Perustelut
Sääntelylle asetetut tavoitteet
Valiokunta kiinnittää huomiota asiassa U 42/2004
vp antamaansa lausuntoon LiVL 17/2004
vp ja toistaa siinä esittämänsä kannat. Lausunnossaan
valiokunta yhtyi valtioneuvoston kantaan edellyttäen, että Suomi
jatkovalmistelussa edellyttää, että kaikki
kuusi valtioneuvoston kannassa ilmaistua varaumaa toteutuu ehdotuksen
hyväksymisen ehtona, ja että valtioneuvosto varmistaa
varaumin, että asiassa ei tehdä Suomea sitovia
päätöksiä, ennen kuin valiokunnalla
on ollut tilaisuus lausua asiasta uudelleen kantansa. Valiokunta
pitää erittäin valitettavana, että eduskunnalla
ei ole ollut mahdollisuutta ottaa kantaa uuteen direktiiviehdotukseen,
ennen kuin neuvosto on hyväksynyt yleisnäkemyksen
ehdotuksesta.
Valtioneuvoston kannan varaumina edellytettiin, että velvoitteiden
tuli kohdistua vain sellaisiin teleyrityksen hallussa oleviin tunnistamistietoihin,
joita jo säilytetään useita kuukausia osana
laillisen verkko- ja viestintäpalvelun toteuttamista ja
joiden tietojen säilyttämisaika voitaisiin harmonisoida
ehdotettavan puitepäätöksen mukaisesti.
Velvoite tuli voida toteuttaa kohtuullisin kustannuksin, olemassa
olevin teknisin ratkaisuin, teknologianeutraalisti ja tuleva tekninen
kehitys huomioiden. Lisäksi valiokunta painotti tietosuojaan
ja tietoturvaan liittyviä kysymyksiä sekä sitä,
että säilytysajan tulee joka tapauksessa olla
enintään 12 kuukautta.
Valtioneuvoston kannan toteutuminen
Direktiivin 6 artiklan mukaan direktiivissä eritellyt
tietoluokat on säilytettävä vähintään
kuuden kuukauden ja enintään kahden vuoden ajan viestinnän
päivämäärästä.
Erityistapauksissa enimmäissäilytysaikaa voidaan
pidentää rajoitetulla ajanjaksolla, jota ei ole
mitenkään rajoitettu. Korkeintaan 12 kuukauden
tallentaminen ei täten ole direktiivin yläraja,
vaikkakin direktiivi sallii jäsenmaan rajaavan säilyttämisen
korkeintaan 12 kuukauteen.
Valtioneuvoston näkemyksen mukaan Suomen vaatimukset
on pääosin otettu huomioon oikeus- ja sisäasiainneuvostossa
2.12.2005 hyväksytyssä neuvoston yleisnäkemyksessä direktiiviehdotuksesta.
Valiokunta toteaa kuitenkin tavoitteista, että korkeintaan
12 kuukauden säilytysaikaa ei saavutettu.
Puitepäätöksen yhteydessä asetetut
tavoitteet
Liikenne- ja viestintäministeriön näkemyksen mukaan
direktiiviehdotus täyttää nykyisessä muodossaan
erittäin hyvin eduskunnan puitepäätösehdotuksen
yhteydessä asettamat edellytykset.
Direktiivin mukaan säilytettävät
tietoluokat käsittävät kiinteissä verkoissa
ja matkaviestintäverkoissa tapahtuvan puhelintoiminnan
osalta sekä Internet-yhteyden, Internet-sähköpostin
ja Internet-puhelimen osalta eri tietoja viestinnän lähteen
ja kohteen jäljittämiseksi ja tunnistamiseksi,
päivämäärän, kellonajan
ja keston määrittämiseksi sekä viestintätyypin
tunnistamiseksi.
Direktiivin johdannon kohdan 11 mukaan direktiivillä pyritään
varmistamaan, että säilytysvelvollisuus koskee
yleisesti saatavilla olevien sähköisten viestintäpalveluiden
tai yleisen viestintäverkon tarjoajien viestintäpalveluiden
tarjoamisen yhteydessä tuottamia tai käsittelemiä tietoja.
Johdannon kohdassa 13 todetaan, että direktiivi koskee
ainoastaan tietoja, jotka luodaan tai joita käsitellään
viestinnän tai viestintäpalvelun tuloksena ja
jotka eivät liity viestinnän sisältönä oleviin
tietoihin. Tiedot on lisäksi säilytettävä siten,
että vältetään niiden säilyttämistä useammin
kuin kerran.
Tämän lisäksi johdannon kohdassa
23 säilytysvelvollisuus rajataan tietoihin, jotka viestintäpalvelujen
tarjoajat luovat tai joita ne käsittelevät viestintäpalveluja
tarjotessaan. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että valmistelun
loppuvaiheessa tehdyt rajaukset rajaavat mm. Skype-tyyppiset Internet-puhelut
ja muiden kuin teleyritysten tarjoamat sähköpostipalvelut
kokonaan tallentamisvelvollisuuden piiristä. Edelleen on
todettu, että direktiiviehdotukseen tehdyt Internetiä koskevat
rajaukset ja velvoitteiden rajautuminen teleyrityksen tuottamiin
tai käsittelemiin sekä saatavilla olevaan tietoon
varmistaa myös sen, että sääntely
on toteutettavissa olemassa olevin teknisin ratkaisuin. Valiokunta
toteaa kuitenkin, että rajaus, että jokaisen toimijan
ei tarvitse tallentaa kaikkia direktiiviehdotuksessa lueteltuja
tietoja, ei ole direktiivissä vaan vain sen johdanto-osassa.
Viestintäviraston arvioimat kustannukset jäävät
valiokunnan saaman tiedon mukaan kohtuullisiksi. Valiokunnan huomiota
on kiinnitetty siihen, että viestinämarkkinalain
(393/2003) 98 §:n mukaan kustannukset tulevat
korvattaviksi valtion varoista teleyrityksille. Valiokunta pitää voimassa
olevaa sääntelyä tältä osin
kohtuullisena.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että Suomen
edellyttämä teknologianeutraalius on osin vastakkainen
erittäin tärkeiden sääntelyn
täsmällisyyttä ja tarkkarajaisuutta koskevien
tavoitteiden kanssa. Tämän vuoksi tämänkaltaisessa
sääntelyssä ei olekaan mahdollista päästä täysin
teknologianeutraaliin lopputulokseen. Edelleen on todettu, että tältä kannalta sääntelyn
uudelleen arviointia koskevat säännökset
ovat olennaisia.
Tietosuojavaltuutetun valiokunnalle antamassa lausunnossa korostetaan,
että terrorismin vastaisen taistelun keinot eivät
kuitenkaan saa olla rajoittamattomia tai sellaisia, jotka mahdollistavat
niiden väärinkäytökset. Alkuperäiseen
ehdotukseen tehdyt muutokset ovatkin parantaneet sääntelyä tässä suhteessa.
Tietosuojavaltuutettu katsoi, että direktiiviehdotuksen
hyväksymistä tulisi lykätä selvityksen
saamiseksi sääntelyn tarpeellisuus- ja hyödyllisyysarvioinneista.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että eduskunnan asettamat
edellytykset on tyydyttävästi saatu kirjattua
direktiiviehdotukseen. Valiokunta ei kuitenkaan pidä tyydyttävänä sitä tilannetta,
että tärkeät rajaukset tallennettavien
tietojen osalta on otettu ainoastaan direktiivin johdantoon.
Direktiivin implementoiminen
Valiokunta kantaa huolta siitä, että itse
direktiivissä ei ole rajattu säilytysvelvollisuutta
Suomen parhaaksi katsomalla tavalla. Tämä johtaa helposti
eri jäsenmaiden osalta suureen kirjoon direktiivin kansallisessa
voimaan saattamisessa ja mahdollisesti tilanteeseen, jossa joidenkin
jäsenmaiden kansalliset säännökset
eivät vastaa Suomen direktiiville asettamia tavoitteita.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että Suomi saattaessaan direktiivin osaksi kansallista lainsäädäntöä tulkitsee
direktiiviä kokonaisuutena ja toteuttaa johdannon rajoitukset
myös kansallisessa lainsäädännössä.
Suomen tulee myös ennen direktiivin hyväksymistä varmistaa,
että kansallisessa voimaan saattamisessa direktiiviä voidaan
tulkita siten, että johdannossa olevat rajoitukset ovat
siirrettävissä kansalliseen lainsäädäntöön.
Määräaika direktiivin kansalliselle
voimaan saattamiselle on 18 kuukautta. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty
siihen, että Internet-yhteyden, -puhelimen ja -sähköpostin
osalta voimaan saattamisen määräaikaa
voidaan pidentää 36 kuukauteen direktiivin hyväksymisen
yhteydessä annettavalla julistuksella. Valiokunta pitää hyvänä valtioneuvoston
kantaa, että Suomen tulee ilmoittaa käyttävänsä tätä mahdollisuutta.