Perustelut
Yleistä
Liikenne- ja viestintävaliokunta käsittelee
tässä lausunnossaan valtioneuvoston selontekoa
julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2015—2018 eli
niin sanottua kehysselontekoa. Valiokunta lausuu selonteosta oman
toimialansa eli liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalan näkökulmasta.
Kehysratkaisulla toteutetaan kaikkia hallinnonaloja koskevia
välttämättömiä valtiontalouden
säästötoimia, joiden yleisestä kokoluokasta vallitsee
varsin laaja poliittinen yhteisymmärrys. Liikenne- ja viestintäministeriön
pääluokan osalta kehyspäätöksen
kumulatiiviset leikkaukset ovat 428 miljoonaan euroa ja lisäykset 79 miljoonaa
euroa, eli nettovaikutus kehyskaudella on vähennystä yhteensä 350
miljoonaa euroa.
Valiokunta tiedostaa, että liikenteen määrärahataso
on aina kompromissi muiden yhteiskunnan tarpeiden kanssa. Perusväylänpidon
rahoitustilanne kehyskaudella ja pidemmälläkin
tähtäimellä on kuitenkin erittäin
huolestuttava. Valiokunta korostaa, että liikenteen määrärahojen määräytymisessä on
otettava huomioon liikennesektorin huomattava merkitys muille hallinnonaloille,
koko elinkeinoelämän toimivuudelle ja tehokkuudelle
sekä ihmisten arkiliikkumiselle ja liikenneturvallisuudelle
koko maassa. Tarvitsemme jatkossakin sekä toimivia pääväyliä että alue-
ja paikallistiestöä, jotka pystyvät kantamaan
myös elinkeinoelämän tarpeita vastaavat raskaat
kuormat.
Perusväylänpidon rahoitus
Kehyspäätös sisältää 100
miljoonan euron vähennyksen perusväylänpidon
momentilta vuonna 2015, ja vuosina 2016—2018 leikataan
liikennepoliittisessa selonteossa kehittämishankkeista
perusväylänpitoon siirrettäväksi
päätetyt 100 miljoonaa euroa vuosittain.
Nämäkin leikkaukset kohdistuvat siis perusväylänpitoon. Vastapainoksi
leikkauksille kehyspäätös sisältää muun
muassa 20 miljoonan euron lisäyksen vuonna 2014 ja 30 miljoonan
euron lisäyksen vuonna 2015 perusväylänpidon
kertaluonteisiin investointeihin työllisyyden ja kasvun
kannalta kriittisimmän infrastruktuurin vahvistamiseen.
Kehittämishankkeiden osalta selonteossa todetaan, että hallitus
tulee tekemään periaatepäätöksen
Pisara-radan toteuttamisesta ja käynnistämään
tähän liittyvät neuvottelut eri asianosaisten
kanssa. Kehyskaudella jatketaan myös liikennepoliittisessa
selonteossa nimettyjen hankkeiden toteuttamista aiempien päätösten
mukaisesti ja siten, että yhden hankkeen aloitusta aikaistetaan
suunnitellusta.
Selonteossa korostetaan, että perusväylänpidossa
ensisijaista on varmistaa liikenteen päivittäinen
toimivuus. Päivittäisen kunnossapidon ja liikenteen
palveluiden taso pyritään selonteon mukaan pääosin
varmistamaan koko väyläverkolla. Lisäksi
todetaan, että raskaan liikenteen kaluston enimmäismassojen
ja mittojen korotusten edellyttämiä siltojen ja
tieverkon korjaustoimia jatketaan ja korjaukset kohdennetaan elinkeinoelämän,
työllisyyden ja kasvun kannalta kriittisimpiin kohteisiin.
Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy näihin
selonteossa esitettyihin tavoitteisiin. Perusväylänpidon
määrärahataso kehyskaudella ei valiokunnan
arvion mukaan kuitenkaan tule riittämään
väylien kunnon ja liikenteen välityskyvyn ylläpitämiseen
edes nykytasolla.
Käytännössä nykyisellä määrärahatasolla alemmanasteisen
tieverkon kunto heikkenee. Päällysteiden kunto
muualla kuin keskeisellä tieverkolla rapistuu ja huonokuntoisten
maantie- ja ratasiltojen määrän on arvioitu
kasvavan 800 sillasta noin 915 siltaan jo ilman kehysleikkauksiakin.
Seurauksina ovat kelirikko- ja painorajoitukset liikenteelle. Rataverkossa
haasteena ovat vähäliikenteisten ratojen ja ratapihojen kunto,
korjausta vaativat ratasillat sekä sähkö-
ja turvalaitteiden vanheneminen.
Kuultujen asiantuntijoiden mukaan selonteon kehysleikkaukset
kohdistuvat juuri siihen osaan kustannusrakennetta, jolla varmistetaan liikenteen
päivittäinen toimivuus. Kun tämä ei ole
mahdollista edes vuoden 2014 määrärahatasolla,
niin kehysleikkaukset vaikeuttavat kunnossapidon ja liikenteen palveluiden
tason ylläpitämistä edelleen. Säästöt
tarkoittavat käytännössä entistä tiukempaa
priorisointia liikennemäärien ja eri väylätyyppien
mukaan sekä entistä enemmän alemman väyläverkon
ylläpidon tason laskua.
Valiokunta toteaa, että raskaan ajoneuvokaluston suuremmat
mitat ja massat ovat haaste osalle tieverkkoa ja mm. siltojen ja
yksityisteiden painorajoitukset asettavat tällä hetkellä huomattavia
rajoitteita suurempien massojen laajamittaiselle hyödyntämiselle
kuljetuksissa. Raskaan tavaraliikenteen enimmäispainoja
koskevalla uudistuksella ei saavuteta sillä tavoiteltuja kansantaloudellisia
etuja, jos tiestön kantavuus ei salli korotettujen enimmäispainojen
mukaisia kuormia. Tiestön kantavuus vaihtelee alueittain ja
väylittäin, mikä asettaa eri alueilla
ja liikennereiteillä liikennöivät kuljetusyritykset
epätasa-arvoiseen asemaan toisiinsa nähden. Tähän
liittyvät myös elinkeinoelämän
mahdolliset uudet elinkeinopoliittisesti tärkeät
hankkeet, joiden myötä kuljetusten tarve kasvaa
entisestään. Näihin hankkeisiin on pystyttävä reagoimaan
tarvittavilla liikenneväylien kehittämis- ja kunnostustöillä.
Valiokunta korostaa, että myös yksityisteiden
rahoitustaso on tarpeeseen nähden aivan riittämätön.
Selonteon mukaan yksityisteiden valtionavusta vähennetään
vuodesta 2015 alkaen 2 miljoonaa euroa, jolloin tuen määrä jää 3
miljoonaan euroon.
Liikenneväylien korjausvelan määrästä esitetyt
arviot vaihtelevat 2 miljardista eurosta jopa 2,5 miljardiin euroon.
Asiantuntijaviraston tekemä arvio on 2,3 miljardia euroa.
Korjausvelan määrä kasvaa kiihtyvällä vauhdilla,
kun väylien raskaat rakenteet, kuten sillat, ehtivät
rapistua riittävän huonoon kuntoon tarvittavien
ylläpitokorjausten puutteessa. Valiokunta korostaa, että säästöt
perusväylien ylläpidossa aiheuttavat moninkertaiset
korjaus- ja jälleenrakennuskustannukset, jos väylän
kunto heikentyy siten, että väylää ei
enää pystytä käyttämään
sujuvasti ja turvallisesti. Lisäksi vaarana on, että väylien kunnon
heikentyminen johtaa tilanteeseen, jossa ei pystytä enää toteuttamaan
suunnitelmallisia parannustoimia ja rahoituksen kohdentamista, koska
käytettävissä oleva raha menee olennaiselta
osin välitöntä toteuttamista edellyttäviin
korjaustoimenpiteisiin.
Korjausvelkaa on osaltaan lisännyt jatkuva kustannustason
nousu, jota ei ole voitu riittävästi kompensoida
vuotuisissa talousarvioissa. Jos perusväylänpidon
määrärahojen indeksikorotuksia ei kehyskaudella
toteuteta, kustannusten nousu vähentää väylänpidon
rahoituksen ostovoimaa vuosittain noin 3 prosenttia eli 30 miljoonaa
euroa. Muutos on kumulatiivinen, joten kehyskaudella ostovoima laskee
yli 100 miljoonaa euroa lähtötilanteeseen nähden.
Saadun selvityksen mukaan lähes kaikki päivittäisen
kunnossapidon menot ja jäänmurto, eli 60 prosenttia
perusväylänpidon menoista, ovat sidottuja indeksiin,
eli kustannustason nousu nostaa menoja, vaikka määrärahat
eivät nouse vastaavasti.
Asiantuntijaviraston arvion mukaan korjausvelan vähentäminen
edes hyväksyttävälle tasolle vaatisi
lisäpanostusta noin 1 miljardin euron verran eli käytännössä 100
miljoonan euron lisäystä vuosittaiseen määrärahaan
10 vuoden aikana. Valiokunta korostaa, että kehyspäätöksen mukaiset
määrärahan leikkaukset ja määrärahojen
indeksikorotusten puuttuminen tulevat osaltaan entisestään
lisäämään korjausvelan vähentämiseen
tarvittavaa pitkän ajan lisäpanostusten tarvetta.
Valiokunta toteaa, että rahoituksen tason määrittämisessä tulisi
ottaa huomioon myös hankkeiden työllisyysvaikutukset.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on kannanotoissaan
korostanut vaalikautta selvästi pidemmän tarkastelujakson
merkitystä esimerkiksi perusväylänpidon
ja väylien kehittämisinvestointien osalta. Seuraavan
vaalikauden alussa eduskunnalle annettavan liikennepoliittisen selonteon
eräs keskeinen tehtävä on varmistaa maamme
liikenneväylien toimivuus ja turvallisuus pitkälle
tulevaisuuteen. Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että taloustilanteen parantuessa säästöpäätösten
myötä alentunut perusväylänpidon
rahoitustaso tarkistetaan vastaamaan korjausvelan todellisen vähentämisen
vaatimaa pitkäaikaista ja kestävää rahoitustasoa.
Liikenne- ja viestintäministeriö on perustanut
parlamentaarisen työryhmän kartoittamaan vaihtoehtoja
liikenneverkon korjausvelan vähentämiseksi. Työryhmä laatii
yhteisen tilannekuvan liikenneverkkojen tilasta ja tekee ehdotuksen
perusväylänpidon ja liikenneverkon kehittämisen
tarkoituksenmukaisesta rahoitustasosta pitkällä aikavälillä.
Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa, että työryhmän
toimeksianto on erityisen tärkeä liikenteen tulevaisuuden kannalta.
Logistiikan kustannukset
Valiokunta painottaa, että liikenteen ja logistiikan
toimivuudella ja kustannuksilla on olennainen merkitys Suomen elinkeinoelämän
kilpailukyvyn kannalta. Valiokunta on jo aiemmin todennut useita
kertoja pitävänsä ensisijaisen tärkeänä,
että Suomen elinkeinoelämän kilpailukykyä pyritään
parantamaan laajalla keinovalikoimalla alentaen Suomen nykyisin
korkeita kuljetusten ja logistiikan kustannuksia erityisesti tie- ja
merikuljetusten osalta. Valiokunta pitää valitettavana,
että kehyspäätöksellä joudutaan
lisäämään entisestään
elinkeinoelämälle välttämättömän
logistiikan kustannuksia.
Perusväylänpidon määrärahaleikkaukset
vaikuttavat osaltaan logististen kustannusten kasvuun. Liikennejärjestelmän
tulee toimia kokonaisuutena siten, että tavaroiden ja ihmisten
tehokas liikkuminen ja alueiden saavutettavuus pystytään
turvaamaan eri liikennemuotoja järkevästi yhdistäen
ja hyödyntäen. Mikäli väylien huono
kunto haittaa liikenteen sujuvuutta, se lisää sekä liikenteen
kustannuksia että ympäristöhaittoja.
Verotuksessa kehyspäätös tuo selonteon
mukaan korotukset sekä liikenteen polttonesteiden veroon
(42 miljoonaa euroa) että henkilö ja pakettiautojen
vuotuiseen ajoneuvoveroon (150 miljoonaa euroa). Logistiikkakustannuksia vähentävänä
toimenpiteenä mainitaan
kehysselonteossa väylämaksun puolittaminen vuosiksi 2015—2017
osana rikkidirektiivistä johtuvaa lisäkustannusten
kompensaatiota sekä työmarkkinaratkaisun tukemista.
Väylämaksun yksikköhintoja alennetaan
lastialuksia ja parhaita jääluokkia painottaen.
Valiokunta pitää väylämaksun
alentamista hyvänä ja kannatettavana.
Valiokunta haluaa kiinnittää erityistä huomiota
veroratkaisujen ja muiden taloudellisten ohjauskeinojen vaikutuksiin
kuljetuselinkeinolle. Kun tavaratonneista noin 90 prosenttia ja
tonnikilometreistä noin 70 prosenttia kuljetetaan kuorma-autoilla,
polttoaineen hinnalla on elinkeinoelämän kilpailukyvylle
erittäin suuri merkitys. Vuodesta 2011 alkaen dieselin
polttoainevero on noussut jo yli 13 senttiä. Tästä on
saadun selvityksen mukaan koitunut logistiikkakustannusten lisäystä maanteiden
tavaraliikenteelle yli 130 miljoonaa euroa. Asiantuntijalausunnon mukaan
jokainen polttoaineveron yhden sentin korotus lisää logistiikkakustannuksia
10 miljoonaa euroa.
Valiokunta korostaa, että maantiekuljetuksia voidaan
vain varsin rajallisesti korvata muilla kuljetusmuodoilla. Rikkidirektiivin
ennakoitujen kustannuslisäysten vuoksi tavaraliikennettä ollaan
valiokunnan saaman tiedon mukaan vielä entisestään
siirtämässä maantiekuljetuksiin. Pitkien
etäisyyksien vuoksi muodollisesti pienilläkin
polttoaineen hinnan muutoksilla on kokonaisuutena huomattavia vaikutuksia
kuljetuskustannuksiin ja elinkeinoelämän kilpailukykyyn. Sama
koskee myös joukkoliikenteen kustannuksia.
Valiokunta on jo aiemmin katsonut, että keskeinen logistiikkakustannusten
vähentämisen ja kannattavuuden edistämisen
väline voisi olla verotilimenettely tai muu vastaava ammattiliikenteen
dieselveron palautusjärjestelmä, jonka käyttöönoton
mahdollisuudet tulee arvioida pikaisesti. Kehyspäätöksen
mukaisten polttoaineen hinnankorotusten myötä järjestelmän
käyttöönoton tarve on entistäkin
suurempi.
Joukkoliikenne
Joukkoliikennemäärärahat ovat reaalisesti
vähentyneet vuosi vuodelta samalla, kun alan kustannuskehitys
on ollut selvästi yleistä kustannuskehitystä nopeampi.
Kehyspäätöksen mukaan joukkoliikenteen
palveluiden ostoista ja kehittämisestä säästetään
5 miljoonaa euroa. Taksi on osa maamme julkista liikennettä,
ja kehyspäätöksessä luovutaan
muiden kuin erityisvarusteltujen taksien autoveroalennuksista.
Liikenne- ja viestintävaliokunta toteaa, että määrärahojen
leikkaus joukkoliikenteestä on valitettavaa ja vastoin
joukkoliikennettä edistäviä tavoitteita,
joita on kirjattu esimerkiksi hallitusohjelmaan, liikennepoliittiseen
selontekoon ja viime vuosien budjettiteksteihin.
Valiokunta huomauttaa, että joukkoliikenteen rahoituksen
reaalinen arvo on jo useiden vuosien ajan laskenut mm. liikennöinnin
kustannusten nousun myötä, mikä on johtanut
palvelutason heikkenemiskehitykseen ja lisännyt selkeästi
kuntien rahoitusvastuuta liikenteen järjestämisessä.
Nykyinenkään määrärahataso
ei riitä joukkoliikenteen ylläpitämiseen
vallitsevalla tasolla eikä kaikilta osin joukkoliikenteelle
asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uudenmuotoisen joukkoliikenteen
järjestäminen on monilla seuduilla vielä kesken.
Asiantuntijaselvityksen mukaan esitetty säästö kohdentuu
käytännössä linja-autoliikenteeseen
samanaikaisesti, kun linja-autoliikenteen järjestämistapaa
koskeva muutos on konkretisoitumassa. Määrärahasäästö on
noin 10 prosenttia linja-autoliikenteelle kohdentuvasta valtion
rahoituksesta, ja jo nyt ELY-keskukset ja kaupunkiviranomaiset ovat joutuneet
karsimaan joukkoliikenteen vuorotarjontaa omilla alueillaan. Esitetty
määrärahojen vähentäminen
kiihdyttäisi asiantuntijan mukaan ennestään
vuorotarjonnan karsintaa. Asiantuntijakuulemisessa on tuotu rahoitusongelmien
helpottamisen ratkaisuina esille niin sanotun palvelusopimusasetuksen
mukaisen yleisen säännön tai vaihtoehtona
palvelusetelimallin soveltamisen.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää erittäin tärkeänä,
että joukkoliikenteen tuessa voidaan mahdollisimman pian
palata takaisin riittävän palvelutason turvaavaan
valtion rahoitusosuuteen.
Taksien verohuojennuksen poisto voi asiantuntijalausunnon mukaan
johtaa päinvastaiseen tulokseen kuin mitä sillä tavoitellaan.
Vuonna 2013 autoveron tuotto takseista valtiolle oli 9,3 miljoonaa
euroa. Vuonna 2015 autoverotuotoiksi takseilta on laskettu kertyvän
28 miljoonaa euroa. Valiokunnan saaman arvion mukaan tuotto voi
jäädä vain noin 8 miljoonaan euroon.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että verohuojennuksen
poistuessa uusien kotimaasta hankittavien autojen sijasta taksiin
käytettäviä henkilöautoja aletaan
tuoda käytettyinä ulkomailta, lähinnä Saksasta.
Takseina käytettävien autojen pitoaika pidentyy
myös merkittävästi, mikä edelleen
vanhentaa Suomen jo muutenkin ikääntynyttä autokantaa.
Lisäksi osa autoista hankitaan käytettyinä Suomesta.
Valiokunta korostaa, että kaikki nämä vaihtoehdot ovat
ympäristön kannalta haitallisia ja heikentävät
myös osaltaan asiakkaiden saaman palvelun tasoa.
Verohuojennuksen poisto takseilta asettaisi ne myös
lähtökohtaisesti epätasa-arvoiseen asemaan
verrattuna muulla kalustolla toimivaan joukkoliikenteeseen, joka
on vaihtelevan veroedun piirissä. Hankalin tilanne syntyy
silloin, kun kuntien tarjouskilpailuihin voidaan osallistua sekä takseilla
että linja-autoilla. Taksilla, erityisvarustellulla tilataksilla
ja 9-paikkaisella linja-autolla on kaikilla erilainen veroetu, joka vaikuttaa
kilpailun tasapuolisuuteen.
Asiantuntijalausunnossa on edelleen viitattu siihen, että kunnat
ja Kela käyttävät taksipalveluja erilaisiin
kansalaisten välttämättömiin
kuljetuspalveluihin vuosittain noin 400 miljoonan euron edestä.
Taksien kustannusindeksin mukainen kustannusnousu autoverohuojennuksen poistamisesta
on noin 2 prosenttiyksikköä. Verohuojennuksen
poiston vaikutus näiden kuljetusten kustannuksiin on noin
8 miljoonaa euroa. Verohuojennuksen poisto tulee aiheuttamaan myös
kuluttajataksan korotuksen kesällä 2015. Taksiliikenteen
talouteen tulevat vaikuttamaan autoverohuojennuksen poistamisen
lisäksi myös ajoneuvo- ja polttoaineveron yleiset
korotukset.
Valiokunta korostaa tarvetta hillitä painetta kustannusten
nousuun kaikessa joukkoliikenteessä. Selonteon mukaiset
veronkiristykset ovat selkeä heikennys sille suunnitelmalliselle
työlle, jolla on pyritty nostamaan joukkoliikenteen kulkutapaosuutta.
Valiokunta pitää tärkeänä, että joukkoliikenteessäkin
otettaisiin käyttöön dieselveron palautusjärjestelmä.
Laajakaista kaikille -hanke
Valiokunta on erityisen huolissaan laajakaistaverkon investointien
toteutumisesta, etenkin joidenkin valokuituverkkojen rakentamista
koskevien hankkeiden etenemisestä. Valiokunnan mielestä yhteiskunnan
tulee olla jatkossakin mukana tukemassa haja-asutusalueiden laajakaistainvestointeja,
jotta digitaalitalous ja teollisuuden uudistuminen voitaisiin täysimääräisesti hyödyntää
myös
niillä haja-asutusalueilla, joille verkkoa ei saada rakennettua
puhtaasti kaupallisin perustein. Valiokunta korostaa jo aloitettujen
hankkeiden riittävää tukemista siten,
että ne voidaan viedä suunnitellusti päätökseen
kansalaisten yhdenvertaisuuden ja palvelutason turvaamiseksi.
Valiokunta painottaa, että laajakaistaohjelman toimeenpanon
jatkamisella ja tavoitteiden tasapuolisella saavuttamisella on olennainen merkitys
Suomen lähivuosien tietoyhteiskuntakehityksen ja myös
aluekehityksen kannalta. Toimivien ja riittävän
nopeiden viestintäyhteyksien tarve korostuu harvaan asutuilla
alueilla, joissa etäisyydet ovat pitkiä ja kaikkia
fyysisiä palveluita ei ole muutoin saatavilla. Alueilla, joilla
markkinoiden kilpailu ei turvaa tarvittavien yhteyksien tarjontaa,
tarvitaan myös valtion tukia ja niiden jakamista joustavalla
ja hankkeiden liikkeellelähtöä ja toteuttamista
parhaiten edistävällä tavalla.