Perustelut
         
         Liikennevaliokunnan käsittelyssä on esitetty
            erilaisia käsityksiä Soneran rakennemuutoksen
            eri vaiheista. Lausunnossaan liikennevaliokunta keskittyy oman hallinnonalansa
            osalta aiemmin ja nyt esiin tulleisiin kysymyksiin.
         
         
         Telemarkkinoiden nopean kehityksen ja rakennemuutoksen yhteydessä liikennevaliokunta
            korostaa
            viestinnän ja telepalvelujen keskeistä merkitystä yhteiskunnalle.
            Valiokunta on jo aikaisemmin katsonut, että televerkkojen
            rakentamisen ja ylläpidon sekä tietoliikenteen
            hoidon yhteiskunnallinen merkitys edellyttää laajaa
            teletoiminnan kehittämisstrategiaa ja kansantalouden näkökulmasta
            tarkoituksenmukaisia ratkaisuja (LiVL 1/1991 vp — HE 57/1991 vp).
            Alkaneen vuosikymmenen tapahtumat ovat osoittaneet, että kehittämisstrategian
            merkitys erityisesti kansantalouden näkökulmasta
            on edelleen yhtä ajankohtainen kuin viime vuosikymmenen alussa.
         
         
         Valiokunta korostaa telepalvelujen merkitystä peruspalveluna
            ja telepalveluja koskevaa yleispalveluperiaatetta. Eri yhteyksissä valiokunta
            on painottanut viestinnän ja erityisesti teletoiminnan
            kasvavaa merkitystä sekä pitänyt tärkeänä kehityksen
            tukemista siten, että tehokkaita televiestintäpalveluja
            on peruspalveluna saatavilla koko maassa mahdollisimman laajalti,
            edullisesti ja tasapuolisesti (LiVM 2/1990 vp — HE 18/1990 vp
            ja LiVL 1/1991 vp — HE 57/1991 vp).
            Teletoimintapalvelut vaikuttavat kansalaisten tasavertaisuuteen,
            yritystoiminnan edellytyksiin ja etätyön mahdollisuuksiin.
            Valiokunta on jopa ehdottanut, että harkittaisiin yleispalveluperiaatteen
            liittämistä toimilupaehtohin. Tässä yhteydessä valiokunta on
            myös korostanut, että tehokkuuden tavoittelu ei
            saa johtaa palvelutason heikkenemiseen, vaan tärkeintä on
            riittävä palvelutaso koko maassa tasapuolisin
            ehdoin (LiVL 37/1998 vp — MINS 1/1998 vp).
         
         
         Eduskunnassa käsittelyssä olevassa hallituksen
            esityksessä (HE 112/2002 vp)
            viestintämarkkinoita koskevan lainsäädännön
            muuttamisesta todetaan, että yleispalvelua ja käyttäjien oikeuksia
            koskevalla yleispalveludirektiivillä pyritään
            varmistamaan sähköisen viestinnän yleispalvelun
            tarjonta kilpailullisessa ympäristössä.
            Yleispalvelun lisäksi yleispalveludirektiivissä säädetään
            sähköisten viestintäpalvelujen käyttäjien
            ja kuluttajien oikeuksista ja vastaavasti yritysten velvollisuuksista.
            Yleispalveludirektiivin mukaan tiettyjen vähimmäispalveluiden
            tulee olla kansalliset erityisolosuhteet huomioon ottaen kaikkien
            loppukäyttäjien saatavilla maantieteellisestä sijaintipaikasta
            riippumatta. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että käyttäjän
            oikeus liittymään toteutettaisiin siten, että huomattavan
            markkinavoiman teleyritys olisi velvollinen sillä maantieteellisellä toimialueella,
            jolla sillä on huomattava markkinavoima, tarjoamaan käyttäjälle
            liittymän puhelinverkkoon. Toissijaisesti velvollisuus
            kohdistuisi yritykseen, jonka liittymien määrällä mitattu
            markkinaosuus on alueella suurin. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että ehdotus vastaisi tältä osin
            nykyistä lainsäädäntöä.
         
         
         Valtioneuvoston tiedonannosta käy ilmi, että syksyllä 2001
            Soneran osakkeen arvo oli pudonnut selvästi alle vuoden
            1998 listautumishinnan ja että yhtiö oli raskaasti
            velkaantunut 4,7 miljardin euron nettovelalla. Soneran luottoluokitus
            oli laskenut ns. investment graden (luottoluokitusluokat, joihin
            kuuluvat rahoituslaitosten kannalta normaaliehdoin lainoitettavat
            yhtiöt) alarajoille ja oli vaarassa laskea edelleen. Tässä tilanteessa
            yhtiön strategia ja liiketoiminnot arvioitiin uudelleen,
            jotta Soneran asema vakautuisi, sen luottoluokitus varmistuisi ja
            sen arvo kehittyisi jatkossa. Tähän pyrittiin
            noin 1 miljardin euron suuruisella osakkeiden uusmerkinnällä,
            johon valtio osallistui 530 miljoonalla eurolla eduskunnan hyväksyttyä määrärahan
            vuoden 2001 kolmannessa lisätalousarviossa. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Soneralla
            on merkittävä rooli Suomen teletoiminnassa. Kotimaan
            matkapuhelinliikenteestä Soneran osuus on noin 60 %,
            ulkomaanpuhelinliikenteestä noin 50 %,
            kotimaan kaukopuhelinliikenteestä noin 30 %,
            paikallispuhelinliikenteestä noin 25 % ja
            Internet-liikenteestä noin 30 %. Valiokunta
            toteaa, että kiinteä verkko muodostaa myös
            matkapuhelinverkon selkärangan, koska kaikki massiiviset
            tiedonsiirrot pitkällä välillä toteutetaan
            kiinteätä verkkoa pitkin, ja radioaaltojen välityksellä tapahtuva
            tiedonsiirto koskee pääosin vain lyhyitä välimatkoja.
            Tämän vuoksi kuluttajien pääsy
            telepalveluihin sekä heidän viestintämarkkinalain
            mukainen oikeutensa saada liittymiä yleisiin televerkkoihin
            olisivat saattaneet vaarantua, mikäli Soneran arvonalennus
            olisi vaarantanut yhtiön toiminnan jatkossa. 
         
         
         Yleispalveluperiaatteen toteutumista arvioitaessa valiokunnassa
            on myös käsitelty sitä kuviteltua tilannetta,
            että Soneran toiminnan keskeytymisen vuoksi tulisi pohtia
            yleispalveluperiaatteen toteuttamista muulla tavoin. Asiantuntijakuulemisessa
            on todettu, että tällaisessa kuvitteellisessa
            tilanteessa suuri osa Soneran hoitamista toiminnoista olisi siirrettävissä kaupallisin
            perustein kilpailevien yritysten hoidettaviksi. Kilpailevilla yrityksillä olisi
            jo valmiina osa tarvittavasta lisäkapasiteetista verkoissaan.
         
         
         Vaikka teleoperaattoreiden mukaan heiltä löytyisi
            valmiutta Soneran toimintojen jatkamiseen sopivin ehdoin, paikallispuhelinliikenteen
            hoitamiseen
            syrjäseuduilla tuskin löytyisi montakaan halukasta
            yritystä. Lähtökohtana saattaisi tällöin
            olla, että koko Soneran paikallispuhelinliikenteen hoitaminen
            käsitellään yhtenä kokonaisuutena.
            Mikäli mikään olemassa oleva ryhmittymä ei
            olisi sitä halukas ottamaan kokonaisuudessaan, voisi Viestintäviraston
            mukaan yhtenä vaihtoehtona kyseeseen tulla valtion omistaman
            paikallisverkkoyhtiön perustaminen Soneran entisen toiminnan
            pohjalta.
         
         
         Valtioneuvoston tiedonannossa todetaan, että omistajahallintoa
            kehitettäessä on toisaalta minimoitava omistajahallinnon
            ja säätelytehtävien päällekkäisyys
            sekä toisaalta varmistettava riittävän
            elinkeinopoliittisen ja yritystoimintaan kohdistuvan asiantuntemuksen
            olemassaolo. Keskushallintohankkeen ministeriryhmä on loppuraportissaan
            28.6.2002 ehdottanut, että seuraavalla vaalikaudella toteutetaan
            järjestely, jossa lähinnä sijoittajaintressin
            alueeseen kuuluvien omistusten hoito irrotetaan ministeriöistä erilliselle
            asiantuntijayksikölle. Sellaisten yhtiöiden osalta,
            joissa omistajuuden tavoitteet eivät ole pääosin
            sijoittajaintressistä lähtevää, vaan
            tarkoituksena on valtion yhteiskuntapoliittisten päämäärien
            edistäminen yhtiön avulla, omistus voidaan ministeriryhmän
            mielestä säilyttää toistaiseksi
            nykyisen hajautetun mallin mukaisena. Valiokunta pitää perusteltuna
            ministeriryhmän esitystä keskittää valtion
            sijoittajaintressiin perustuvassa omistuksessa olevan omaisuuden
            hoito. Omistajapolitiikan kehittämisen ja omistajahallinnon
            keskittämisen osalta valiokunta pitää välttämättömänä,
            että säätelytehtävät
            ja omistajahallinto jatkossa eriytetään selkeästi
            toisistaan.