Perustelut
Väyläinvestointien suunnitelmallisuus
Valtioneuvoston valtiontalouden tarkistettuja kehyksiä vuosille
2008—2011 käsittelevässä lausunnossaanLiVL
3/2007 vp — VNS 1/2007 vp valiokunta
korosti, että väyläinvestointien suunnittelukauden
tulee selvästi olla hallituskautta pidempi. Nykyinen hallituskauden
pituisiin valtiontalouden kehyksiin sekä vuotuisiin talousarvioihin
ja lisätalousarvioihin perustuva rahoitus johtaa väyläinfrastruktuurin sykliseen
rakentamiseen, kun jopa tehdyistä rakentamispäätöksistä huolimatta
hankkeita lykätään. Tällöin
ei saavuteta taloudellisesti tarkoituksenmukaista rahoitustasoa
ja -tapaa.
Valiokunnan saamien tietojen mukaan väyläinvestointien
tasoa tulee korottaa sadoilla miljoonilla euroilla. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota väyläinvestointien alhaiseen tasoon ja
katsoo, että määrärahatasoa
tulee korottaa huomattavasti.
Suurimman mahdollisen yhteiskunnallisen hyödyn saamiseksi
väyläinvestoinneista ne tulee suunnitella kokonaisvaltaisesti
ja pitkällä tähtäimellä kokonaiskustannusten
säästämiseksi, investointien optimoimiseksi
ja maarakennusalan voimavarojen tarkoituksenmukaiseksi käyttämiseksi.
Alueellisilla tie- ja väyläinvestoinneilla on
nimittäin erittäin suuri merkitys alueiden kehitykselle
ja elinkeinoelämän kilpailukyvylle. Väyläinvestoinnit
ovat taloudellista, sosiaalista ja alueellista kehitystä tukevien vaikutustensa
vuoksi sijoituksia tulevaisuuteen. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että väylänpitoa tulee tarkastella
pitkäjänteisesti ja kokonaisvaltaisesti maalla,
ilmassa ja vesillä olevien kuljetusten ja väylien
osalta. Kaikki eri kuljetusmuodot ja väylät ovat
tärkeitä kansallisen ja alueellisen kehityksen
osalta, ja ne tuleekin pitää mielessä,
kuten esimerkiksi sisävesiväylät, joiden
syvyydellä on suuri merkitys puukuljetuksille. Myös
taloudellisesta näkökulmasta rahoitukselle on
perusteltua asettaa vaalikausien yli ulottuva kesto eri rahoitusvaihtoehtojen
käyttö tarkkaan harkiten. Tämän
vuoksi valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaisi mietintöönsä lausuman,
jossa edellytetään hallituksen ryhtyvän
toimenpiteisiin väyläinvestointien pitkäjänteisen
vaalikausien yli ulottuvan suunnitelmallisuuden parantamiseksi.
Väyläinvestoinnit ja perusväylänpito
Perusväylänpidon rahoitus on ollut jo pitkään alempi
kuin liikenne- ja viestintäministeriö ja väylävirastot
ovat perustellusti esittäneet. Tämä johtaa
helposti huomattaviin palvelutaso- ja liikenneturvallisuusongelmiin
sekä suuriin kertainvestointitarpeisiin.
Valiokunta painottaa, että talousarvioesityksessä esitetty
perusväylänpidon rahoitus ei ole riittävä ja
että se tulee korottaa riittävälle tasolle.
Suomen maantieverkon pituus on 78 200 kilometriä,
ja sen arvo on 14,7 miljardia euroa. Valiokunta kantaa huolta siitä,
että valtion suurimman omaisuuserän arvo laskee.
Tämän lisäksi muunkin perusväylänpidon
omaisuuserien kunnon ylläpitäminen ja kehittäminen
on ongelmallista nykyisellä rahoitustasolla. Tämän
vuoksi valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaisi mietintöönsä lausuman,
jossa edellytetään perusväylänpidon
määrärahojen pysyvää nostamista
nykyisen perusväylästön ylläpitämisen
ja järkevän kehittämisen edellyttämälle
riittävälle tasolle.
Perustienpito ja tieinvestoinnit.
Perustienpidon määrärahasta
524,5 miljoonasta eurosta on ylläpitoon ja korvausinvestointeihin
varattu 232,4 miljoonaa euroa. Ehdotetulla rahoitustasolla pitkän
aikavälin liikenneturvallisuustavoitteet eivät
ole saavutettavissa. Talousarvioesityksen mukaan pääteiden
ja muiden vilkkaiden teiden kunto säilyy nykytasolla, mutta
alemman tieverkon kunto heikkenee ja huonokuntoisten teiden määrä lisääntyy.
Siltojen yleiskunto heikkenee ja vaurioiden määrä lisääntyy
edelleen kasvavasta rahoituksesta huolimatta, vaikkakin huonokuntoisten
siltojen määrä vähenee.
Kevyen liikenteen väylät.
Valiokunta kantaa erityisesti huolta siitä, että perustienpidon
ja tieinvestointien määrärahat eivät
riitä kevyen liikenteen väylien rakentamiseen.
Yhdyskuntarakenteen muutoksen vuoksi kevyen liikenteen väylät ovat
entistä tärkeämpiä mm. liikenneturvallisuutta
lisäävänä rakenteena.
Yksityistieverkko.
Yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen varattu valtionapu
ei ole riittävä. Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan
huomion siihen, että vuoden 2006 tilinpäätöksessä momentti
31.25.50 on miljoona euroa ja vuoden 2007 talousarviossa 1 200 000
euroa nyt esitettyä suurempi, ja korostaa, että nyt käsiteltävänä olevaa
talousarvioesitystä tulee korjata vähintään
vastaavasti.
Valiokunta katsoo tämän lisäksi,
että hallituksen tulee ottaa tarvittava korkeampi taso
tuleviin talousarvioesityksiin, jottei eduskunnan vuosittain tarvitse
lisätä kyseistä määrärahaa.
Edelleen momentin perusteluosaa tulee muuttaa siten, että määrärahaa
saa käyttää myös yksityisteiden
tieisännöitsijöiden kouluttamiseen ja tiekuntien
opastamiseen. Tämän tarkoituksena on, että tiekuntien
opastamista tehostetaan kolmevuotisella yksityisteiden neuvonta-
ja palveluhankkeella. Näin tieisännöitsijöitä koulutettaisiin
ja tieisännöitsijäverkostoa täydennettäisiin todellisen
tarpeen edellyttämässä laajuudessa.
Radanpito.
Nykyistä rataverkkoa ei voida pitää tehokkaasti
ja turvallisesti liikennöitävässä kunnossa
esitetyllä rahoitustasolla. Ratahankkeiden viivästyksistä aiheutuu
kielteisiä kerrannaisvaikutuksia muulle liikenteelle ja
ympäristölle. Asiantuntijakuulemisen mukaan mm.
korvausinvestointeihin tarvittava määräraha
on vuositasolla nyt ehdotettua parikymmentä miljoonaa euroa
suurempi.
Valiokunta korostaakin, että ratainvestointien ja radanpidon
määrärahoja tulee lisätä huomattavasti
varsinkin jo päätettyjen hankkeiden, kuten sähköistämisen
toteuttamiseksi. Tämä on tarpeen alueellisen kehityksen
ja logistiikan kannalta järkevän rataverkon toteuttamiseksi
ja kehittämiseksi.
Merenkulku
Valiokunta kantaa huolta siitä, että Suomen
lipun alla toimivien alusten kilpailukyky on jatkuvasti heikentynyt
suhteessa kaikkiin kilpailijamaihin. Suomen ulkomaankaupalle merikuljetukset
ovat elintärkeät, ja huoltovarmuus huomioon ottaen
on välttämätöntä, että merenkulku säilyy
suomalaisena elinkeinona.
Toimialan kilpailukyky.
Suomalaisten alusten osuus viennistä vuonna 2000 oli
32,8 %, mutta vuonna 2006 se oli ainoastaan 16,9 %.
Tuonnissa suomalaisten alusten osuus oli vastaavasti laskenut yli
47 %:sta vuoden 2006 lukuun 36,4 %. Hyvään
kilpailukykyyn merenkulussa ovat kilpailijamaissa vaikuttaneet etenkin
suotuisa tonnistoveroratkaisu sekä miehistökustannustukien ajantasaisuus
ja täysimääräisyys.
Valiokunta pitää nykyistä kilpailutilannetta suomalaisen
kauppalaivaston ja suomalaisten merenkulkijoiden työllisyyden
ja osaamisen kannalta hyvin huolestuttavana. Se vaikuttaa kielteisesti
koko kotimaiseen meriklusteriin ja asettaa maan huoltovarmuuden
kyseenalaiseksi, kun Suomen tuonnista 70 % ja
viennistä 90 % kuljetetaan laivoilla.
Talousarvioesitykseen ei sisälly sellaisia uusia EU:n hyväksymiä ja
kilpailijamaiden jo käyttämiä tukimuotoja,
joiden avulla kotimaisen kauppamerenkulun kilpailutilannetta voidaan
nykyisestään parantaa. Hallitusohjelman maininnat
huoltovarmuuden ja kotimaisen merenkulun kilpailukyvyn turvaamisesta
edellyttävät kuitenkin vuoden 2008 aikana lainsäädäntötoimia.
Merenkulun toimintaedellytyksiä parantavia toimenpiteitä ovat
esimerkiksi tonnistoveron uudistaminen, alushankintavarausjärjestelmän
voimaansaattaminen nykyisessä verojärjestelmässä sekä investointitukien ja/tai
valtiontakausten käyttöönottaminen. Tämän
vuoksi valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaisi mietintöönsä lausuman,
jossa edellytetään hallituksen ryhtyvän
toimenpiteisiin suomalaisen merenkulun toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn
parantamiseksi.
Meriliikenteen turvallisuus.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota
meriliikenteen ohjaustoiminnan turvaamiseen ja vesiväylien
palvelutason ja turvallisuuden varmistamiseen. Valiokunta katsoo,
että määrärahan taso tulee nostaa
sellaiseksi, että kyetään toteuttamaan
Merenkulkulaitoksen esittämä Meriliikenteen palvelutason
ja turvallisuuden teemapaketti. Nyt momentilla 31.30.21 esitetty
määräraha nostaa asiantuntijakuulemisen
mukaan merenkulun onnettomuusriskitasoa tilanteessa, jossa meriliikenteen
kasvu on merkittävä. Ongelmakohtia ovat telemaattisten
järjestelmien ja laitteiden uusimistarve, väylien
madaltumiset ja turvalaitteiden sekä kanavien rakenteelliset
puutteet.
Asiantuntijakuulemisessa ovat erityisinä ongelmina
nousseet esiin huonokuntoiset laiturirakennelmat, jotka esim. Saaristomerellä uhkaavat
joutua käyttökieltoon kunnostusvarojen puutteessa.
Näiden osalta on asiantuntijakuulemisen perusteella kyse
200 000 euron lisämäärärahatarpeesta
vuosittain 5 vuoden ajan.
Joukkoliikenteen tuet
Valiokunta katsoi valtiontalouden tarkistettuja kehyksiä vuosille
2008—2011 käsittelevässä lausunnossaan,
että määrärahan tulisi olla
suurempi ja koko vaalikauden kattava, jotta sitä voitaisiin
käyttää myös lipunhintojen tarkistamiseen.
Valiokunta katsoo, että tavoitteellisen joukkoliikenteen
peruspalvelutason lähtökohtana tulee olla jokaisen
suomalaisen jokapäiväisen arkielämän
liikkumisen turvaaminen. Myös joukkoliikenteen myönteiset
vaikutukset ilmastonmuutoksen hallinnalle ovat tärkeitä.
Valiokunta kiinnittää samalla huomiota suurten
kaupunkien joukkoliikennetukiin ja katsoo samalla, että työmatkaliikkumista
myös muutoin kuin joukkoliikenteen turvin tulee tukea haja-asutusalueilla
ja niillä kasvualueilla, joilla ei ole toimivia tarkoituksenmukaisia
joukkoliikennepalveluja. Tämän vuoksi valiokunta
esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaisi mietintöönsä lausuman,
jossa joukkoliikenteelle edellytetään suurempaa
koko vaalikauden kattavaa määrärahaa.
Ilmailu
Lentoliikenne ja lentoasemaverkosto ovat Suomelle välttämätön
kilpailukykytekijä globaalissa taloudessa. Valiokunta pitää myös
alueellista saavutettavuutta kansallisesti tärkeänä ja
korostaa, että on tärkeää, että jatkossakin
voidaan ylläpitää ja kehittää Suomen
kattavaa lentoasemaverkostoa.