Perustelut
Yleistä.
Yleisradio Oy:stä (jäljempänä Yleisradio)
annetun lain (1380/1993) 7 § määrittelee yhtiön
julkisen palvelun. Yhtiön tehtävänä on tuoda
täyden palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvine
oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin
ehdoin. Yhtiön tulee erityisesti tukea kansanvaltaa ja
tuoda erilaisia mielipiteitä esille. Julkiseen palveluun
katsotaan kuuluvaksi myös kotimaisen kulttuurin tuottaminen,
sivistys- ja tasa-arvonäkökohtien huomioonottaminen
ohjelmistoissa, lastenohjelmien lähettäminen sekä hartausohjelmien
tarjoaminen. Julkisiin palveluihin liittyvät sisältöpalvelut
voidaan tarjota kaikissa televerkoissa.
Määrittelyssä painottuu myös
kielellinen tasavertaisuus. Yhtiön tehtävänä on
lähettää ohjelmia paitsi suomen- ja ruotsinkieliselle
myös saamen-, romanin- ja viittomakieliselle väestölle. Yhtiön
tulee lähettää ohjelmia myös
vähemmistö- ja erityisryhmille, ja sen arvoja
ovat suvaitsevaisuus ja monikulttuurisuus. Yleisradion tulee ylläpitää ulkomaille
suunnattua ohjelmatarjontaa. Sen tulee myös varmistaa,
että viranomaistiedotukset voidaan lähettää kaikissa
olosuhteissa ja että sen toiminta on turvattu myös
poikkeusoloissa.
Yleisradion hallintoneuvoston on lain 6 §:n mukaan
annettava eduskunnalle joka toinen vuosi kahta toimintavuotta käsittelevä Yleisradion
hallintoneuvoston
kertomus julkisen palvelun toteutumisesta.
Nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa on edellytetty, että Yleisradion
rahoitus uudistetaan siten, että sen rooli suomalaisen
kulttuurin tuottajana, moniarvoisena ja riippumattomana tiedonvälittäjänä sekä sananvapauden
foorumina turvataan. Hallitusohjelman mukaista uudistusta on valmisteltu
asunto- ja viestintäministerin toimesta yhteistyössä eduskuntaryhmien
puheenjohtajien kanssa. Uudistusaikeet koskevat julkisen palvelun
rahoitusta, sen ohjausta ja valvontaa sekä julkisen palvelun
määrittelyä. Asiaa koskeva hallituksen
esitys annettaneen eduskunnalle keväällä 2012.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ei pidä aiheellisena
käsitellä laajasti tässä mietinnössä niitä keskeisiä asiakokonaisuuksia, joita
tullaan käsittelemään mainitussa hallituksen
esityksessä.
Valiokunta toteaa kuitenkin pitävänsä erittäin
tärkeänä, että Yleisradion julkinen
palvelutehtävä säilyy jatkossakin laajana
kattaen ohjelmatoiminnan kaikki osa-alueet uutisista ja asiaohjelmista
aina kulttuuriin, urheiluun ja viihteeseen. Laissa määritellystä palvelutehtävästä
suoriutuminen
edellyttää kohdeyleisön mahdollisimman
hyvää tavoittamista käyttäen
kaikkia modernin monikanavaisen tiedonvälityksen keinoja.
Valiokunta korostaa alueellisen toiminnan suurta merkitystä alueen
identiteetin vahvistajana ja alueellisen sananvapauden ja tiedonvälityksen
takaajana.
Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa myös
eduskunnan merkitystä Yleisradion toiminnan suuntaamisessa.
Nykymuotoinen joka toinen vuosi annettava Yleisradion hallintoneuvoston
kertomus ei tarjoa eduskunnalle riittävän oikea-aikaista
mahdollisuutta vaikuttaa merkittäviin Yleisradion toiminnan
linjauksiin. Kertomus tulisikin antaa joka vuosi ja viivytyksettä.
Toiminnan painotukset vuosina 2009 ja 2010.
Hallintoneuvoston kertomuksen ja saadun asiantuntijaselvityksen
mukaan Yleisradiossa korostui vuosina 2009 ja 2010 erityisesti tarve
sopeuttaa yhtiön menot kustannustason nousuun ja samanaikaiseen
tulokertymän heikkenemiseen. Tulokertymää heikensi
vuosina 2007 ja 2008 tehty digisiirtymä, josta aiheutui
25 miljoonan euron vaje tulokertymään tv-maksujen
vähenemisen kautta. Yleisradiolle maksetut kaupallisten
televisioyhtiöiden toimilupamaksut poistuivat analogisten
lähetysten loppumisen myötä ja Yleisradio
luopui myös sponsoroiduista urheiluohjelmista kanavillaan.
Edellä mainittu sopeuttaminen on merkinnyt vakituisen
henkilöstön määrän
pienenemistä, pääosin luonnollisen poistuman
kautta. Uusien osaajien rekrytointiin on jäänyt
hyvin vähän mahdollisuuksia. Valiokunta on huolissaan
erityisesti alueellisten toimintaresurssien ja lähetysaikojen
vähenemisestä.
Tiukka taloustilanne on pakottanut Yleisradion luopumaan
myös osaksi urheilun arvokisojen esittämisestä.
Vuoden 2010 aikana yhtiön hallitus uudisti Yleisradion
strategiset linjaukset. Yhtiön visioksi linjattiin, että Yleisradio
haluaa olla johtava asia- ja kulttuurisisältöjen,
suomalaisen musiikin, lasten palvelujen, draaman, uutisten sekä ajankohtais-
ja aluepalvelujen tuottaja. Yleisradio haluaa erottua muista toimijoista
viihteessä ja populaarikulttuurissa sen arvoille soveltuvalla
ja uutta luovalla otteella. Urheilussa yhtiö pyrkii tarjoamaan
suomalaisia yhdistäviä suurtapahtumia ja lajien
monipuolisuutta.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tärkeänä,
että Yleisradion rahoitus järjestetään
uudelleen kestävällä ja pitkäjänteisellä tavalla
siten, että yhtiön toimintaa voidaan kehittää edellä todetun
vision mukaisesti.
Yleisradion ohjelmasisällöt.
Vuonna 2010 Yleisradion koko tv-ohjelmistosta oli kotimaista
tuotantoa 48 %, ja ohjelmiston eurooppalaisuusaste
vuonna 2010 oli 84 % (tunnit pl. uutiset ja urheilutapahtumat).
Yleisradion tv-kanavilla kotimaisten ensilähetysten määrä oli
727 tuntia vuonna 2010. Edellisestä vuodesta oli vähennystä 6,8 %.
Vuonna 2010 hankittiin 28 % ohjelmista kotimaisilta riippumattomilta
ohjelmatuottajilta, mikä oli 8,5 prosenttiyksikköä enemmän kuin
edellisenä vuonna.
Hallintoneuvoston kertomuksessa esitetyt katsojien tyytyväisyys-
ja luottamusmittaukset sekä eri kanavien katsojaluvut osoittavat,
että Yleisradio on pystynyt säästöpaineista
huolimatta toteuttamaan palveluvelvoitettaan tuloksekkaasti.
Liikenne- ja viestintäministeriö tilaa vuosittain
selvityksen suomalaisen tv-tarjonnan monipuolisuudesta. Tuorein
raportti on vuodelta 2009. Raportin mukaan Yleisradion julkisen
palvelun neljä kanavaa tarjoavat kokonaisuutena hyvin kattavan
ohjelmakirjon, vaikka ohjelmisto onkin edelleen hieman viihteellistynyt.
Yli puolet ohjelmatarjonnasta oli faktapainotteista. Koko Yleisradion
tarjonnasta 40 % oli ensilähetyksiä,
loput uusintoja. Raportin mukaan yhtiön tv-tarjonta kokonaisuutena
on selvästi faktapainotteisempaa kuin kaupallisten kanavien
tarjonta.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä sitä,
että Yleisradion ohjelmisto säilyy monipuolisena
ja tasa-arvoisena, mikä tekee mahdolliseksi edelleen tavoittaa
merkittävän osan katsojista ja kuulijoista. Valiokunta
korostaa kulttuurin moninaisuuden ja kotimaisen urheilun sisällyttämistä ohjelmistoon.
Viihdeohjelmilla on erityinen merkitys luotaessa monipuolista ja
vetovoimaista ohjelmistoa. Valiokunta toteaa myös, että Suomen
ruotsinkielisen väestön palvelut on turvattu ohjelmatoiminnassa.
Valiokunta pitää erityisesti lapsille suunnattuja
palveluja ja alueellisia lähetyksiä välttämättöminä.
Valiokunta korostaa, että julkisen palvelun tosiasiallinen
sisältö ja kohderyhmien tavoittaminen on ennen
kaikkea sidoksissa ohjelmistojen sisältöön
ja ohjelmien laatuun. Yleisradion toiminnan on jatkossakin keskityttävä laadukkaisiin
sisältöihin, uusiin toimiviin palveluihin ja ohjelmien
hyvään tekniseen tavoittavuuteen. Valiokunnan
mielestä Yleisradion tulee paneutua erityisesti ohjelmien
laadullisten kriteereiden kehittämiseen ja ohjelmien laadun
arviointiin.
Valiokunta korostaa televisio- ja radiotoiminnan tutkimuksen
ja kehittämisen tärkeyttä. Tähän
tutkimukseen tulisi voida kohdentaa myös varoja Televisio-
ja radiorahastosta.
Erityisryhmien palvelut.
Valiokunta painottaa, että erilaisten erityis- ja vähemmistöryhmien palvelut
muodostavat Yleisradion julkisten palvelujen erään
ydinosan. Palvelujen kysynnän määrä ei
luo markkinoita kaupallisille viestimille, ja Yleisradio onkin käytännössä ainoa
palvelujen tarjoaja. Yhtiön laajassa tarjonnassa näille ryhmille
suunnatut palvelut ja osuus ohjelmatarjonnasta ylittävät
luonnollisesti väestönosan osuuden koko katsoja-
ja kuulijakunnasta. Valiokunta korostaa erityisesti Yleisradion
internetpalvelujen, esimerkiksi YLE Areenan palvelujen edelleen
kehittämistä myös erityisryhmien palvelujen
parantamiseksi.
Vuonna 2010 Yleisradiossa tekstitettiin noin 30 % kaikkien
tv-kanavien suomen- ja ruotsinkielisistä tv-ohjelmista.
Ulkomaankielisistä ohjelmista tekstitetään
100 % joko suomeksi tai ruotsiksi, YLE FST5:n osalta sekä suomeksi
että ruotsiksi. Suorista uutislähetyksistä tekstitetään päivittäin
kaksi lähetystä. Kaikkiaan 70 % Yleisradion
ohjelmistosta on tekstitettyä. Televisio- ja radiotoiminnasta
annetun lain (744/1998) muutoksella Yleisradio on velvoitettu
tekstittämään kaikki suomenkieliset ohjelmat
vuoteen 2016 mennessä. Velvoitteen ulkopuolelle jäävät musiikki-
ja lastenohjelmat sekä suorat urheilulähetykset.
Valiokunta korostaa, että kotimaisten ohjelmien tekstityksestä hyötyvät
kuurojen ja kuulovammaisten lisäksi myös mm. maahanmuuttajat ja
ikääntyneet. Valiokunta korostaa viittomakielisten
kuurojen tarvetta saada lisää ohjelmapalveluja
viittomakielellä ja tulkattuna viittomakielelle sekä myös
selkokielisen ohjelmiston lisätarvetta. Erityisen tärkeää on
ottaa huomioon sellaisten kuulovammaisten lasten tarpeet, jotka eivät
vielä pysty lukemaan tekstitystä. Valiokunta kannustaa
myös laajentamaan uutta kuvailutulkkauspalvelua.
Kertomuksen liitteenä on saamelaiskäräjien lausunto,
jossa katsotaan, että Yleisradio ei ole täyttänyt
julkisen palvelun tehtävää saamenkielisen
ohjelmatuotannon osalta. Parannuksia toivotaan erityisesti radion
saamenkielisten lähetysten kuuluvuusalueeseen ja television
lastenohjelmiin.
Saamenkielisen ohjelmatarjonnan kehittämistä on
valmisteltu pohjoismaisessa yhteistyössä. Suomi
ja Norja odottavat nyt sovitun työnjaon mukaisesti Ruotsin
aloitetta strategiatyön jatkamiseksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriön vuonna 2011 käynnistämä saamen
kielen elvyttämisohjelma sisältää ehdotuksia,
jotka koskevat saamen kielten tutkimusta ja kielenhuoltoa, saamen
kielen opetusta ja saamenkielistä koulutusta, saamenkielisen
kulttuurin tukemista, saamenkielistä päivähoitoa
ja kielipesätoimintaa sekä muita sellaisia yhteiskuntaelämän
osa-alueita, joilla vahvistetaan saamelaisten oikeutta vaalia ja
kehittää kieltään ja kulttuuriaan
valtakunnallisesti. Toteutuessaan ohjelma tuo Yleisradiolle uusia tehtäviä,
joilla pyritään tukemaan saamen kielten säilymistä ja
kehittymistä. Tehtävät liittyvät inarin-,
koltan- ja pohjoissaamen kielien tukemiseen kaikissa Yleisradion
medioissa ja erityisryhmäpalveluiden tuottamiseen näillä kielillä.
Valiokunta toteaa, että Yleisradio on keskeisessä asemassa
uhanalaisten saamen kielten tukemisessa ja saamen kieliä puhuvien
aikuisten ja erityisesti lasten ja nuorten identiteetin vahvistamisessa.
Valiokunta kannustaa Yleisradion oman saamelaisohjelmien strategian
laadintaan ja sen toimeenpanoon, etenkin jos yhteispohjoismainen
hanke ei etene riittävän nopeasti.
Valiokunta kiinnittää lopuksi huomiota karjalan
kieleen, joka on eräs maan virallisista vähemmistökielistä vuodesta
2009 lukien. Maamme vähemmistökielet ovat osa
maamme kulttuurin moninaisuutta ja rikkautta. Kielten säilyminen
elävänä ja kielten kehittyminen edellyttävät niiden
huomioon ottamista resurssien puitteissa Yleisradion ohjelmatoiminnassa.