Yleistä
Valiokunta kiinnittää huomiota edellisten
vuosien talousarvioista antamissaan lausunnoissa LiVL 14/2004
vp — HE 151/2004 vp ja LiVL 15/2003
vp — HE 55/2003 vp tie-
ja rataverkon investoinneista ja eri rahoitusmuodoista sekä perustienpidosta
ja perusradanpidosta esittämiinsä näkökohtiin.
Perustienpito ja perusradanpito
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että perusväylänpidon
rahoitus on ollut jo pitkään alempi kuin liikenne-
ja viestintäministeriö ja väylävirastot
ovat perustellusti esittäneet. Asiantuntijakuulemisen mukaan
perustienpidossa ero on 35 miljoonaa euroa ja perusradanpidossa
52 miljoonaa euroa. Perusväylänpidolla tulee taata
olemassa olevan väyläverkon palvelutaso ja liikenneturvallisuus.
Valiokunta pitää tilannetta huolestuttavana, koska
rahoitusvajeen pitkään jatkuessa on uhkana, että ajaudutaan
merkittäviin palvelutaso- ja liikenneturvallisuusongelmiin
sekä suuriin kertainvestointitarpeisiin.
Perustienpito
Talousarvioesityksessä todetaan, että tieverkon rakenteellinen
kunto ei heikkene. Valiokunta painottaa, että se ei ole
riittävä tavoite. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan kunnoltaan huonoja päällystettyjä teitä on
4 100 km, sorateitä 3 000 km ja huonossa
kunnossa olevia siltoja 1 200 kappaletta. Tienpidon valtionavut
laskevat 14 %, mikä on alemmanasteisen tieverkon kannalta
huolestuttavaa. Yhteiskunnan ja tienpidon kannalta optimaalinen
tieverkon kunto edellyttää merkittävää rahoitustason
nostoa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että valtakunnallisesti
tärkeä on myös alemmanasteinen tieverkko.
Se ei ole sitä vain asutuksen ja asukkaiden kannalta vaan
myös elinkeinoliikenteen ml. teollisuuden toimitusten kannalta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että perustienpidossa pidetään huolta
alemmanasteisen tieverkon yleiskunnosta ja erityisesti tierunkojen
kunnosta. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota myös
yksityisteiden hallintoon ja ylläpitoon, koska yksityistiet
muodostavat Suomessa tärkeän osan alemmanasteista
tieverkostoa. Yksityisteitä ei ole vain haja-asutusalueilla
vaan myös taajaan asutuilla alueilla ja kasvualueilla, joilla
asukasmäärät ovat huomattavia. Näitä teitä käytetään
säännöllisesti työmatkaliikenteeseen.
Näiden alueiden teiden heikentynyt kunto on monin paikoin
johtanut laskettuihin nopeusrajoituksiin, jotka hankaloittavat elinkeinoliikennettä
ja
kansalaisten työmatkoja. Valiokunta korostaa, että alemmanasteisen
tieverkoston ylläpitoon on varattava riittävät
määrärahat ja että yksityistiemäärärahoja
on lisättävä vähintään
4 miljoonalla eurolla.
Korjausta vaativien siltojen määrä on
noin 300—500, ja näistä pystytään
nykyrahoituksella korjaamaan vain osa. Valiokunta ilmaisee huolestumisensa
sen johdosta, että siltojen kuntoa ei pystytä korjaamaan
tarvittavassa määrässä.
Valiokunta katsoo, että perustienpidon nykyinen rahoitus
on riittämätön ja se tulee nostaa vähintään
ministerityöryhmän esittämälle
tasolle 630 miljoonaa euroa (vuoden 2004 kustannustasossa). Tämä rahoitustaso
mahdollistaisi jo hyväksyttyjen teemaohjelmien jatkamisen
ja monien tiepiirien toteutusohjelmissa kiireellisiksi koettujen
maankäyttöä ja liikenneturvallisuutta parantavien
investointien käynnistämisen, joita on rahoitussyistä jouduttu
lykkäämään epämääräiseen
tulevaisuuteen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kestävän
perustienpidon rahoitustaso on noin 710 miljoonaa euroa.
Perusradanpito
Valiokunta toteaa, että radan huonosta kunnosta johtuvien
rajoitusten määrä koko rataverkolla kasvaa
ja rataverkon kuntoindeksi laskee. Rataverkon ylläpitäminen
turvallisena liikenneväylänä edellyttää selvästi
esitettyä korkeampaa korvausinvestointien tasoa. Tavaraliikenteen
kehittämisen kannalta on tärkeätä laajentaa 25
tonnin akselipainon rataverkkoa sekä huolehtia rataverkon
sähköistyksestä kaikilla pääradoilla.
Rataverkon säilyttäminen liikennöitävyydeltään
ja turvallisuudeltaan riittävässä kunnossa edellyttää vuosittain
170 miljoonan euron korvausinvestointeja. Kuluvana vuonna korvausinvestointeihin
arvioidaan käytettävän siirtyvät varat
ja lisäbudjetti mukaan lukien noin 168 miljoonaa euroa.
Vaikka summa onkin lähellä pitkäaikaista
tarvetta, parannus koskee vain yhtä vuotta, sillä talousarvioesityksessä 2006
korvausinvestointien kokonaissumma on vain 137,8 miljoonaa euroa.
Tästäkin summasta merkittävä osa
menee Ratahallintokeskuksen mukaan välttämättömiin
suunnittelu- ym. kustannuksiin siitäkin huolimatta, että Ratahallintokeskus
on oman ilmoituksensa mukaisesti suunnitellut säästää näitä kustannuksia äärimmilleen
ja ottaa loput pakolliset suunnittelukustannukset muihin käyttöihin
aiotuista rahoista.
Valiokunta toteaa, että korvausinvestointitason jäädessä jatkuvasti
vähimmäistason alapuolelle eri yhteyksissä asetetut
radanpidon tavoitteet jäävät saavuttamatta.
Uudelleen alkanut korvausinvestointien kasautuminen kiihtyy ja liikennerajoitusten
määrä kasvaa muutamassa vuodessa noin
300 km:stä jopa 750 km:iin. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan nykyistä rataverkkoa ei voida pitää tehokkaasti
ja turvallisesti liikennöitävässä kunnossa
esitetyllä rahoitustasolla. Heikkokuntoinen rataverkko
sisältää myös piileviä turvallisuusriskejä.
Riskeihin kuuluu myös tasoylikäytävien
suuri määrä.
Valiokunnan huomiota on edelleen kiinnitetty siihen, että heikkokuntoisen
radan taloudelliset rasitteet VR:lle ovat huomattavat. Tavaraliikenteen
alhaiset akselipainot johtavat myös liikennerajoituksiin
ja lisäkustannuksiin VR:lle. Myös henkilöliikenteelle
aiheutuu kustannuksia ratojen heikosta kunnosta. Välittömien
kustannusten lisäksi VR arvioi välillä Jämsä—Jyväskylä sattuneen
kiskokatkeaman aiheuttaneen kuluvan vuoden huhti—syyskuun
välisenä aikana noin 8 prosentin matkustajakadon
eli n. 600 000 euron suuruiset menetykset. Aikaisempien
kokemusten perusteella matkustajamäärien palaamisen
entiselle tasolle arvioidaan vievän useita vuosia. Rautatieliikenne
menettää näin luontaisen vahvuutensa
pystymättä toisaalta kilpailemaan niillä erityistekijöillä,
joita kuorma-autoliikenteellä on. Heikentyvän
rataverkon aiheuttamia lisäkustannuksia tai menetyksiä VR:lle
ja yhteiskuntataloudelle ei voida laskea tarkasti, mutta tilanteen
jatkuessa VR:n mahdollisuudet selviytyä taloudellisesti
ovat vakavasti uhattuina. Valiokunta kiinnittääkin
tässä yhteydessä huomiota siihen, että VR:n
voitonpalautus valtiolle tulee käyttää täysimääräisenä radanpitoon.
Investoinnit ja kehysmenettely
Valtiovarainministeriö on esittänyt valiokunnalle
laskelman vuoden 2006 talousarvioesityksessä pääluokan
31 selvitysosassa (s. 373) luetelluista vaalikauden 2004—2007
aikana hyväksytyistä ja hyväksyttäväksi
esitettävistä 13 uudesta liikennehankkeesta. Laskelman
mukaan 13 hankkeen asianomaisilla momenteilla päätettävä määrärahavaltuus
on yhteensä 1 527,7 miljoonaa euroa. (Hankkeiden
22 %:n alv-menojen kanssa yhteensä 1 863,8 milj.
euroa). Vaalikauden 2004—2007 aikana em. hankkeista aiheutuu
määrärahatarvetta yhteensä 190,6
miljoonaa euroa, mikä otetaan huomioon kehyssäännön mukaisesti
kehyslaskelmassa. Kehyslaskelmassa otetaan huomioon myös
alv-menot, jolloin kokonaismäärärahatarve
on 232,5 miljoonaa euroa. Vaalikauden jälkeinen määrärahatarve
on yhteensä 1 337,1 miljoonaa euroa (alv:n kanssa 1 631,3
miljoonaa euroa).
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että liikenne-
ja viestintäministeriön työryhmän mietinnössä "Liikkumisen
ja kuljetusten peruspalvelutaso tie- ja rataverkolla" (Julkaisuja 3/2003)
on liitteessä 5 (s. 59—61) lueteltu kolmen edeltävän
hallituksen päättämät uudet
liikennehankkeet. Näiden määrärahatarpeet
(kustannusarvio/sopimusvaltuus) yhteensä ovat
olleet (ilman alv) pääministeri Ahon hallituksen osalta
1 012 miljoonaa euroa, pääministeri Lipposen
I hallituksen osalta 967 miljoonaa euroa ja pääministeri
Lipposen II hallituksen osalta 1 408 miljoonaa euroa.
Pääministeri Lipposen II:n hallituksen hankeluettelossa
työryhmä oli ennakoinut myös Muurla—Lohja-moottoritien
279 miljoonan euron normaalina hankkeena. Kun se kuitenkin siirtyi eduskunnan
päätettäväksi Vanhasen hallituksen aikana
vuoden 2004 lisätalousarviossa 700 miljoonan euron elinkaarihankkeena,
vertailussa 1 408 miljoonan euron tilalla valtiovarainministeriö ehdottaa
lukua 1 129 miljoonaa euroa. Valiokunta katsoo kuitenkin,
että vertailulukuun tulee sisällyttää vain
hankkeen rakennuskustannukset, jotka ovat n. 335 miljoonaa euroa.
Valiokunta kiinnittää huomiota valtiovarainvaliokunnan
valtioneuvoston valtiontalouden kehyksistä vuosille 2006—2009
antamasta selonteosta laatimaan mietintöön VaVM
4/2005 vp — VNS 1/2005
vp, jossa todetaan, että kehysmenettely on vaikeuttanut
erityisesti liikenneväy-lien tarkoituksenmukaista ylläpitoa
ja kehittämistä. Keskeisenä ongelmana
mietinnössä pidettiin liikenne- ja viestintäministeriön
väyläverkon kehittämistarpeisiin nähden
selvästi alimitoitettua menokehystä. Liikenne-
ja viestintävaliokunta paheksuu, että valtioneuvosto
ei eduskunnan edellyttämällä tavalla
ole laatinut väyläinvestointiohjelman toteuttamisen
mahdollistavaa rahoitussuunnitelmaa eikä ole kehyspäätöksen
yhteydessä ottanut huomioon liikenneväylätyöryhmän
esityksiä.
Valtiovarainvaliokunta piti merkittävänä epäkohtana
myös sitä, että liikennehankkeet ovat eriarvoisessa
asemassa keskenään riippuen niiden budjetointitavasta.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ei myöskään
pidä nykyistä kehysmenettelyä tarkoituksenmukaisena.
Siitä aiheutuu ongelmia varsinkin elinkaarimallin mukaan
rakennettaville hankkeille, koska niihin on jo laskettu mukaan hoitokulut,
jotka näin rasittavat kehyksiä kahteen kertaan.
Tämän vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä,
että kehysten laskutapaa tarkistetaan varsinkin elinkaarihankkeiden
osalta.
Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan
huomiota siihen, että valtioneuvosto ei ole eduskunnan
hyväksymän lausuman mukaisesti muuttanut kehysmenettelyn
tulkintaa niin, että se mahdollistaisi elinkaarimallin
ja muiden uusien rahoitusmallien käyttämistä yhtäläisesti
perinteisen rahoitustavan kanssa. Valiokunta katsoo, että on
tarkoituksenmukaista, että liikennemäärärahoihin
ei sovelleta kehysmenettelyä. Joka tapauksessa tulee soveltaa
erilaisia kehyksiä kehittämishankkeille ja perusväylänpidolle. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että kehysmenettelyyn saadaan muutos jo tällä hallituskaudella.
Tämän vuoksi valiokunta esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se ensi vuoden talousarviosesityksestä annettavassa
mietinössään ehdottaisi hyväksyttäväksi
aikaisemman lausumansa
että hallitus muuttaa kehysmenettelyä välittömästi
niin, että se mahdollistaa elinkaarimallin ja muiden uusien
rahoitusmallien käyttämisen yhtäläisesti
perinteisen rahoitustavan kanssa.
Joukkoliikenne
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hallitusohjelman
mukaan hallitus pyrkii parantamaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja palvelua,
lisäämään joukkoliikenteen rahoitusta ja
kehittämään henkilökuljetusten
yhdistelyä ja uusia liikenteen hoitotapoja. Edelleen työmatkaliikennettä ohjataan
joukkoliikenteen käyttöön. Valiokunta
katsoo, että tavoitteellisen joukkoliikenteen peruspalvelutason
lähtökohtana tulee olla kahden miljoonan ajokortittoman
suomalaisen jokapäiväisen arkielämän
liikkumisen turvaaminen. Valiokunta pitää hyvänä uutta
työsuhdelippujärjestelmää ja
katsoo, että sen vaikutuksia tulee seurata ja järjestelmää edelleen
kehittää.
Suomessa linja-autoliikenteen palveluverkosto on viime vuosiin
saakka ollut kansainvälisesti korkeatasoinen. Kuntarajat
ylittävä linja-autojen linja- ja ostoliikenne
on ollut niin kattava, että sitä on voitu hyödyntää myös
kuntien sisäisten kuljetustarpeiden tyydyttämiseksi.
Talousarviossa joukkoliikenteen palvelujen ostoihin, korvauksiin
ja tukiin esitetään yhteensä 74 575 000
euroa, mikä asiantuntijakuulemisen mukaan johtaa linja-autoliikenteen
palveluverkon supistamiseen ja lipun hintojen nostamiseen. Asiantuntijakuulemisen
mukaan määrärahaleikkausten seurauksena
jouduttaisiin lopettamaan noin 1 400 linja-autovuoroa ja
kaupunki- ja seutulippujen hintoja nostamaan rajusti.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että joukkoliikennemäärärahojen
leikkaukset koskevat myös taajamien liikennettä ja
lisäävät kuntien velvollisuutta järjestää korvaavia
kuljetuksia niihin oikeutetuille niitä tarvitseville kansalaisille.
Valiokunta katsoo, että on tarkoin harkittava kuljetusverkoston
kokonaiskehittämistä huomioon ottaen joukkoliikenne
ja muut sitä korvaavat kuljetusmuodot, kuten kutsujoukkoliikenne.
Valiokunta pitää kutsuohjattua joukkoliikennettä mahdollisuutena
säilyttää ja parantaa joukkoliikennepalveluja
haja-asutusalueilla. Runkoliikenteen palvelujen lopettaminen muodostaa
ongelman myös kutsujoukkoliikenteelle, koska silloin ei
ole riittävästi vuoroja, joihin syöttöliikennettä voitaisiin
yhdistää. Valiokunta korostaa, että kutsujoukkoliikenteen
järjestäminen tulee perustaa kilpailuttamiselle,
jotta sitä hoitamaan saadaan ne liikennöitsijät,
jotka pystyvät toteuttamaan sitä kulloinkin tarkoituksenmukaisella
kalustolla ja tavalla mm. aikataulutuksen osalta.
Asiantuntijakuulemisen mukaan vuoden 2006 budjettiesityksessä joukkoliikennemäärärahoja
leikataan
liikenne- ja viestintäministeriön esittämästä 17,1
miljoonaa euroa. Linja-autojen alueellisen liikenteen palvelujen
ostoista ja paikallisliikenteen valtionavustuksista leikkaus on 3,8
miljoonaa euroa ja kaupunki- ja seutulippujen valtionavustuksista
1,3 miljoonaa euroa. Kehittämis-, suunnittelu- ja tutkimushankkeista sekä matkojen
yhdistelytoiminnasta leikkaus on lisäksi 4 miljoonaa euroa.
Talousarvioesityksessä todetaan, että joukkoliikenteen
palvelutasoa turvataan ja joukkoliikenteen osuutta erityisesti työmatkaliikenteessä
pyritään
lisäämään myöntämällä kunnille
valtionavustusta kaupunkimaisen paikallisliikenteen ylläpitämiseen
sekä kaupunki-, seutu- ja työmatkalippujen hinnanalennuksiin.
Esityksen mukaan joukkoliikennetavoitteiden saavuttamista loppuhallituskauden
aikana arvioinut työryhmä on ehdottanut valtion
suoran joukkoliikennerahoituksen uudistamista. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan työmatkaliikenteen peruspalvelutaso
on tässä yhteydessä määritelty yhdeksi
edestakaiseksi vuoropariksi (tulo keskukseen kello kahdeksaksi ja
lähtö kello kuudentoista jälkeen). Valiokunta
katsoo, että työmatkaliikenteen peruspalvelutasoa
ei voi rajoittaa näin suppeaan työssäkäyntiaikaan
vaan että peruspalvelutaso tulee suhteuttaa työelämän
realiteetteihin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että työmatkaliikkumista
myös muutoin kuin joukkoliikenteen turvin tulee tukea varsinkin
haja-asutusalueilla ja niillä kasvualueilla, joilla ei
ole toimivia tarkoituksenmukaisia joukkoliikennepalveluja.
Vuoden 2005 valtion henkilöliikenneostot VR:ltä ovat
39,7 miljoonaa euroa, joka on noin 12 % VR:n henkilöliikenteen
liikevaihdosta. Näillä ostoilla on katettu kohteena
olevien junavuorojen tappio lähes kokonaan. Summa on VR:n
selvitysten mukaan kansainvälisesti erittäin alhainen.
Tämä korostuu vielä, kun otetaan huomioon
maamme pieni väestömäärä,
laaja pinta-ala sekä suuri henkilöautotiheys.
Maassamme on pystytty pitämään yllä olosuhteisiin nähden
varsin laaja valtakunnallinen rautatieliikenne.
Vuoden 2006 talousarvioesityksessä junaliikenteen ostoille
on varattu 36 miljoonaa euroa. Mainittu summa on merkittävästi
pienempi kuin vuoden 2005 taso, puhumattakaan ko. liikenteen aiheuttamista
kustannuksista VR:lle.
VR:n lähtökohta ongelman ratkaisulle on se, että ns.
sisämaan yöjunaliikenne väleillä Helsinki—Kuopio—Oulu
ja Turku—Joensuu lakkautetaan tammikuussa 2006. Tämän
supistustoimenpiteen jälkeen puuttuva määrärahatarve
on 2 miljoonaa euroa. Siinä tapauksessa, että junaliikenteen
ostoihin osoitettua määrärahaa ei saada korotettua
2 miljoonalla eurolla, joutuu VR neuvottelemaan liikenne- ja viestintäministeriön
kanssa
jatkosupistusten toteuttamisesta. Valiokunta katsoo, että tämä ei
ole sopusoinnussa hallitusohjelman ja kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun
kanssa.
Talousarvioesityksessä todetaan, että Kerava—Lahti-oikoradan
valmistumisen yhteydessä VR Oy on uudistamassa liikennerakenteensa. Valiokunta
pitää tärkeänä, että liikenne-
ja viestintäministeriö yhdessä VR:n kanssa
pitää huolen siitä, että oikoradan
taajamaliikenne on riittävän tiheä hyvin
palvelevan joukkoliikenteen toteuttamiseksi. Valiokunta korostaa,
että oikoradan liikenteen toteuttaminen ei saa vähentää muuhun
VR:n liikenteeseen tarkoitettuja joukkoliikenteen palvelujen ostoihin
varattuja määrärahoja.
Valiokunta katsoo, että tulee selvittää joukkoliikenteen
merkitys yhteiskuntasuunnittelulle ja sen hyödyt ja hyötyjät
alueellisesti ja kansalaisryhmittäin. Tässä yhteydessä tulee
myös selvittää joukkoliikennettä täydentävien
kuljetusmuotojen, kuten kutsujoukkoliikenteen kehittäminen.
Valiokunta katsoo, että toimivan turvallisen koko maata
hyödyntävän runkoverkon lisäksi
tulee kehittää tarkoituksenmukaista liityntäliikenneverkkoa.
Valiokunta painottaa, että joukkoliikenteen määrärahoja
ensi vuoden talousarviossa tulee lisätä esityksessä mainitusta
määrästä, jotta hallitusohjelman
mukaisesti voidaan parantaa joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja
palvelua, lisätä joukkoliikenteen rahoitusta ja
kehittää henkilökuljetusten yhdistelyä ja
uusia liikenteen hoitotapoja. Ellei joukkoliikennettä pidetä yllä tarkoituksenmukaisella
tavalla, kuntien rahoitusvastuu lisääntyy sen
kautta, että ne joutuvat järjestämään
korvaavia kuljetusmuotoja niihin oikeutetuille kansalaisryhmille.
Valiokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena, että kuntien
taloudellista rasitusta lisätään entisestään.
Valiokunta pitääkin nyt ehdotettua korkeampaa
rahoitustasoa välttämättömänä joukkoliikenteen
turvaamiseksi.