuvasti selvää, ketkä tällaisesta
            toiminnasta konkreettisesti vastaavat. Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan koulutuksensa puolesta tällaiseen tehtävään
            soveltuvat parhaiten valvonnan esimiestehtävissä toimivat
            virkamiehet. Koska viestin lukeminen voi antaa aiheen päättää myös siitä,
            että viestistä otetaan jäljennös
            taikka että lähetys tai viesti pidätetään,
            on päätöksentekotoimivalta myös
            näistä toimenpiteistä osoitettava
            samoille henkilöille kuin oikeus viestin lukemiseen. Valiokunnan
            mielestä tehtäviä suorittavien
            henkilöiden nimeäminen on sopivinta antaa kunkin
            vankilan turvallisuudesta vastaavan virkamiehen tehtäväksi.
            Viestien lukemiseen oikeutettuja henkilöitä voi
            luonnollisesti olla samanaikaisesti useita.
         
         
         Edellä esitetyistä syistä lakivaliokunta
            ehdottaa pykälän 2 momenttia muutettavaksi
            niin, että kirjeiden ja muiden postilähetysten
            sisältämiä viestejä sekä muita
            viestejä saavat lukea ja jäljennöksen
            ottamisesta sekä lähetyksen tai viestin pidättämisestä päättää turvallisuudesta
            vastaava virkamies tai hänen tällaisiin tehtäviin erikseen
            nimeämänsä valvonnan esimiestehtävissä toimivat
            virkamiehet. Viestin voivat ehdotetun säännöksen
            mukaan kuitenkin lukea myös ne Vankeinhoitolaitoksen virkamiehet,
            joilla henkilötietojen käsittelystä rangaistusten
            täytäntöönpanossa
            annetun lain (422/2002) 15 §:n 2 momentin
            mukaan on oikeus käsitellä turvallisuustietorekisterin
            tietoja. Tämä on tarpeen vankiloiden käytännön
            toiminnan kannalta, sillä näillä henkilöillä on
            tehtäviensä vuoksi mahdollisuus havaita viesteistä sellaista,
            mitä niistä muutoin saattaisi olla vaikea lukea.
         
         
         11 a §. Vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto.
            (Uusi)
         
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt aiheellisena,
            että esityksen jatkokäsittelyssä selvitetään,
            onko sääntely luottamuksellisia viestejä vankiloissa
            käsittelevien virkamiesten salassapitovelvollisuudesta
            ajanmukaista. Saatujen tietojen mukaan vankiloissa toimivien virkamiesten
            salassapitovelvollisuus perustuu nykyisellään
            lähinnä viranomaisten toiminnan julkisuudesta
            annettuun lakiin (621/1999). Koska vangeille
            saapuvien tai heiltä peräisin olevien kirjeiden
            ja muiden postilähetysten tai viestien ei voida katsoa
            kuuluvan mainitun lain soveltamisalaan, niitä käsittelevien
            virkamiesten salassapitovelvollisuuden laajuus ja sen oikeudellinen
            peruste ovat nykyisellään epäselviä.
         
         
         Tämän vuoksi lakivaliokunta ehdottaa, että lakiin
            lisätään tässä yhteydessä uusi
            pykälä, jossa säädetään
            vankien viestintää tämän luvun perusteella
            tarkkailevien virkamiesten salassapitovelvollisuudesta. Pykälän 1
               momentti kattaa sekä kiellon oikeudettomasti paljastaa
            tällaisessa tehtävässä saatua
            tietoa että kiellon käyttää sitä omaksi
            tai toisen hyödyksi taikka toisen vahingoksi. Ensin mainittu
            kielto koskee nimenomaisesti vain tiedon oikeudetonta paljastamista,
            eikä sillä estetä esimerkiksi lain 19
            luvun 2 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen
            tekemistä poliisille, muulle esitutkintaviranomaiselle
            tai syyttäjälle. Vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto
            ovat voimassa myös sen jälkeen, kun virkamies
            eroaa viranomaisen palveluksesta tai kyseisen tehtävän
            hoitaminen muutoin päättyy.
         
         
         Aineellisesti säännöksessä tarkoitettu
            salassapitovelvollisuus koskee sekä viestin varsinaista sisältöä että viestinnän
            osapuoliin liittyviä tunnistamistietoja. Tämä johtuu
            siitä, että perustuslakivaliokunta on vakiintuneessa
            käytännössään katsonut
            myös viimeksi mainittujen kuuluvan luottamuksellisen viestin
            salaisuuden piiriin, joskaan ei sen ydinalueelle (ks. esim. PeVL 23/2006
               vp, PeVL 16/2004 vp, PeVL
               10/2004 vp ja PeVL 9/2004 vp).
            Säännös kattaa kaikki nyt esillä olevassa
            luvussa tarkoitetut eri viestintätavat.
         
         
         Tulkintaongelmien välttämiseksi valiokunta ehdottaa,
            että pykälän 2 momenttiin otetaan
            tiedon luovuttamista koskeva erityissäännös.
            Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään,
            1 momentissa tarkoitetun tiedon saa luovuttaa myös sellaiselle
            virkamiehelle, joka sitä välttämättä tarvitsee
            nyt esillä olevan lain mukaisten tehtävien hoitamiseksi.
            Tällainen tarve saattaa liittyä esimerkiksi laitosturvallisuuden
            ylläpitämiseen tai vankien sijoittamista koskeviin
            kysymyksiin.
         
         
         Johtolause.
         
          Edellä 4, 8 ja 11 §:ään
            ehdotettujen muutosten samoin kuin lakiin lisättäväksi
            ehdotetun 11 a §:n vuoksi on lakiehdotuksen
            johtolausetta tarkistettava.
         
         
         2. Laki tutkintavankeuslain 8 luvun muuttamisesta
         
         8 luku. Kirjeenvaihto ja puhelut
         
         1 §. Kirjeenvaihto ja kirjeiden tarkastaminen.
         
         Lakivaliokunta ehdottaa pykälän momenttijakoa
            selkeytettäväksi niin, että säännös
            kirjeen ja muun postilähetyksen tarkastamisesta ilman sen
            avaamista jää pykälän 2
               momenttiin ja että avaamiseen oikeuttavat säännökset
            keskitetään 3 momenttiin. 
         
         
         Viimeksi mainittuun momenttiin ehdotetaan otettavaksi säännös,
            jonka mukaan tutkintavangille saapunut kirje tai muu postilähetys
            saadaan avata ja sen sisältö tarkastaa sitä lukematta.
            Säännöksen soveltamisala ei ole vankeuslain 12
            luvun 3 §:ään ehdotetun säännöksen
            tapaan rajattu suljettuihin laitoksiin. Tämä johtuu
            tutkintavankeuslain 2 luvun 1 §:n 2 momentista, jonka
            mukaan tutkintavankia ei voida sijoittaa avolaitokseen. Säännöksen
            soveltamisalaa rajaa ainoastaan se, että sen mukainen avaamis-
            ja tarkastusoikeus koskee vain tutkintavangille saapuvia mutta ei
            häneltä peräisin olevia lähetyksiä.
         
         
         Säännöksen laajasta soveltamisalasta
            huolimatta lakivaliokunta puoltaa sen ottamista lakiin. Kuten perustuslakivaliokunta
            lausunnossaan huomauttaa, viranomaisilla voi olla hyväksyttäviä syitä epäillä minkä
            tahansa
            suljettuun vankilaan saapuneen lähetyksen saattavan sisältää kiellettyjä esineitä
            tai
            aineita esimerkiksi siitä riippumatta, miltä lähetys
            muodoltaan näyttää, kenen vastaanotettavaksi
            se on osoitettu tai kuka on merkitty sen lähettäjäksi.
            Ilman ehdotetun kaltaista yleistä säännöstä olisi
            myös vaarana, että erityisesti pitkään
            tutkintavankeudessa olevia henkilöitä alettaisiin
            käyttää tosiasiassa ns. vankeusvangeille
            tarkoitettujen lähetysten perille toimittamiseen ja siis
            vankeuslakiin ehdotetun tarkastusoikeutta koskevan säännöksen
            kiertämiseen.
         
         
          Lakivaliokunta on kuitenkin kiinnittänyt huomiota
            siihen, että tällainen yleinen tutkintavangeille
            saapuvia kirjeitä ja muita postilähetyksiä koskeva
            säännös tekee osittain tarpeettomiksi
            hallituksen esityksen mukaisen pykälän 2 momentin
            toisen ja kolmannen virkkeen. Tämän vuoksi valiokunta
            ehdottaa, että tutkintavangeille saapuvien lähetysten
            avaamisoikeutta koskeva yleinen säännös
            sijoitetaan valiokunnan ehdottaman momenttijaon mukaisen 3 momentin
            ensimmäiseksi virkkeeksi ja että muu osa momentista
            rajoitetaan koskemaan vain tutkintavangilta peräisin olevia
            kirjeitä ja muita postilähetyksiä.
            Samalla valiokunta ehdottaa, että momentin sanamuoto muutetaan
            vastaamaan 1. lakiehdotuksen 12 luvun 1 §:n
            2 momenttia. 
         
         
         2 §. Kirjeen lukeminen ja jäljennöksen
            ottaminen.
         
         
          Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momenttiin tehdään
            vastaavat muutokset kuin edellä 1. lakiehdotuksen 12 luvun
            2 §:n 1 momenttiin.
         
         
         4 §. Kirjeenvaihto asiamiehen kanssa. (Uusi)
         
         Valiokunta ehdottaa, että pykälän 2
               momenttiin tehdään vastaavat muutokset kuin
            edellä 1. lakiehdotuksen 12 luvun 4 §:n
            2 momenttiin. 
         
         
         9 §. Päätösvalta.
         
          Valiokunta ehdottaa, että pykälää muutetaan
            samalla tavoin kuin 1. lakiehdotuksen 12 luvun 11 §:n
            1 ja 2 momenttia.
         
         
         9 a §. Vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto.
            (Uusi)
         
         
          Edellä 1. lakiehdotuksen 12 luvun 11 a §:n
            kohdalla esittämäänsä viitaten
            lakivaliokunta ehdottaa, että lakiin otetaan
            uusi vaitiolovelvollisuutta ja hyväksikäyttökieltoa
            koskeva pykälä.
         
         
         Johtolause.
         
          Valiokunnan 4 ja 9 §:ään
            ehdottamien muutosten sekä ehdotetun uuden 9 a §:n vuoksi
            on lakiehdotuksen johtolausetta tarkistettava.
         
         
         3. Laki poliisin säilyttämien henkilöiden
            kohtelusta annetun lain 6 luvun muuttamisesta (Uusi lakiehdotus)
         
         
         6 luku. Kirjeenvaihto ja puhelut
         
         1 §. Kirjeenvaihto ja kirjeiden tarkastaminen.
         
         Valiokunta ehdottaa, että pykälää muutetaan samalla
            tavoin kuin 2. lakiehdotuksen 8 luvun 1 §:ää.
         
         
         2 §. Kirjeen lukeminen.
         
          Valiokunta ehdottaa, että pykälään
            tehdään vastaavat muutokset kuin edellä 2.
            lakiehdotuksen 8 luvun 2 §:n 1 momenttiin.
         
         
         4 §. Kirjeenvaihto asiamiehen kanssa.
         
          Valiokunta ehdottaa, että pykälän 2
               momenttiin tehdään vastaavat muutokset kuin
            edellä 2. lakiehdotuksen 8 luvun 4 §:n 2 momenttiin.
         
         
         8 §. Päätösvalta
            ja -menettely.
         
         
          Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1
               momentin sanontaa täsmennetään vastaamaan
            2. lakiehdotuksen 8 luvun 9 §:n 1 momenttiin ehdotettua
            muutosta.
         
         
         Edellä 1. lakiehdotuksen 12 luvun 11 §:n kohdalla
            esittämiinsä perusteluihin viitaten valiokunta
            ehdottaa, että pykälän 2 momenttiin otetaan
            säännös, jonka mukaan viestin lukemiseen ovat
            oikeutettuja vain säilytystilan esimies tai tällaisiin
            tehtäviin erikseen nimetyt pidättämiseen
            oikeutetut virkamiehet. Kyse on pysyvästä määräyksestä tällaisiin
            tehtäviin. Lakivaliokunnan mielestä lukemiseen
            oikeutettujen virkamiesten piiriä voidaan näin
            sopivalla tavalla rajoittaa perustuslakivaliokunnan lausunnossaan
            ilmaiseman tarkoituksen mukaisesti.
         
         
         8 a §. Vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto.
            (Uusi)
         
         
          Nyt esillä olevan lain mukaisia tehtäviä hoitavat
            virkamiehet ovat kaikki poliisin henkilöstöä.
            Heidän vaitiolovelvollisuutensa perustuu poliisilain
            (493/1995) 43 §:ään,
            jonka 1 momentissa viitataan tältä osin valtion
            virkamieslain (750/1994) 17 §:ään.
            Siinä puolestaan viitataan edelleen viranomaisten toiminnan
            julkisuudesta annettuun lakiin ja muuhun lainsäädäntöön.
            Vaitiolovelvollisuuteen kohdistuu tämän vuoksi
            samanlainen täydentävän sääntelyn tarve
            kuin edellä 1. lakiehdotuksen 12 luvun 11 a §:n
            kohdalla on esitetty.
         
         
         Poliisin henkilöstön osalta viranhoidossa
            saadun tiedon hyväksikäyttökiellosta
            on nimenomainen säännös poliisilain 43 §:n
            2 momentissa. Hyväksikäyttökielto
            on siinä kuitenkin rajattu vain toisen henkilön
            yksityisyyteen kuuluviin seikkoihin, minkä lisäksi
            kiellon edellytyksenä on, että tällaisten
            seikkojen ilmitulo voi aiheuttaa kyseiselle henkilölle
            haittaa tai vahinkoa. Näin ollen hyväksikäyttökielto
            on poliisilain mukaan jonkin verran suppeampi kuin se on edellä 1.
            ja 2. lakiehdotukseen lisättäviksi ehdotettujen
            säännösten mukaan. Lakivaliokunnan mielestä ei
            ole perusteltua, että vaikkapa kirjeenvaihdon tarkastamisen
            yhteydessä saadun tiedon hyväksikäyttöä koskevan
            kiellon laajuus riippuu siitä, onko tutkintavanki tiedon
            saamisen aikaan ollut rangaistuslaitoksessa vai onko hän
            tutkintavankeuslain 2 luvun 1 §:n 3 momentin perusteella
            ollut sijoitettuna poliisin ylläpitämään
            tutkintavankien säilytystilaan. 
         
         
         Tämän vuoksi lakivaliokunta ehdottaa, että myös
            nyt esillä olevaan lakiin lisätään
            erityinen kirjeenvaihdon ja puhelujen valvonnassa saatuihin tietoihin
            liittyvä vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto.
            Valiokunta huomauttaa samalla siitä, että tämänkin
            säännöksen mukainen vaitiolovelvollisuus
            estää vain oikeudettoman tiedon ilmaisemisen,
            joten nyt esillä olevan luvun mukaisessa tarkastustoiminnassa
            saatua tietoa voidaan yhä luovuttaa esimerkiksi poliisilain
            43 §:n 4 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa.
         
         
         Pykälän 2 momenttiin valiokunta ehdottaa otettavaksi
            1. lakiehdotuksen 12 luvun 11 a §:ää ja
            2. lakiehdotuksen 8 luvun 9 a §:ää vastaavan säännöksen.
            Sen mukaan muualla laissa säädetyn lisäksi
            1 momentissa tarkoitetun tiedon saa luovuttaa virkamiehelle, joka
            sitä välttämättä tarvitsee
            nyt esillä olevan lain mukaisten tehtävien
            hoitamiseksi. Lisäksi valiokunta ehdottaa selvyyden vuoksi
            säädettäväksi myös
            siitä, että tiedon saa luovuttaa silloinkin, kun
            se on välttämätöntä saman
            luvun nojalla suoritettavan toimenpiteen tarkoituksen toteuttamiseksi.
            Säännöksellä mahdollistetaan
            muun muassa se, että tieto 2 §:n nojalla luetun
            viestin sisällöstä voidaan antaa, jos
            rikoksen estäminen tai kolmannen henkilön turvallisuuden
            suojeleminen sitä välttämättä edellyttää.