Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Lakiehdotuksen perusratkaisu
         
         Euroopan unionin neuvosto teki kesäkuussa 2002 puitepäätöksen
            eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä ja
            jäsenvaltioiden välisistä luovuttamismenettelyistä.
            Puitepäätös on osa unionin jäsenvaltioiden
            oikeudellista yhteistyötä rikosasioissa
            ja perustuu Euroopan unionista tehdyn sopimuksen VI osaston 31 artiklan
            a ja b alakohtaan sekä 34 artiklan 2 kohdan b
            alakohtaan. Viimeksi mainitun määräyksen
            mukaan puitepäätökset velvoittavat jäsenvaltioita
            saavutettavaan tulokseen nähden, mutta jättävät
            kansallisten viranomaisten valittavaksi muodon ja keinot. Hallituksen
            esityksessä puitepäätös ehdotetaan
            pantavaksi täytäntöön säätämällä erillinen
            laki rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta Suomen ja muiden
            Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä (EU-luovuttamislaki).
            Ehdotetussa laissa ei ole noudatettu puitepäätöksen
            terminologiaa, vaan siinä käytetään
            Suomen voimassa olevan luovuttamislainsäädännön
            mukaisia käsitteitä. 
         
         
         Puitepäätöksen johdanto-osan toisesta
            perustelukappaleesta käy ilmi, että puitepäätöksen taustalla
            on Tampereella vuonna 1999 kokoontuneen Eurooppa-neuvoston päätelmissä vahvistettu
            vastavuoroisen
               tunnustamisen periaate. Niin ikään puitepäätöksen
            1 artiklan 2 kohdassa jäsenvaltiot velvoitetaan panemaan
            eurooppalainen pidätysmääräys
            täytäntöön "vastavuoroisen tunnustamisen
            periaatteen perusteella ja tämän puitepäätöksen
            määräysten mukaisesti". Valiokunnan mielestä vastavuoroisen
            tunnustamisen periaate muodostaa jäsenvaltioiden välisen
            oikeusasioiden alan yhteistyön yleisen tason lähtökohdan,
            josta sinänsä ei kuitenkaan ole tehtävissä pitkälle
            meneviä normatiivisia johtopäätöksiä.
            Vastavuoroisen tunnustamisen periaatteesta ei siten ole johdettavissa
            tiukkoja rajoja lainsäätäjän
            harkinnalle pantaessa täytäntöön
            yksittäisiä Euroopan unionin lainsäädäntöinstrumentteja.
            Tämän vuoksi valiokunta hyväksyy hallituksen
            esityksessä omaksutun ratkaisun, jonka mukaan tarvittava
            uusi lainsäädäntö pyritään mahdollisuuksien
            mukaan sovittamaan yhteen jo olemassa olevan kansallisen sääntelyn
            kanssa.
         
         
         Ehdotetun lain suhde voimassa olevaan luovuttamissääntelyyn
         
         Ehdotettu erillisen EU-luovutuslain säätäminen merkitsee
            ratkaisua, jonka lopputuloksena rikoksen johdosta tapahtuvaa
            luovuttamista säännellään kolmessa
            eri laissa. Euroopan unionin jäsenvaltioiden kesken sovellettava
            säännöstö sisältää kuitenkin
            perinteiseen luovutusmenettelyyn verrattuna niin paljon erityispiirteitä, että erillislain
            säätäminen on perusteltua. Ratkaisun
            haittana on tosin se, että eri lakien keskinäiset
            suhteet tulevat keskenään melko vaikeasti hahmotettaviksi.
            Erityisesti näin tulee olemaan Suomen ja Ruotsin sekä Suomen
            ja Tanskan välisissä suhteissa, joissa pääsääntöisesti
            on tarkoitus soveltaa rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta
            Suomen ja muiden pohjoismaiden välillä annettua
            lakia (270/1960, pohjoismainen luovuttamislaki) mutta
            joissa tietyissä tapauksissa voi tulla sovellettavaksi
            myös EU-luovuttamislaki. 
         
         
         EU-luovuttamislain kaltaisen säännöstön
            voimaantulo kaikissa Euroopan unionissa jäseninä olevissa
            pohjoismaissa synnyttänee väistämättä myös
            tarvetta pohjoismaisen luovuttamislain uudistamiseen. Tässä yhteydessä olisi
            lakivaliokunnan mielestä menettelyjen yhtenäisyyden kannalta
            perusteltua uudistaa myös pohjoismaiden välillä noudatettava
            luovutusmenettely sellaiseksi, että luovuttamisesta päättäisi
            tuomioistuin.
         
         
         Keskeiset toimivaltaratkaisut
         
         EU-luovuttamislain keskeisiin rakenteellisiin ratkaisuihin kuuluvat
            luovuttamispyyntöjä koskevien asioiden keskittäminen
            neljään käräjäoikeuteen,
            valitusoikeus käräjäoikeuden päätöksestä suoraan
            korkeimpaan oikeuteen sekä syyttäjän
            keskeinen asema menettelyssä. EU-luovuttamislain mukaisissa
            asioissa on katsottu perustelluksi keskittää luovuttamisasioita
            koskeva päätöksenteko muutamalle käräjäoikeudelle, koska
            lain soveltamisalaan kuuluvia luovuttamisasioita ei oleteta tulevaisuudessa
            olevan kovinkaan paljon. Toimivaltaiset käräjäoikeudet on
            hallituksen esityksen perustelujen (s. 29/II) mukaan puolestaan
            valittu niiden koon ja maantieteellisen sijainnin mukaan. Ehdotettua
            ratkaisua voidaan valiokunnan arvion mukaan pitää ainakin
            alkuvaiheessa perusteltuna. Euroopan unionin laajentumisen vaikutukset
            saattavat kuitenkin antaa myöhemmin aihetta arvioida tilannetta
            uudelleen. 
         
         
         Toimivaltaisten käräjäoikeuksien
            määrän rajoittaminen antaa myös
            mahdollisuuden siihen, että niihin vähitellen
            kertyy erityiskokemusta EU-luovuttamislain mukaisten asioiden käsittelystä.
            Erikoistumisen edistämiseksi lakivaliokunnan mielestä on
            samalla pyrittävä myös siihen, että toimivaltaisissa
            käräjäoikeuksissa tällaisia
            asioita käsittelisivät mahdollisuuksien mukaan
            aina samat tuomarit. Muutoksenhakumahdollisuuden avaamista suoraan
            korkeimpaan oikeuteen taas puoltaa oikeuskäytännön yhtenäisyyden
            turvaamisen tarve samoin kuin se, että korkeimpaan oikeuteen
            on jo voimassa olevien säännösten soveltamisen
            yhteydessä kertynyt luovuttamisasioiden asiantuntemusta. 
         
         
         Syyttäjien keskeistä asemaa EU-luovuttamislain
            mukaisessa menettelyssä on hallituksen esityksessä (s.
            35/I) perusteltu sillä, että luovuttamisasian
            kuuluessa syyttäjän valmisteltavaksi hänelle
            on perusteltua antaa vastuu myös pakkokeinojen
            käytöstä. Lisäksi ehdotetun
            ratkaisun taustalla on pyrkimys sitouttaa syyttäjä asian
            käsittelyyn jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ottaen
            huomioon myös EU-luovuttamislain muodostama erityinen kokonaisuus esitetyt
            seikat ovat valiokunnan mielestä hyväksyttäviä ja
            painavia syitä ehdotetulle toimivaltaratkaisulle. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan syyttäjälaitos myös
            pystyy hoitamaan laissa sille osoitetut tehtävät
            ilman, että tätä tarkoitusta varten on
            tarpeen luoda uutta varallaolojärjestelmää. 
         
         
         Yksilön oikeusturva
         
         Valiokunta on pyrkinyt arvioimaan EU-luovuttamislain säännösten
            kokonaisuutta pitäen silmällä erityisesti
            siihen sisältyviä keinoja estää Suomesta
            luovutettavaksi pyydetyn henkilön kannalta kohtuuttomat
            ratkaisut yksittäistapauksissa. Tässä suhteessa
            keskeisessä asemassa ovat erityisesti 5 ja 6 §:n
            mukaiset kieltäytymisperusteet samoin kuin 47 §:n
            mukainen mahdollisuus siirtää luovuttamispäätöksen
            täytäntöönpanoa. Kohtuuttomien
            ratkaisujen välttämiseksi valiokunnan mielestä on
            tärkeää säännösten
            sanamuodon lisäksi kiinnittää huomiota
            myös niitä tulkittaessa noudatettaviin lähtökohtiin.
            Näiden lähtökohtien merkitys korostuu
            erityisesti lakiehdotuksen 5 §:n 6 kohdan mukaista ehdotonta
            kieltäytymisperustetta sovellettaessa. Mainitun säännöksen
            mukaan luovuttamisesta tulee kieltäytyä silloin,
            kun on perusteltua syytä epäillä, että luovutettavaksi
            pyydetty joutuisi säännöksessä lueteltujen
            syiden vuoksi henkeään tai vapauttaan uhkaavan
            tai muun vainon kohteeksi, taikka voidaan perustellusti olettaa,
            että hän joutuu ihmisoikeuksien tai perustuslaissa
            turvatun oikeusturvan, sananvapauden tai yhdistymisvapauden loukkauksen
            kohteeksi. Hallituksen esityksen mukaan (s. 22/I) kyseessä on
            säännös, joka tulee käyttöön
            hyvin harvoissa tilanteissa ja jonka soveltamisessa olisi noudatettava suurta
            varovaisuutta. Valiokunnan mielestä hallituksen esityksen
            mukaisen tulkintalähtökohdan omaksuminen jättäisi
            yksilön tarvitseman oikeudellisen suojan liian vähälle
            huomiolle ja voisi olla omiaan tekemään säännöksen
            tosiasiassa merkityksettömäksi. Tämän
            vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
            että säännöstä sovellettaessa
            lähtökohtana on luovutettavaksi pyydetyn henkilön
            tilanteeseen ja olosuhteisiin perustuva arvio perus- tai ihmisoikeusloukkauksen mahdollisuudesta
            luovutukseen suostuttaessa. Tällainen yksilölähtöinen
            sekä perus- ja ihmisoikeusmyönteinen tulkinta-asenne
            on valiokunnan mielestä tärkeää myös
            sovellettaessa 6 §:n 6 kohtaan sisältyvää harkinnanvaraista
            kieltäytymisperustetta samoin kuin päätettäessä 47 §:n mukaisesta
            täytäntöönpanon siirtämisestä. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää erityisesti huomiota
            siihen, että 5 §:n 6 kohdan mukaan luovuttamisesta
            on kieltäydyttävä, jos voidaan perustellusti olettaa,
            että luovutettavaksi pyydetty joutuu muun muassa perustuslaissa
            turvatun oikeusturvan loukkauksen uhriksi. Viittaus kohdistuu perustuslain
            21 §:ään, jonka 1 momentin mukaan jokaisella
            on muun muassa oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti
            ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa
            tuomioistuimessa ja jonka 2 momentissa mainitaan joukko oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin osatekijöitä. Yhdessä luettuina
            näistä säännöksistä seuraa,
            että 5 §:n 6 kohdassa tarkoitettu kieltäytymisperuste
            tulee sovellettavaksi, kun syntyy perusteltuja epäilyksiä siitä,
            saako luovutettavaksi pyydetty henkilö toisessa valtiossa osakseen
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin. Tätä arviota
            tehtäessä on valiokunnan mielestä syytä kiinnittää huomiota
            myös siihen, miten pitkäkestoiseksi pääasiaa
            koskevan prosessin voidaan olettaa muodostuvan.
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota myös siihen,
            että toiseen jäsenvaltioon luovutettava Suomen
            kansalainen tai täällä pysyvästi
            asuva ulkomaalainen saattaa tarvita asiansa käsittelyssä oikeudellista
            apua. Vaikka lähtökohtana on pidettävä sitä,
            että tällaista oikeudellista apua tulee saada
            kyseisen jäsenvaltion lainsäädännön mukaisesti,
            tämä ei välttämättä aukottomasti
            takaa tarvittavan avun saamista. Tämän vuoksi
            valiokunta muistuttaa oikeusapulain (257/2002) 23 §:n
            2 momentista, jonka mukaan oikeusministeriö voi erityisen
            painavista syistä myöntää ulkomailla
            käsiteltävään asiaan yleistä oikeudellista
            neuvontaa laajemman oikeusavun. Tällaisissa asioissa oikeusministeriö määrää valtion
            varoista
            suoritettavat välttämättömät
            palkkiot ja korvaukset. Valiokunnan mielestä oikeusministeriön
            tulee tarvittaessa tätä säännöstä soveltamalla
            huolehtia siitä, ettei toiseen jäsenvaltioon luovutettava
            Suomen kansalainen tai täällä pysyvästi
            asuva ulkomaalainen jää vaille tarvitsemaansa
            oikeudellista apua.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta Suomen
            ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä
         
         
         1 §. Soveltamisala.
         
          Valiokunta ehdottaa pykälään tehtäväksi
            kielellisen korjauksen.
         
         
         3 §. Luovuttaminen kaksoisrangaistavuutta tutkimatta.
         
          Pykälän 1 momentin mukaan luovuttamiseen
            suostutaan kaksoisrangaistavuutta tutkimatta, jos teko on pyynnön
            esittäneen jäsenvaltion lain mukaan 2 momentin
            luetteloon sisältyvä teko ja kyseisen jäsenvaltion
            laissa säädetty ankarin rangaistus teosta on vähintään
            kolmen vuoden vapausrangaistus. Esityksen perustelujen (s. 17/II)
            mukaan luovuttaminen vapausrangaistuksen täytäntöönpanoa
            varten edellyttää lisäksi, että tuomittu
            seuraamus on 2 §:n 2 momentissa säädettävän
            mukaisesti vähintään neljän
            kuukauden vapausrangaistus. Valiokunnan mielestä tästä seikasta
            on syytä nimenomaisesti mainita laissa. Sen vuoksi valiokunta
            ehdottaa pykälän 1 momenttiin lisättäväksi
            vapausrangaistusten täytäntöönpanoa
            varten tapahtuvia luovuttamisia koskevan virkkeen.
         
         
         Pykälän 2 momentti sisältää luettelon
            niistä rikostyypeistä, joiden osalta luovuttamiseen säännöksessä mainitun
            rangaistavuusedellytyksen täyttyessä suostutaan
            riippumatta siitä, onko teko Suomen lain mukaan rikos.
            Valiokunta korostaa, ettei kaksoisrangaistavuuden vaatimuksesta
            luopuminen merkitse sitä, että tuomioistuimet
            eivät voisi tutkia mitään tämän
            pykälän soveltamiseen liittyviä kysymyksiä,
            jos pyynnön esittäneen jäsenvaltion ilmoitus
            herättää perusteltuja epäilyksiä sen
            oikeellisuudesta. Kuten hallituksen esityksen perusteluissa (s.
            17/I) huomautetaan, tuomioistuin voi tällöin
            tutkia, onko pyynnön perusteena oleva teko pyynnön
            esittäneen jäsenvaltion lainsäädännön
            mukaan pykälän 2 momentin luetteloon kuuluva ja
            voiko tällaisesta teosta toisessa jäsenvaltiossa
            seurata pykälässä asetetut vaatimukset
            täyttävä seuraamus. 
         
         
         5 §. Ehdottomat kieltäytymisperusteet. 
         
          Pykälän sisältämien ehdottomien
            kieltäytymisperusteiden luettelon viimeisenä kohtana
            on säännös, joka mahdollistaa luovuttamisesta
            kieltäytymisen siinä mainituilla perus- ja ihmisoikeusperusteilla. 
         
         
         Lainkohdan sanamuodon on tarkoitettu kattavan edellä mainitut
            perusteet laajasti. Perustuslakivaliokunta on kuitenkin lausunnossaan katsonut,
            että kuolemanrangaistuksen, kidutuksen sekä epäinhimillisen
            ja halventavan kohtelun mainitsemista nimenomaisesti säännöksessä tulisi
            vielä harkita. Asian suuren periaatteellisen merkityksen
            vuoksi lakivaliokunta pitää aiheellisena tällaisen
            säännöksen lisäämistä pykälän 6 kohtaan.
            Säännöksessä ei kuitenkaan valiokunnan
            mielestä ole tarpeen mainita erikseen epäinhimillistä ja
            halventavaa kohtelua, vaan niiden sijasta ehdotetaan perustuslain
            9 §:n 4 momentin mukaisesti käytettäväksi
            ilmaisua "muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu". 
         
         
         Perustuslakivaliokunta ei myöskään
            ole pitänyt asianmukaisena, että esimerkiksi vakavasti ja
            pysyvästi sairaan henkilön luovuttamisesta ei voida
            lain mukaan pidättäytyä muutoin kuin
            luovuttamispäätöksen täytäntöönpanoa
            siirtämällä. Tämän
            vuoksi perustuslakivaliokunta on ehdottanut harkittavaksi rikoksen
            johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta annetun lain (456/1970) 8 §:ää vastaavan
            säännöksen lisäämistä lakiin. Lakivaliokunta
            ehdottaa tällaisen säännöksen
            lisäämistä pykälän
            uudeksi 2 momentiksi. Koska täytäntöönpanon
            siirtäminen on 47 §:n nojalla mahdollista niissä tapauksissa,
            joissa luovuttaminen olisi inhimillisesti kohtuutonta,
            on kieltäytymisperusteen soveltaminen syytä rajata
            niihin tilanteisiin, joissa kohtuuttomuus ei ole täytäntöönpanoa
            siirtämällä poistettavissa.
         
         
         Lakivaliokunta muistuttaa myös siitä perustuslakivaliokunnan
            lausunnossaan esittämästä huomautuksesta,
            että lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen määräykset
            on otettava huomioon sovellettaessa lakia 15 vaan ei 18
            vuotta täyttäneeseen. Lakivaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan
            näkemykseen siitä, että tämä voi
            merkitä 47 §:n mukaista luovuttamispäätöksen
            täytäntöönpanon siirtämistä tai
            luovuttamisesta kieltäytymistä erityisesti pykälään
            ehdotetun uuden 2 momentin nojalla.
         
         
         6 §. Harkinnanvaraiset kieltäytymisperusteet.
         
         Pykälän 6 kohdan perusteella luovuttamisesta voidaan
            kieltäytyä, jos pyyntö koskee vapausrangaistuksen
            täytäntöönpanoa, luovutettavaksi pyydetty
            asuu Suomessa pysyvästi ja pyytää saada
            suorittaa vapausrangaistuksen Suomessa sekä hänen
            henkilökohtaisten olosuhteittensa tai muun erityisen syyn
            takia on perusteltua, että hän suorittaa vapausrangaistuksen
            täällä. 
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten lakivaliokunta korostaa,
            että tätä kieltäytymisperustetta
            sovellettaessa on erityisesti otettava huomioon Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklassa
            taattu perhe-elämän suoja. 
         
         
         9 §. Poissaolotuomiota koskeva ehto.
         
         Valiokunta ehdottaa pykälään tehtäväksi
            kielellisen korjauksen.
         
         
         12 §. Toimivaltaiset syyttäjät. 
         
         Pykälän mukaan toimivaltaisia syyttäjiä tässä laissa
            tarkoitetuissa asioissa ovat Helsingin, Kuopion seudun, Oulun ja
            Tampereen kihlakunnan syyttäjänviraston syyttäjät. 
         
         
         Kihlakunnansyyttäjistä   annetun   lain  (195/1996)
            6 §:n mukaan käräjäoikeuden
            tuomiopiirissä toimivat kihlakunnansyyttäjät
            ovat toimivaltaisia hoitamaan syyttäjäntehtäviä asioissa, joissa
            käräjäoikeus on toimivaltainen. Saman lain
            5 §:n 2 momentin mukaan oikeusministeriö voi paikallisen
            syyttäjäntoimen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi
            määrätä eri kihlakuntien syyttäjänvirastot
            tai kihlakunnanvirastojen syyttäjäosastot hoitamaan
            syyttäjäntehtäviä yhteistoiminnassa.
            Oikeusministeriö onkin syyskuussa 2002 määrännyt
            syyttäjäyksiköiden yhteistoiminta-alueista.
            Jotta koko yhteistoiminta-alueen syyttäjäresursseja
            voitaisiin hyödyntää myös tämän
            lain mukaisissa tehtävissä, valiokunta ehdottaa
            pykälän sanamuotoa laajennettavaksi kihlakunnansyyttäjistä annetun
            lain 6 §:ää vastaavaksi. 
         
         
         20 §. Oikeus avustajaan ja puolustajaan.
         
          Pykälän 2 momentin mukaan luovutettavaksi
            pyydetylle on määrättävä puolustaja,
            jos hän sitä pyytää. Esityksen
            perusteluista (s. 38/I) käy ilmi, että puolustajan
            määräämiseen viran puolesta
            on tarkoitus soveltaa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
            annetun lain (689/1997) 2 luvun 1 §:n 3 momenttia.
            Jotta tämä kävisi epäilyksettä ilmi myös
            pykälän tekstistä, valiokunta ehdottaa 2 momentin
            sanamuotoa tarkistettavaksi. 
         
         
         21 §. Luovutettavaksi pyydetylle tehtävät
            ilmoitukset ja tiedustelut. 
         
         
          Pykälän mukaan luovutettavaksi pyydetyltä on
            tiedusteltava muun muassa, katsooko hän, että ehdotetussa
            laissa säädettäviä kieltäytymisperusteita
            tai ehtoja voidaan soveltaa hänen asiassaan.
         
         
          Lain 8 §:n mukaan päätettäessä luovuttaa Suomen
            kansalainen syytetoimenpiteitä varten luovuttamisen ehdoksi
            on asetettava, että hänet välittömästi
            tuomion tultua lainvoimaiseksi palautetaan Suomeen suorittamaan
            mahdollisesti tuomittua vapausrangaistusta, jos luovutettavaksi
            pyydetty luovuttamisasian käsittelyn yhteydessä on
            pyytänyt saada suorittaa rangaistuksen Suomessa. Saman
            pykälän 2 momentin mukaan samanlainen ehto voidaan
            asettaa myös luovutettaessa Suomessa pysyvästi
            asuva ulkomaalainen. Vapausrangaistuksen suorittamista Suomessa
            koskeva pyyntö voi liittyä myös 5 ja
            6 §:n mukaisen kieltäytymisperusteen soveltamiseen. Koska
            kyseessä on luovutettavaksi pyydetyn henkilön
            kannalta varsin tärkeä seikka, valiokunta ehdottaa,
            että pykälässä nimenomaisesti velvoitetaan
            keskusrikospoliisi tarvittaessa tiedustelemaan luovutettavaksi pyydetyltä,
            haluaako hän suorittaa vapausrangaistuksensa Suomessa.
         
         
         24 §. Pyynnön toimittaminen käräjäoikeudelle.
         
         Pykälän mukaan syyttäjän
            tulee toimittaa käräjäoikeudelle pyyntö luovuttamista
            koskevan päätöksen tekemisestä.
            Pyynnön tulee olla kirjallinen, ja siitä on
            toimitettava jäljennös luovutettavaksi pyydetylle. 
         
         
         Luovutettavaksi pyydetyn kannalta on tärkeää,
            että hän saa pyynnöstä jäljennöksen
            sellaisella kielellä, jota hän ymmärtää.
            Valiokunta ehdottaa tätä tarkoittavan lisäyksen
            tekemistä pykälään. 
         
         
         30 §. Suostumuksen peruuttaminen. 
         
          Luovutettavaksi pyydetty voi ehdotetun pykälän
            mukaan peruuttaa suostumuksensa luovuttamiseen, kunnes luovuttamista
            koskeva päätös on pantu täytäntöön. 
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan (s. 43/II) tuomioistuimen
            tulee peruutustilanteessa käsitellä luovuttamisasia
            uudelleen. Valiokunta ehdottaa, että tästä otetaan
            pykälään nimenomainen maininta.
         
         
         33 §. Käräjäoikeuden päätös. 
         
          Pykälässä säädetään
            käräjäoikeuden päätöksen
            sisällöstä. Koska pykälän
            1 momentissa mainittuun puitepäätökseen
            on tarpeen viitata myöhemmissä pykälissä,
            valiokunta ehdottaa pykälään tehtäväksi lakiteknisen
            lisäyksen. 
         
         
         49 §. Täytäntöönpanon
            lykkääminen. 
         
         
          Pykälässä säädetään
            täytäntöönpanon lykkäämisen
            lisäksi myös luovutettavaksi pyydetyn henkilön väliaikaisesta
            luovuttamisesta. Valiokunta ehdottaa pykälän otsikon
            muuttamista paremmin pykälän sisältöä vastaavaksi. 
         
         
         58 §. Erityissäännön noudattaminen. 
         
          Valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat pitäneet epäselvänä,
            mitä pykälän 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetaan
            "lopullisella vapauttamisella". Tämän vuoksi valiokunta
            toteaa, että rangaistusten täytäntöönpanosta
            annetun lain 2 luvun 17 §:n mukaan, jos vanki on päästetty
            ehdonalaiseen vapauteen eikä ole sitä menettänyt,
            hänen katsotaan täydellisesti kärsineen
            vapausrangaistuksensa, kun koeaika on kulunut umpeen. Asiaan ei
            vaikuta se, onko henkilö ehdonalaisen vapauden aikana valvonnassa.
            Tutkintavangin, jota ei ole asetettu matkustuskieltoon, ja vankeusvangin,
            joka on suorittanut rangaistuksensa päivästä päivään,
            on puolestaan katsottava lopullisesti vapautuneen sinä päivänä,
            jolloin hänet on tosiasiallisesti vapautettu. 
         
         
         Koska valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi uuden
            59 §:n, on tämän pykälän
            3 momentissa olevaa viittausta tarkistettava.
         
         
         59 §. Ehtojen noudattaminen (Uusi). 
         
          Ehdotetussa laissa ei nimenomaisesti todeta, että Suomen
            viranomaisten olisi noudatettava toisen jäsenvaltion mahdollisesti
            asettamaa ehtoa, jonka mukaan kyseisen jäsenvaltion Suomeen
            syytetoimenpiteitä varten luovutettu kansalainen tulee
            palauttaa takaisin kotivaltioonsa. Valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
            säännöksen ehtojen noudattamisesta. Tämän
            lisäyksen vuoksi myös väliotsikkoa on
            täydennettävä. 
         
         
         Pykälän lisäämisen vuoksi
            jäljempänä seuraavien pykälien
            numerointi muuttuu yhtä suuremmaksi.
         
         
         62 (61) §. Pyyntö luovuttaa edelleen. 
         
          Lain pykälänumeroinnin muutoksen vuoksi on
            pykälään sisältyvää viittausta
            tarkistettava.
         
         
         69 (68) §. Luvan antaminen kauttakuljetukseen. 
         
         Pykälä sisältää säännökset,
            joiden nojalla luovutettavaksi pyydetty voidaan kuljettaa Suomen alueen
            kautta. Pykälän mukaan Suomen kautta voidaan kuljettaa
            henkilö, joka on pyydetty luovutettavaksi Euroopan unionin
            jäsenvaltiosta tai unioniin kuulumattomasta valtiosta toiseen
            jäsenvaltioon. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että ehdotetun
            kauttakuljetusta koskevan sääntelyn ulottaminen
            Suomen kansalaiseen ei kaikilta osin ole puitepäätöksessä edellytettyä.
            Puitepäätöksen 25 artiklan 1 kohdassa
            sallitaan ensinnäkin se, että jäsenvaltio
            voi kieltäytyä kansalaisen tai maassa vakinaisesti
            asuvan henkilön vapaudenmenetyksen käsittävän
            rangaistuksen tai turvaamistoimen täytäntöönpanoa
            varten tapahtuvaa kauttakuljetusta koskevasta pyynnöstä.
            Lisäksi puitepäätöksen 25 artiklan
            1 kohdan 2 alakohdassa sallitaan kauttakulkuvaltion kansalaisen
            ja siellä pysyvästi asuvan henkilön osalta
            se, että kauttakulun ehdoksi asetetaan henkilön
            palauttaminen tämän kuulemisen jälkeen
            kauttakulkujäsenvaltioon, jotta hänelle määrätty
            vapaudenmenetyksen käsittävä rangaistus
            tai turvaamistoimenpide voidaan panna täytäntöön. 
         
         
         Lakivaliokunta ehdottaa, että pykälään
            lisätään uusi 2 ja 3 momentti, jolloin
            hallituksen esityksen mukainen 2 momentti siirtyy 4 momentiksi.
            Ehdotetuilla momenteilla toteutetaan perustuslakivaliokunnan lausunnossaan
            edellyttämät, säätämisjärjestyksen
            kannalta olennaiset muutokset. Koska pykälään
            lisättäväksi ehdotetun rajoituksen tarpeellisuus
            tulee uudelleen harkittavaksi siinä tapauksessa, että eduskunnan
            käsiteltävänä oleva perustuslain
            muutosehdotus hyväksytään, valiokunta
            ei ole katsonut tarpeelliseksi ehdotettujen muutosten ulottamista
            koskemaan myös Suomessa pysyvästi asuvia ulkomaalaisia. 
         
         
         70 (69) §. Kauttakuljetuksen pyytäminen
            ja 71 (70) §. Ilmakuljetus.
         
         
          Pykälänumeroinnin muutoksen ja 69 (68) §:ään
            ehdotettujen lisäysten vuoksi pykäliin sisältyviä viittauksia
            on tarkistettava. 
         
         
         73 (72) §. Voimaantulo ja siirtymäsäännökset. 
         
         Pykälään sisältyvät
            ehdotetun lain voimaantulon kannalta tarpeelliset säännökset,
            joiden mukaan määräytyy se, mitä lakia
            luovutuspyyntöihin kulloinkin sovelletaan. Siirtymäsäännökset on
            kirjoitettu lähtien siitä, että laki
            tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2004.
            Koska lakiehdotuksen käsittelyajankohdan vuoksi tästä ei kuitenkaan
            ole täyttä varmuutta, valiokunta ehdottaa siirtymäsäännökset
            kirjoitettavaksi niin, ettei niissä erikseen mainita päivämääriä.
            Samalla valiokunta ehdottaa pykälään
            lisättäväksi uuden 4 momentin, jossa
            säädetään ennen ehdotetun lain
            voimaantuloa voimassa ollut laki sovellettavaksi suhteessa sellaisiin
            jäsenvaltioihin, jotka tämän lain voimaantultua
            soveltavat muuta kuin puitepäätöksen
            täytäntöönpanemiseksi annettua
            lainsäädäntöä.
         
         
         Johtolause. 
         
          Valiokunta ehdottaa jäljempänä esitettävään
            säätämisjärjestys-jaksoon viitaten, että lakiehdotuksen
            johtolause muutetaan osoittamaan perustuslain 95 §:n 2
            momentin mukaista säätämisjärjestystä.
         
         
         5. Laki oikeudenkäymiskaaren 31 luvun muuttamisesta
            (Uusi lakiehdotus)
         
         
         9 b §. 
         
          Valiokuntakäsittelyn aikana on nostettu esiin kysymys
            siitä, miten toimitaan tilanteessa, jossa henkilö on
            tuomittu Suomessa useasta rikoksesta yhteiseen vankeusrangaistukseen,
            mutta vieras valtio suostuu luovuttamaan henkilön Suomeen
            vain joistakin rikoksista. Vieras valtio saattaa kieltäytyä luovuttamisesta
            jonkin rikoksen osalta esimerkiksi sen vuoksi, että kaksoisrangaistavuuden
            vaatimus ei täyty, tai kyseinen valtio voi soveltaa jotain
            muuta kieltäytymisperustetta. Yhteisen vankeusrangaistuksen
            purkamisesta tällaisessa tilanteessa ei ole säännöksiä. Vaikka
            onkin oletettavissa, että tällaisten tilanteiden
            todennäköisyys pienenee eurooppalaista pidätysmääräystä koskevan
            puitepäätöksen myötä luovuttamisen
            tullessa mahdolliseksi yhä useamman rikoksen osalta, valiokunta
            pitää aiheellisena, että tällaisiin
            tilanteisiin varaudutaan ottamalla asiasta oikeudenkäymiskaareen erityinen
            säännös. Tämän vuoksi
            lakivaliokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
            uuden lain oikeudenkäymiskaaren 31 luvun muuttamisesta.
         
         
         Pykälän mukaan korkein oikeus purkaa tuomitun
            yhteisen rangaistuksen ja määrää erikseen rangaistuksen
            niistä rikoksista, joista henkilön luovuttaminen
            on ollut mahdollista tai joista vieras valtio on suostunut henkilön
            luovuttamaan. Lisäksi määrätään
            rangaistus myös muista rikoksista. Näiden muiden
            rikosten osalta täytäntöönpanotoimiin
            ei kuitenkaan saa ryhtyä. Tällainen menettely
            on kuitenkin tarkoituksenmukainen sen vuoksi, että niin
            sanotusta erityissäännöstä johtuva
            täytäntöönpanon este poistuu
            tietyissä tilanteissa. Esimerkiksi EU-luovuttamislain 58 §:n
            2 momentin 1 kohdan mukaan erityissääntöä ei
            sovelleta, jos luovutetulla henkilöllä on ollut
            tilaisuus poistua Suomesta, mutta hän ei ole poistunut
            täältä 45 päivän kuluessa
            lopullisesta vapauttamisestaan tai on palannut Suomeen
            täältä ensin poistuttuaan. 
         
         
         Säännöksen sanamuoto kattaa yhtäältä ne
            tilanteet, joissa vieras valtio on jo tehnyt päätöksen
            luovuttamisesta tiettyjen rikosten osalta ja kieltäytynyt
            toisten osalta, mutta kuitenkin luovuttanut henkilön Suomeen.
            Toisaalta säännös kattaa myös
            tilanteet, joissa vieras valtio edellyttää yksittäisestä rikoksesta
            määrätyn rangaistuksen yksilöimistä ennen
            kuin se tekee luovuttamispäätöksen. 
         
         
         Tuomitun oikeusturvan takaamiseksi pykälässä säädetään
            myös siitä, etteivät määrättävät
            rangaistukset saa yhteensä olla ankarammat kuin alkuperäinen
            yhteinen vankeusrangaistus. 
         
         
         Vaatimuksen yhteisen vankeusrangaistuksen purkamisesta voisi
            tehdä se viranomainen, jolla on toimivalta pyytää henkilö luovutettavaksi Suomeen
            tuomitun rangaistuksen täytäntöönpanoa
            varten. Esimerkiksi ehdotetun EU-luovuttamislain mukaisessa
            menettelyssä tällainen viranomainen on rikosseuraamusvirasto.
            Oikeudenkäymiskaaren 31 luvun 13 §:n mukaan hakemuksen
            käsittelyssä on soveltuvin osin noudatettava,
            mitä 4 ja 5 §:ssä on kantelun kohdalta säädetty.
            Kyseisissä pykälissä on säännökset henkilön
            kuulemisesta ja tarvittavan lisäselvityksen hankkimisesta.
            Jos henkilö on vielä vieraassa valtiossa, kuuleminen
            voi tarvittaessa tapahtua oikeusaputeitse. Tuomittua henkilöä on kuultava
            myös siitä kysymyksestä, mikä osa
            purettavana olevasta vankeusrangaistuksesta koskee niitä rikoksia,
            joiden osalta luovuttamiseen suostutaan, ja mikä osa taas
            muita rikoksia.
         
         
         Yhteisen vankeusrangaistuksen purkamisen luovutustilanteissa
            mahdollistava uusi pykälä ehdotetaan sijoitettavaksi
            oikeudenkäymiskaaren 31 luvun 9 b §:ksi, koska
            luvun 9 a § jo nykyisin koskee yhteisen vankeusrangaistuksen purkamista.
            Tämän vuoksi nykyinen 9 b § ehdotetaan
            sisällöltään muuttamattomana
            siirrettäväksi 9 c §:ksi.
         
         
         9 c ja 10 §. 
         
          Nykyinen 9 b § ehdotetaan edellä esitetyin
            tavoin sijoitettavaksi 9 c §:ksi. Koska 10 §:n
            1 momentissa on viittaus voimassa olevaan 9 b §:ään,
            tulee kyseinen viittaus tässä yhteydessä muuttaa
            koskemaan 9 c §:ää.