Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunnan puhemies on 21 päivänä marraskuuta 2003 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi (postipalvelujen arvonlisäverotus) (U 57/2003 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että liikenne- ja viestintävaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.
Valiokunnassa on ollut kuultavana
neuvotteleva virkamies Elina Normo, liikenne- ja viestintäministeriö
Ehdotuksen tarkoituksena on kilpailuvääristymien poistamiseksi saattaa julkiset postipalvelut arvonlisäverotuksen piiriin. Ehdotuksen tarkoituksena on myös minimoida muutoksen vaikutus lopullisiin kuluttajiin mahdollistamalla alennetun verokannan soveltaminen enintään 2 kiloa painaviin osoitteellisiin tavanomaisiin postilähetyksiin ja verottamalla tällaisia EU:n ulkopuolelle meneviä postilähetyksiä samalla tavoin kuin EU:n sisäisiä lähetyksiä.
Hallitus kannattaa julkisten postipalvelujen saattamista verollisiksi kaikissa EU:n jäsenvaltioissa. Tällä hetkellä kaikkia postipalveluja verottavat EU:ssa vain Suomi ja Ruotsi. Nykyinen postialan toimijoiden erilainen verokohtelu eri jäsenvaltioissa voi aiheuttaa kilpailuvääristymiä lähinnä verotonta toimintaa harjoittavien yritysasiakkaiden osalta. Ehdotus poistaa julkisten postipalvelujen verottomuudesta aiheutuvat kilpailuvääristymät myös julkisten postilaitosten ja yksityisten toimijoiden väliltä niissä maissa, joissa julkiset postipalvelut vielä ovat verottomia.
Alennetun verokannan käyttömahdollisuus monimutkaistaisi verotusta ja voisi aiheuttaa kilpailuvääristymiä paitsi eri jäsenvaltioissa toimivien yritysten välille myös saman jäsenvaltion sisällä toimivien yritysten välille lähinnä verotonta toimintaa harjoittavien yritysasiakkaiden osalta. Koska kuitenkin monien jäsenvaltioiden olisi ilmeisesti vaikea hyväksyä postipalvelujen verolle saattamista ilman alennetun verokannan soveltamismahdollisuutta, ehdotus on myös tältä osin hallituksen hyväksyttävissä.
Vaikka ehdotus eroaa Suomen nykyisin soveltamasta järjestelmästä yhteisön ulkopuolelle kuljetettavien lähetysten osalta, komission ehdotus vaikuttaa koko EU:n tasolla käytännössä toimivimmalta ratkaisulta. Joitakin ehdotuksen yksityiskohtia tulisi kuitenkin selkeyttää.
Valiokunta toteaa, että Suomessa postipalveluja tarjoaa postipalvelulain (313/2001) mukaisen toimilupansa nojalla Suomen Posti Oyj. Yhtiölle on myös asetettu ns. yleispalveluvelvoite. Kilpailu koko postitoiminnassa on ollut mahdollista vuodesta 1992 lähtien, joskaan kilpailua ei toistaiseksi ole syntynyt. Postipalvelut ovat olleet arvonlisäveron alaisia vuodesta 1994 alkaen. Useissa muissa EU-maissa postiyritykset ovat olleet vapautettuja arvonlisäverosta. Tämä ehdotus merkitsisi kaikkien postiyritysten saattamista arvonlisäverovelvollisiksi. Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tätä lähtökohtaa hyvänä, koska se yhtenäistäisi postipalveluja tarjoavien yritysten toimintaedellytyksiä ja edistäisi EU:ssa käynnissä olevaa postitoiminnan asteittaista vapauttamista kokonaan kilpailulle (direktiivi 97/67/EY, muut. 2002/39/EY).
Asiantuntijakuulemisessa on todettu, että kilpailu postitoimialalla lisääntyy jatkuvasti. Perinteisen postiliikenteen (kirjeliikenne) merkitys on vähenemässä, sähköinen viestintä on lisääntynyt ja korvannut kirjeen muodossa tapahtuvaa viestinvälitystä. Postiyritysten toimintaympäristö on viime vuosina merkittävästi muuttunut, ja postiyritysten rakenteet sekä omistuspohja ovat uudistumassa. Postipalvelujen tarjoaminen taloudellisesti kestävältä pohjalta on entistä tärkeämpää, ja postiyrityksistä on kehittymässä viestinvälitys-, kuljetus- ja logistiikkapalveluita tarjoavia palveluyrityksiä. Tämän kehityksen valossa on tärkeää, että postiyritysten palvelut kokonaisuudessaan tulevat myös arvonlisäverotuksen piiriin.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että ehdotuksessa varataan mahdollisuus kansallisesti soveltaa yleistä arvonlisäverokantaa alempaa verokantaa yleispalvelun luonteisiin postipalveluihin. Valiokunta toteaa, että yhtenäisen verokannan soveltaminen olisi luonnollisesti selkeintä, mutta muutosvaiheessa lienee tarkoituksenmukaista jättää mahdollisuus tarvittaessa kansallisesti päättää alemmasta verokannasta lähinnä kuljettajille tarjottavissa palveluissa. Toisaalta jäsenvaltioita ei tule velvoittaa soveltamaan alempaa verokantaa. Lisäksi on kuitenkin huomioitava, että kuluttajien postipalveluiden ostamiseen käyttämä rahamäärä on varsin alhainen.
Liikenne- ja viestintävaliokunta katsoo, että sovellettavan verojärjestelmän tulisi olla mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen sekä postipalvelujen käyttäjien että tarjoajien kannalta. Järjestelmä ei saisi aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, jotka syntyisivät esimerkiksi lisääntyvästä tilastoinnista ja seurannasta.
Lausuntonaan liikenne- ja viestintävaliokunta ilmoittaa,
että valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan.
Helsingissä 2 päivänä joulukuuta 2003
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Mika Boedeker