Yleisperustelut
         
         Julkinen pysäköinninvalvonta
         
         Hallituksen esityksessä on kyse pysäköinninvalvontaa
            koskevan lainsäädännön kokonaisuudistuksesta.
            Hallituksen esitykseen sisältyvässä 1.
            lakiehdotuksessa säädetään julkisesta pysäköinninvalvonnasta.
            Muutoksia nykytilaan merkitsevät muun muassa ehdotukset
            pysäköintivirhemaksun korottamisesta sekä mahdollisuudesta
            puuttua jatkuvaan pysäköintivirheeseen samoin
            kuin mahdollisuudesta kiinnittää ajoneuvoon sen
            liikuttamisen estävä rengaslukko. Tavoitteena
            on sekä ennalta ehkäistä pysäköintivirheitä että lisätä mahdollisuuksia
            puuttua niihin.
         
         
         Lakivaliokunta pitää julkista pysäköinninvalvontaa
            koskevaa uudistusta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena sekä puoltaa
            lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä esitetyin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Yksityinen pysäköinninvalvonta
         
         Yksityisestä pysäköinninvalvonnasta
            ei ole tällä hetkellä erityisiä säännöksiä.
            Korkein oikeus on katsonut pysäköinnin riittävin
            opastetauluin varustetulle yksityiselle alueelle perustavan yksityisoikeudellisen
            sopimuksen, jonka perusteella opastetaulussa ilmoitettujen ehtojen
            vastaisesti pysäköinyt voidaan velvoittaa suorittamaan
            valvontamaksu (KKO 2010:23). 
         
         
         Hallituksen esitykseen sisältyvässä 2.
            lakiehdotuksessa ehdotetaan, että yksityisellä alueella tai
            maastossa voitaisiin järjestää yksityinen
            pysäköinninvalvonta, josta huolehtisi kiinteistön omistaja
            tai haltija. Oikeus pysäköinninvalvontaan voitaisiin
            siirtää kolmannelle. Lakiehdotuksen lähtökohta
            on kiinteistön omistajan tai haltijan oikeus määrätä kiinteistönsä käytöstä.
            Tieliikennelain (267/1981) 28 §:n
            3 momentin mukaan pysäköiminen yksityisellä alueella
            on ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa kielletty.
            Lakiehdotuksen mukaan luvattomasta pysäköinnistä voitaisiin
            veloittaa valvontamaksu, joka ei saa olla rahamäärältään
            suurempi kuin vastaavalla alueella määrättävä pysäköintivirhemaksu.
            Valvontamaksun veloittaminen edellyttäisi, että pysäköintiä koskeva
            kielto tai määräys sekä valvontamaksun
            veloittaminen luvattoman pysäköimisen seurauksena
            ilmoitetaan yksiselitteisellä ja selvästi havaittavalla
            tavalla. Esityksen perusteluiden mukaan valvontamaksua voidaan pitää sopimusrikkomukseen
            perustuvana yksityisoikeudellisena seuraamuksena, sopimussakkona.
            Valvontamaksu ja pysäköintivirhemaksu olisivat
            valinnaisia seuraamuksia. 
         
         
         Hallituksen esityksestä antamassaan lausunnossa (PeVL 57/2010 vp)
            perustuslakivaliokunta katsoo, että yksityisessä pysäköinninvalvonnassa
            on kysymys eduskunnan säätämiin lakeihin
            perustuvien säännösten tai niiden perusteella
            annettujen määräysten noudattamisen valvonnasta
            ja niiden rikkomisesta johtuvien seuraamusten määräämisestä.
            Perustuslakivaliokunta on aiempiin lausuntoihinsa ja oikeuskirjallisuuteen
            viitaten katsonut, että hallinnollisen seuraamuksen määräämiseen
            sisältyy perustuslain 124 §:ssä tarkoitettua
            merkittävää julkisen vallan käyttöä.
            Tämän vuoksi yksityinen pysäköinninvalvonta
            voidaan perustuslakivaliokunnan mukaan toteuttaa 2. lakiehdotuksessa
            ehdotetulla tavalla vain perustuslain 73 §:ssä säädetyssä järjestyksessä.
            Perustuslakivaliokunnan mielestä yksityisen pysäköinninvalvonnan
            toteuttamiselle ehdotetulla tavalla ei kuitenkaan ole sellaisia
            syitä, jotka puoltaisivat poikkeuslakimenettelyyn
            turvautumista. Tämän vuoksi 2. lakiehdotus
            tulee perustuslakivaliokunnan mukaan hylätä.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunto ja siinä esitetyt
            näkökohdat huomioon ottaen lakivaliokunta pitää aiheellisena,
            että 2. lakiehdotus hylätään.
            Hallituksen esitykseen sisältyviin 1., 3. ja 5. lakiehdotukseen
            on tästä johtuen tarpeen tehdä jäljempänä ehdotettuja
            muutoksia. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki julkisesta pysäköinninvalvonnasta
         
         Nimike.
         
          Koska lakivaliokunta ehdottaa 2. lakiehdotuksen hylkäämistä,
            on 1. lakiehdotuksen nimikkeestä aiheellista poistaa sana
            "julkisesta".
         
         
         1 §. Soveltamisala.
         
          Pykälässä ei esitetä voimassa
            olevaa lakia vastaavasti säädettäväksi
            siitä, että kunnallista pysäköinninvalvontaa
            suorittavan tulee ilmoittaa poliisille, jos pysäköintivirhe
            on aiheuttanut tai voinut aiheuttaa vakavaa vaaraa tai
            haittaa. Hallintovaliokunta on esityksestä antamassaan
            lausunnossa (HaVL 31/2010 vp)
            pitänyt tärkeänä, että tällaisesta
            velvollisuudesta säädettäisiin vastakin. Hallintovaliokunnan
            mukaan poliisilla tulee tällöin olla myös
            mahdollisuus kirjoittaa rangaistusvaatimus, vaikka pysäköintivirhemaksu
            olisi jo annettu. Tällöin pysäköintivirhemaksu
            olisi luonnollisesti peruutettava.
         
         
         Esityksen perusteluista ilmenee, että tarkoitus
            on laajentaa pysäköintivirhemaksun käyttöalaa
            niin, että maksu voitaisiin antaa myös sellaisista
            pysäköintivirheistä, jotka ovat voineet haitata
            tai vaarantaa liikenneturvallisuutta. Tämän
            katsotaan osaltaan tukevan tavoitetta siitä, että pysäköintivirheiden
            valvonta olisi yhä enenevässä määrin
            kunnallisen pysäköinninvalvonnan eikä poliisin
            vastuulla, jotta poliisin resurssit voidaan entistä paremmin
            kohdentaa poliisitoiminnan ydinalueelle. Esitystä perustellaan
            myös sillä, että pysäköintivirhemaksun käyttö on
            sanktiovarmempaa, samoin kuin sillä, ettei pysäköintivirhemaksu
            siihen nyt esitetyn korotuksen jälkeen yleensä juuri
            ankaruudeltaan eroa sakosta. Saadun selvityksen mukaan sellaiset
            tapaukset, joissa pysäköintivirheestä olisi
            tuomittu liikenteen vaarantamista koskevien rangaistussäännösten
            nojalla, ovat myös ilmeisen harvinaisia.
         
         
         Lakivaliokunta on edellä mainittujen seikkojen
            nojalla päätynyt hallituksen esityksessä esitetyn
            ratkaisun kannalle. On kuitenkin syytä korostaa, että vaikka
            kunnalliselle pysäköinninvalvojalle ei säädetä nimenomaista
            velvollisuutta ilmoittaa pysäköintivirheestä poliisille,
            tämä ei kuitenkaan estä tällaisen
            ilmoituksen tekemistä. Näin on aiheellista tehdä esimerkiksi
            silloin, jos pysäköintivirheeseen liittyy jokin
            toinen rangaistava teko. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että estettä ei ole myöskään
            hakea pysäköintivirhemaksua koskevan päätöksen
            purkamista hallintolainkäyttölain (586/1996)
            63 §:n nojalla. Kyseisen säännöksen
            mukaan päätös voidaan purkaa esimerkiksi,
            jos päätös perustuu ilmeisesti väärään
            lain soveltamiseen tai erehdykseen, joka on voinut olennaisesti
            vaikuttaa päätökseen, ja julkinen etu
            vaatii päätöksen purkamista. Hallintolainkäyttölain
            6 §:n nojalla ylimääräisen
            muutoksenhaun voi tehdä se viranomainen, joka valvoo kyseistä julkista
            etua. Pysäköintivirhemaksua koskevan
            päätöksen purkamista voi siten hakea
            poliisi. Päätöksen purkamisen jälkeen
            ei olisi estettä käsitellä pysäköintivirheasia
            rikosprosessuaalisessa menettelyssä. Edellä esitetyn
            valossa tätä voidaan pitää riittävänä jälkikäteisen
            puuttumisen muotona. 
         
         
         2 §. Soveltamisalan rajoitukset.
         
          Pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan
            pysäköintivirhemaksua ei saa määrätä,
            jos pysäköintivirheestä veloitetaan 2.
            lakiehdotuksessa tarkoitettu valvontamaksu. Koska lakivaliokunta
            ehdottaa 2. lakiehdotuksen hylkäämistä,
            kyseinen kohta tulee poistaa. Tällöin hallituksen
            esityksen 2 kohta muuttuu 1 kohdaksi ja 3 kohta 2 kohdaksi.
         
         
         Koska lakivaliokunta ehdottaa 2. lakiehdotuksen hylkäämistä,
            pykälän 2 momentista tulee poistaa viittaus
            siihen, jolle on siirretty oikeus huolehtia pysäköinninvalvonnasta
            kiinteistöllä. 
         
         
         3 §. Pysäköintivirhemaksu.
         
          Pykälän 1 momenttiin on tehty vähäisiä teknisiä ja
            kielellisiä korjauksia. Momentissa säädetyn
            asetuksenantovaltuuden osalta valiokunta viittaa 23 §:n
            yhteydessä esitettyyn. 
         
         
         4 §. Rengaslukko.
         
          Pykälän 3 momentin mukaan rengaslukon
            käyttämisestä aiheutuneista kustannuksista
            määrätään kiinteä euromääräinen
            korvaus, joka perustuu kunnan osalta kunnallisen viranomaisen hyväksymään
            taksaan ja poliisin osalta valtion maksuperustelakiin (150/1992). Korvauksen
            suuruus riippuu siten siitä, onko korvaus kunnan vai valtion
            viranomaisen määräämä.
            Selvyyden vuoksi lakivaliokunta toteaa, että esitetyn sääntelyn
            tarkoitus on, että rengaslukon käyttämisestä aiheutuneet
            todelliset kustannukset korvataan. Saadun selvityksen mukaan sääntely
            vastaa ajoneuvojen siirtämiskustannuksia koskevaa
            ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain
            (828/2008) 10 §:n
            1 momenttia. Ajoneuvon siirtäminen on eräissä tapauksissa
            rinnakkainen vaihtoehto rengaslukon käyttämiselle. 
         
         
         7 §. Päätöksen
            sisältö.
         
         
          Pysäköintivirhemaksua koskevassa päätöksessä on
            pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaan mainittava
            kuljettajan henkilötiedot tai ajoneuvon yksilöimiseksi
            tarvittavat tiedot. Kuljettajan henkilötiedot voidaan kuitenkin
            mainita lähinnä silloin, kun hänet on
            tavattu ajoneuvon luota. Selkeyssyistä valiokunta ehdottaa
            kohtaa muutettavaksi niin, että päätöksessä on
            mainittava tiedossa olevan kuljettajan henkilötiedot ja
            ajoneuvon yksilöimiseksi tarvittavat tiedot. 
         
         
         9 §. Vastuu pysäköintivirhemaksusta
            ja rengaslukkokorvauksista.
         
         
          Pysäköintivirhemaksun ja rengaslukkokorvauksen
            suorittamisesta vastaa pykälän mukaan pysäköintivirheen
            tehnyt kuljettaja ja virheellisesti pysäköidyn
            ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Viimeksi mainitut
            voivat vapautua vastuusta, jos he saattavat todennäköiseksi,
            että ajoneuvo oli pysäköintivirheen tapahtuessa
            luvattomasti käytössä tai että seuraamuksen
            määräämiselle ei ollut perusteita.
            Ehdotus vastaa voimassa olevan lain säännöstä. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on esityksestä antamassaan lausunnossa
            kiinnittänyt huomiota siihen, että omistajan tai
            haltijan ei kuitenkaan ole oikaisu- ja muutoksenhakukeinoin mahdollista vapautua
            maksuvelvollisuudesta, vaikka hän osoittaisi jonkun muun
            syyllistyneen pysäköintivirheeseen. Vastuusta
            vapautuakseen hänen on saatettava todennäköiseksi,
            että ajoneuvo oli luvattomasti kuljettajan käytössä.
            Perustuslakivaliokunnan mukaan näin asetettu
            näyttövelvollisuus on perustuslain 21 §:ään
            sisältyvän syyttömyysolettaman vastainen,
            minkä vuoksi ehdotettua säännöstä on
            muutettava niin, että omistaja tai haltija on
            vastuusta vapaa saattaessaan todennäköiseksi,
            ettei ole itse pysäköinyt ajoneuvoa väärin.
            Tämä on edellytyksenä lakiehdotuksen
            käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan huomautuksen vuoksi lakivaliokunta ehdottaa
            pykälän 2 momentin luvatonta käyttöä koskevan
            edellytyksen muuttamista niin, että ajoneuvon omistaja
            tai haltija on vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi,
            että hän ei tehnyt pysäköintivirhettä. 
         
         
         12 §. Kunnallisen pysäköinninvalvojan
            ja tarkastajan kelpoisuusvaatimukset ja virkasuhde.
         
         
         Suomessa on vuoden 2011 alusta lukien otettu oikeustieteen maisterin
            tutkinnon rinnalle uusi kansainvälisen ja vertailevan oikeustieteen maisterin
            tutkinto. Uusi tutkinto ei kuitenkaan anna vastaavia tietoja Suomen
            oikeusjärjestyksestä kuin nykyinen oikeustieteen
            maisterin ja sitä vastaavat aiemmat ylemmät oikeustieteen tutkinnot,
            eikä uusi tutkinto siten sellaisenaan anna pätevyyttä niihin
            tehtäviin, joihin edellytetään
            oikeustieteen maisterin tutkintoa. Lakivaliokunta ehdottaa pykälän 1
               momentin tarkistamista edellä esitetyn huomioon
            ottamiseksi. 
         
         
         Esityksen valiokuntakäsittelyssä on noussut esiin
            kysymys siitä, onko vaatimus oikeustieteellisestä tutkinnosta
            asianmukainen. Valiokunta toteaa, että sen lisäksi,
            että pysäköinninvalvojan tehtävänä on
            johtaa ja valvoa pysäköinnintarkastajia, pysäköinninvalvoja
            toimii käytännössä muutoksenhakuasteena
            käsitellessään voimassa olevan lain mukaisia
            vastalauseita ja esityksessä tarkoitettuja oikaisuvaatimuksia.
            Jos kunnallinen pysäköinninvalvonta on järjestetty, pysäköintivirheestä tehdyn
            oikaisuvaatimuksen ratkaisee kunnallinen pysäköinninvalvoja
            riippumatta siitä, onko pysäköintivirhemaksun
            antanut pysäköinnintarkastaja vai poliisi. Valiokunnan
            mukaan pysäköinninvalvojalla on oikeusturvasyistä oltava
            asianmukainen koulutus mainittujen asioiden käsittelemiseen.
            Edellä esitettyyn viitaten valiokunta tukee esityksen mukaista
            ratkaisua.
         
         
         15 §. Oikaisuvaatimus. 
         
          Oikaisuvaatimuksen käsittelyssä noudatetaan
            esityksen perusteluissa mainituin tavoin muun muassa hallintolain (434/2003)
            7 a luvun säännöksiä. Hallintolain 49 f §:ssä säädetään
            oikaisuvaatimuksen käsittelevälle viranomaiselle
            toimivalta kieltää tai keskeyttää päätöksen
            täytäntöönpano. Selvyyden vuoksi
            lakivaliokunta toteaa, että tämä merkitsee
            muun muassa oikeutta määrätä rengaslukko
            irrotettavaksi. 
         
         
         16 §. Valitus.
         
          Pykälän 2 momentin mukaan hallinto-oikeuden
            päätökseen saa hakea muutosta korkeimmalta
            hallinto-oikeudelta, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
            Voimassa olevan lain mukaan pysäköintivirhemaksuasioista
            ei saa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valituskieltoa
            on perusteltu pysäköintivirhemaksun periaatteellisen
            ja käytännöllisen merkityksen pienuudella.
            Nyt esitettyä valituslupajärjestelmän
            käyttöönottoa perustellaan etenkin sillä,
            että pysäköintivirhemaksuasioita
            on määrällisesti varsin paljon ja käytännössä voi
            esiintyä tilanteita, joissa oikeuskäytännön
            yhtenäisyyden kannalta voi esiintyä tilanteita,
            joissa olisi tarvetta ylimmän oikeusasteen kannanotolle.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on esityksestä antamassaan lausunnossa
            todennut aiempiin lausuntoihinsa viitaten, ettei se ole pitänyt
            valituslupajärjestelmää sinänsä perustuslain
            21 §:n vastaisena. Toisaalta valituslupajärjestelmä on
            perustuslakivaliokunnan mukaan hallintolainkäytössä poikkeuksellinen
            järjestely, ja valiokunta on katsonut, ettei pääsäännöstä valittaa
            korkeimmalle hallinto-oikeudelle tule kevyin perusteluin poiketa.
            Perustuslakivaliokunta on nyt tarkoitetuissa asioissa pitänyt
            kaksivaiheista muutoksenhakumenettelyä ennen korkeinta
            hallinto-oikeutta oikeusturvan kannalta riittävänä,
            kun otetaan huomioon muutoksenhaun kohteena olevien päätösten
            merkittävyys ja laatu. Perustuslakivaliokunnan mukaan merkitystä on
            myös sillä, että korkeimman hallinto-oikeuden
            on myönnettävä valituslupa, jos siihen
            on jokin hallintolainkäyttölain 13 §:n
            2 momentissa määritelty peruste.
         
         
         Lakivaliokunta kannattaa, että pysäköintivirhemaksuasioissa
            luovutaan voimassa olevaan lakiin sisältyvästä valituskiellosta
            ja otetaan käyttöön valituslupajärjestelmä siinä muodossa
            kuin esityksessä esitetään. 
         
         
         21 §. Pysäköinninvalvonnassa
            käytettävä ajoneuvo.
         
         
          Pysäköinninvalvonnassa käytettävään ajoneuvoon
            sovelletaan, mitä tieliikennelain 48 §:n
            4 momentissa säädetään liikennevalvonnassa
            käytettävästä ajoneuvosta. Viitatussa säännöksessä säädetään
            niistä poikkeustilanteista, joissa eräät
            viranomaiset tai tietöitä tekevät saavat
            poiketa liikennesäännöistä,
            kuten pysäyttää tai pysäköidä kyseisten
            säännösten vastaisesti. 
         
         
         Esityksen valiokuntakäsittelyssä on tuotu esiin,
            että haastemiehillä tulisi olla virkatehtävää suorittaessaan
            oikeus pysäköidä pysäköintikieltoalueelle.
            Saadun selvityksen mukaan esityksen tarkoituksena ei ole ollut tieliikennelain liikennesääntöjen,
            vaan seuraamusjärjestelmän kehittäminen.
            Tämän vuoksi tieliikennelain säännösten
            noudattamista koskevia säännöksiä ei
            ole selvitetty esityksen valmistelun yhteydessä.
            Edellä esitetty huomioon ottaen lakivaliokunta katsoo,
            ettei haastemiesten pysäköintioikeutta
            koskevaa muutosta ole mahdollista toteuttaa nyt käsiteltävänä olevan
            esityksen eduskuntakäsittelyn yhteydessä.
         
         
         23 §. Tarkemmat säännökset.
         
          Pykälässä säädetään
            asetuksella säädettävistä seikoista.
            Asetuksenantovaltuudet olisivat sisäasiainministeriöllä.
            Myös laissa säädettyä pysäköintivirhemaksua
            korkeamman pysäköintivirhemaksun määrästä säädettäisiin
            3 §:n 1 momentin mukaan sisäasiainministeriön
            asetuksella. 
         
         
         Hallintovaliokunta esittää lausunnossaan,
            että tarkempia säännöksiä 3 §:n
            1 momentissa ja 23 §:n 2—5 kohdassa tarkoitetuista
            seikoista antaisi valtiovarainministeriö, koska kuntahallinto ja
            kuntatalous kuuluvat nykyisin kyseisen ministeriön toimialaan.
            Sen sijaan asetuksenantovaltuus 23 §:n 1 momentissa
            tarkoitetuista rengaslukolta vaadittavista ominaisuuksista kuuluisi liikenne-
            ja viestintäministeriölle, joka puolestaan vastaa
            tieliikennettä ja liikenneväyliä koskevista
            määräyksistä.
         
         
         Lakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan asetuksenantovaltuuksissa
            tarkoitetut asiat eivät kuulu luontevasti valtiovarainministeriön
            eivätkä liikenne- ja viestintäministeriön
            toimialaan. Kyseiset ministeriöt ovat myös vastustaneet
            asetuksenantovaltuuksien siirtämistä niille siten kuin
            hallintovaliokunnan lausunnossa on esitetty. Edellä esitetyn
            perusteella lakivaliokunta kannattaa asetuksenantovaltuuksia koskevan sääntelyn
            hyväksymistä hallituksen esittämässä muodossa,
            joka myös vastaa voimassa olevaa sääntelyä.
         
         
         3. Laki ympäristönsuojelulain 116 §:n
            muuttamisesta
         
         
         116 §.
         
          Voimassa olevan pykälän 4 momenttia esitetään
            muutettavaksi niin, että siinä viitataan 1. lakiehdotuksessa
            tarkoitettuun lakiin. Lakivaliokunta on edellä ehdottanut,
            että 1. lakiehdotuksen nimikkeestä poistetaan
            sana "julkisesta". Myös nyt käsiteltävänä olevaan
            momenttiin sisältyvään viittaukseen on
            tarpeen tehdä vastaava muutos. 
         
         
         4. Laki ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain
            5 ja 11 §:n muuttamisesta
         
         
         5 §. Siirto pysäköimistä koskevan
            säännöksen perusteella.
         
         
          Koska lakivaliokunta ehdottaa 2. lakiehdotuksen hylkäämistä,
            pykälän 2 momentista tulee poistaa viittaus
            siihen, jolle on siirretty oikeus huolehtia pysäköinninvalvonnasta
            kiinteistöllä. 
         
         
         5. Laki hallinto-oikeuslain 12 b §:n muuttamisesta 
         
         12 b §. 
         
          Lakivaliokunta ehdottaa pykälän 1 momentin
               1 kohtaan vastaavaa muutosta kuin edellä 3. lakiehdotuksen
            116 §:n 4 momenttiin.