Perustelut
Autoverolain 3 §:ssä säädetään,
että ajoneuvosta, jossa 50 prosenttia tai enemmän
sen osista on vaihdettu ja josta aikaisemmin on kannettu vero uutena,
on suoritettava uudelleen vero ensi kertaa käyttöön
otettavana tai rekisteröitävänä ajoneuvona,
jos sitä käytetään osien vaihdon
jälkeen. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että ajoneuvo
aina verotettaisiin uudelleen, jos itsekannettava kori vaihdetaan.
Prosenttiosuuden laskemisesta ehdotetaan määrättäväksi
liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
Valiokunta viittaa tässä yhteydessä hallituksen
esityksestä ajoneuvolaiksi ja siihen liittyviksi
laeiksi antamaansa mietintöön LiVM 19/2002
vp — HE 141/2002 vp. Ajoneuvolain (1090/2002)
7 §:n mukaan ajoneuvo on esitettävä rekisteröintikatsastukseen
ja se on merkittävä rekisteriin rakennettuna ajoneuvona
tai rakennettuna ja muutettuna ajoneuvona, jos ajoneuvon alkuperäisistä osista
vaihdetaan 50 prosenttia tai enemmän. Pykälässä on
säännös siitä, että rakennetun
ajoneuvon autoverosta säädetään
autoverolaissa (1482/1994). Hallituksen esityksessä HE
141/2002 vp todetaan ajoneuvolain 7 §:n
perusteluissa, että rakentamiskieltoa perustellaan välttämättömiksi
katsotuilla turvallisuus- ja ympäristötarpeilla
eikä ole syytä sallia autoja huononnettavaksi
säännösten edellyttämästä tasosta.
Ajoneuvolain 7 §:n 1 momentin yhteydessä, jonka
mukaan rakennetun ajoneuvon autoverosta säädetään
autoverolaissa, valiokunta on korostanut, että autoverolakia
tulisi soveltaa ja tarkistaa siten, että ajoneuvo ei joudu ylimääräisten
veroseuraamusten kohteeksi vain sen vuoksi, että sen liikenneturvallisuutta
on parannettu osilla, joista veroa on jo maksettu ja jotka ovat
omiaan parantamaan liikenneturvallisuutta. Valiokunta kiinnittääkin
tässä yhteydessä huomiota turvallisuusnäkökohtiin
ja katsoo, että liikenne- ja viestintäministeriön
prosenttiosuuden laskemista säätelevällä asetuksella
tulee säätää, että ei
tule ottaa huomioon vaihdettavia kulutusosia, joiden vaihtaminen
on välttämätöntä liikenneturvallisuuden
vuoksi tai jotka parantavat ajoneuvon liikenneturvallisuusominaisuuksia.
Tällaisia osia ovat esimerkiksi lisävalot, iskunvaimentajat
ja jarrut. Tämän vuoksi liikennevaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ehdottaisi hyväksyttäväksi
lausuman, jossa edellytetään
liikenne- ja viestintäministeriön antavan asetuksen,
jonka mukaan autoverolain 3 §:n mukaista prosenttiosuutta
laskettaessa ei tule ottaa huomioon vaihdettavia kulutusosia, joiden
vaihtaminen on välttämätöntä liikenneturvallisuuden
vuoksi, tai osia, jotka parantavat ajoneuvon liikenneturvallisuusominaisuuksia.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota
ajoneuvolain 7 §:n perusteluissa mainittuihin ympäristötarpeisiin
ja toteaa, että verotuksella voidaan ohjata liikennettä ympäristöystävällisempään
suuntaan.
Autosta, jonka valmistusvuoden päättymisestä on
autoveroilmoituksen tekemisen ajankohtana kulunut 25 vuotta tai
enemmän, suoritettavasta verosta säädetään
voimassa olevassa autoverolain 6 §:ssä. Nykyisen
lain mukaan tällaisesta autosta suoritetaan veroa 30 prosenttia
auton verotusarvosta. Lakiehdotuksen mukaan veron perusteena olisi
auton markkinahinta ja veron määrää alennettaisiin
ajoneuvon iän perusteella. Markkinahinta olisi joko se
markkinahinta, joka ajoneuvolla on Suomessa, tai, ellei sen arvoa voida
määrittää Suomen markkinoilta
saataviin tietoihin perustuen, vastaavan ajoneuvon markkinahinta
kansainvälisillä markkinoilla. Ajoneuvolain 24 § on
muuttanut museoajoneuvolle asetettavaa ikärajaa 25 vuodesta
30 vuoteen. Uuden lain mukaan museoajoneuvona pidetään
katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön
lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksymää ajoneuvoa,
jonka valmistusvuoden päättymisestä on
kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on
säilytetty alkuperäisessä kunnossa tai
entistetty asianmukaisesti. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että mikäli maahan tuodaan kunnostettu
hyvässä kunnossa oleva museoajoneuvo, joka harvinaisuutensa
vuoksi on kallis, siitä maksettavasta verosta tulee uuden
lain mukaan korkea.
Valiokunta painottaa, että se on mietinnössään
LiVM 19/2002 vp katsonut, että autoverolakia tarkistettaessa
tulisi samalla harkita, tuleeko ajoneuvosta, jonka käyttöön
ottamisesta on kulunut kolmekymmentä vuotta, periä autoveroa
lainkaan. Uudistaen kantansa liikennevaliokunta esittää autoveron
poistettavaksi museoajoneuvojen ja sellaisten ajoneuvojen osalta,
joiden valmistusvuoden päättymisestä on
kulunut vähintään 30 vuotta. Useimmiten
museoajoneuvoina rekisteriin merkittäviin harrasteajoneuvoihin
kohdistettavalla autoverolla ei ole sanottavaa fiskaalista merkitystä.
Onkin pikemmin oletettavissa, että autoveron poistamisella
olisi harrastuksen elpyessä tuloveron ja erilaisten välillisten
verojen kertymää lisäävä vaikutus.