Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin.
         
         
         Hallituksen esityksellä pannaan täytäntöön puitepäätös
            omaisuuden ja todistusaineiston jäädyttämistä koskevien
            päätösten täytäntöönpanosta
            Euroopan unionissa. Esityksellä ei haluta luoda Suomeen
            uutta jäädyttämistä koskevaa pakkokeinoa,
            vaan jäädyttämispäätöksellä tarkoitetaan
            kansallista pakkokeinoa, joka on tilanteen mukaan joko hukkaamiskielto,
            vakuustakavarikko tai takavarikko. Jäädyttämispuitepäätös perustuu
            vastavuoroisen tunnustamisen periaatteeseen. Puitepäätöksen
            johdannon neljännen kappaleen mukaisesti vastavuoroiseen
            tunnustamiseen ja välittömään
            täytäntöönpanoon perustuva jäsenvaltioiden
            yhteistyö edellyttää luottamusta
            siihen, että päätökset tehdään
            aina laillisuus-, toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteita
            noudattaen. Valiokunta on lausunnossaan (LaVL 4/2005 vp)
            todennut, että valiokunta pitää yhtenä Haagin
            ohjelman keskeisimpänä prioriteettina aidon luottamuksen
            lisäämistä jäsenvaltioiden välillä.
            Ilman luottamusta oikeusviranomaisten päätösten
            vastavuoroinen tunnustaminen ei toteudu. 
         
         
         Valiokunta ei pidä lainsäädännön
            ymmärrettävyyden ja kansalaisten oikeusturvan
            kannalta hyvänä sitä, että lainsäädäntömme
            muodostuu kovin monikerroksiseksi ja toimii eri tavoin riippuen
            siitä, onko asialla pelkästään
            kansallisia, Euroopan unionin jäsenvaltioihin kytkeytyviä vai
            laajempia kansainvälisiä ulottuvuuksia. On kuitenkin
            muistettava, että Euroopan unionin lainsäädäntöä valmisteltaessa
            oikeusasioiden alalla ei tavoitteena ole yhtenäistää jäsenvaltioiden
            lainsäädäntöä, vaan
            hyväksyä ainoastaan tiettyjä minimisääntöjä,
            joilla mahdollistetaan päätösten vastavuoroinen
            tunnustaminen ja siten erilaisten järjestelmien yhteensopivuus
            ja käytännön yhteistyö viranomaisten
            välillä. Euroopan unionin lainsäädännössä eivät
            myöskään voi olla automaattisena lähtökohtana
            jo olemassa olevat kansainväliset sopimukset, sillä tällöin unionin
            lainsäädännöllä ei
            olisi merkittävää lisäarvoa.
            Kansainvälistä rikosoikeusapua koskevan lainsäädännön
            soveltaminen edellyttää viranomaisilta erityisen
            huolellista paneutumista. Valiokunta pitääkin
            tärkeänä viranomaisten perusteellista
            kouluttamista lakiehdotuksen mukanaan tuomiin uusiin tehtäviin.
         
         
         Toimivaltainen oikeusviranomainen
         
         Pakkokeinolain 3 luvun mukaan hukkaamiskiellosta ja vakuustakavarikosta
            päättää tutkinnanjohtajan tai
            syyttäjän vaatimuksesta tuomioistuin, ja jos asia
            ei siedä viivytystä, päätöksen edellytysten
            täyttyessä myös tutkinnanjohtaja tai syyttäjä voi
            tehdä asiassa päätöksen. Päätös
            on kuitenkin tällöin saatettava viikon sisällä tuomioistuimen
            ratkaistavaksi. Vieraan valtion oikeusapupyynnön johdosta
            tehtävästä hukkaamiskiellosta tai vakuustakavarikosta
            päättää tuomioistuin tutkinnanjohtajan
            tai syyttäjän vaatimuksesta. Pakkokeinolain 4
            luvun mukaan takavarikosta päättää pidättämiseen
            oikeutettu virkamies. Tuomioistuin voi päättää takavarikosta syytettä käsitellessään.
            Pidättämiseen oikeutettu virkamies päättää samoin
            vieraan valtion oikeusapupyynnön johdosta tehtävästä takavarikosta,
            mutta päätös tulee toimittaa viikon kuluessa
            tuomioistuimen vahvistettavaksi.
         
         
         Suomen järjestelmä mahdollistaa päätösvallan
            jakamisen eri viranomaisille pakkokeinotoimenpiteestä riippuen.
            Puitepäätös sen sijaan ei tee eroa erityyppisten
            jäädyttämispakkokeinojen välillä.
            Luottamuksen vahvistamiseksi Euroopan unionin lainsäädäntöä valmisteltaessa pyritään
            yksilöimään selkeästi päätöksiä tekevät viranomaiset
            ja lähtökohtaisesti kansallisten järjestelmien
            erilaisuudet huomioiden päätökset tehdään
            kaikissa maissa samantasoisesti. Valiokunta pitää vastavuoroisen
            tunnustamisen lähtökohtana sitä, että toisen
            maan viranomaiset voivat ilman tarkempaa tutkintaa luottaa Suomesta tuleviin
            täytäntöönpanopyyntöihin.
            Toisaalta Suomeen tulevien täytäntöönpantavien
            päätösten osalta ei voida edellyttää päätöksen
            tehneen viranomaisen tuntevan lainsäädäntöämme,
            jotta hän osaisi toimittaa täytäntöönpanopyynnön
            oikealle viranomaiselle. 
         
         
         Lakiehdotus muuttaa viranomaisten välistä toimivaltaa
            jäädyttämispäätöksen
            täytäntöönpanon osalta verrattuna
            nykyisiin vieraan valtion oikeusapupyynnön johdosta tehtäviin
            pakkokeinoihin. Kansainvälisen oikeusapupyynnön
            perusteet tutkitaan vastaanottavassa valtiossa, jolloin pyynnöt
            saatetaan tuomioistuimen vahvistettavaksi, kun taas lakiehdotuksen
            mukaisen jäädyttämispäätöksen
            osalta tarkoituksena on vastavuoroisesti tunnustaa toisen jäsenvaltion viranomaisen
            tekemä päätös ja laittaa se
            ilman erillistä selvitystä täytäntöön.
            Esitutkintalain mukainen esitutkinta- ja syyttäjäviranomaisten välinen
            yhteistyövelvoite soveltuu myös nykyiseen kansainväliseen
            yhteistoimintaan.
         
         
         Puitepäätöksen lähtökohtana
            on ollut jäsenvaltioiden välisen oikeusavun tehostaminen
            nopeuttamalla ja yksinkertaistamalla menettelyä. Hukkaamiskiellon
            ja vakuustakavarikon osalta päätöksenteko
            siirtyy tuomioistuimilta syyttäjille. Oikeusturvanäkökohdat
            huomioiden valiokunta ei pidä perusteluja täysin
            yksiselitteisinä siltä osin, että järjestelmästä saatavan
            lisäarvon ja nopeuden kannalta päätöksenteko
            pitää siirtää tuomioistuimilta
            syyttäjille erityisesti niissä tapauksissa, kun
            jäädyttämispäätös
            tehdään Suomessa ja lähetetään
            toiseen jäsenvaltioon täytäntöönpantavaksi.
            Toisaalta lakiehdotuksen mukaisissa jäädyttämispäätöksissä on
            kyse pääosin väliaikaistoimenpiteistä,
            jolloin kansallisestikin tutkinnanjohtaja ja syyttäjä ovat
            toimivaltaisia. Suomeen täytäntöönpantavaksi
            tulevien päätösten osalta on vastavuoroisen
            tunnustamisen periaatteen mukaista, ettei asiaa tarvitse käsitellä meillä tuomioistuimessa.
            Valiokunta katsoo esitetyn menettelyn nopeuden ja tehokkuuden edellyttävän
            syyttäjiltä erityisiä valmiuksia ja erikoistumista
            lakiehdotuksessa tarkoitettujen asioiden käsittelyyn
            sekä toimivaa päivystysjärjestelmää kaikkina
            vuorokauden aikoina.
         
         
         Edellä esitetyin perusteluin valiokunta pitää järjestelmän
            selkeyden kannalta tarkoituksenmukaisimpana yksinkertaista ja keskitettyä menettelyä,
            jossa kaikissa tilanteissa toimivaltaisena viranomaisena
            on syyttäjä.
         
         
         Esitutkintayhteistyö
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on selvästi tullut
            ilmi, että vuonna 1997 esitutkintalaissa tarkoitetut muutokset
            syyttäjän roolin vahvistamiseksi esitutkinnassa
            eivät ole kaikilta osin käytännössä toteutuneet,
            vaan yhteistyössä on ollut puutteita johtuen poliisi-,
            tulli- ja syyttäjäviranomaisten erilaisesta esitutkintalain 15 §:n
            tulkinnasta. Laki edellyttää esitutkintaviranomaisten
            ilmoittavan syyttäjälle tutkittavaksi
            tulleesta rikoksesta, jollei tekoa voida pitää vähäisenä.
            Syyttäjä ei johda tutkintaa, mutta hänellä on
            velvollisuus seurata, valvoa ja ohjata sitä. Valiokunta
            totesi vuonna 1997 laista antamassaan mietinnössä (LaVM 9/1997 vp), että syyttäjän
            oikeus ja velvollisuus ohjata esitutkintaa asianmukaisen syyteharkinnan
            ja keskitetyn pääkäsittelyn turvaamiseksi
            onnistuu parhaiten hyvällä tutkintaviranomaisten
            ja syyttäjän välisellä yhteistyöllä.
            Valiokunta antaa tukensa valtakunnansyyttäjän
            ja poliisiylijohtajan asettamalle työryhmälle,
            jonka tehtävänä on kartoittaa esitutkinnan
            nykytilaa ja kehittämistarpeita ja laatia suunnitelma esitutkintayhteistyön kehittämisestä
            toimivammaksi
            ja tehokkaammaksi. 
         
         
         Valiokunta painottaa, että lakiehdotuksella ei muuteta
            nykyistä järjestelmää vaan esitutkinnan johto
            säilyy edelleen esitutkintaviranomaisilla. Lakiehdotuksessa
            korostetaan useissa eri kohdissa toimivaa yhteistyötä esitutkinta-
            ja syyttäjäviranomaisten välillä.
            Tästä selkeimpänä osoituksena
            on 9 §:n 3 momentti, jonka mukaan syyttäjän
            on ennen jäädyttämispäätöksen
            tekemistä ilmoitettava keskusrikospoliisille ja Tullihallitukselle
            vastaanottamastaan jäädyttämispäätöksestä.
            Ilmoituksella selvitetään lykkäämisperusteen
            olemassaolo, mutta koordinaatiolla ja nopealla tiedonkululla on
            myös laajempia rikostorjunnallisia elementtejä.
            Nykyisissä kansainvälisissä oikeusapupyynnöissä tutkintaviranomaisten
            ja syyttäjän yhteistyön pitäisi
            olla kiinteätä, sillä kansainvälisiä pakkokeinotoimenpiteitä edellyttävää tapausta
            ei koskaan voitane pitää vähäisenä.
            Valiokunta katsookin, että puitepäätöksen
            voimaansaattamisen ei pitäisi vähentää esitutkintaviranomaisten
            ja syyttäjän yhteistyötä vaan
            päinvastoin. Lakiehdotuksella ei pidä syrjäyttää esitutkintaviranomaisia
            kansainvälisten pakkokeinojen täytäntöönpanosta, vaikka
            päätöksenteko siirtyykin syyttäjälle.
         
         
         Yksilön oikeusturva
         
         Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
            puitepäätöksen johdannon kuudenteen kappaleeseen, jonka
            mukaan puitepäätöksessä kunnioitetaan perusoikeuksia
            ja noudatetaan Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 6 artiklassa
            ja Euroopan unionin perusoikeuskirjassa huomioituja periaatteita.
            Oikeusturvanäkökulmasta on tärkeätä,
            että johdannossa yksiselitteisesti todetaan mahdollisuus
            kieltäytyä täytäntöönpanosta
            yleisen syrjintäperiaatteen nojalla varsinkin, kun jäädyttämispäätöksen
            muut kieltäytymisperusteet ovat hyvin rajoitettuja. 
         
         
         Valiokunta pitää yksilön oikeusturvan
            kannalta merkittävänä, että syyttäjät
            huolehtivat riittävällä tavalla lakiehdotuksen
            17 §:n 2 momentin mukaisesta velvoitteestaan avustaa
            toimenpiteen kohteeksi joutunutta. Hänen tulee saada täytäntöönpanon
            yhteydessä riittävä tieto häntä koskevan
            jäädyttämispäätöksen
            tehneen jäsenvaltion muutoksenhakumenettelyistä,
            viranomaisten yhteystiedoista, mahdollisuudesta oikeusapuun ja käännöspalveluihin.
            Yksilön kannalta on myös tärkeätä,
            että jäädyttämispäätöksen
            määräaikaa koskeva päätös
            perustellaan.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä myös
            lakiehdotuksen 5 luvun määräyksiä korvauksien
            maksamisesta virheellisen jäädyttämispäätöksen
            aiheuttamista vahingoista.