Perustelut
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta on keskittynyt tässä lausunnossa
            käsittelemään Tielaitoksen liikelaitostamista,
            huoltovarmuutta ja kauppa-aluskantaa, radanpitoa sekä lentoliikennettä.
            Lisäksi valiokunta on perustuslakivaliokunnan pyynnön
            mukaisesti tarkastellut toimialaansa kuuluvia, sen omasta ehdotuksesta
            hyväksyttyjä, kertomuksessa selostettuja eduskunnan
            lausumia.
         
         
         Tielaitoksen liikelaitostaminen
         
         Päättäessään 13.6.2000
            tielaitosuudistuksesta eduskunta edellytti, että hallitus
            laatii liikennevaliokunnalle vuosittaisen seurantaraportin tiehallintomuutoksesta.
            Valiokunta on kyseisen vuosittaisen raportin pohjalta käsitellyt
            Tielaitoksen liikelaitostamista asian LiO 1/2003 vp yhteydessä.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uudistus on edennyt lähes
            suunnitellulla tavalla. Alan yritykset ovat pitäneet tärkeänä Tiehallinnon
            uuden hankintastrategian valmistelua, joskin ne katsovat, että hankintastrategia
            ei kaikin tavoin ota huomioon nykyistä palvelujen tarjontaa.
            Valiokunta kiinnittää huomiota hoitourakoiden
            laajuuteen ja kestoon ja katsoo, että tulisi pyrkiä edistämään
            myös pienempien urakoitsijoiden mahdollisuuksia osallistua
            niihin.
         
         
         Eduskunta on lausumassaan edellyttänyt, että henkilökuntaa
            ei lomauteta, ei irtisanota eikä pakkosiirretä työssäkäyntialueelta
            toiselle siirtymäkauden aikana ja että hallitus
            laatii yhdessä kuntasektorin kanssa sille osalle Tielaitoksesta vapautuvaa
            henkilökuntaa, jolle ei ole käyttöä Tiehallinnossa
            tai Tieliikelaitoksessa, sijoitusohjelman muulle julkiselle lohkolle
            käyttäen apunaan mm. vakanssisiirtoja. Henkilöstön
            sopeuttaminen uudistukselle sovitun siirtymäajan loppuun
            mennessä on valiokunnan saaman selvityksen mukaan edennyt
            pääosin Tiehallinnon ja Tieliikelaitoksen suunnitelmien
            mukaisesti. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota
            siihen, että ensi vuonna puolet hoitourakoista kilpailutetaan
            ja tämän seurauksia on vielä mahdotonta ennustaa.
            Valiokunta pitääkin tärkeänä,
            että seurataan henkilöstötilanteen kehitystä uudistuksen edetessä myös
            eduskunnan hyväksymien lausumien valossa.
         
         
         Huoltovarmuus ja kauppa-aluskanta
         
         Valtioneuvoston päätöksessä huoltovarmuuden tavoitteista
            8 päivänä toukokuuta 2002 todetaan, että kuljetusalan
            varautumisessa pääpaino on merikuljetusten sekä peruselintarvike-
            ja energiahuollon vaatimien kuljetusten turvaamisessa. Ulkomaankaupan
            kuljetusten turvaamiseksi ylläpidetään
            riittävää jäävahvisteista
            aluskalustoa sekä ilmakuljetuskalustoa. Päätös
            perustuu huoltovarmuuden turvaamisesta 18 joulukuuta 1992 annettuun
            lakiin (1390/1992). Valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan huoltovarmuuden kannalta olennaista on, että varustamon omistamat
            ja kauppamerenkulkuun vuokraamat alukset on merkitty Suomen alusrekisteriin
            ja ne käyttävät Suomen lippua. Silloin
            ne ovat Suomen lainsäädännön
            alaisia kaikissa suhteissa. 
         
         
         Huoltovarmuusnäkökohtien vuoksi ja muutoinkin
            valiokunta pitää tärkeänä aluskannan
            ylläpitämistä, mikä edellyttää samanlaisia
            merenkulun toimintaedellytyksiä kuin muissa Euroopan unionin
            jäsenvaltioissa. Muissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa
            on päädytty myöntämään
            merenkulun tukia, jotka asettavat suomalaiset varustamot eriarvoiseen
            tilanteeseen kuin tärkeimmissä EU:n merenkulkuvaltioissa.
         
         
         Ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta annetun lain (1707/1991)
            1 §:n 1 momentin mukaan ulkomaanliikenteen kauppa-alusluetteloon voidaan
            merkitä lastialus ja sellainen muu alus, joka on tarkoitettu
            pääasiallisesti lastin kuljettamiseen, kun alus
            on merkitty Suomen alusrekisteriin. Mainitun lain 4 §:n
            1 momentin mukaan tukea voidaan myöntää aluksella
            varustamotoimintaa harjoittavalle suomalaiselle aluksen omistavalle
            yhteisölle. Tonnisto ei kuitenkaan tämän
            tukimuodon myötä ole kasvanut, koska uudishankinnat
            on pääosin rekisteröity ulkomailla.
         
         
         Toisena keinona estää ulosliputus on valmisteltu
            ja voimaansaatettu uusi marraskuun 20 päivänä 2002
            voimaan tullut tonnistoverolaki (467/2002),
            joka säätää tonnistoverotuksesta
            varustamojen vaihtoehtona normaalille yritysverotukselle. Varustamot
            vapautuisivat yritysverosta maksaessaan aluksen vetoisuuden mukaan määräytyvän
            tonnistoveron. Asiantuntijakuulemisessa on todettu, että ongelmaksi
            on kuitenkin muodostunut se, että uusi lainsäädäntö on muotoiltu
            siten, etteivät varustamot näe edellytyksiä siirtyä sen
            piiriin. Näin ollen lailla ei ole niitä vaikutuksia,
            joihin sillä alun perin on tähdätty.
         
         
         Valiokunta korostaa tässä yhteydessä,
            että merenkulun toimintaedellytyksiä on seurattava ja
            että on pyrittävä siihen, että merenkulku
            säilyy elinvoimaisena suomalaisena elinkeinona. Tässä tulee
            käyttää keinoja, jotka antavat Ruotsin
            hyväksymää järjestelmää vastaavat
            toimintaedellytykset.
         
         
         Radanpito
         
         Valiokunta toteaa, että rataverkolle asetettujen nopeusrajoitusten
            määrä on säilynyt noin 350 raidekilometrin
            tasolla. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan VR uusii kalustoaan
            palvelutasonsa kehittämiseksi. Tällöin
            rataverkon ylläpitoon ja kehittämiseen tulee kiinnittää huomiota
            ja sille osoitettua rahoitusta lisätä nykytasosta,
            jotta VR:n uudistettua kalustoa voidaan käyttää,
            ilman että rataverkon alhainen kunto asettaa rajoituksia.
            Tämä koskee varsinkin nopeiden junayhteyksien
            kehittämistä. Erityisen tärkeinä rataverkon
            osuuksina valiokunta pitää pohjoisen päärataa
            ja itärataa.
         
         
         Lentoliikenne
         
         Lentoliikenteen tilanne on 11.9.2001 jälkeen muuttunut
            ratkaisevasti ja lentoyhtiöiden toimintaedellytykset ovat
            heikentyneet. Eduskunta on 20.12.2002 edellyttänyt, että lentoliikenteen tukemiseen
            liittyvät kysymykset selvitetään perusteellisesti.
            Lentoliikenteen tilannetta ovat edelleen vaikeuttaneet tänä vuonna
            esiintyneet sars-tapaukset. Tämän vuoksi valiokunta
            kiinnittää huomiota lentoliikenteen tilanteeseen
            ja katsoo, että sen toimintaedellytyksiä on seurattava
            ja tarvittaessa ryhdyttävä tilanteen vaatimiin toimenpiteisiin.
            Tällaisia toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi,
            että valtio ottaa vastatakseen lisääntyneistä turvajärjestelyistä aiheutuneet
            kustannukset.
         
         
         Eduskunnan lausumat
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta ei pidä hallituksen
            kertomuksessa selostettuja toimenpiteitä riittävinä,
            vaan katsoo, että seuraavat liikennevaliokunnan aloitteesta
            hyväksytyt eduskunnan lausumat ovat edelleen tarpeellisia
            ja ne tulee säilyttää hallituksen kertomuksessa:
         
         
         
            - 
               
               
                  Digitaalisen lähetystoiminnan
                     toimiluvat ja rahoitussuunnitelmat
                  
                HE 34/1998 vp (s. 221) 
- 
               
               
                  Huoltovarmuus, kauppa-aluskanta
                  
                HE 14/1999 vp (s. 221—222) 
- 
               
               
                  Tielaitoksen liikelaitostaminen
                  
                HE 25/2000 vp (s. 222—224) 
- 
               
               
                  Postitoiminta
                  
                HE 74/2000 vp (s. 224—225) 
- 
               
               
                  Lastialusten määrä ja
                     kilpailuedellytykset
                  
                HE 129/2000 vp (s. 226—227) 
- 
               
               
                  Yksityisteiden valtionapu
                  
                HE 166/2000 vp (s. 227) 
- 
               
               
                  Suomen kauppalaivaston kilpailukyvyn edistäminen
                  
                HE 144/2001 vp (s. 229) 
- 
               
               
                  Keinottelu erilaisilla alusten konetehoa ilmoittavilla
                     todistuksilla
                  
                HE 38/2002 vp (s. 229—230) 
- 
               
               
                  Rattijuopumuksien vähentäminen
                  
                LA 99/2002 vp (s. 231)