Yleisperustelut
Valiokunta on käsitellyt hallituksen esitystä lähinnä oman
toimialansa eli liikenteen osalta. Valiokunta on aikaisemmin käsitellyt
biopolttoaineita ja niiden käyttöä liikenteessä valtioneuvoston
lähiajan energia- ja ilmastopolitiikan linjauksista antamasta
selonteosta VNS 5/2005 vp antamassaan
lausunnossa LiVL 7/2006 vp. Lausunnossaan
valiokunta korosti, että EU:n viitearvoksi vuonna 2010
on asetettu 5,75 prosenttia ja piti EU:n tavoitetta hyvänä.
Valiokunta pitikin välttämättömänä,
että hallitus ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin tavoitteen
saavuttamiseksi. Tämän vuoksi valiokunta esitti
talousvaliokunnalle, että se ehdottaisi eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman, että hallitus ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin
vuodelle 2010 määritetyn 5,75 %:n
tavoitteen saavuttamiseksi.
Valiokunta pitääkin nyt ehdotettua hallituksen
esitystä hyvänä erityisesti sen vuoksi,
että sillä pyritään saavuttamaan
EU:n vuodelle 2010 asettama viitearvo 5,75 %.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin vakavaa huomiota
siihen, että esityksen ratkaisumalli ei kuitenkaan takaa
sitä, että Suomessa käytettyjen biopolttoaineiden tuotanto-
ja käyttöketjut kehittyisivät ympäristön
ja Suomen kansantalouden kannalta myönteisesti. Esitys
tarvitseekin toteutuessaan tuekseen päätöksenteon
kannalta relevanttia tutkimustietoa ja viisaasti suunniteltuja kannustin-
ja tukijärjestelmiä.
Biopolttoaineet ja niiden tuottaminen
Liikenteen biopolttoaineilla, jäljempänä biopolttoaineilla,
tarkoitetaan hallituksen esityksessä nestemäisiä tai
kaasumaisia liikenteessä käytettäviä polttoaineita,
jotka tuotetaan biomassasta. Näitä ovat esimerkiksi
bioetanoli, biodiesel, biokaasu ja synteettiset biopolttoaineet.
Perinteiset ensimmäisen sukupolven biopolttoaineet,
joita valmistetaan peltoenergiakasveista ja monenlaisista biojätteistä,
eivät yleensä ole olleet ns. elinkaari- ja energiataseiden
suhteen kovin edullisia. Niiden valmistukseen tarvitaan paljon energiaa
suhteessa siihen, mitä saadaan energiana ulos polttoaineena,
eli energiatase on epäedullinen. Myöskään
tuotannon ja käytön aikaiset elinkaaritaseet eivät
ole olleet edullisia. Usein kasvihuonekaasupäästöjä ei
saada merkittävästi vähennettyä fossiilisiin
polttoaineisiin nähden.
Sen sijaan toisen sukupolven biopolttoaineilla ja erityisesti
synteettisillä valmistusmenetelmillä valmistetuilta
biopolttoaineilta odotetaan paljon suurempia kasvihuonekaasuvähenemiä. VTT:n
tutkiman ns. synteesikaasureitin kautta saadaan biopolttoaineet
valmistettua hyvin puhtaina ja kasvihuonekaasupäästövähenemät
ovat ensimmäisen sukupolven biopolttoaineisiin nähden
paljon suuremmat; ne ovat jopa 80 %.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös ensimmäisen
sukupolven biopolttoaineita ja niiden tuotannon ja käytön
aikaisia elinkaaritaseita voidaan kuitenkin parantaa.
Tuottamisen ympäristövaikutukset
Valiokunta kiinnittää huomiota biopolttoaineiden
tuottamisen ympäristövaikutuksiin ja toteaa, että liikennepolttoaineiden
kokonaisympäristövaikutus voidaan arvioida vain
selvittämällä biopolttoaineen koko elinkaaren
aikaiset ympäristövaikutukset. Biopolttoaineen
elinkaari käsittää raaka-aineen tuotannon,
korjuun, käsittelyn, kuljetukset, polttoaineen tuotantoprosessin
ja käytön. Elinkaariaikaisissa ympäristövaikutusarvioinneissa
tulee ottaa huomioon ilmastomuutosta aiheuttavien päästöjen
(kasvihuonekaasupäästöjen) lisäksi
muun muassa happamoittavat, rehevöittävät,
toksiset, hiukkas- ja alailmakehän otsonia muodostavat
päästöt sekä maankäyttöön
liittyvät muutokset luonnon monimuotoisuusvaikutuksineen.
Tällä hetkellä suomalaisista biopolttoaineiden
tuotanto- ja käyttöketjuista ei ole elinkaariarviointiin
perustuvia ympäristövaikutustarkasteluja muiden
kuin kasvihuonekaasupäästöjen ja energiataseiden
osalta.
Valiokunta kantaa huolta siitä, että biopolttoaineita
koskeva direktiivi johtaa laajamittaiseen bioraaka-aineen tuontiin
Euroopan ulkopuolelta (esim. Brasilia ja Malesia) aiheuttaen ympäristöllisiä ja
sosiaalisia ongelmia kyseisissä valtioissa.
Kotimaisten biopolttoaineiden tuottaminen
Valmistamalla liikennepolttoaineet Suomessa ekologisesti kestävällä tavalla
parannetaan jatkossa kotimaisen biopolttoaineen kilpailukykyä ulkomailta
tulevaa tuontia vastaan. Näin voidaan myös lisätä polttoaineomavaraisuutta.
Valiokunta on lausunnossaan LiVL 7/2006 vp kiinnittänyt
huomiota myös siihen, että turpeen käyttö esimerkiksi
liikenteen polttonesteiden tekoon on perusteltua erityisesti ilmastonmuutoksen
torjunnan kannalta. Turve on asiantuntijakuulemisen mukaan maailman
hintavakain polttoaine, ja sitä olisi myös siitä saatava
polttoneste. Turve muutetaan nestemäiseksi polttoaineeksi
Fischer-Tropsch-synteesin avulla, ja Suomessa on meneillään
projekti, jossa tutkitaan kotimaisten raaka-aineiden kaasuttamista
ja syntyneen kaasun puhdistamista Fischer-Tropsch-synteesiä hyödyntäen.
Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä,
että hintavakaus yhdistettynä omavaraisuuden ja
kotimaisuuden nostoon antaa turpeelle hyvät lähtökohdat
olla käyttökelpoinen raaka-aine yhdessä muun
biomassan kanssa suunniteltaessa nestemäisten liikennepolttoaineiden
tekoa Suomessa.
Kotimaisten biopolttoaineiden kuten RME-biodieselinRME
eli rypsimetyyliesteri tuotanto vaikuttaa osaltaan myönteisesti
myös maataloustuotantoon mm. karjanhoidossa tarvittavien
valkuaisaineiden osalta. Ottamatta yksityiskohtaisemmin kantaa maa-
ja metsätalousvaliokunnan toimialaan kuuluvaan biopolttoaineiden
raaka-aineiden tuottamiseen valiokunta toteaa, että kotimaisten
biopolttoaineiden elinkaari- ja energiataseita tutkittaessa näitä taseita
tulee tarkastella kokonaisuutena siten, että maatalouden
sivutuotteena syntyvistä polttoaineista vain osa esim.
typpiyhdisteiden päästöistä tulee
kohdentaa polttoainetuotantoon. Oikealla tavalla oikaistuina päästöallokaatiot
vähentäisivät todennäköisesti
huomattavasti kotimaisen peltoviljelypohjaisen biopolttoainetuotannon
kasvihuonepäästöjä, kun kyseessä on valkuaistuotannon
sivutuote. Tämä parantaisi myös erityisesti
hajautettuna tuotetun RME-biodieselin kasvihuonepäästöjen
vertailulukua toisen sukupolven biopolttonesteisiin nähden.
Biopolttoaineiden käyttö liikenteessä
Biopolttoaineiden laatuvaatimukset
Jotta biopolttoaineista tulee varteenotettava vaihtoehto perinteisille
liikennepolttoaineille, niiden on sovittava nykyajoneuvojen moottoreihin
ja oltava ajoneuvon valmistajien mukaan hyväksyttäviä käytettäväksi,
täytettävä bensiinin ja dieselöljyn
standardien mukaiset laatuvaatimukset (SFS-EN 228 ja SFS-EN 590)
sekä niiden kylmäominaisuuksien tulee vastata
Suomen talviolosuhteiden asettamia vaatimuksia. Tämän
lisäksi on tärkeää, että ne
muodostavat homogeenisen seoksen hiilivetyjen kanssa ja että niiden varastointistabiilisuus
on lähes samaa luokkaa kuin hiilivetyjen. Valiokunta korostaa,
että niiden elinkaarianalyysin tulee olla kasvihuonekaasupäästöjen
kannalta positiivinen ja niiden säänneltyjen
pakokaasupäästöjen tulee olla yhtä alhaiset
kuin hiilivetyjen. Valiokunta kantaa myös huolta siitä,
että niiden saatavuuden tulee olla varma ja vakaa ja että niiden
hankinta- tai tuotantokustannusten tulee olla yhteiskunnan kannalta
hyväksyttävät.
Hallituksen esityksessä esitetty 5,75 %:n energiaosuus
ei valiokunnan saaman selvityksen mukaan ole mahdollinen sellaisenaan
ilman muutoksia joko laatustandardiin tai autokalustoon. Suurempikin
alkoholilisäys on kuitenkin ainakin joissain tapauksissa
mahdollista, ja vireillä onkin kyseisen standardin muutosesitys, jossa
näitä enimmäissekoitussuhteita kasvatettaisiin.
Biodieselit eivät myöskään aina
toimi ongelmitta nykyisissä auton moottoreissa. Voi myös
olla vaikeata käyttää talvilaatuisissa
polttoaineissa mainittuja biokomponentteja enimmäistavoitteiden
mukaisesti. Tämä saattaa myös vaikeuttaa
valiokunnan tärkeänä pitämää periaatetta,
että biopolttoaineita tulee olla koko maassa yhtäläisesti
saatavilla.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että hallituksen esitys
pääasiallisesti tunnistaa ja ottaa huomioon laatuvaatimusten
asettamat rajoitteet tavoiteltaessa biokomponenteilla vuodeksi 2010 asetettua
5,75 %:n energiaosuutta, koska esityksen mukaan
mainitusta tavoitteesta säädetään
erikseen valtioneuvoston asetuksella. Tällöin
otetaan huomioon mahdollinen laatustandardien kehitys, ja tavoitearvo
mukautetaan sille tasolle, jonka silloin voimassa olevat laatustandardit
sallivat. Valiokunta korostaa, että mainittujen laatustandardien
noudattaminen käyttöön toimitettavien
polttoaineiden osalta on ehdoton edellytys autokaluston ja moottorien häiriöttömälle
toiminnalle. Jos kaupan on sellaisia biokomponentteja sisältäviä seoksia,
joissa mainitut laatustandardien enimmäispitoisuudet ylittyvät,
velvoitteet merkinnöistä muodostavat samaten asianmukaisen
varotoimenpiteen.
Valiokunta toteaa, että Suomen kylmien ilmasto-olosuhteiden
asettamia rajoitteita biopolttoaineiden toiminnalle kylmissä olosuhteissa
ja mahdollisten toimintahäiriöiden vaikutusta
pakokaasupäästöihin ei esityksessä käsitellä. Asiasta
on toistaiseksi puutteellista tietoa, ja kauppa- ja teollisuusministeriö on
käynnistämässä laajan biopolttoaineiden
tutkimus- ja kehittämisohjelman. Valiokunta korostaa, että tämän
ohjelman puitteissa pitää myös tuottaa
lisätietoa siitä, mitkä ovat biopolttoaineiden
kylmäkesto-ominaisuudet.
Päästöjen vaikutukset
Biopolttoaineiden käyttöönotolla
pyritään vähentämään
hiilidioksidipäästöjä ja parantamaan polttoaineomavaraisuutta.
Nykyisillä ensimmäisen sukupolven biopolttoaineilla
päästövähennykset jäävät
vaatimattomiksi, mutta kehitteillä olevien, ensi vuosikymmenellä toivottavasti kaupallistuvien
toisen sukupolven biopolttoaineiden arvioidaan olevan huomattavasti
vähäpäästöisempiä.
Teknologiakehitys
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että 5,75 %:n
biopolttoaineosuustavoite vuodelle 2010 ylittää nykyisen
polttoaineiden laatuvaatimuksissa asetetun 5 %:n
etanolisosuuden ja siksi on, kuten hallituksen esityksessäkin
todetaan, erillisellä valtioneuvoston asetuksella annettavalla
laatustandardivaatimuksella huolehdittava siitä, että 5
prosentin ylittyessä ei aiheuteta jatkossa ongelmia autokaluston
ja moottorien häiriöttömälle
toiminnalle. Valiokunta pitää hyvänä,
että sen saaman selvityksen mukaan tällainen laatuvaatimus
tullaan antamaan siinä vaiheessa, kun asiasta tulee EY-lainsäädäntöehdotus.
Biopolttoaineiden verotus
Biopolttonesteiden verotus
Suomessa liikennepolttoaineista peritään nestemäisten
polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1472/1994)
mukaan nestemäisten polttoaineiden valmistevero, joka jakautuu
perusveroon ja lisäveroon. Lisäveron perusteena
on polttoaineen aiheuttama hiilidioksidipäästö,
ja veron suuruus on vuoden 2003 alusta vastannut 18,05 euroa/CO2-tonni.
Energiaverodirektiiviin sisältyvän korvaavuusperiaatteen
mukaan valmisteveroa on kannettava myös bioperäisistä polttoaineista,
joita käytetään moottori- tai lämmityspolttoaineena. Veroa
on tällöin kannettava korvaavasta tuotteesta samalla
tavalla kuin sellaisesta energiatuotteesta, jolle on säädetty
direktiivissä vähimmäisverotaso. Siten
esimerkiksi moottoribensiiniin lisättävästä alkoholista
on suoritettava bensiinin valmistevero ja dieselöljyyn
lisättävästä kasviöljystä dieselöljyn
valmistevero. Alkoholin tai kasviöljyn osuudesta ei myöskään
voi kantaa bensiiniä tai dieselöljyä alempaa
veroa esimerkiksi sillä perusteella, että niiden
energiasisältö on mineraaliperäistä öljytuotetta
alempi.
Energiaverodirektiiviin sisältyy kuitenkin myös
säännös jäsenvaltion mahdollisuudesta myöntää verottomuus
tai veronalennus bioperäisille polttoaineille. Direktiivissä säädetään
bioperäisten polttoaineiden veroedulle rajoituksia. Veroetu
voi ensinnäkin koskea vain sitä osaa polttoaineesta
tai polttoaineseoksesta, joka on kokonaan bioperäistä.
Jos kysymyksessä on polttoaineseos, joka muodostuu biokomponentista
ja mineraaliöljystä, mineraaliöljyn osalta
on suoritettava normaali bensiinin tai dieselöljyn vero.Tämän
lisäksi veroedut voivat olla ainoastaan määräaikaisia.
Veronalennusta rajoittaa myös ylikorvauskielto. Ylisuuren
tuen välttämiseksi jäsenvaltioiden tulee
vuosittain mukauttaa biopolttoaineen verotuen määrä esimerkiksi
raakaöljyn hinnanvaihtelujen mukaan.
Edellä mainitun lisäksi biopolttoaineiden
veronalennusohjelmiin tulevat myös sovellettaviksi muun
muassa yhteisön verosyrjintää ja valtiontukia
koskevat säännökset, jotka myös
rajoittavat veronalennusmahdollisuuksia.
Biokaasujen ja niitä käyttävien
ajoneuvojen verotus
Energiaverodirektiivin soveltamisalaan kuuluvat maakaasu ja
muut kaasumaiset hiilivedyt kuten metaani. Näin ollen myös
bioperäiset metaanista koostuvat kaasut ovat lähtökohtaisesti
verotettavia tuotteita sekä moottori- että lämmityspolttoaineena.
Energiaverodirektiivin 16 artikla mahdollistaa kuitenkin biomassasta peräisin
olevien kaasujen vapauttamisen verosta.
Käytännössä Suomessa on
menetelty energiaverodirektiivin mahdollistamalla tavalla, eli biokaasuista
ei suoriteta valmisteveroa Suomessa.
Vuoden 2004 alusta voimaantulleen ajoneuvoverolain mukaan metaanista
koostuvaa polttoainetta, mukaan lukien biokaasua, käyttävistä henkilö-
ja pakettiautoista ei myöskään tarvitse suorittaa
tietyin päästöedellytyksin ajoneuvojen vuotuista
käyttövoimaveroa (entinen dieselvero), joka muutoin
tulee suoritettavaksi silloin, kun ajoneuvossa käytetään
moottoribensiiniä lievemmin verotettua polttoainetta. Metaanikäyttöisistä henkilö-,
paketti-, kuorma- ja linja-autoista ja ajoneuvoista ei myöskään
makseta polttoainemaksulaissa tarkoitettua polttoainemaksua, joka
muutoin tulee maksettavaksi silloin, kun ajoneuvossa käytetään
verotonta tai dieselöljyä lievemmin verotettua
polttoainetta.
Biopolttoaineiden verotuksen kehittäminen
Huomiota on syytä kiinnittää siihen,
että ilman verohuojennuksia biopolttoaineiden markkinoille
tuonti itse asiassa kasvattaa polttoaineverotusta verrattuna bensiinin
ja dieselöljyn käyttöön. Esimerkiksi
yhtä bensiinilitraa korvaamaan tarvitaan 1,5 litraa bioetanolia,
josta myös maksetaan valmistevero 1,5 litran mukaan.
Valiokunnan näkemyksen mukan liikenteen biopolttoaineilta
tulisi poistaa hiilidioksidipohjainen lisävero ja sen lisäksi
tulisi seurata biopolttoaineiden käytön lisääntyessä tarvetta
alentaa edelleen biopolttoaineiden verotusta periaatteena neutraalisuus
lopputuotteen kannalta.
Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että biopolttonesteiden verotuksessa otetaan käyttöön
ainakin EU:n energiaverodirektiivin suomat verohelpotusmahdollisuudet
ja että niillä pyritään tukemaan
erityisesti kotimaisesti tuotettujen biopolttoaineiden käyttöä,
ja ehdottaa, että talousvaliokunta ottaisi mietintöönsä asiaa koskevan
lausuman.
Lain soveltamisala
Valiokunta kiinnittää vakavaa huomiota siihen, että lain
soveltamisalan ulkopuolelle on rajattu jakelijat, joiden kalenterivuoden
aikana kulutukseen toimittama moottoribensiinin, dieselöljyn ja
biopolttoaineiden määrä on enintään
miljoona litraa. Tällä säännöksellä on
valiokunnan saaman selvityksen mukaan pienimuotoinen valkuaisen
ja RME-biodieselin yhteistuotanto ja elinkeinotoiminta rajattu pois
liikennepolttoainemarkkinoilta. Valiokunta toteaa, että rajan muuttaminen
100 000 litraan mahdollistaisi esityksen 6 §:n
sopimusmenettelyn kautta myös ekotehokkaana pienimuotoisen
tuotannon kehittämisen, suoramyynnin sopimusteitse ja nostamisen
markkinoille. Valiokunta pitää erityisen tärkeänä,
että kotimaista hajautettua biopolttoainetuotantoa kehitetään
ja kannustetaan, ja ehdottaa, että talousvaliokunta ottaisi
mietintöönsä asiaa koskevan lausuman.
Valiokunta toteaa, että ehdotetun lakiesityksen seurauksena
verrattain nopealla aikataululla tehtävät investointipäätökset
ja kehitysvaiheet voivat suunnata merkittävästi
myös tulevaisuuden biopolttoaineiden tuotantovaihtoehtoja. Suomen
kannalta on tärkeää, että biopolttoaineisiin
liittyvät ratkaisut tehdään kauaskantoisesti
ja kestävästi tutkimustietoon perustuen. Samalla
joudutaan pohtimaan, minkälaista tutkimusta tarvitaan paikantamaan
aukkoja tietämyksessämme ja minkälaisia
toimenpiteitä tarvitaan tilanteen suuntaamiseksi kestävälle
pohjalle.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että käyttövelvoitteen
ohella tulee arvioida myös muita edistämistoimia,
koska hajautettu pienimuotoinen tuotanto sekä suuret keskitetyt
ratkaisut ja näiden erilaiset muunnelmat voivat kaikki olla
kestäviä ratkaisuja, mutta vaativat yleistyäkseen
erilaisia ohjauskeinoja. Valiokunta katsookin, että kotimaisten
biopolttoaineiden tuottamista tulee kannustaa ja helpottaa nyt säädettävällä lainsäädännöllä,
ja esittää sen vuoksi, että talousvaliokunta
kiinnittäisi erityisesti huomiota tähän
kokonaisuuteen ja harkitessaan lain soveltamisalaa ottaisi huomioon
eri vaihtoehtojen yhteiskäyttöä mm. kotimaisen
tuotannon takaamiseksi.