Ehdotus
EU:ssa on jo useiden vuosien ajan käyty poliittista
keskustelua yleishyödyllisten palveluiden (Services of
General (Economic) Interest) asemasta EU-lainsäädännön
soveltamisessa. Taustalla ovat olleet mm. huolet ja epäilyt
verkostotoimialojen liberalisoinnin sekä perustamissopimuksen
kilpailua ja valtiontukia koskevien määräysten
negatiivisista vaikutuksista näiden palveluiden tuottamiseen.
Komissio on antanut aiheesta tiedonannot vuosina 1996 ja 2000.
Molemmissa tiedonannoissa todettiin varsin selkeästi, että EU:n
lainsäädäntökehikko on toiminut
moitteettomasti eikä aihetta perustamissopimuksen tai muun EU-lainsäädännön
muuttamiselle ole.
Komissio julkaisi 21.5.2003 vihreän kirjan yleishyödyllisistä palveluista.
Tällä asiakirjalla komissio haluaa avata virallisen
ja jäsentyneen keskustelun unionin asemasta yleishyödyllisille palveluille
asetettujen tavoitteiden määrittelyssä ja
kyseisten palveluiden organisoinnista, rahoituksesta ja arvioinnista
sekä mahdollisesta oikeudellisesta sääntelystä.
Euroopan unionin yleishyödylliset palvelut muodostavat
monimutkaisen ja jatkuvassa muutostilassa olevan alan, jolle on
ominaista muun muassa, että palvelut kattavat hyvin monenlaista
toimintaa laajoista yhteysverkkoja tarvitsevista toimialoista (energia,
postipalvelut, liikenne ja televiestintä) aina terveydenhoito-,
koulutus- ja sosiaalipalveluihin sekä vesihuoltoon. Tämän lisäksi
niitä tarjotaan Euroopan tai jopa maailmanlaajuisella tasolla
ja vastaavasti puhtaasti paikallisella tasolla. Niitä tarjotaan
myös eri lähtökohdista; osa on markkinalähtöisiä ja
osa markkinoista riippumattomia.
Valtioneuvoston kanta
Suomen kannalta keskeinen lähtökohta on se, että yleishyödyllisiä palveluita
koskevien perusratkaisujen, mukaan lukien palveluiden laajuuden
määrittely, tulee myös jatkossa olla
jäsenvaltioiden toimivallassa.
Vihreässä kirjassa yleishyödyllisiksi
palveluiksi katsotut palvelut ovat luonteeltaan ja tarkoitukseltaan
hyvin erilaisia toimintoja, joiden käsittelylle yhtenä ilmiönä ei
Suomen näkemyksen mukaan ole perusteita eikä ymmärrettävää tarvetta.
Suomi suhtautuu varauksellisesti ajatukseen yleishyödyllisiä palveluita
koskevasta puitesääntelystä. Mahdolliset
EU-lainsäädännön tulkintaepäselvyydet
ja kehittämistarpeet on Suomen näkemyksen mukaan
syytä ratkaista kunkin EU-lainsäädäntösektorin
osalta asianosaisen lainsäädännön
avulla. Tämä edellyttää sektorikohtaisia
keskusteluja, joissa kyetään täsmentämään
ongelmien luonne ja löytämään
tarvittavat ja asianmukaiset ratkaisut.
Sama pätee tarpeeseen arvioida yleishyödyllisten
palveluiden toimintaa horisontaalisesti. Tarve yhteisiin arviointiprosesseihin
on selvitettävä eri sektoreilla.
EY:n tuomioistuimen uusimman ratkaisun analysointi on Suomessa
vielä kesken. Suomen yleisenä lähtökohtana
on se, että jäsenvaltioilla tulee säilyttää vapaus
valita, millä tavoin ne rahoittavat yleishyödylliset
palvelut. Eri rahoitusmalleja käytettäessä on
kuitenkin varmistettava, ettei yleishyödyllisten palveluiden
hoitamiseen saatua erityisasemaa tai yleishyödyllisten
palveluiden hoitamiseen saatua korvausta käytetä väärin
kilpailulle avoimilla markkinoilla. Yleishyödyllisiin palveluihin
kohdistettu tuki ei siten saa kohdentua yrityksen muuhun, palveluvelvoitteen
ulkopuoliseen toimintaan.
Suomi pitää ajatuksia puitedirektiivistä ongelmallisina
myös julkisten hankintojen näkökulmasta.
Ostettavien palveluiden laadun tasosta tulee myös jatkossa
päättää kansallisella tai paikallisella
tasolla.
Suomi pitää toivottavana, että kysymys
vähäarvoisista hankinnoista ratkaistaan yhteisötasolla
siten, että sovitaan yhteinen ja selkeä raja hankinnoille,
joiden osalta EU-lainsäädäntö ei
vaadi kilpailuttamista.
Sähkö- ja kaasumarkkinoiden näkökulmasta yleishyödyllisten
palveluiden yleisiä yhteisiä puitteita ei tarvita,
koska alakohtainen sääntely on yksityiskohtaista.
Tällainen puitedirektiivi voi olla jopa haitallinen, jos
siinä ei voida ottaa huomioon eri alojen erityispiirteitä.
Suomi ei tue ajatusta sähkö- ja kaasumarkkinoille
perustettavasta Euroopan tason sääntelyviranomaisesta.
Suomi ei tue ajatusta energiamarkkinoille asettavista hintakatoista.
Sähköisen viestinnän ja postitoimialan
kannalta ei tulisi luoda yleishyödyllisille palveluille yhtenäistä sääntelypohjaa.
Toimialakohtainen sääntely on kaikkia yleishyödyllisiä palveluja koskevaa
yhteistä sääntelyä tehokkaampaa.
Julkisen maaliikenteen kannalta tulee suosia sektorikohtaista
lähestymistapaa. Tarvetta horisontaaliseen puitesääntelyyn
ei ole.
Suomen käsityksen mukaan oikeusvarmuuden ja järjestelmien
toimivuuden kannalta on tärkeää, että lakisääteiset,
pakolliset sosiaaliturvajärjestelmät, mukaan lukien
toimeentuloa turvaavat järjestelmät sekä julkiset
sosiaali- ja terveyspalvelut, ovat jatkossakin taloudellisen toiminnan
käsitteen ja sitä koskevan sääntelyn
ulkopuolella.
Yleisiä säädöksiä muista
kuin taloudellisista yleishyödyllisistä palveluista
tulee välttää yhteisötasolla
ja pitäytyä alakohtaiseen lainsäädäntöön
niillä aloilla, missä yhteisöllä on
toimivaltaa. Yleishyödyllisille palveluille asetettavia vaatimuksia
on syytä tarkastella alakohtaisesti, koska palvelualat
eroavat rakenteeltaan ja sisällöltään
toisistaan.
Suomi katsoo, että julkiseen koulutusjärjestelmään
perustuvat koulutuspalvelut sekä julkiset kulttuuripalvelut
tulee säilyttää taloudellisen toiminnan
käsitteen ja sitä koskevan sääntelyn ulkopuolella.
Myös työvoiman koulutuksen ja muiden julkisten
työvoimapalveluiden tulee jatkossa kuulua taloudellisen
toiminnan käsitteen ulkopuolelle.
Vesihuoltopalvelujen osalta lähtökohtana on, että palvelut
turvataan kansallisella lainsäädännöllä eikä näin
ollen ole tarvetta säätää yleishyödyllisistä palveluista
yhteisön tasolla.
Suomi ei näe tällä hetkellä EU:n
sisäisestä kehityksestä syntyvää tarvetta
muuttaa EU:n politiikkaa GATS-neuvotteluissa. Vaikutukset GATS:n
soveltamisen kannalta on selvitettävä, jos luodaan
tai syntyy yhteys GATS-sopimuksen sisältämän
julkisen palvelun määritelmän ja nyt
esillä olevien yleishyödyllisten palvelujen välille.
Kehitysmaille olisi hyödyllistä tarjota apua alakohtaisen
sääntelyn luomisessa. Esimerkiksi vedenjakelun
ym. elintärkeiden palvelujen osalta olisi sääntelyssä kiinnitettävä huomiota
alan toimijoille asetettaviin vaatimuksiin sekä voittoihin
ja asiakkailta perittäviin maksuihin kohdistettaviin rajoituksiin.