Perustelut
Yleistä
Valtioneuvoston selonteko kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta
kuvaa uudistuksen etenemistä, arvioi sen tähänastisia
tuloksia ja vaikutuksia sekä linjaa uudistuksen jatkamisessa
tarvittavia toimenpiteitä. Valiokunta toteaa, että selonteossa
esitetyt tavoitteet ja jatkotoimenpiteet näyttävät
valiokunnan toimialueen osalta olevan lähtökohtaisesti
oikeansuuntaisia ja kannatettavia.
Valiokunta pitää selonteon puutteena sitä,
että liikenne ja liikkuminen eivät ole mukana
niiden keskeisimpien näkökulmien joukossa, joiden
perusteella uudistusta on kokonaisuutena arvioitu. Kaupunkiseutujen
osalta selonteossa kuitenkin on keskitytty myös liikkumisen
ja liikenteen tarkasteluun. Selonteossa on todettu, että jatkossa toteutettuja
ratkaisuja tulisi tarkastella myös siitä näkökulmasta,
kuinka hyvin kuntalaisten luontainen asiointi, työssäkäynti
ja liikkuminen on huomioitu. Valiokunta pitää tätä erittäin
kannatettavana ja toteaa, että kunta- ja palvelurakenteen
muutoksia tulee jatkossa pyrkiä tarkastelemaan laajemmin
myös liikenneinfrastruktuurin ja joukkoliikenteen järjestämisen
ja toiminnan näkökulmista.
Kuntien elinvoiman turvaaminen pitkällä tähtäimellä on
kunta- ja palvelurakenneuudistuksen keskeinen tavoite. Elinvoimaisen
seudun edellytys on kuntalaisten arjen toimivuus. Liikenteen näkökulmasta
tämä tarkoittaa sitä, että asumisen
ja palveluiden sijoittamisessa ja järjestämisessä otetaan
huomioon myös niiden saavutettavuus ja tähän
tarvittavat liikenneratkaisut.
Yhdyskuntarakenteen eheyttäminen
Suomessa on muuhun Eurooppaan verrattuna hyvin hajanainen yhdyskuntarakenne.
Erityisesti suurten kaupunkien alueilla, mutta myös muilla
kaupunkiseuduilla hajautunut yhdyskuntarakenne merkitsee pitkiä etäisyyksiä kodin,
työpaikan ja palvelujen välillä, mikä luonnollisesti lisää liikkumisen
tarvetta. Valiokunta on jo useita kertoja todennut, että yksi
tärkeimmistä pitkän tähtäimen
ilmastonmuutoksen hillinnän keinoista on yhdyskuntarakenteen
eheyttäminen ja siihen liittyvät liikenneratkaisut.
Yhdyskuntarakennetta eheyttämällä voidaan
pyrkiä edistämään erityisesti
kaupunkiseuduilla liikennemäärien ja henkilöautoriippuvuuden
vähentämistä ja painopisteen siirtymistä vähemmän
ympäristöä kuormittaviin liikkumismuotoihin.
Erityisesti uusien alueiden käytön suunnittelussa
on tärkeää, että asunto- ja
muu rakentaminen sijoitetaan ensisijaisesti joukkoliikenteen, erityisesti
raideliikenteen, palvelualueelle ja siten, että matkat
voidaan tehdä ilman henkilöautoa. Kansalaisilla
tulee kuitenkin olla jatkossakin erilaisia vaihtoehtoja asumiseen
ja valinnanvapaus siihen, millä seudulla he itse haluavat asua.
Tärkeää on myös muistaa, että kaikilla
alueilla ei ole henkilöautoilulle todellista vaihtoehtoa.
Muutokset yhdyskuntarakenteessa tapahtuvat hitaasti, jollei
muutokseen panosteta määrätietoisesti.
Alueidenkäytön suunnittelussa ja ohjauksessa on
löydettävä riittävät
ohjauskeinot yhdyskuntarakenteen eheyttämiseksi. Tämä koskee
erityisesti väkirikasta pääkaupunkiseutua, mutta
myös muita suuria kaupunkikeskuksia.
Liikenteen ja maankäytön suunnittelun välinen
yhteistyö on liikenteen aiheuttamien ympäristövaikutusten
kannalta keskeisessä roolissa. Valiokunnan näkemyksen
mukaan maankäytön ja liikennejärjestelmän
keskinäistä yhteyttä on vahvistettava
voimakkaasti ja kehitettävä pitkäjänteisenä ja
yhtenäisenä kokonaisuutena. Liikennejärjestelmien
suunnittelussa on tärkeää myös
kuntien toimiva yhteistyö seudullisesti ja valtion kanssa.
Valtion on omalta osaltaan suunnattava investointeja yhdyskuntarakennetta eheyttäviin
joukkoliikenteen, erityisesti raideliikenteen, sekä kevyttä liikennettä tukeviin
hankkeisiin.
Valiokunta korostaa, että olemassa olevat liikenneratkaisut
ja suunnitelmat tulisi ottaa huomioon toteutettavissa kehittämistoimissa.
Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että hanke on
synnyttänyt myös yhteistoiminta-alueita, jotka
eivät ole tarkoituksenmukaisia nykyisen alue- ja yhdyskuntarakenteen
kannalta. Yhteistoiminta-alueita koskevat ratkaisut eivät
esimerkiksi sovi yhteen nykyisten liikennekäytävien,
päätieverkon tai joukkoliikenneratkaisujen kanssa. Valiokunta
toteaa, että yhteistoiminta-alueiden muodostamisessa tulisi
ehdottomasti ottaa huomioon myös järkevien liikkumismahdollisuuksien
ja palveluiden hyvän saavutettavuuden vaatimukset. Vastaavasti
esimerkiksi joukkoliikenteen suunnittelussa on tärkeää kytkeä tulevat maankäytön
ja palveluiden muutokset riittävän aikaisessa
vaiheessa suunnitteluprosessiin mukaan.
Eräänä selonteon puutteena voidaan
pitää sitä, ettei kaupunkiseutujen maankäytön,
asumisen ja liikenteen yhteensovittamisen parantamiseen tähtäävissä toimenpiteissä
ole
käsitelty erikseen joukkoliikenteen järjestämistä muutoin kuin
viittauksena koulukuljetusten yhteydessä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että joukkoliikenteen suunnittelu otetaan huomioon kaikessa
alueiden käytön suunnittelussa.
Alueiden kuntarajat ylittävä kokonaissuunnittelu
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kaupunkiseutusuunnitelmien
laatimisvelvoite on saanut aikaan myönteistä kehitystä seutujen
yhteistyön osalta. Selonteon mukaan kaupunkiseutusuunnitelmien
todellisista vaikutuksista esim. yhdyskuntarakenteen eheytymiseen
on kuitenkin vielä tässä vaiheessa vaikeaa
tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Kaupunkiseutusuunnitelmien laatiminen voi edistää mm.
maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteen sovittavaa suunnittelua
ja toimenpiteitä. Yhteistyö ei valiokunnan saaman
selvityksen mukaan ole odotetusti ollut helppoa, mutta kehitystä on
kuitenkin tapahtunut myös eri sektorien välisessä yhteistyössä.
Selonteon mukaan kaupunkiseutujen maankäytön
yhteiseen ohjaamiseen liittyvät tarpeet ja perinteet vaihtelevat
eri seuduilla, useimmilla seuduilla yhteistyö on ollut
vähäistä. Maankäytön
ja maapolitiikan itsenäisyys koetaan tärkeäksi
osaksi kunnallista itsehallintoa ja yhteistyön pelätään
usein rajoittavan kuntien kehittymistä erityisesti keskuskaupungin
kehyskunnissa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan mm. maankäytön
ja liikennesuunnittelun välinen vuorovaikutus on kuitenkin
tiedostettu aiempaa paremmin ja suunnitelmia on ryhdytty tekemään aiempaa
kokonaisvaltaisemmin.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen eräs keskeinen
tavoite on edistää myös kaupunkiseuduilla
kuntarajat ylittävää palvelujen käyttöä. Tähän
pyritään juuri mm. kaupunkiseutusuunnitelmien
laatimisvelvoitteella. Seudullisen palvelurakenteen tehostaminen
ja palvelujen seudullisten käyttömahdollisuuksien
parantaminen edellyttää palvelujen tarkastelua
seudullisena kokonaisuutena ja erityisesti kuntarajat ylittävää maankäytön
ja liikenteen välistä yhteistyötä.
Maankäytön, liikenteen, asumisen ja palveluiden
yhteensovittamisen haasteet ovat eri kaupunkiseuduilla suhteellisen
samankaltaisia, mutta yhteistyön tarpeet eroavat toisistaan
mm. seudun koon, kasvun ja hallinnollisen tilanteen mukaan. Ongelmia
tälle yhteistyölle aiheutuu tyypillisesti mm.
keskuskaupunkien ja kehyskuntien erilaisista toimintakulttuureista,
maankäyttö- ja liikennepolitiikasta ja erityisesti
kuntien välisestä kilpailusta. Valiokunta toteaa,
että vaikeassa taloudellisessa tilanteessa myös
liikennehankkeiden rahoituksen riittämättömyys
on saattanut osaltaan haitata tätä kehitystä.
Valiokunta korostaa, että valtion ja kuntien suunnitteluyhteistyötä tulee
tehostaa erityisesti suurten kaupunkiseutujen kaavoituksen ja liikennejärjestelmäsuunnitelmien
osalta. Etenkin taajamien kevyen liikenteen verkostojen rakentaminen
ja kestävien joukkoliikenneratkaisujen aikaansaaminen ovat
tavoitteita, joiden saavuttamiseksi valtion ja kuntien välistä sekä kuntien keskinäistä
yhteistyötä tulee
lisätä. Ympäristötavoitteet
huomioonottava yhdyskuntarakenteen ja liikenteen suunnittelu vaatii
myös kuntarajoista riippumatonta kokonaisnäkemystä ja
riittävän joustavaa yhteistyötä kuntien
välillä.
Liikennehallinnon virastouudistus, jossa useiden liikennealan
virastojen toimintoja koottiin Liikennevirastoon ja Liikenteen turvallisuusvirastoon,
tuli voimaan vuoden 2010 alusta. Valiokunta on pitänyt
erittäin tärkeänä, että virastouudistuksen
myötä syntyvä mahdollisuus kehittää valtakunnallisen
liikennejärjestelmän kokonaissuunnittelua käytetään
hyödyksi panostamalla tähän voimakkaasti
uusien virastojen toiminnassa. Vastaavassa aikataulussa toteutetun
aluehallintouudistuksen kautta luodut elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset
edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla
valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä ja
edistämällä muun muassa liikennejärjestelmän
toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta alueellisesti. Toteutetut
uudistukset voivat antaa uusia mahdollisuuksia liikenteen kehittämiselle
myös suurempina alueellisina kokonaisuuksina.
Selonteossa todetaan, että jatkossa suurten kaupunkiseutujen
yhdyskuntarakenteen ohjauksen sekä maankäytön
ja liikenteen yhteensovittamisen edellytyksiä pyritään
parantamaan lainsäädäntöä kehittämällä.
Suurille kaupunkiseuduille asetetaan nykyistä kunta- ja
palvelurakenneuudistuksesta annettua lakia (169/2009,
jäljempänä puitelaki) sitovampi velvoite
maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamiseen ja
palveluiden kuntarajat ylittävän käytön
järjestämiseen. Lainsäädännöllä määrätään
ne toimenpiteet, joita valtioneuvostolla on oikeus viimekädessä esittää kaupunkiseuduille,
jos se katsotaan välttämättömäksi
ilmastopoliittisten tavoitteiden, kansallisen kilpailukyvyn tai
muun kansallisesti tärkeän tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteinen
seudullinen liikennejärjestelmäsuunnittelu kytketään
yhteiseen seudulliseen maankäytön suunnitteluun
ja toteuttamisen ajoitukseen. Valiokunta pitää suurten
kaupunkiseutujen työssäkäyntialueiden
yhdyskuntarakenteen ohjauksen tehostamista kannatettavana erityisesti
tilanteissa, joissa se on välttämätöntä tärkeiden
kansallisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lisäksi selonteossa on tuotu esille, että jatkossa
luodaan kaikkia puitelain kaupunkiseutuja koskeva valtion ja kaupunkiseudun
kuntien yhteinen selvityshenkilömenettely. Menettely voitaisiin
käynnistää tilanteissa, joissa seudulla on
olemassa selkeä yhteistyön tarve, mutta yhteistyö ei
seudun omin toimenpitein etene. Lisäksi selonteon mukaan
Tampereen ja Turun seuduilla otetaan kokeiluluontoisesti käyttöön vuoden
2012 loppuun asti kestävä valtion ja seudun kuntien
välinen (seudullinen) maankäytön, asumisen
ja liikenteen aiesopimusmenettely, joka tukee yhdyskuntarakenteen
ohjauksen sekä maankäytön ja liikenteen
yhteensovittamisen edellytyksiä. Valiokunta pitää hyvänä,
että kuntien välisen yhteistyön tehostamiseen
pyritään hakemaan uudenlaisia keinoja.
Eräiden seutujen erityispiirteet
Helsingin seudun 14 kunnan osuus Suomen väestöstä on
noin neljännes ja kansantuotteesta kolmasosa. Helsingin
seudun työssäkäyntialue on kuitenkin
merkittävästi kaupunkiseutusuunnitelma-alueeseen
kuuluvia 14 kuntaa laajempi. Selonteon mukaan tämän
alueen kilpailukyvyn ja tasapainoisen kehityksen varmistaminen on tärkeää koko
maan kansantalouden suotuisalle kehitykselle ja hyvinvoinnille ja
tästä syystä Helsingin seudun työssäkäyntialueen
yhteistyön sujuvuuteen kiinnitetään erityistä huomiota
rakenneuudistuksen yhteydessä. Tämän
alueen erityispiirteitä ovat alueen laajuus, väestömäärä,
toimijoiden lukumäärä ja se, että työssäkäyntialueeseen
kuuluu myös suhteellisen itsenäisiä pienempiä kaupunkikeskuksia
omine työssäkäyntialueineen. Erityispiirteet
tuovat mukanaan myös omat erityisongelmansa. Väestömäärän
kasvaessa mm. liikennesuoritteet, julkisen liikenteen järjestämispaineet
sekä ympäristökuormitus ja tarpeet vastata
asetettuihin liikenteen päästötavoitteisiin
kasvavat. Nämä pääkaupunkiseudun
erityispiirteet joukkoliikenteen järjestämisen
kannalta tiedostettiin myös 3 päivänä joulukuuta
2009 voimaan tulleen joukkoliikennelain (869/2009)
säätämisen yhteydessä.
Valiokunta katsoo, että Helsingin seudun työssäkäyntialueen
erityisaseman huomioon ottaminen selonteossa esitetyllä tavalla
on perusteltua sen laajuuden ja valtakunnallisen merkityksen vuoksi.
Valiokunta toteaa, että liikennettä, maankäyttöä ja
asumista tulee tarkastella riittävässä määrin
hallinnollisten rajojen ylitse koko laajalla Helsingin seudun työssäkäyntialueella.
Väkiluvultaan pienemmillä alueilla ja pohjoisen
harvaanasutuilla seuduilla kehittämistoimenpiteiden arvioinnissa
saattaa korostua tarve yrittäjien tarpeiden kuulemiseen
ja huomioonottamiseen varsinkin pienten yritysten ja kuntaliitoksissa
reunuskuntien yritysten elinmahdollisuuksien turvaamiseksi.
Julkisia hankintoja koskeva osaaminen
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hankintamenettelyissä on
monessa kunnassa edelleen puutteita. Esimerkiksi kone- ja kuljetuspalveluiden
hankintaan on pyritty luomaan yhtenäisiä käytäntöjä,
mutta käytännössä tarjouskilpailussa
halvin hinta on usein ainoa määräävä tekijä,
eikä laatua koskeville näkökohdille useinkaan
anneta suurta painoarvoa. Valiokunta toteaa, että tällä voi
olla negatiivisia vaikutuksia mm. palveluiden laadun kehittymisen
kannalta. Monissa tilanteissa kuntien olisi kaukonäköisempää pyrkiä siihen,
että hankinnassa otettaisiin monipuolisemmin huomioon tarjouksen
kokonaistaloudellisuus koko sen alueen tarpeiden osalta, jota hankinta
koskee.
Ratkaisevassa roolissa tältä kannalta on kuntien
hankintaosaamisen parantaminen. Myös julkisten hankintojen
keskittämistä erillisiin hankintayksiköihin
voisi olla hyvä arvioida saavutettavien etujen ja säästöjen
kannalta. Käytännössä hankinnoissa
on ongelmana usein sekä ostajan että myyjän
osaamisen puutteellisuus johtuen osin mm. hankintalainsäädännön
ja -menettelyjen monimutkaisuudesta. Hankintaosaamisen kehittämiseen
kunnissa olisi tärkeää panostaa määrätietoisesti
jatkossa.
Tietojärjestelmien ja sähköisten
palveluiden kehittäminen
Puitelain 12 §:ssä edellytetään,
että valtio ja kunnat kehittävät ja ottavat
käyttöön tieto- ja viestintäteknisiä ratkaisuja
ja standardeja tietojärjestelmien yhteentoimivuuden varmistamiseksi
ja edistävät yhdessä uusien tietohallinnon järjestelmien
ja toteuttamistapojen sekä sähköisten
palveluiden käyttöönottoa.
Valiokunta toteaa, että toimivat tietojärjestelmät
ovat keskeinen edellytys kuntien peruspalveluiden kehittämiselle
ja uudistamiselle. Sähköisillä palveluilla
taas on yhä enemmän merkitystä kuntien
laadukkaiden ja kustannustehokkaiden palveluiden tuottamisessa ja
tarjonnassa. Tästä syystä palveluiden
kehittämistä edistävien tietoteknisten
perusratkaisujen samoin kuin puitelain edellyttämän
yhteentoimivuuden edistämiseen tulee panostaa riittävästi.
Tietojärjestelmien yhteentoimivuus luo edellytyksiä hallinto-
ja sektorirajoista riippumattomalle toimintojen kehittämiselle
ja voi tehostaa olemassa olevan tiedon laajempaa hyödyntämistä.
Informaatioteknologian monipuolinen hyödyntäminen
vaatii myös riittävää valtakunnallista
koordinointia kuntien tietojärjestelmien yhteentoimivuuden
kehittämiseksi. Selonteossa on tuotu esille kuntien ja
valtion yhteinen vastuu tästä kehittämistyöstä.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
että selonteon toimenpide- ja linjausosiossa julkishallinnon
tietojärjestelmien ja sähköisten palveluiden
kehittämisestä ei esitetä lainkaan jatkotoimenpiteitä tai linjauksia.