Perustelut
Yleistä
Liikenne- ja viestintävaliokunta on valtion talousarvioesityksen
käsittelyssä keskittynyt liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalaan ja siinä erityisesti Tiehallinnon ja Ratahallintokeskuksen
määrärahoihin sekä tehtäviin
uusinvestointeihin.
Valiokunta toteaa, että talousarviota valmistelevan
prosessin aikana saatiin lisäyksiä sekä perustienpitoon
että perusradanpitoon. Onkin tärkeää huolehtia
koko väyläverkon eli teiden, ratojen ja meriväylien
palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä.
Elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta oli tärkeää saada
lisäpanostusta mm. satamayhteyksien parantamiseen.
Valiokunta korostaa, että tehokas logistiikka on tärkeä tekijä elinkeinoelämän
kilpailukyvyn ja alueiden kehityksen kannalta. Hallituksen talousarvioesityksessä
todetaankin,
että liikenneyhteyksiä ylläpidetään
ja kehitetään Suomen ja sen eri alueiden kilpailukyvyn
turvaamiseksi ja parantamiseksi. Valiokunta kiinnittää vakavaa
huomiota siihen, että tiukat menokehykset vaarantavat tämän
tavoitteen saavuttamisen.
Investoinnit
Ministerityöryhmän helmikuussa laatimat liikennepolitiikan
linjaukset vuosille 2004—2013 sisältävät
esitykset lähivuosien liikenneväyläinvestoinneiksi.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että talousarvioesityksessä on
osoitettu rahoitus jo aiemmin päätetyn E18-hankkeen
ohella vain Tornion vesiväylän syventämiseen
ja Hakamäentien rakentamiseen. Valiokunta pitää erittäin
huolestuttavana, että kaikkien muiden investointien osalta
rahoitus on auki.
Ministerityöryhmän linjausten mukaan liikenneväylien
pito tulee suunnitella pitkäjänteisesti hallituskausittain
ja pitemmäksi aikajänteeksi laadittavien strategioiden
ja investointiohjelmien pohjalta. Valiokunta pitää pitkäjänteistä väylienpidon
suunnittelua välttämättömänä,
koska siten voidaan tehostaa hankkeiden kokonaissuunnittelua ja
toteutusta sekä tasata maarakennusalan suhdannevaihteluita.
Pitkäjänteisyys on tarpeen myös yleisen
yhteiskuntakehityksen suunnittelun ja erityisesti väylien
käyttäjien ja logistiikan toimijoiden oman toiminnan ja
investointien suunnittelun kannalta. Tämän lisäksi
hankkeiden pitkäjänteisellä toteutuksella kokonaiskustannukset
saadaan sekä tie- että ratahankkeiden osalta pidettyä alemmalla
tasolla kuin silloin, jos hankkeet toteutetaan pienemmissä osissa
siten, että työt keskeytyvät.
Investointiohjelman sisältö on pyritty valitsemaan
niin, että mahdollisimman hyvin edistetään
väestön jokapäiväisiä liikkumistarpeita
ja yritysten kansainvälistä kilpailukykyä sekä tuetaan
alueiden tasapainoista kehitystä, hyvää ympäristöä ja
liikenneturvallisuutta. Ministerityöryhmän mietinnön
mukaan liikenneväylien kunnossapidon nykyiset resurssit
eivät kuitenkaan riitä turvaamaan elinkeinoelämän
kuljetusten sujuvuutta, kansalaisten jokapäiväisiä liikkumistarpeita
tai alueiden elinvoimaa. Resursseja on tämän mukaan
lisättävä käynnistämällä ongelmakohtiin
kohdistuvia teemahankkeita.
Liikenneväylien pidolle tunnusomaisesta syklisyydestä eli
muutaman vuosikymmenen välein toistuvasta infrastruktuurin
kunnostusohjelmasta on ministerityöryhmän mukaan
perusteltua pyrkiä hallittuun, elinkaarikustannukset optimoivaan
väylienpitoon. Mietinnössä todetaan, että hallituskauden
kattavan rahoitusratkaisun mukaan elinkaarimallilla aloitetaan hankkeen E18
Muurla—Lohja lisäksi neljä tiehanketta. Tämän
lisäksi mietinnössä arvioidaan kustannuksia,
jotka syntyvät, mikäli Lahti—Luumäki-rataosa
toteutetaan elinkaarimallilla. Mikäli tie- ja rataverkkoa
ei voida riittävästi kehittää budjettivaroin,
valiokunta katsoo, että esimerkiksi julkisen ja yksityisen
yhteisrahoituksen avulla toteutettavan elinkaarimallin hallittu
soveltaminen tarjoaa normaalien budjettirahoituksella toteutettavien
hankkeiden ohella tehokkaan ja valtiolle tilaajana edullisen valtiollisesti
tärkeiden liikenneväylien hankintamenettelyn.
Valiokunta toteaa, että väyläinvestoinneilla on
nopea rakennusaikainen vaikutus työllisyyteen ja myös
pitkällä aikavälillä investointien myötä syntyvä talouskasvu
luo pysyviä työpaikkoja. Ministerityöryhmän
vuosille 2004—2007 suunnittelemien väylähankkeiden
kustannukset ovat 1,28 miljardia euroa. Niiden toteuttamisen vaikutus
kansantuotteeseen olisi Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen
alustavien selvitysten mukaan vuoden 2010 vaiheilla noin 230 miljoonaa
euroa vuodessa. Jaettaessa tämä vaikutus 30 vuoden
ajalle väylähankkeiden kokonaisvaikutus olisi
investointiin verrattuna noin 2,5-kertainen, nykyarvona noin 3,5
miljardia euroa. Tämän lisäksi tulisivat
väylien rakentamisen aikaiset työllisyysvaikutukset.
Vuosille 2008—2013 suunniteltujen hankkeiden kustannukset
ovat 2,164 miljardia euroa. Niiden toteuttaminen nostaisi vaikutuksen
7,6 miljardiin euroon 30 vuoden aikana.
Valiokunta viittaa vuoden 2004 talousarviosta antamaansa lausuntoon
(LiVL 15/2003 vp — HE
55/2003 vp), jossa valiokunta mm. kiinnitti vakavaa
huomiota siihen, että alueellisilla tie- ja väyläinvestoinneilla
on suuri merkitys elinkeinoelämän kilpailukyvylle
ja alueiden kehitykselle. Edelleen valiokunta korosti perustienpidon
rahoituksen merkitystä taloudellisen, sosiaalisen ja alueellisen
kehityksen kannalta ja katsoi, että kansallisesti suurta
taloudellista merkitystä on Euroopan unionin hyväksymillä TEN-verkkohankkeilla
ja Suomen ja Venäjän välisillä hyvin
toimivilla liikenneyhteyksillä.
Valiokunta katsoo, että liikennepoliittisten linjausten
myötä on olemassa perusteltu lista hyvistä hankkeista,
ja peräänkuuluttaa linjauksia vastaavia rahoituspäätöksiä,
jotta niiden toteuttamiseen päästään.
Perustienpito
Talousarvioesityksessä perustienpitoon ehdotetaan 570
miljoonaa euroa. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että vuoden 2005 talousarviossa ei päästy
liikenne- ja viestintäministeriön esittämiin
perusteltuihin rahoitustavoitteisiin. Tästä johtuen
olemassa oleva väylästön palvelutaso
uhkaa vaarantua. Esimerkkinä voidaan todeta huonokuntoisten
päällystettyjen teiden määrän
pysyminen suunnilleen samalla tasolla (n. 5 700 km) ja
huonokuntoisten siltojen määrän jatkuva
kasvu tieverkolla, mikä tarkoittaa nykyisin toistasataa
painorajoitettua siltaa ja noin 800:aa pikaista korjausta odottavaa
huonokuntoista siltaa. Ei vain kansalaisille vaan myös elinkeinoelämälle
tärkeän alemman tieverkon kunnon osalta valiokunta
näkee aihetta huoleen, koska kelirikkoisten teiden määrää ei
saada kääntymään laskuun. Alempiasteisten
teiden painorajoitukset ovat viime aikoina hankaloittaneet esimerkiksi
teollisuuden puuhuoltoa. Nykyisellä tienpidon määrärahojen
tasolla tiestö rappeutuu ja tiestön palvelukyky
jää yhä enemmän jälkeen
kasvavan liikenteen ja kansantaloutemme kilpailukyvyn vaatimuksista.
Rahoituksella voidaan huolehtia tieverkon päivittäisestä liikennöitävyydestä ja
tieverkon kunnosta siten, että se ei heikkene. Valiokunta toteaa,
että rahoitus on täysin riittämätön
alueellisia tarpeita palveleviin pieniin laajennus- ja uusinvestointeihin,
kuten esimerkiksi kevytväyläprojekteihin, joita
voidaan toteuttaa vain noin 42 miljoonalla eurolla. Lisäksi
valtakunnallisesti priorisoituihin teemahankkeisiin on varattu rahoitusta
36 miljoonaa euroa, josta 10 miljoonaa euroa on jo käynnissä olevien
pohjavesi- ja lossipaikkojen silloitusohjelman rahoitusta. Loput 26
miljoonaa euroa on suunniteltu käytettäväksi viiden
satamien ja terminaalien tieyhteyksien kehittämiskohteen
ja neljän pääteiden keskisuuren turvallisuusinvestointikohteen
rahoittamiseen. Ministerityöryhmän edellä mainittuihin teemaohjelmiin
priorisoimien hankkeiden toteuttaminen edellyttää tulevina
vuosina perustienpidon rahoituskehykseen noin 60 miljoonan euron
lisäystä.
Valiokunta korostaa, että perustienpidon vuosirahoituksen
tulisi olla vähintään ministerityöryhmän
esittämä 630 miljoonaa euroa kestävän rahoitustason
ollessa noin 710 miljoonan euron rahoitustaso.
Talousarvioesityksessä varatulla rahoituksella tieverkon
kunto kyetään säilyttämään
vuonna 2005 nykytasolla, mutta yhteiskuntataloudellisen optimitilan
saavuttaminen edellyttäisi noin 800 miljoonan euron kertarahoitusta.
Tieverkon ylläpidosta ja peruskorjauksista jouduttiin 1995—2001
tinkimään noin 400 miljoonaa euroa. Summa vastaa
yli kahden vuoden ylläpidon ja peruskorjausten rahoitusosuutta.
Ylläpidon ja peruskorjausten rahoitustarve lisääntyy
kuitenkin lähivuosina 10—30 miljoonalla eurolla
vuodessa, koska suuri osa Suomessa 1960- ja 1970-luvuilla rakennetuista
silloista on tulossa peruskorjausikään.
Valiokunta pitää huolestuttavana, että perustienpidon
rahoituksen riittämättömyys siirtää alueellisia
investointeja epämääräiseen
tulevaisuuteen. Näiden investointien rahoitustaso on kuitenkin
valiokunnan saaman selvityksen mukaan vähentynyt 1990-luvun
puolivälin tilanteesta, jolloin rahoitusta käytettiin
vuosittain 150—220 miljoonaa euroa.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että tiestön hoidon taso on yksi tärkeimmistä liikenneturvallisuusriskitekijöistä.
Pitkän aikavälin liikenneturvallisuustavoitteita
ei ehdotetulla rahoitustasolla ole mahdollista saavuttaa ilman mittavaa
nopeusrajoitusten ja valvonnan lisäämistä.
Radanpito
Valiokunta kiinnittää huomiota ministerityöryhmän
mietintöön, jossa todetaan, että rataverkko on
vielä huonommassa kunnossa kuin tieverkko. Monet rautateiden
valtakunnalliset runkoyhteydet ovatkin kiireellisen perusparannuksen tarpeessa,
mikä heikentää vakavasti rautatieliikenteen
kilpailukykyä sille parhaiten soveltuvalla toiminta-alueella
eli pitkämatkaisissa raskaissa kuljetuksissa ja kaupunkien
välisessä nopeassa junaliikenteessä.
Ratahallintokeskuksen arvion mukaan nykyrahoituksella kyettäisiin
pitämään vain noin kaksi kolmannesta
rataverkosta sellaisessa kunnossa, että liikennerajoituksia
ei tarvita. Korvausinvestointitason jäädessä jatkuvasti
vähimmäistason alapuolelle eri yhteyksissä asetetut
radanpidon tavoitteet jäävät saavuttamatta
ja liikennerajoitusten määrä kasvaa asiantuntijoiden
mukaan muutamassa vuodessa noin 300 kilometristä jopa 750
kilometriin.
Valiokunta toteaa, että vuoden 2004 toinen lisätalousarvio
on rataverkon kunnon kannalta tärkeä. Siinä myönnetyt
varat kohdennetaan teemapakettiin yli-ikäisen päällysrakenteen
uusimiseen. Junaliikenteen ja rakentamisen kannalta on tärkeää,
että vuoden 2005 korvausinvestointien rahoitusta on korotettu
jo vuoden 2005 varsinaisessa talousarvioesityksessä. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
vakavaa huomiota siihen, että kehysrahoituksen taso ei
ole riittävä radanpitoon, joka turvaisi kilpailukyvyn
ja alueiden tasapuolisen kehittämisen. Ainoastaan lisätalousarvioiden
rahoituksen turvin on välttämättömät
korvausinvestoinnit pystytty tekemään ja rataverkkoa
uhannut romahtaminen on estynyt.
Valiokunta korostaa ministerityöryhmän tavoin,
että rautateiden perusparannusohjelman loppuun vieminen
on turvattava. Ratojen huono kunto uhkaa edelleen rautatieliikenteen
kilpailukykyä ja vaarantaa pitkällä aikavälillä koko
rautatieliikennejärjestelmän olemassaolon. Valiokunta
painottaa, että rataverkolla on merkittäviä perusparannustarpeita.
Itään ja pohjoiseen suuntautuvien pääratojen
palvelutaso ei ole riittävä, ja vähäliikenteisellä rataverkolla
kokonaisia rataosuuksia uhkaa sulkeminen.
Hallitusohjelman mukaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannetaan.
Valiokunta toteaa, että raideliikennettä on ympäristösyistä ja
suuren kuljetuskykynsä vuoksi syytä suosia. Raideliikenteen
kilpailukykyyn vaikuttaa kuitenkin etenkin matkaan kuluva aika.
Jo nyt pääradan liikennettä hidastaa
radan huono kunto, koska ratoja ei ole pystytty korjaamaan odotetun
mukaisesti. Suurin ongelma on eritasoristeykset, jotka rajoittavat
rataosan vauhdin 140 kilometriin tunnissa. Ongelma on erityisen
suuri nopeiden junayhteyksien kehittämisen osalta. Tällä hetkellä junilla
voi ajaa 200 kilometriä tunnissa ainoastaan Keravan ja
Tampereen välillä ja oikoradan valmistuttua syksyllä 2006
myös Keravan ja Lahden välillä. Tästä aiheutuu
ongelmia varsinkin VR:lle, jolle heikkokuntoisen radan taloudelliset
rasitteet ovat huomattavat. Henkilöliikenteessä VR:n
jo hankkiman tai sitovasti päätettyjen kalustohankintojen
hyödyntäminen ei ainoastaan jää paljolti
toteutumatta, vaan suorastaan heikkenee matka-aikojen pidetessä.
Samalla heikkenee myös aikatauluissa pysyminen. Tavaraliikenteessä alhaiset
akselipainot johtavat liikennerajoituksiin ja lisäkustannuksiin,
ja samalla rautatieliikenne menettää luontaisen
vahvuutensa pystymättä toisaalta kilpailemaan
niillä erityistekijöillä, joita kuorma-autoliikenteellä on.
VR:n laskelmien mukaan rataverkon korvausinvestointien vuotuisen
tason tulee olla 170 miljoonaa euroa, jotta kyseisiltä haittavaikutuksilta
vältytään.
Sekä ratahallintokeskuksen että VR:n näkemyksen
mukaan Ilmalan varikkoratapiha vaatii kiireesti peruskorjauksen,
jonka yhteydessä on tehtävä myös
liikennetarpeiden kannalta välttämättömät
tekniset uudistukset. Ilmalan ratapihan kunnostus- ja kehittämistöiden
kustannusarvio on 158 miljoonaa euroa, josta Ratahallintokeskuksen
ja valtion osuus on 96,7 miljoonaa euroa lopun ollessa VR:n osuutta
sen omistamiin rakennuksiin. Teknisten suunnitelmien puolesta hanke
on valiokunnan saaman selvityksen mukaan mahdollista aloittaa vuonna
2005.
Muuta
Valiokunta kiinnittää ylläolevan
lisäksi huomiota myös yksityisteiden hallintoon
ja ylläpitoon, joita on ministerityöryhmän
mukaan tehostettava yksityistiekuntien yhteistyötä kehittämällä. Yksityisteiden
valtionapuun on talousarvioesityksessä 2 miljoonan euron
korotus. Valiokunta kantaa kuitenkin huolta tämän
vuoden sääolosuhteiden aiheuttamien tievahinkojen
korjaamisesta ja katsoo, että siihen tulee varata riittävästi varoja
ensi vuoden valtion talousarviossa. Valiokunta kiinnittää myös
huomiota siihen, että tiekuntien teettäessä valtionavulla
maksettavia tietöitä arvonlisäverosta
muodostuu yksi katettava kustannuserä, joka tulee huomioida
yksityisteiden valtionavun suuruutta harkittaessa.
Joukkoliikenteen osalta valiokunta katsoo, että joukkoliikenteeseen
varatut määrärahat ovat riittämättömät
toimivien joukkoliikennepalveluiden ylläpitämiseksi
koko maassa ja erityisesti harvaan asutuilla alueilla.