Perustelut
Valiokunta on käsitellyt asiaa oman toimialansa osalta
keskittyen erityisesti suomalaisen asiantuntijuuden turvaamiseen
EU:n valmisteluprosesseissa, eurooppalaisten liikennejärjestelmien toimivuuteen,
toimivallanjakoon ja julkisiin palveluihin. Valiokunta korostaa
yleisesti aktiivista toimintaa kaikissa EU:n toimielimissä sen varmistamiseksi,
että maamme yleiset edut ja erityiset olosuhteet saisivat
Suomelle tärkeässä päätöksenteossa
riittävästi huomiota.
Asiantuntijuus ja edunvalvonta.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan toimialaan kuuluvat
asiaryhmät ovat maamme kilpailukyvyn kannalta hyvin keskeisiä.
Niiden käsittelyssä EU:ssa on tämän
vuoksi turvattava riittävä asiantuntemus kaikissa
asioiden käsittelyvaiheissa. Valiokunnan saaman käsityksen
mukaan ennakkovaikuttaminen asioiden valmistelussa on tärkein
valmistelun vaihe EU-asioissa varsinaista normatiivisen täytäntöönpanon
merkitystä unohtamatta. Lainsäädäntöhankkeiden
kansalliset vaikutusarvioinnit on tehtävä huolella
ja siten, että niistä ilmenevät kattavasti
hankkeen kotimaiset sekä myönteiset että kielteiset
seurannaisvaikutukset. EU:n tukijärjestelmiin kuuluvien
varojen osalta tulisi pyrkiä siihen, että Suomen
erityisolosuhteiden asettamat vaatimukset ja kustannusvaikutukset
tulisivat riittävästi huomioon otetuiksi näiden
varojen jakamisessa. Kansallisten erityiskysymysten lisäksi
tulee meidän tarjota EU:lle myös erityistietämystämme
Pohjois-Euroopan liikenneolosuhteista ja kehittämistarpeista
ja itäliikenteen kehittämismahdollisuuksista sekä yleensäkin
Venäjän suhteiden erityisosaamistamme.
Selonteossa kiinnitetään huomiota siihen,
miten tärkeää on, että eri toimielimissä on
riittävästi suomalaisvirkamiehiä, myös
riittävän korkealla tasolla. Suomalaisvirkamiehet
muodostavat yhden tärkeän tiedonvälittämiskanavan.
Rekrytoimisen ja uralla edistymisen tukeminen on monille jäsenvaltioille
tyypillistä, ja myös Suomen tulee toimia aktiivisesti
suomalaisten EU-virkamiesten urakehityksen tukemiseksi. Asiantuntijalausunnoissa
on kiinnitetty huomiota siihen, että Suomesta ei ole esimerkiksi
riittävästi rautatiealan asiantuntijoita komission
tehtävissä, ja virkamiesedustuksemme rautatiealalla
EU:n asianomaisissa toimielimissä on vaatimaton
verrattuna esimerkiksi Ruotsiin. Valiokunnan mielestä on
tärkeätä, että aktiivisesti
ja systemaattisesti tuetaan suomalaisten virkamiesten EU-osaamista
ja -urakehitystä.
Toimivat eurooppalaiset liikennejärjestelmät.
Selonteossa korostetaan, että toimiva liikennejärjestelmä ja
logistinen osaaminen ovat jatkossa entistä merkittävämpiä kilpailutekijöitä globaalissa
taloudessa. Esimerkiksi liikenteen informaatioteknologian kehittyminen,
ns. älykäs liikenne (ITS), tarjoaa uusia mahdollisuuksia
logistiseen tehokkuuteen parantamalla tuotanto- ja jakeluketjujen
toimivuutta sekä mahdollisuuksia liikenteen palvelujen
kehittämiseen kaikille käyttäjille. Asialla
on Suomelle erityistä merkitystä, sillä maa
on pinta-alaltaan suuri ja kuljetusetäisyydet
ovat pitkiä. Valiokunta pitää selonteon
linjausta liikenteen osalta oikeansuuntaisena. Suomi onnistui omalla
aktiivisuudellaan tuomaan logistiikkanäkökulmaa
EU:n liikennepolitiikkaan puheenjohtajakaudellaan. Valiokunta korostaa
sisämarkkinoiden kehittämisen tärkeyttä ja
osana sitä tavaroiden liikkuvuuden esteiden poistamista
sekä rautatieliikenteen merkitystä koko Euroopan
kattavana, ympäristöystävällisenä kuljetusvaihtoehtona.
EU:n liikennepolitiikassa on viime vuosina pyritty perinteisen
kuljetustapakohtaisen ajattelun sijaan entistä kattavampaan
keinovalikoimaan liikenteen kielteisten vaikutusten eliminoimiseksi,
entistä ympäristöystävällisempien liikennemuotojen
edistämiseksi ja eri liikennemuotojen tehokkaammaksi hyödyntämiseksi
yhdessä ja erikseen. Maamme syrjäinen sijainti, maan
sisäiset suuret kuljetusetäisyydet sekä erityiset
talviolosuhteet verrattuna esim. Keski-Eurooppaan ovat Suomen elinkeinoelämän
kilpailukykyyn vaikuttavia seikkoja, joiden merkitys on otettava
huomioon valmisteltaessa EU:n liikennepoliittisia linjanvetoja.
Suomen tuonti ja vienti ovat riippuvaisia ympäri vuoden
toimivista merikuljetuksista. Viennistä 90 prosenttia ja tuonnista
70 prosenttia hoidetaan meritse. Valiokunta pitää tärkeinä merenkulun
päästöjen vähentämiseen
tähtääviä toimia, kuten esimerkiksi asianmukaisia
ja tasapuolisia päästörajoituksia. Näissä toimenpiteissä on
huolehdittava kuitenkin myös siitä, että velvoitteet
ovat esim. kustannusvaikutuksiltaan tasapuolisia eri merialueille ja
niillä ei ole minkään yksittäisen
alueen tai jonkin tietyn maan toimijoiden kilpailullista asemaa
heikentäviä vaikutuksia. Samaten on ilmailun päästökauppajärjestelmään
liittyen tiedostettava järjestelmän kustannusvaikutukset
erityisesti Suomen oloissa. Ilmasto-, energia- ja ympäristöpolitiikan
toimenpiteitä suunniteltaessa Suomen on edistettävä globaaleja
ja kilpailuneutraaleja ratkaisuja liikenteen osalta.
Toimivallanjako.
EU:n varsinaisen toimielinjärjestelmän ulkopuolella
toimii useita erityistehtäviä hoitavia ja hajautettuja
EU:n erillisvirastoja. Tällä vuosikymmenellä on
perustettu kolme liikennesektorin erillisvirastoa, joista viimeisenä on
vuonna 2004 perustettu Euroopan rautatievirasto (ERA). Nämä EU-virastot
ovat luonteeltaan sääntely- ja valvontavirastoja.
Näiden liikennesektorin virastojen osalta on nähtävissä suuntaus
siirtää kansallisten viranomaisten tehtäviä ja
toimivaltaa EU-virastoille. Tällaista kehitystä on
tapahtunut jo Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) osalta,
ja samoja kehityspiirteitä on nähtävissä rautatiealalla.
Myös viestintäasioissa on komission keskeinen
tavoite ollut toimivallan keskittäminen komissiolle ja
kansallisten viestintävirastojen toimivallan kaventaminen.
Valiokunta korostaa, että kehitys ei ole sopusoinnussa
EU:n läheisyysperiaatteen kanssa. Tämä johtaa
erityisesti pienempien jäsenvaltioiden osalta siihen, että kansallisia
erityispiirteitä ei jatkossa oteta riittävässä määrin
huomioon. Edellä kuvattu kehitys ei ole Suomen edun mukaista,
ja se vaatisi selkeän kansallisen kannanoton
läheisyysperiaatteen korostamiseksi EU-politiikassamme.
Selonteon mukaan EU:lla tulisi olla yhtenäinen edustus
kansainvälisissä järjestöissä.
Tämä tarkoittaisi muutosta esim. YK:n alaisten
järjestöjen, kuten kansainvälisen televiestintäliiton (ITU)
ja kansainvälisen postiliiton (UPU), edustukseen. Kyseisissä järjestöissä Suomi
on tähän asti voinut itsenäisesti määritellä omaa
politiikkaansa. Valiokunta ei pidä tältäkään
osin nykyisten toimivaltasuhteiden muuttamista Suomen tavoitteiden
mukaisena. Muutos vahvistaisi suurten jäsenvaltioiden valtuuksia
pienten jäsenvaltioiden kustannuksella.
Julkiset palvelut.
Valtioneuvoston selonteosta puuttuu selkeä kanta julkisiin
palveluihin. Julkisen palvelun asema tunnustetaan yleisesti ottaen perustamissopimuksessa,
etenkin 86 artiklan 2 kohdassa. Yleishyödyllisiin taloudellisiin
palveluihin liittyvässä EY:n perustamissopimuksen 16
artiklassa, joka tuli voimaan 1. toukokuuta 1999, todetaan yleistä taloudellista
etua koskevien palvelujen tärkeä asema
unionin yhteisten arvojen joukossa ja tunnustetaan niiden merkitys
sosiaalisen ja alueellisen yhteenkuuluvuuden edistämisessä.
Näiden periaatteiden tulkintaa esitellään
esimerkiksi jäsenvaltioiden julkisen palvelun yleisradiotoiminnasta
laaditussa Amsterdamin pöytäkirjassa, joka on
EY:n perustamissopimuksen liitteenä. Pöytäkirjassa
todetaan aluksi, että "jäsenvaltioiden julkinen
yleisradiotoiminta liittyy suoraan jokaisen yhteiskunnan demokraattisiin, yhteiskunnallisiin
ja kulttuurisiin tarpeisiin samoin kuin tarpeeseen turvata viestinnän
moniarvoisuus". Pöytäkirjassa todetaan myös
seuraavaa: "Euroopan yhteisön perustamissopimuksen määräykset
eivät rajoita jäsenvaltioiden toimivaltaa rahoittaa
julkista yleisradiotoimintaa, siinä määrin
kuin rahoitus myönnetään yleisradioyrityksille
kunkin jäsenvaltion antaman, määrittelemän
ja järjestämän julkisen palvelun tehtävän
täyttämiseksi, ja siinä määrin
kuin rahoitus ei vaikuta yhteisön kauppa- ja kilpailuolosuhteisiin
sellaisessa laajuudessa, että se olisi yleisen edun vastaista,
kun samalla otetaan huomioon tällaisen julkisen palvelun
tehtävän toteuttaminen". Valiokunta korostaa kansallisen
toimivallan tärkeyttä yleistä taloudellista
etua koskevien palvelujen järjestämisessä erityisesti
julkisen yleisradiotoiminnan osalta ja korostaa myös Yleisradion
merkitystä kattavalle, tasa-arvoiselle ja monimuotoiselle
tiedonvälitykselle. Yleisradion julkisrahoitteinen toiminta
ja kaupalliset mediat takaavat yhdessä vapaan tiedonvälityksen
ja luovat perustan demokraattiselle oikeusvaltiolle.
Sähköinen viestintä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että selonteossa
on käsitelty varsin vähän sähköistä viestintää,
vaikka sähköisen viestinnän teknologioiden
ja palveluiden kehittymisellä ja tehokkaammalla hyödyntämisellä voi
tulevaisuudessa olla keskeinen merkitys eri sektoreiden toiminnan
ja kilpailukyvyn kannalta.